شناسهٔ خبر: 53420986 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

تشکیل شورای ریاستی فاز جدید تجاوز به یمن

صاحب‌خبر -
سعودی که در جنگ نظامی با یمن شکست خورده است اکنون سعی دارد تا با رویکرد سیاسی این شکست را پنهان سازد چنانکه عضو شورای عالی سیاسی یمن با فریبکار خواندن ریاض گفت اعضای شورای ریاستی یمن صرفا مزدورانی هستند که برای عربستان سعودی کار می‌کنند.
محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که تشکیل شورای ریاستی یمن که ریاض آن را اعلام کرده است ربطی به یمن ندارد و به عربستان سعودی مربوط می‌شود.
محمد علی الحوثی ضمن اعلام این مطلب افزود: کسانی که انتخاب شده اند صرفا مزدورانی هستند که با عربستان سعودی کار می‌کنند. او به ریاض توصیه کرد دست از فریبکاری بردارد.محمد علی الحوثی با اعلام اینکه چنین اقدامی هیچ تاثیری نخواهد داشت تاکید کرد هدف از این کار مشروعیت بخشیدن به تجاوزات علیه یمن است.
او گفت: به آن‌ها می‌گویم هیچ اختیاراتی ندارید که بخواهید به دیگران اختیاراتی بدهید.در همین حال به گزارش تلویزیون الجزیره در بیانیه پایانی نشست رایزنی گروه‌های یمنی که در ریاض با نظارت شورای همکاری خلیج فارس و بدون حضور نمایندگان جنبش انصارالله و دولت نجات ملی صنعا برگزار شد، از تصمیم منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) یمن برای تشکیل شورای ریاستی با هدف اداره امور یمن در طول دوره انتقالی استقبال شد.
رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن گفت که «علی محسن الاحمر»، معاون رئیس جمهور را برکنار کرده و اختیارات خود را به شورای ریاست جمهوری که وظایف رهبری را انجام خواهد داد، تفویض کرده است.
محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی این کشور در واکنش به این نشست تأکید کرد: «آینده و حال حاضر یمن، در داخل یمن، رقم می‌خورد. هر گونه فعالیت خارج از مرزهای آن، عبارت است از نمایشهای طنز و بازیهای سرگرم‌کننده‌ای که کشورهای ائتلاف متجاوز انجام می‌دهند». وی همچنین تأکید کرد، راه صلح از توقف حملات، لغو محاصره و خروج نیروهای خارجی می‌گذرد و بدون این امر، صرفا تلاش مذبوحانه‌ای برای سازماندهی مجدد مزدوران و استفاده از آنان برای افزایش تنش در یمن است.
در هیمن ارتباط، محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله هم در واکنش به این مسئله گفت: «ایجاد شورای رهبری ریاست‌جمهوری همه را غافلگیر کرد. «رشاد العلیمی» به عنوان رئیس این شورای جدید انتخاب شد چراکه او آدم آمریکاست». سفیر صنعاء در دمشق نیز گفت، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تا زمانی که مطمئن نشوند تجاوزات ائتلاف سعودی کاملا متوقف شده، جبهه‌ها را ترک نمی‌کنند.
«عبدالله علی صبری» در پاسخ به سوالی درباره چگونگی حمایت متحدان یمن از این کشور بویژه جمهوری اسلامی ایران گفت: حتی در خصوص رابطه با متحدان نیز ائتلاف متجاوز توانست حد و حدودی برای این رابطه قرار دهد و استفاده از حمایت متحدان فراهم نیست زیرا یمن تحت محاصره دریایی، زمینی و هوایی گسترده است به نحوی که کمک‌های انسانی نیز فقط از طریق سازمان ملل و چارچوبی که ائتلاف با آن موافقت کرده، وارد یمن می‌شود. حتی ورود مشتقات نفتی، کالاهای تجاری و غذایی به یمن و بندر الحدیده نیز با چراغ سبز ائتلاف سعودی و با موافقت سازمان ملل انجام می‌شود.در این میان منابع آگاه در ریاض از بازداشت خانگی رئیس‌جمهور فراری یمن از سوی آل سعود و اجبار وی به کناره‌گیری از قدرت خبر دادند.برخی منابع آگاه در ریاض می‌گویند که «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن که ضمن برکنار کردن «علی محسن الاحمر» معاون خود، از انتقال اختیارات خود و معاونش به نهاد موسوم به شورای رهبری ریاست‌جمهوری خبر داد، در بازداشت خانگی به سر می‌برد.به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی»، عبدربه منصور هادی در ریاض تحت حبس خانگی به سر می‌بَرد و در زیر فشار دولت سعودی، از قدرت کناره‌گیری کرده و این آل سعود است که شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن را تشکیل داده است.
برکناری هادی از قدرتی صوری که ریاض به او داده بود، دور از ذهن نبود و مدتهاست که تحلیلگران و ناظران سیاسی این امر را پیش‌بینی می‌کردند. زیرا وی رسما جایگاه و قدرتی نداشت و مدتها پیش، جایگاه خود را نزد امارات متحده عربی به عنوان عضو ائتلاف عربی از دست داده بود و اکنون نوبت به کنار گذاشته شدن این مقام فراری ۷۶ ساله یمنی از سوی ریاض بود.

نظر شما