شناسهٔ خبر: 53448363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

شفقنا آینده/ تحلیلگر مسائل اروپا: احتمالاً مکرون و لوپن به دور دوم انتخابات فرانسه راه پیدا می کنند

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده – ۴۸.۷ میلیون فرانسوی واجد شرایط امروز در دور اول انتخاب رئیس‌جمهور به پای صندوق‌های رای می‌روند. رای دهندگان از بین ۱۲ نامزد انتخاباتی، ناتالی آرتو (مبارزه کارگران)، نیکولا دوپون انیان (فرانسه برخیز)، ان ایدالگو (حزب سوسیالیست)، یانیک ژادو ( سبزها)، ژان لاسال ( مقاوت کنیم)، مارین لوپن (جبهه ملی)، امانوئل مکرون (جمهوری به پیش)، ژان لوک ملانشون (فرانسه تسلیم‌ناپذیر)، والری پکرس ( جمهوری خواهان)، فیلیپ پوتو (حزب جدید ضد سرمایه داری)، فابین روسل (حزب کومونیست) و اریک زمور (تسخیر مجدد)، می‌توانند نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

سید نادر نوربخش تحلیلگر مسائل اروپا در خصوص نتایج احتمالی انتخابات فرانسه، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که این بار سناریو سال 2017 مجددا تکرار شود یعنی آقای مکرون با خانم لوپن به دور دوم راه پیدا کنند.

نوربخش در گفت وگو با شفقنا، درباره انتخابات فرانسه گفت: طبق آخرین نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته بیشترین احتمال بین نامزدهای ریاست جمهوری متعلق به آقای مکرون است که از نظر سیاسی متعلق به جناح میانه محسوب می شود. دومین شخص خانم مارین لوپن از جناح راست افراطی-حزب اجتماع ملی است که در دور پیشین یعنی سال 2017 هم موفق شد، همراه با مکرون به دور دوم برود. احتمال زیادی وجود دارد که این بار سناریو سال 2017 مجددا تکرار شود یعنی آقای مکرون با خانم لوپن به دور دوم راه پیدا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جمهوری پنجم فرانسه نامزدها موفق نمی شوند در دور اول به تنهایی ۵۰ درصد آرا را به دست آورند به دلیل اینکه تعداد احزاب زیاد است و معمولا همیشه به دور دوم کشیده می شود. در دور دوم نیز احتمال اختلاف بین آقای مکرون و خانم لوپن نسبت به دور قبل یعنی سال 2017 کمتر خواهد شد. یعنی در کمترین حالت حدود برآورد ۵۵ به ۴۵ است که در آن آقای مکرون در دور دوم پیروز می شود و خانم لوپن از دستیابی به این جایگاه باز می ماند. ولی به این معنی نیست که راست افراطی در فرانسه کلا شکست خورده است. راست افراطی تقریبا هر سری که جلوتر می رویم اختلافش کمتر می شود و الان فاصله‌اش با نامزد نخست کمتر شده است.

نوربخش تصریح کرد: نکته‌ای که در این دوره انتخابات در مورد راست افراطی وجود دارد این است که اریک زمور به عنوان یک نامزد دیگر از جناح راست افراطی وارد کارزار انتخابات شد جناح راست افراطی تا قبل از این دوره فقط از طرف خانواده لوپن بود. یعنی خانم مارین لوپن و پیشتر هم پدر ایشان آقای ژان-ماری لوپن در این جناح بوده اند. حال ظهور زمور باعث شده یک تقسیم آرایی در جناح راست افراطی فرانسه صورت گیرد. به این دلیل که اظهارات ایشان خیلی بیشتر بیگانه ستیزانه و ضد مهاجر است.

او افزود: در صورتی که خانم لوپن سعی کرده حداقل در این سال‌های اخیر یک مقداری چهره متعادل‌تری از خودش ارائه دهد، از جمله اینکه نام حزب را از جبهه ملی به اجتماع ملی تغییر داد و یهود ستیزی را از حزب اجتماع ملی حذف کرد. همچنین در تلاش است که یک مقداری به سمت میانه برود ولی به هر حال هنوز هم راست افراطی محسوب می شوند و هر دو آنها مخالف اتحادیه اروپا و ناتو هستند. همچنین ملی گرایی را یکی از خصوصیات مهم آنها می دانیم البته نه ملی گرایی به آن معنایی که شناخته شده است بلکه ملی گرایی آمیخته با بیگانه هراسی که اصطلاحا در علوم سیاسی به آن بومی گرایی می گویند. یعنی آنها معتقد هستند پناهجویان و مهاجران هیچ حقی در دریافت خدمات و امکانات رفاهی و … نباید داشته باشند و در این مورد آقای زمور تندروتر است.

این تحلیلگر در پاسخ به این پرسش که، شاهد بودیم وقتی مکرون پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد کمتر از یکسال جلیقه زردها به نشان اعتراض به خیابان ها ریختند و خواستار برکناری مکرون شدند ایا این احتمال وجود دارد که دوباره اتفاق بیفتد؟گفت: بحث جلیقه زردها بحث تقابل بین حاشیه و مرکز بود. در واقع آن جمعیتی که اعتراضاتشان به اعتراضات جلیقه زردها معروف شد افرادی بودند که از عدم برابری در توزیع امکانات شکایت داشتند. پایگاه اینها همزمان هم جناح چپ و هم جناح راست افراطی بود و به یک جناح تعلق نداشتند. در این دور گمان زده می شود که یک بخشی از حامیان آقای مکرون که دور پیش بودند و به جناح چپ تعلق داشتند که در سال 2017 به مکرون رای دادند این بار به مکرون رای ندهند و این نگرانی بزرگ مکرون محسوب می شود.

نوربخش تصریح کرد: در حال حاضر مکرون در شهرهای بزرگ و میان طبقات مرفه و تحصیل کرده مقبولیت بالایی دارد ولی در مناطق حاشیه‌ای و محل‌هایی که از نظر حمل و نقل ضعیف هستند که اصطلاحا به آنها مناطق فراموش شده می گویند یا افرادی که خودشان را کنار گذاشته شده می نامند به احتمال زیاد از مکرون حمایت نخواهند کرد و این نگرانی بزرگی برای مکرون به شمار می آید. ولی در مورد اینکه دوباره اعتراضاتی مثل اعتراضات جلیقه زردها صورت گیرد باید توجه داشته باشید که جایگاه ریاست جمهوری در نظام فرانسه جایگاه نسبتا قوی است و همانطور که در مورد جلیقه زردها دیدید این اعتراضات باعث نشد که موقعیت سیاسی مکرون از دست برود یا مجبور به استعفا شود. ولی اگر این اتفاقات در یک نظام پارلمانی صورت می گرفت شبیه بریتانیا و آلمان، آن زمان احتمال سقوط دولت خیلی بالاتر بود.

وی با اشاره به اینکه انتخابات پیش رو فرانسه بر روی جنگ اوکراین و روسیه تاثیر می گذارد، بیان کرد: این مسئله در یک و نیم ماه اخیر یعنی حمله روسیه به اوکراین تاثیر مستقیمی در دو دسته‌گی بین نامزدها داشت و خصوصا به ضرر آقای زمور تمام شد چون در عرصه سیاسی در جناح راست افراطی و چپ افراطی معمولا رابطه نزدیکی با روسیه وجود دارد و به تبع آقای زمور هم حمایت کرد و حتی بعد از جنگ از روسیه حمایت کرد و این باعث ریزش ناگهانی آرای او شد و محبوبیتش را کاهش داد. اما خانم لوپن یک مقداری از موضع قبلی خودش عقب نشینی کرد و همزمان هم از روسیه و هم از ناتو انتقاد کرد و از این بابت لوپن ضرری نکرد. ولی زمور خیلی دچار ضرر شد و احزاب میانه، مثل حزب آقای مکرون و حزب جمهوری خواهان خانم پکرس که حزب راست میانه است و حزب سوسیالیست و حزب سبز ها، اینها حامیان اوکراین هستند و از این نظر حتی می شود گفت این مسئله به نوعی در تقویت موضع آقای مکرون تاثیر داشت و باعث شد که حامیان روسیه بعد از جنگ وجهه خودشان را  مقداری از دست بدهند خصوصا آقای زمور.

نظر شما