شناسهٔ خبر: 53458335 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ماکرون در برابر لوپن؛چه کسی پیروز انتخابات فرانسه خواهد بود؟

صاحب‌خبر -
ماکرون در برابر لوپن؛چه کسی پیروز انتخابات فرانسه خواهد بود؟

خبرگزاری آریا-بیش از 47 میلیون فرانسوی واجد شرایط امروز در دور اول انتخاب رئیس‌جمهور به پای صندوق‌های رای رفتند.
به گزارش رویترز، شعب اخذ رای ساعت 8 صبح به وقت فرانسه باز شده و کار رای‌گیری تا ساعت 8 شب ادامه دارد. چندین منطقه خارج از فرانسه و نیز رای دهندگان خارج از این کشور از دیروز شنبه رای گیری را شروع کرده‌اند.
رای دهندگان از بین 12 نامزد انتخاباتی، ناتالی آرتو (مبارزه کارگران)، نیکولا دوپون انیان (فرانسه برخیز)، ان ایدالگو (حزب سوسیالیست)، یانیک ژادو ( سبزها)، ژان لاسال ( مقاوت کنیم)، مارین لوپن (جبهه ملی)، امانوئل ماکرون (جمهوری به پیش)، ژان لوک ملانشون (فرانسه تسلیم‌ناپذیر)، والری پکرس ( جمهوری خواهان)، فیلیپ پوتو (حزب جدید ضد سرمایه داری)، فابین روسل (حزب کومونیست) و اریک زمور (تسخیر مجدد)، می‌توانند نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند.
اگر امروز نتیجه انتخابات مشخص نشود، دور دوم در 24 آوریل خواهد بود.
مارین لوپن، راست‌گرای افراطی، تهدیدی غیرمنتظره برای امیدهای انتخاب مجدد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور کنونی به شمار می‌رود.
تا همین چند هفته پیش، نظرسنجی‌ها حاکی از پیروزی آسان ماکرون، طرفدار اتحادیه اروپا بود که با دیپلماسی فعال خود در مورد اوکراین، با وعده بهبود اقتصادی و با ضعف اپوزیسیون خود را بالا کشیده بود. اما ورود دیرهنگام او به کمپین انتخاباتی، با تنها یک تجمع بزرگ که حتی حامیانش نیز آن را ضعیف می‌دانستند، و تمرکز او بر طرحی نامطلوب برای افزایش سن بازنشستگی، رتبه‌ رئیس‌جمهور را به همراه افزایش شدید تورم کاهش داده است.
در مقابل، لوپن، راست‌گرای افراطی ضد مهاجرت، با اعتماد به نفس به سراسر فرانسه سفر کرده است، او با تمرکز چند ماهه بر مسائل مربوط به هزینه‌های زندگی و کاهش شدید حمایت از رقیبش در راست افراطی، اریک زمور، تقویت شده است.
با این حال نظرسنجی‌ها همچنان نشان می‌دهند که ماکرون در دور اول اندکی پیشتاز است اما انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و در دور دوم در برابر لوپن در 24 آوریل پیروز می‌شود،
اولین نظرسنجی پس از انتخابات بلافاصله پس از پایان رای‌گیری منتشر خواهد شد. چنین نظرسنجی‌هایی معمولاً در فرانسه بسیار قابل اعتماد هستند.
ژان دانیل لوی، از نظرسنجی‌های هریس اینتراکتیو، درباره سومین رقابت لوپن در کاخ الیزه گفت: «مارین لوپن هرگز اینقدر به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک نبوده است».
حامیان ژان لوک ملانشون، نامزد تندرو چپ، که در رتبه سوم نظرسنجی‌ها قرار دارد، امیدوار به نوع دیگری از غافلگیری هستند و از رای دهندگان جناح چپ از همه طیف‌ها خواسته‌اند که به سمت نامزد خود رفته و او را به دور دوم بفرستند.
 روز شنبه با گشایش نخستین حوزه‌های رای‌گیری در سرزمین‌های فرادریایی فرانسه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور به طور رسمی کلید خورد.
سرزمین‌های فرادریایی فرانسه شامل جزیره‌هایی در اقیانوس آرام، دریای کارئیب، آبهای آمریکای شمالی و کانال موزامبیک می‌شوند.
آغاز رای‌گیری انتخابات فرانسه ظهر شنبه (به وقت اروپای مرکزی) در مجمع‌الجزایر سن پیر و میکلوون (ساعت هشت صبح یک‌شنبه به وقت محلی) آغاز شد.

امانوئل ماکرون
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فعلی که باتوجه به در اختیار داشتن تریبون لازم مسلماً از شانس بالایی برای انتخاب مجدد برخوردار است از حزب محافظه‌کار و وزیر اقتصاد سابق این کشور در دوره ریاست‌جمهوری فرانسیس اولاند است.
هرچند ماکرون با شعار اصلاحات در اقتصاد این کشور وارد این کارزار شد اما تجربه سالهای گذشته و اعتراضات گسترده و بعضاً خونین در این کشور نشان داده است که بسیاری سیاستهای او را به‌نفع افراد ثروتمند می‌دانند و منتقدان وی نیز معتقدند در واقعیت او سیاستهای حزب راست را پیاده می‌کند. افزایش مالیات سوخت یکی از این تصمیمات بود که در سال 2018 به اعتراضات گسترده در این کشور منجر شد؛ تا جایی که در 2019 دولت را مجبور کرد برخی امتیازات مالیاتی برای معترضان درنظر بگیرد.

مارین لوپن
مارین لوپن بیش از 20 سال است که در عرصه سیاسی فرانسه حضور دارد و باوجود شناخته شدن به‌عنوان نماینده حزب اتحاد ملی فرانسه که یک حزب راست افراطی به‌شمار می‌رود تابحال نتوانسته بود موفقیتی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به‌دست آورد، این‌بار اما لوپن با اعتماد 98درصدی اعضای حزب امیدوار به شکست ماکرون و تبدیل شدن به رئیس جمهور جدید فرانسه است.
لوپن در سال 2017 پس از بالا آمدن از دور اول انتخابات به‌همراه ماکرون امید زیادی به پیروزی داشت اما ائتلاف میان دو حزب راست میانه و چپ در نهایت باعث پیروزی قاطع مکرون شد. لوپن که 10 سال است رهبر حزب اتحاد ملی به‌شمار می‌رود معتقد است "این بار تأییدیه میلیون‌ها فرانسوی" برای ادامه مسیر را کنار خود احساس می‌کند.
هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند که رقابت اصلی این بار هم میان مکرون و لوپن خواهد بود اما به‌صورت رسمی 12 نفر در لیست نامزدهای ریاست‌جمهوری فرانسه دیده می‌شوند. این افراد نیکولاس دوپونت آیگان از حزب فرانسه بایست، آن ایدالگو از حزب سوسیالیست فرانسه، فابین روسل از حزب کمونیست فرانسه، یانیک جادوت از حزب اروپ اکولوژی (سبزها)، ژان لوک ملانشن از حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر و اریک زمور از حزب تسخیر مجدد هستند.

 فرانسوی‌ها به کدام نامزد تمایل دارند؟
هرچند همواره انتخابات در فرانسه قابل پیش‌بینی نیست اما نتایج نظرسنجی‌های صورت‌گرفته تا کنون حاکی از آن است که اوضاع چندان به‌نفع رئیس جمهور فعلی نیست. طبق نظرسنجی صورت‌گرفته توسط CSA که 7 آوریل منتشر شده است تقریباً 7 شهروند فرانسوی از هر 10 نفر خواستار تغییر رئیس جمهور هستند. به‌صورت تفصیلی، 66 درصد از افرادی که به این سؤال پاسخ داده‌اند معتقدند امانوئل ماکرون باید جای خود را به فرد دیگری بدهد. 43 درصد قطعاً خواستار کنار رفتن ماکرون و 23 درصد نیز ترجیح می‌دهند  فرد دیگری جایگزین وی شود. از سوی دیگر 33 درصد نیز معتقدند رئیس جمهور فعلی باید به کار خود ادامه دهد و نیازی به تغییر وی نیست.
از سوی دیگر هرچند هیچ یک از نامزدها تاکنون موفق به کسب 50 درصد از آرا در نظرسنجی‌ها نشده است اما به‌نظر می‌رسد در دور اول رقابت‌ها ماکرون و لوپن موفق به شکست دیگر رقبا خواهند بود. اکونومیست پیش‌بینی کرده است به‌ترتیب لوپن 93 درصد و ماکرون 98 درصد شانس صعود به دور بعد را خواهند داشت.
به‌نظر می‌رسد اکثریت جمعیت جوان فرانسه، معادل 80 درصد از جمعیت بین 24 ـ 18 سال و 74 درصد از جمعیت 34 ـ 25 سال خواستار تغییر رئیس جمهور خود هستند، این درحالی است که تنها 56 درصد از افراد بالای 65 سال رأی به خروج ماکرون از کاخ ریاست‌جمهوری می‌دهند.
در هر حال تنها چند ساعت تا آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه باقی مانده است و به‌نظر می‌رسد همچنان باید منتظر اعلام نتایج ماند زیرا تاریخ سیاسی این کشور نشان داده است که کاخ الیزه میزبان خوبی برای بسیاری از رؤسای جمهور قبلی فرانسه نبوده است و تعداد افرادی که دوره ریاست‌جمهوری آنها یک دوره بیشتر به‌طول نینجامیده است، کم نیست.

 ماکرون در نهایت پیروز انتخابات فرانسه می‌شود
نتایج یک نظرسنجی مربوط به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نشان داد که امانوئل ماکرون در این انتخابات، رقیبش مارین لوپن را شکست می‌دهد اما این نامزد جناح راست افراطی فرانسه با افزایش اقبال به خودش مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز،  نتایج نظرسنجی انجام شده برای نشریه لوموند فرانسه نشان داد، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی فرانسه که برای اواخر ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شده، مارین لوپن را شکست خواهد داد اما این نظرسنجی در عین حال نشان داد که لوپن در هفته‌های اخیر با افزایش اقبال رای‌دهندگان به خودش مواجه شده است.
در این نظرسنجی مشخص شد، ماکرون در دور اول این انتخابات که برای تاریخ 10 آوریل (21 فروردین) در نظر گرفته شده، با کسب 26.5 درصد آرا به پیروزی دست یافته و مارین لوپن با به دست آوردن 21.5 درصد رای در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. در نظرسنجی مشابهی که در بازه 21-24 مارس برگزار شده بود، ماکرون 28 درصد و لوپن 17.5 درصد آرا را کسب کرده بودند.
طبق نظرسنجی جدید، ماکرون نهایتا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که برای 24 آوریل در نظر گرفته شده، با کسب 54 درصد رای در مقابل 46 درصد رای رقیبش لوپن، به پیروزی می‌رسد.

66 درصد فرانسوی‌ها خواهان تغییر رئیس جمهوری هستند
همچنین یک نظرسنجی دیگر پیش از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نشان داد که از هر 10 فرانسوی، نزدیک به 7 نفر خواهان تغییر رئیس جمهوری و پایان دوران ریاست جمهوری «امانوئل مکرون» هستند.
به گزارش روزنامه محلی «سود اوئست»، در همه نظرسنجی‌هایی که با آغاز کارزار انتخاباتی در فرانسه صورت گرفت، رئیس جمهوری فعلی این کشور در نخستین جایگاه با بیشترین بخت پیروزی در انتخابات ایستاد. اما پیروزی او مساله قطعی و تضمین شده نیست؛ نخست به دلیل افزایش محبوبیت رقیب اصلی «مارین لو پن» از حزب دست راستی «مجمع ملی» که در روزهای گذشته فاصله خود را با مکرون کم کرده است و دیگر مایل نبودن فرانسوی ها به تجدید دوره ریاست جمهوری مکرون.
نظرسنجی مرکز مطالعات بازاریابی و نظرسنجی (س. اس آ) به سفارش رسانه «سی. نیوز» نشان می‌دهد: که حدود 7 نفر از هر 10 فرانسوی به تغییر رئیس جمهوری در این کشور امیدوار است.
به این ترتیب که 66 درصد فرانسویان معتقدند که مکرون باید قدرت را ترک کند؛ این درحالی است که موافقان تمدید دوره ریاست جمهوری او 33 درصد هستند و یک درصد پرسش شوندگان نیز اظهارنظر نکردند.
این مطالعه نشان می دهد که بیشترین مخالفان ریاست جمهوری مکرون را جوانان تشکیل می دهند. به این ترتیب که 79 درصد پرسش‌شوندگان 18 تا 24 سال و 74 درصد جمعیت 25 تا 34 سال تغییر رئیس جمهوری در فرانسه را خواستارند. همچنین 56 درصد از جمعیت 65 سال نیز خواهان پایان دوران ریاست جمهوری مکرون هستند.
 مردم فرانسه فردا یکشنبه ( 10 آوریل/ 21 فروردین) برای انتخاب رئیس جمهوری کشورشان برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات که با رای مستقیم مردم صورت می‌گیرد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه و یازدهمین انتخابات با حضور و مشارکت مستقیم مردم محسوب می‌شود. این انتخابات معمولا به دلیل تعدد نامزدهایی که احزاب مختلف را نمایندگی می کنند در دو مرحله انجام می‌شود که امسال دور دوم 24 آوریل ( 4 اردیبهشت) پیش‌بینی شده است.

 نیویورک تایمز: مکرون بازی خطرناکی را به راه انداخته است

در ماه‌های اخیر، درخواست مکرون از رای‌دهندگان حزب راست‌گرا آشکار و حول دو موضوع سنتی راست‌ها متمرکز شده است: کنترل مهاجرت و تشدید سکولاریسم. این رویه می‌تواند پیروزی دیگری برای او به ارمغان بیاورد. اما مکرون در حال انجام یک بازی خطرناک است. مکرون چشم انداز سیاسی را به خطر خواهند انداخت. چشم اندازی که به طرز خطرناکی به سمت راست منحرف شده است.
دیدیر فاسین در نیویورک تایمز نوشت: در سال 2017، امانوئل مکرون یک کارمند بانک بود که در اولین مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری‌اش بسیار خوش شانس بود، رقیب او فرانسوا فیون که نامزد پیشتاز انتخابات بود، با اتهام اختلاس مواجه شد.
در ادامه این مطلب آمده است: در سال 2022 نیز شانس به مکرون روی آورده است. مکرون به عنوان رئیس اتحادیه اروپا و سخنگوی این اتحادیه در خصوص بحران اوکراین موقعیت خود را بهبود بخشیده، حتی اگر تلاش‌های او برای پایان دادن به تهاجم روسیه به اوکراین ناموفق باشد. همه نظرسنجی‌ها نشان از پیشتازی او در دور اول انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه دارد، اما پیشتازی مکرون شکننده و در حال کاهش است.
مکرون در اولین مبارزات انتخاباتی خود مدعی شد که «نه چپ است و نه راست»، شعاری که بسیاری از کسانی را که از شکاف‌های سیاسی قدیمی خسته شده اند، وسوسه می‌کند. اما پس از انتخابات بود که مکرون معنای این شعار را مشخص کرد. با کاهش مالیات ثروتمندان، کوچک کردن دولت رفاه و از بین بردن دموکراسی، آقای مکرون به سمت راست منحرف شد به نحوی که برخی از اعضای حزب خود را شوکه کرد.
در ماه‌های اخیر، درخواست مکرون از رای‌دهندگان حزب راست‌گرا آشکار و حول دو موضوع سنتی راست‌ها متمرکز شده است: کنترل مهاجرت و تشدید سکولاریسم. این رویه می‌تواند پیروزی دیگری برای او به ارمغان بیاورد. اما آقای مکرون در حال انجام یک بازی خطرناک است. مکرون چشم انداز سیاسی را به خطر خواهند انداخت. چشم اندازی که به طرز خطرناکی به سمت راست منحرف شده است.
از اولین تصمیمات آقای مکرون در مقام ریاست جمهوری می‌توان به لغو مالیات بر ثروت و مالیات ثابت بر درآمد اشاره کرد که این اقدامات به نفع ثروتمندان فرانسوی بود. قدم بعدی کاهش کمک هزینه مسکن فقرا و کاهش مستمری بازنشستگان بود. مکرون در نیمه راه اولین سال تصدی گری اش، «رئیس جمهور ثروتمندان» شده بود. اصلاح قانون کار که حقوق کارگران را محدود و سازمان‌های نمایندگی را تضعیف می‌کرد و مزایای بیکاری را کاهش می‌داد، تکه‌ای دیگر از این پازل بود



نظر شما