شناسهٔ خبر: 53597904 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

هزینه های درمان چقدر آب می خورد...

وقتی كه هزینه درمان لاكچری می شود

در چند روز اخیر افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های خدمات پزشكی در فضای مجازی دست به دست می شود و این موضوع باعث نگرانی افكار عمومی شده كه در صورت بیمار شدن هزینه ی پرداختی برای درمانشان چقدر آب می‌خورد؟

صاحب‌خبر -

در چند روز اخیر افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی در فضای مجازی دست به دست می شود و این موضوع باعث نگرانی افکار عمومی شده که در صورت بیمار شدن هزینه ی پرداختی برای درمانشان چقدر آب می‌خورد؟ درست است که هنوز قیمت تمام شده تعرفه خدمات درمانی به تصویب نرسیده است ، اما شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور در جلسه اخیر خود، بهای تمام‌شده خدمات پزشکان در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرده است که بر اساس آن، ویزیت پزشک عمومی، ۱۸۵ هزار تومان و ویزیت پزشک متخصص، ۲۴۵ هزار تومان تعیین شده است. سازمان نظام پزشکی از دولت خواسته مابه‌التفاوت تعرفه مصوب با این ارقام را پرداخت کند. سازمان نظام پزشکی به عنوان فروشنده خدمات درمانی و پزشکی، دلیل پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی نرخ خدمات، بویژه در بخش خصوصی را میزان تورم اعلام کرده و معتقد است که برای حفظ تاب‌آوری نظام سلامت بویژه در حوزه مراجعات سرپایی و سرپا نگه داشتن مطب‌ها باید تعرفه‌های خدمات پزشکی نیز همسو با تورم افزایش پیدا کند.
در ایران برخلاف سایر کشورها که معمولا هزینه ی درمان مطابق تورم عمومی افزایش پیدا می کند به علت بالا بودن نرخ تورم عمومی، تورم حوزه‌ی درمان بسیار بیشتر و به ۱.۵ تا ۲ برابر این میزان می‌رسد.بنابراین اگر تورم امسال مطابق گفته ی آمارهای بانک مرکزی چیزی حدود 40 درصد باشد میزان تورم در بخش درمان می تواند تا 80 درصد هم افزایش داشته باشد در واقع در کشور ما میزان تورم تعرفه های درمانی رابطه ی مستقیمی با میزان تورم موجود در ارائه‌ی خدمات دارد.
با رسانه‌ای شدن تصمیم سازمان نظام پزشکی ، رئیس بیمه سلامت اعلام کرده است" تعرفه ۱۴۰۱ هنوز اعلام نشده است و دولت و نظام پزشکی درحال تامین اعتبار هستند تا بار هزینه‌های مردم و پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد و امیدواریم نتیجه آن طی هفته‌های آتی اعلام شود.. " معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت نیز اعلام کرد: "احتمالاً امسال تعرفه پزشک عمومی حدود ۱۶ هزار تومان بیشتر می‌شود"
سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نیز، درباره وضعیت تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱، گفته است: در شورای عالی بیمه عددهای مربوط به تعرفه‌های پزشکی سال جاری مصوب شده، اما از آنجایی که هنوز ابلاغ نشده، نمی‌توانم اعداد و ارقام مربوط به آن را ذکر کنم. در عین حال مصوبات به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده تا نهایی شده و برای هیات دولت ارسال شود. طبق قولی که به ما داده‌اند، طی هفته جاری یا هفته آینده بحث تعرفه‌ها در هیات دولت مطرح شده و تصمیم‌گیری می‌شود.


نظر شما