شناسهٔ خبر: 53543461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

امام جمعه موقت تهران:

اقتصاد دانش بنيان، راه برون رفت کشور از مشکلات است

صاحب‌خبر -
اقتصاد دانش بنيان، راه برون رفت کشور از مشکلات است

خبرگزاری آریا-امام جمعه موقت تهران گفت: اقتصاد دانش بنیان و مدیریت دانش بنیان راه برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی کنونی است.

به گزارش خبرگزاری آریا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، علم و فناوری و نوآوری را از مهمترین ارکان اقتدار هر نظام سیاسی دانست و افزود: جایگاه امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی اقتدار آفرین آن، محصول آراستگی این نهاد به مقوله علم و ایمان است.

خطیب نماز جمعه موقت تهران، با بیان اینکه علم مبتنی بر دانش خلق ثروت می‌کند، تصریح کرد: در حوزه‌هایی که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در موقعیت اقتدار و ثبات قرار دارد، محصول گام‌های استواری است که بر اساس دانش و علم برداشته شده است.

امام جمعه موقت تهران، افزود: بی تردید هر کشوری بر دانش و فناوری تکیه زد، عزت و اقتدار را از آنِ خودش کرده است.

وی اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان، سیستم اقتصادی است که در آن تولید کالا و خدمات عمدتا مبتنی بر فعالیت‌های دانش محور است و دانش خلق ثروت می‌کند نه منابع طبیعی، نه کارگر و نیروی انسانی ساده؛ در این سیستم از نوآوری‌های علمی و فنی برای خلق ثروت استفاده می‌شود نه از صادرات خام.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه به شعار سال اشاره کرد و افزود: در اسلام نیز به اهمیت دانش به عنوان یک محور عزت و اقتدار آفرین اشاره و بر علم و ایمان در کنار هم تاکید شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان، باید مدیران ارشد و میانی کشور نیز متحول شوند و نگاهشان بر همین اساس باشد، بنابراین اقتصاد دانش بنیان یک مساله بسیار مهمی است که مسئولان در مدیریت آن نقش محوری دارند، تا تولید به عنوان موتور محرک کشور بتواند هم پیشرفت کند و هم نیاز‌های جامعه را مبتنی بر فناوری‌های روز پاسخگو باشد.

خطیب جمعه تهران افزود: هم اکنون 400 هزار فارغ التحصیل دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کنند که باید در چله دوم انقلاب از ظرفیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای اقتصاد دانش بنیان نگاه ویژه داشت تا نتایج آن در جامعه ملموس باشد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: امروز بیش از همه روشن است که ثروت اصلی نیروی انسانی است نه منابع مادی، چراکه این نیروی انسانی ماهر و مسلط به فناوری می‌تواند خود تولید ثروت کند، البته در کشور‌های به اصطلاح جهان سوم دانش تولید می‌شود، اما کمتر به فناوری منجر می‌شود، چراکه کشور‌های به اصطلاح توسعه یافته در چنین شرایطی از این نیرو‌ها بهره برداری و فناوری آن‌ها را به نفع خود به کار می‌گیرند.

امام جمعه موقت تهران گفت: خوشبختانه در کشور ما در این زمینه اقدامات بسیار مناسبی برای ارتباط بین دانش با فناوری صورت گرفته است که یکی از نمونه‌های بارز آن شهید مسعود علی محمدی در فناوری هسته‌ای بود که همه مقاطع تحصیلی خود را در کشور گذراند و دستکم 50 مقاله به نام خود در ISI ثبت کرد، بنابراین مسئولان هم در کشور باید تلاش کنند فاصله بین علم و دانش را به فناوری و تولید از هر زمان دیگری کوتاه‌تر کنند.

ایران، نماد امنیت و اقتدار در منطقه
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران، امنیت امروز کشور را محصول آراستگی نیروهای مسلح به شایسته‌ سالاری و تقوا دانست و گفت: نیروهای مسلح در طول سه دهه ایران را به نماد امنیت و اقتدار در منطقه تبدیل کرده‌اند.
وی با بیان اینکه به طور کلی هر نظام سیاسی برای ماندگاری و ثبات نیازمند ارکان هشت‌گانه ای است که در کلام امیرالمومنین (ع) تصریح شده است، افزود: این هشت مورد شامل مردم‌سالاری، شایسته‌سالاری، قانون مداری، امنیت و قدرت دفاعی بازدارنده، استقلال‌ سیاسی، اقتصاد مقاوم و پویا، عدالت، اعتلای فرهنگی، علم و فناوری و نوآوری است.
حجت الاسلام ابوترابی فرد، علم و فن آوری را از مهم‌ترین ارکان اقتدار هر نظام سیاسی دانست و افزود : جایگاه امروز نیروی زمینی ارتش محصول آراسته شدن به این مقوله است.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین با تاکید بر اینکه مسئولیت‌ها باید به شایسته‌ترین افراد سپرده شود، گفت : در اندیشه دینی نخستین شاخص برای سطوح عالی مدیریت عدالت، تقوا و شایستگی است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نیروهای مسلح امروز هزاران کیلومتر از خاک ایران اسلامی را از زیر چکمه‌های استکبار جهانی آزاد کرده و اجازه ندادند حتی یک سانتیمتر از خاک ایران اسلامی تجزیه شود، گفت: نیروهای مسلح در طول سه دهه ایران را به نماد امنیت و اقتدار در منطقه تبدیل کرده‌اند.

نظر شما