شناسهٔ خبر: 53437793 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

نفت را آزاد کنید تا ارزان شود

افزایش قیمت نفت چالش‌برانگیزترین مساله اقتصادهای توسعه‌یافته از زمان آغاز ۲۰۲۲ است، موضوعی که اگرچه با برخی تصمیم‌های هر چند موقت از سوی آمریکا و اوپک‌پلاس، کنترل نشد بلکه با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین آتش قیمت‌ها در بازار شعله‌ورتر شد. موضوع آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت نخستین‌بار در اواخر سال گذشته میلادی از سوی آمریکا مطرح شد، با این حال تنها برخی کشورها به این پیشنهاد پاسخ مثبت دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: مقاومت اعضای اوپک‌پلاس برای افزایش عرضه نفت به بازار، بلاتکلیفی پرونده احیای برجام و پس از آن وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین سبب شد تا طرحی که دولت جو بایدن برای تاثیرگذاری بر بازار نفت دنبال می‌کرد، خنثی شود و قیمت در بازار به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه هم رسید. اگرچه در هفته‌های اخیر از شتاب قیمت نفت کاسته شده اما باقی ماندن قیمت نفت در حد فاصل قیمت‌ها ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار شرایط اقتصاد جهانی را در سال‌جاری نگران‌کننده کرده است. در چنین شرایطی حالا آژانس بین‌المللی انرژی به کشورهای دارای ذخایر استراتژیک نفت فرمان داده تا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت نسبت به آزادسازی قیمت‌ها اقدام کنند.

به دنبال اجرای هماهنگ آزادسازی ذخایر استراتژیک، قیمت نفت در معاملات آخرین روز معاملات هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفت و در مسیر ثبت حدود سه درصد کاهش هفتگی قرار گرفت.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کشورهای عضو این آژانس طی شش ماه آینده ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را آزاد خواهند کرد که بیشترین مقدار متعلق به آمریکا با ۶۰ میلیون بشکه خواهد بود.

رویترز در گزارشی نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی در روز پنجشنبه جزئیات طرح آزادسازی ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را با انتشار لیست کشورهای متعهد به انجام این کار و مقدار نفتی که قرار است وارد بازار کنند اعلام کرد. هدف از این اقدام کمک به پایین آوردن قیمت جهانی نفت به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین است.

آزادسازی ذخایر نفتی اعضای این آژانس که متحد آمریکا هستند و شامل ۳۱ کشور صنعتی غیراز روسیه می‌شوند، دومین آزادسازی هماهنگ ذخایر نفتی طی یک ‌ماه گذشته خواهد بود و این پنجمین بار در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی است که ذخایر استراتژیک نفتی برای مقابله با اختلال بازار نفت آزاد می‌شوند.

گرانی غیرقابل بخشش

قیمت نفت از زمانی که آمریکا آزادسازی بزرگ‌ترین ذخایر نفتی خود را در اواخر ماه مارس اعلام کرد، برای دومین‌بار طی یک هفته پایین آمده و قیمت نفت‌خام برنت با یک کاهش ۱۰ دلاری به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است.
قیمت نفت در ماه گذشته میلادی و به‌دنبال اعمال تحریم‌های گسترده نفتی علیه روسیه و مختل شدن صادرات نفت‌خام و محصولات نفتی این کشور به بالاترین رقم طی ۱۴ سال گذشته رسیده بود. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت‌خام دنیاست.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اعضای آن متعهد شده‌اند ۱۲۰ میلیون بشکه نفت طی شش ماه آینده وارد بازار کنند.
بیشترین ذخایر نفتی را آمریکا با ۶۰ میلیون بشکه آزاد خواهد کرد و پس‌از آن ژاپن با ۱۵ میلیون بشکه خواهد بود.
نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین غیرقابل بخشش است و این اقدام برای آزادسازی ذخایر نفتی به مهار قیمت نفت کمک می‌کند.ژاپن در اواخر ماه ژانویه ۴۷۰ میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود داشت که برابر با ۲۳۶ روز مصرف داخلی این کشور است.

وزیر انرژی نیوزیلند نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما حدود ۱۸۴ هزار بشکه نفت‌خام در اسپانیا و حدود ۲۹۹ هزار بشکه دیزل در انگلیس داریم. با توجه به بی‌ثباتی بالایی که در بازارهای جهانی نفت از زمان حمله روسیه به اوکراین به‌وجودآمده و همچنین به‌دنبال اقدام آمریکا برای آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت طی ۶ ماه آینده، ما هم به بازگرداندن ثبات به بازار کمک می‌کنیم.»نیوزیلند ۴۸۳ هزار بشکه از ذخایر خود را آزاد خواهد کرد.

پس‌از ژاپن، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، ایتالیا و برزیل بیشترین ذخایر را وارد بازار خواهند کرد.بهای معاملات نفت برنت پس از رشد بیش از یک دلاری در ابتدای معاملات، ۵۵ سنت معادل ۶/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۰۰ دلار و سه سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با ۳۴ سنت معادل ۴/۰ درصد کاهش، به ۹۵ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص پس از ریزش پنج درصدی در معاملات روز چهارشنبه، روز گذشته با اندکی کاهش بسته شده بودند.

یدن مور، تحلیلگر بانک ملی استرالیا گفت: جدیدترین برنامه برداشت از ذخایر اضطراری اعضای آژانس بین‌المللی انرژی به علاوه برداشتی که در اول مارس اعلام شد با یک میلیون بشکه در روز عرضه اضافی از ماه مه تا پایان سال ۲۰۲۲ برابر است که رشد قیمت‌ها در کوتاه‌مدت را محدود نگه خواهد داشت. اما نیاز برای پر کردن مجدد ذخایر در سال ۲۰۲۳، به محدودیت عرضه در ماه‌های آینده می‌افزاید در حالی که عوامل بنیادین عرضه بدون تغییر مانده‌اند و در نتیجه ریسک صعود قیمت‌ها تشدید می‌شود.

طبق آمار شرکت دولتی سوموی عراق، تولید نفت عراق در مارس به ۱۵/۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۲۲ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین‌شده تحت توافق نفتی اوپک‌پلاس بود. تولید نفت عراق در مارس ۱۱۲ هزار بشکه در روز کاهش در مقایسه با فوریه داشت. عراق مانند چندین عضو دیگر اوپک برای بالا بردن سطح تولید به سختی تلاش می‌کند. تولید ماه گذشته این کشور در پی اختلال فعالیت میادین نفتی در جنوب کاهش پیدا کرد.

تحلیلگران گروه ANZ Research در یادداشتی نوشتند: اگرچه این بزرگ‌ترین آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک است اما عوامل بنیادین بازار را نمی‌تواند تغییر دهد و احتمالا افزایش بیشتر تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ را به تاخیر می‌اندازد. این برداشت چشمگیر از ذخایر اضطراری ممکن است مانع از آن شود که اوپک و تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا حتی با وجود ماندن قیمت‌ها در حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه، به افزایش تولیدشان سرعت دهند.

سرمایه‌گذاران همچنین سرگرم ارزیابی عوامل بنیادین بازار نفت در بحبوحه کاهش عرضه روسیه و ابهامات بر سر کندی تقاضا در چین هستند که شهرهایش در پی موج جدید شیوع ویروس کرونا تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند. تحلیلگران شرکت ‌هایتونگ فیوچرز در این باره گفتند: فقط زمان می‌تواند پاسخ روشنی به این ابهامات بدهد.

چین عقب‌نشینی می‌کند؟

در این بین، گفته می‌شود پالایشگاه‌های دولتی چین به قراردادهای نفتی فعلی با روسیه پایبند مانده‌اند اما با وجود تخفیف‌های چشمگیر، از بستن قراردادهای جدید خودداری می‌کنند. منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: شرکت دولتی سینوپک که بزرگ‌ترین پالایشگر آسیاست به همراه شرکت‌های CNOOC، پتروچاینا و Sinochem در حاشیه مانده و از خرید محموله‌های نفت روسیه برای بارگیری در ماه مه خودداری می‌کنند.

به گفته دو منبع آگاه، شرکت‌های دولتی چینی تمایلی ندارند به عنوان شرکت‌هایی شناخته شوند که با خرید حجم بیشتری از نفت روسیه، علنا از مسکو حمایت می‌کنند. واشنگتن ماه گذشته واردات نفت روسیه را ممنوع اعلام کرد و اتحادیه اروپا شرکت‌های روس‌نفت و گازپروم نفت را هدف تحریم قرار داد.

شرکت‌های چینی حاضر نشدند در این باره توضیح دهند اما چین و روسیه در سال‌های اخیر روابط نزدیکتری پیدا کرده‌اند و در فوریه شراکت بدون محدودیت را اعلام کردند. چین حاضر نشده است اقدام روسیه را در اوکراین محکوم کرده یا آن را تهاجم بداند.
چین مکررا از تحریم‌های غربی علیه روسیه انتقاد کرده است اما یک دیپلمات ارشد روز شنبه اظهار کرد: پکن عامدانه تحریم‌ها علیه روسیه را دور نمی‌زند.

منابع آگاه اظهار کردند: شرکت‌های دولتی چین قراردادهای بلندمدت و فعلی را برای خرید نفت روسیه حفظ می‌کنند اما از خرید نفت روسیه در بازار معاملات نقدی فاصله گرفته‌اند.

کاهش واردات نفت روسیه ممکن است باعث شود پالایشگاه‌های بزرگ دولتی به سمت منابع دیگری بروند و به نگرانی‌های عرضه جهانی که باعث صعود قیمت نفت برنت به بالاترین رکورد ۱۴ ساله شده است، اضافه کنند. بهای معاملات نفت برنت اواسط مارس تا مرز ۱۴۰ دلار در هر بشکه صعود کرد اما از آن زمان تحت تاثیر برنامه‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای برداشت نفت از ذخایر استراتژیک، به پایین ۱۱۰ دلار نزول کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما