شناسهٔ خبر: 5346545 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت-قدیمی | لینک خبر

نامه عذرخواهی توکلی از صالحی امیری

همزمان با برگزاری جلسه دادگاه احمد توکلی، این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به صالحی امیری - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی - از وی عذرخواهی کرد.

صاحب‌خبر -

اعتدال نوشت:

امروز سومین روز جلسه دادگاه احمد توکلی نماینده تهران و مدیر سایت الف در شعبه 78 دادگاه کیفری پایان یافت. دادگاهی که احمد توکلی خود درباره آن توضیح داد: مطمئنم که تبرئه می شوم، همانطور که سه تن از شاکیان خصوصی از جمله سعید مرتضوی، محمود احمدی نژاد و سیدرضا صالحی امیری از شکایت خود علیه من انصراف دادند.

اما نکته این که مواجهه احمد توکلی و صالحی‌امیری در دادگاه با شکایت احمدی‌نژادی‌ها از او، متفاوت است. توزیع نامه‌ای سرنوشت‌ساز در روز رأی‌اعتماد، صالحی‌امیری را از وزارت ورزش دور کرد، نامه را صبحگاه همان روز «احمد توکلی» در بین نمایندگان توزیع کرده و نسخه‌ای از همان نامه را به صالحی‌امیری داده بود. نامه ای که نمایندگان را علیه صالحی امیری تحریک و به طور غیر مستقیم باعث شد ورزش ایران از حضور صالحی امیری محروم و به وضعی که اکنون درگیر آن است دچار گردد. متن نامه تأکید بر عدم صلاحیت علمی صالحی بود و اینکه «چنین کارنامه‌ای در یک‌سال ناممکن است. تنها در یک صورت تنظیم چنین کارنامه‌ای مقدور است که صاحب آن، کار دیگران را به نام خودش ارائه کند».

احمد توکلی در این باره می گوید:"شکایت آقای صالحی امیری مربوط میشود به تاریخ 05/08/92، روز بررسی رأی اعتماد به ایشان در مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان. در آن روز بنده نامه ای خطاب به همکاران نماینده ام نوشتم و پیش از توزیع آن بین نمایندگان، نسخه ای از آن را به دست همکار خدماتی صحن علنی دادم تا به دست آقای صالحی برساند.  این نامه تردید هایی را در باره موقعیت علمی نامبرده مطرح میکرد که لازم بود نمایندگان بدانند تا رأی مثبت ندهند. نامه بعدا طبق معمول در رسانه ها، از جمله سایت الف منتشر شد."

در بخش دیگری از نامه نیز توکلی به سوابق اطلاعاتی وزیر پیشنهادی اشاره کرده و گفته بود: «برادران و خواهران گرامی اگر یک فرد اطلاعاتی با سوابق لااقل مسئله‌دار را که در مدیریت خود این‌چنین امتیازطلبی می‌کند، مسئول ورزش‌وجوانان بکنیم، مردم از رفتار عادی هم باید بترسند. اگر چنین شود، ما در نزد خدا و پیامبر(ص)، حضرت حجت(عج)، امام‌خمینی(ره) و شهدا قدرت دفاع داریم؟» حالا صالحی‌امیری علیه آنچه در آن نامه نسبت به او بیان شده بود، در دادگاه شکایت کرده است؛  بااین‌حال، احمد توکلی در نامه‌ای که خطاب به مردم نوشته، این‌طور جمع‌بندی کرده که براساس مستندات، شکایت صالحی‌امیری از او نیز راه به جایی نخواهد برد. توکلی همچنین روایت کرده که صالحی در جلسه پیشین دادگاه نقل کرده که «در کنفرانسی در اسپانیا، رئیس کتابخانه ملی آنجا که میزبان بود، از ایشان ماجرای اتهام دزدی را در جریان قراردادی پژوهشی جویا شده بود. بعد هم با تلخی، ضمن سخن از سیادتش و حضرت‌زهرا علیها‌سلام، به من خطاب کرد و گفت مرد باش و از کارت عذر بخواه».

البته این جمله برای توکلی که خودش را در این موضوع بی‌گناه می‌داند، سنگین آمده و به‌همین‌خاطر در نامه‌ای برای شفاف‌سازی این موضوع نوشته: «از صالحی شنیدم که من در نامه‌ام ایشان را متهم کرده‌ام. بسیار تعجب کردم؛ زیرا من چنین حرف گزافی هرگز نزده بودم. نامه من در روز رأی‌اعتماد تردیدهایی درباره موقعیت علمی نامبرده مطرح می‌کرد که لازم بود نمایندگان بدانند تا رأی مثبت ندهند». البته آن نامه کارساز افتاد و آن‌طور که برایندها در همان روز نشان می‌داد، نامه توکلی دست‌کم در ریزش ٢٠ تا ٣٠ رأی صالحی‌امیری مؤثر افتاد.

اما حالا توکلی متن آن نامه و جزئیات آن را در راستای وظایف نمایندگی می‌داند و در نامه‌اش تأکید کرده «ریاست محترم هیأت نظارت رسما به دادگاه نوشته که نامه‌نوشتن من درباره آقای صالحی‌امیری و انتشار آن، جزئی از وظایف نمایندگی من بوده، بنابراین علی‌القاعده رسیدگی متوقف می‌شود و کار این شکایت پایان یافته است. علت دوم تسریع هم این بوده که آزردگی خاطر یک کارگزار نظام زودتر التیام یابد و اگر کسانی بخواهند از توهم آن نسبت ناروا استفاده یا سوءاستفاده‌ای بکنند، نتوانند. خداوند همه ما را عاقبت‌بخیر گرداند».

صالحی‌امیری نیز توضیح درباره جزئیات این شکایت را به بعدها موکول کرد تا پس از اتمام دادگاه، بتواند نکات تازه‌ای از شکایتش علیه احمد توکلی را مطرح کند.

توکلی در موضوع شکایت صالحی همچنین تأکید کرده: «مطلقا نسبت ناروای سرقت به شما نداده‌ام تا عذرخواهی کنم، ولی از اینکه شما با این برداشت، به این شدت ناراحت شده‌اید، تأسف خود را ابراز می‌کنم و تأکید می‌کنم که نه قصد و نه انگیزه نداشته‌ام به شما نسبت ناروای دزدی بدهم».

با این حال امروز در پی برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات احمد توکلی، وی طی نامه ای به دکتر صالحی امیری یکی از شکات پرونده بابت وارد ساختن برخی اتهامات یه وی عذرخواهی کرد:

بسم الله

جناب آقای دکتر صالحی امیری

با سلام

بدین وسیله اعلام می‌نمایم که اینجانب احمد توکلی در پرونده مطروحه علیه اینجانب در شعبه 78 دادگاه کیفری استان، هرگز قصد متهم کردن جنابعالی را به ارتکاب جرایم مالی یا غیرمالی و به‌ویژه سرقت ادبی را نداشته‌ام و لذا چنانچه چنین معنایی از اظهارات اینجانب در مقام نمایندگی مجلس یا در جلسه محاکمه متبادر گردیده، ضمن رد آن، از جنابعالی عذرخواهی می‌نمایم.

احمد توکلی

3 /3/ 94

 

نظر شما