شناسهٔ خبر: 53564227 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

محکومیت گسترده جنایات اشغالگران قدس در مسجد الاقصی

مقاومت، جهان را بیدار کرد

صاحب‌خبر -
مقاومت همه جانبه ملت فلسطین در حفظ مقدسات اسلامی در جمعه مسجد الاقصی موجب شد تا در نهایت جهان حتی کشورهای غربی جز شکستن سکوت و محکوم کردن جنایت صهیونیست‌ها گزینه‌ای نداشته باشند.
این روزها فلسطین به میدان نبرد برای مقابله با متجاوزان و هتاکان به مقدسات اسلامی مبدل شده است که در نتیجه آن نیز صدها فلسطینی بازداشت و یا در درگیری با صهیونیست‌ها زخمی شده‌اند. این امر با واکنش گسترده جهانی همراه بوده است چنانکه صد‌ها نفر از مردم اردن در اعتراض به حملات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی خواهان تعطیلی سفارت این رژیم و اخراج سفیر آن از امان شدند. سخنگوی جنبش نجباء از همه گروههای مقاومت خواست تا تمام توان خود را برای انتقال درگیری‌ها به خاک فلسطین اشغالی بسیج کنند. «نصر الشمری» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نجبای عراق حملات و وحشی‌گری مأموران رژیم صهیوینستی به نمازگزاران مسجدالاقصی را نشانه درماندگی این رژیم دانست.
جنبش حزب‌الله لبنان در واکنش به یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، این اقدام را به‌شدت محکوم کرد.بنابر گزارش پایگاه خبری شبکه «المنار»، حزب‌الله اعلام کرد:‌ «ما به‌شدت یورش نظامیان [رژیم] اشغالگر به صحن‌های مسجد الاقصی، تعرض وحشیانه آن‌ها به نمازگزاران و اقدامات خصمانه‌شان علیه مردم قدس و شکنجه و تخریب دارایی‌هایشان را محکوم می‌کنیم».حزب‌الله در پایان همچنین از سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و کشورهای عربی و اسلامی خواست که به فریضه دینی و اخلاقی خود در قبال این اقدامات تروریستی و به منظور حمایت از مردم قدس عمل کنند. کشورهای عربی در بیانیه‌های جداگانه، درباره حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی واکنش نشان دادند.
کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، امارات عربی متحده، عراق، کویت و تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌های جداگانه، ضمن محکومیت حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی حمایت خود از مردم فلسطین را اعلام کردند.
در این میان ناظر حقوق بشر اروپا و مدیترانه اعلام کرد که نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به دنبال چراغ سبز مقامات سیاسی این رژیم ، به افزایش پنج برابری کشتار فلسطینیان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مبادرت کرده اند.بنابر گزارش تارنمای دیدبان حقوق بشر اروپا و مدیترانه در ژنو سوییس، تیم میدانی Euro-Med به کشتار ۱۸ فلسطینی در نیمه اول ماه جاری استناد کرده که اکثر آنها در پی اظهارات نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در ۱۹ فروردین، به دنبال دستور به ارتش اسرائیل برای به راه انداختن یک جنگ بی امان در مورد آنچه که او آن را تروریسم توصیف کرد، جان باختند.هلال احمر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات روز جمعه نظامیان رژیم اشغالگر در قدس اشغالی و کرانه باختری، در مجموع ۳۴۴ نفر از فلسطینیان زخمی شدند. همچنین خبرها از بازداشت ۴۰۰ فلسطینی طی این درگیری ها حکایت دارد. در این میان شبکه اجتماعی فیسبوک در اقدامی دیگر در حمایت از رژیم صهیونیستی، ۱۲ صفحه را که اخبار فلسطین و حملات جنایتکارانه روز گذشته اشغالگران علیه نمازگزاران در مسجدالاقصی را پوشش می‌دادند، مسدود کرد.
از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه اسرائیل در تلاش است تا با سوء استفاده از وضعیت اوکراین توجه جامعه جهانی را از مناقشه فلسطین و اسرائیل منحرف کند، نوار غزه را «یک زندان روباز» توصیف کرد.در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: اسرائیل در تلاش است تا با سو استفاده از وضعیت اوکراین، توجه جامعه جهانی را از یکی از قدیمی ترین مناقشات حل نشده، یعنی مناقشه فلسطین و اسرائیل منحرف کند.این وزارتخانه تأکید کرد: دولت اسرائیل با نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، به اشغال غیرقانونی و الحاق مستمر اراضی فلسطینی ادامه می‌دهد.در ادامه این بیانیه تصریح شد: نوار غزه یک «زندان روباز» است که در آن حدود ۱۴ سال است که دو میلیون نفر تحت محاصره دریایی، هوایی و زمینی تحمیل شده توسط اسرائیل قرار دارند.پاکستان نیز تجاوز نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را به شدت محکوم و اعلام کرد این تجاوز، نقض فاحش قوانین حقوق بشر در ماه مبارک رمضان است.
شهروندان بحرینی نیز با برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز، حمایت خود را از ملت فلسطین و اعتکاف‌کنندگان در مسجدالأقصی اعلام کردند.دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر لزوم حفظ وضعیت تاریخی فعلی مسجد‌الاقصی، خواهان توقف درگیری‌ها بین نیروهای متجاوز صهیونیست و فلسطینی‌ها در این مکان مقدس شد.
وزیر خارجه قطر در خصوص حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و درگیری‌های چند روز اخیر در قدس اشغالی، به رئیس جنبش حماس پیام داد. همچنین نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا، حمله و خشونت نظامیان صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی را محکوم کرد و آن را وحشیانه خواند.وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌ها در مسجدالاقصی، خواستار حفظ وضعیت تاریخی این مکان مقدس شد.«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: «عمیقاً از خشونت امروز در اورشلیم (قدس اشغالی) و در کوه معبد (حرم الشریف) نگران هستیم».از سوی دیگر طرف‌های سیاسی یمن، ضمن اعلام همبستگی با بیت‌المقدس و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، به رژیم‌های سازشکار، ضرورت حفظ بیت‌المقدس را گوشزد کردند.محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن و از اعضای شورای عالی سیاسی این کشور، «اقدامات تحریک‌آمیز و غیرقانونی رژیم صهیونیستی در یورش به مسجد الاقصی و حرم قدسی و حمله به نمازگزاران بی دفاع و امن» را محکوم کرد.
همزمان،ائتلاف احزاب «اللقاء المشترک» در صنعاء در بیانیه‌ای حملات و دستگیری‌های صورت گرفته در مسجدالاقصی و یورش صهیونیست‌ها به این مکان مقدس را محکوم و اعلام کرد: احزاب اللقاء المشترک، حملات صهیونیست‌ها و بازداشت‌ نزدیک به ۴۰۰ فلسطینی در جریان حمله دشمن به مسجدالاقصی شریف را محکوم می‌کند. دولت سوریه نیز جنایت‌های نظامیان صهیونیست در صحن‌های مسجدالأقصی و قدس اشغالی را محکوم کرد.

نظر شما