شناسهٔ خبر: 53608529 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

انتشار اسنادی تازه از هزینه‌های فدراسیون فوتبال

دریافتی رئیس معزول فدراسیون خوبان عالم؛ حقوق ماهانه ۲۶ میلیون/ پاداش صعود به جام جهانی ۳۰۶ میلیون!/ ۵۱ میلیارد سازمان برنامه کجا خرج شد؟

مطالبه بزرگ افکارعمومی آن است که سرپرست فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت‌رئیسه مشخص کنند سرنوشت پول‌های تزریق شده به حوزه فوتبال چه شد؟ در حالی که حجم انبوهی از ملی‌پوشان فوتبال و فوتسال، فوتبال ساحلی، بانوان و دیگر ارکان مرتبط با فدراسیون فوتبال در حال حاضر طلبکار هستند و منتظرند مطالبات معوقه آنها پرداخت شود.

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی جهان نيوز: اواخر بهمن ماه سال 1400 با رای اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، شهاب‌الدین عزیزی خادم از سمت ریاست عزل شد. این تصمیم اعضای هیئت رئیسه مطابق بند ۱۴ ماده ۳۵ فدراسیون فوتبال اتخاذ شد که به اعضای هیئت رئیسه اختیار برکناری اعضای ارکان فدراسیون فوتبال را با دو سوم آرای اعضای هیئت رئیسه می‌دهد.
 
به گزارش کیهان، پس از عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال، اعضای هیئت رئیسه میرشاد ماجدی را تا زمان برگزاری مجمع به عنوان سرپرست فدراسیون معرفی کرد. انتخاب ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال در شرایطی بود که هیئت رئیسه تصمیم گرفت مجمع فدراسیون درباره رای به برکناری یا ابقای دائم عزیزی خادم را 10 خرداد برگزار کند.
 
طبق اعلام کامرانی‌فر دبیر فدراسیون فوتبال رای‌گیری 10 خرداد در شرایطی برگزار می شود که مجمع فدراسیون فوتبال 89 عضو دارد و چون دو نفر از اعضای مجمع حکم ندارند، رای گیری با حضور 87 نفر برگزار می شود. اگر در تاریخ مذکور دو سوم اعضای مجمع رای به برکناری عزیزی خادم بدهند، حکم عزل دائم وی صادر خواهد شد.
 
در شرایطی که باید مجمع درباره رئیس عزل شده فوتبال تصمیم‌گیری کند، شنبه شب خبرگزاری ایرنا خبری مبنی بر شکایت عزیزی خادم از اعضای هیئت رئیسه را منتشر کرد. در خبر ایرنا آمده بود: «بر اساس بند ۲ ماده ۳۷ در زمان برکناری و عزل رئیس‌فدراسیون می‌بایست مدارک و مستندات لازم و مرتبط ارائه شود که این مسئله در مورد شهاب الدین عزیزی خادم رعایت نشد و وی به همین دلیل روند برکناری خود را غیرقانونی خوانده است.با توجه به روند غیرقانونی برکناری رئیس‌وقت فدراسیون فوتبال، عزیزی خادم در نشست آخر خود با اعضای هیئت‌رئیسه و به نشانه اعتراض جلسه را ترک و اکنون شکایت خود از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال را به کمیته اخلاق ارائه کرده است. این شکایت در کمیته اخلاق ثبت و اعلام وصول شده است.»
 
در این میان صفی الله فغانپور رئیس‌دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال در واکنش به خبر شکایت عزیزی خادم از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: چنین شکایتی دست‌کم تا زمان برگزاری مجمع وجاهت ندارد. اگر اعضای مجمع دلایل و مستندات اعضای هیئت‌رئیسه را‌‌‌‌‌‌‌‌ کافی ندانند و رأی به بازگرداندن رئیس‌معزول بدهند، آن وقت عزیزی خادم می‌تواند طرح دعوا و اعاده حیثیت کند. در حال حاضر چنین شکایتی وجاهت ندارد. 
 
تمام دریافتی های رئیس معزول
حالا اما به فاصله چند روز از گذشت این اتفاقات، مشخص شده رئیس معزول فدراسیون فوتبال در مدت یک سال علاوه بر حقوق، پاداش و مزایای دیگری هم گرفته و به‌صورت میانگین ماهیانه ۵۵میلیون تومان دریافتی داشته است. 
 
هر چند عزیزی خادم مدعی است دلیلی برای برکناری وی از سوی هیئت رئیسه عنوان نشده اما یکی از دلایل مطرح شده برای عزل او عدم شفافیت مالی رئیس فدراسیونی بود که در شروع فعالیت‌های انتخاباتی‌اش وعده درآمد 10 میلیون دلاری داده بود، ولی در زمان مدیریت یک‌ساله خود، جز استفاده از کمک‌های دولتی، نتوانست عایدی خاصی برای فوتبال داشته باشد، به‌نوعی کاشت عزیزی خادم در دوره ریاستش در فدراسیون فوتبال صفر بود، اما نکته مهم ماجرا برداشت او از فدراسیونی است که دوره سختی را به‌لحاظ اقتصادی پشت‌سر می‌گذارد.
 
طبق سندی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفته شهاب‌الدین عزیزی خادم در دوره کوتاه ریاستش بر فدراسیون فوتبال که به فدراسیون خوبان عالم مشهور شده از اسفند 1399 تا اسفند 1400 مبلغ 3 میلیارد و 60 میلیون ریال (306 میلیون تومان) به‌عنوان پاداش صعود به جام جهانی دریافت کرده است، سؤال مهم این است؛ رئیس فدراسیون فوتبال در شرایطی که فدراسیون تحت مدیریتش با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، چرا باید 306 میلیون پاداش صعود به جام جهانی دریافت کند؟
 
مبلغ حقوق و مزایای عزیزی خادم در دوره ریاستش در فدراسیون فوتبال، ماهیانه 26 میلیون و 549 هزار تومان بوده و در یک سال 303 میلیون و 753 هزار تومان دریافت کرده است. کنار دریافت این حقوق، رئیس معزول فدراسیون فوتبال مبلغ 57 میلیون و 296 هزار تومان به‌عنوان کارانه و سایر مزایا در یک سال از فدراسیون فوتبال دریافت کرده است.
 
جمع مبالغ دریافتی عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال به‌عنوان حقوق، مزایا، کارانه و همچنین پاداش صعود به جام جهانی 667 میلیون و 49 هزار تومان است که دریافت چنین مبلغی در یک سال، در نوع خود جالب توجه است. با توجه به ارقامی که در بالا به آنها اشاره شد، به‌طور میانگین، دریافتی ماهیانه عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال مبلغ 55 میلیون و 587 هزار تومان بوده است.
 
نکته جالب توجه در این سند بخش توضیحات آن است، در این بخش آمده است که «پرداخت هزینه‌های ارزی سفرهای خارج از کشور به‌دلیل اینکه اسناد هزینه‌های آن نزد دیوان محاسبات می‌باشد در این جدول ارائه نشده است.»، باید دید دریافتی‌های ارزی شهاب‌الدین عزیزی خادم چه‌میزان بوده است.
 
عزیزی خادم در دوران ریاستش بر فدراسیون فوتبال، سفرهای متعددی به کشورهای مختلف انجام داد که یکی از سفرهای پرسروصدای او، به لیتوانی بود، کنار این سفر وی به آلمان و بلژیک هم سفر کرد که حواشی مختلفی به‌همراه داشت. او همراه تیم ملی هم به سفرهای مختلفی رفت و موضوع هزینه‌های ارزی وی همچنان باز و در حال پیگیری است.
 
شفاف سازی درباره پول‌های تزریق شده
انتشار این گزارش در حالی است که یکی از مطالبات اهالی فوتبال پس از برکناری عزیزی خادم شفاف ‌‌سازی هیئت رئیسه درخصوص چگونگی هزینه کرد مدیریت فدراسیون فوتبال در دوره مدیریت عزیزی خادم بود. همین حالا هم مطالبه بزرگ افکارعمومی آن است که سرپرست فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت‌رئیسه مشخص کنند سرنوشت پول‌های تزریق شده به حوزه فوتبال چه شد؟ در حالی که حجم انبوهی از ملی‌پوشان فوتبال و فوتسال، فوتبال ساحلی، بانوان و دیگر ارکان مرتبط با فدراسیون فوتبال در حال حاضر طلبکار هستند و منتظرند مطالبات معوقه آنها پرداخت شود.
 
برای علاقه‌مندان به حوزه فوتبال این مسئله بسیار مهم است که سرنوشت کمک چند ده میلیاردی دولت گذشته به فدراسیون چه شد؟ مبلغی که بنابر نوشته رسانه‌ها حدود ۵۱ میلیارد تومان بود که از سوی سازمان برنامه و بودجه به فدراسیون فوتبال تعلق گرفت و روشن نشد این پول در کجا هزینه شد و چگونه در چشم بر هم زدنی تمام شد؟

برچسب‌ها:

نظر شما