شناسهٔ خبر: 53415720 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

محمدعلی امیرفخریان:

مقاصد اصلی صادراتی خراسان رضوی، ۱۵ کشور همسایه می باشد

موج نیوز

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صمت خراسان رضوی بیان کرد: حجم تجارت با افغانستان در سال گذشته کاهش یافت اما در پی باز شدن مرزها برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه، عملکرد تجارت خارجی استان مطلوب بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدعلی امیرفخریان رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: هدفگذاری امسال استان در زمینه صادرات ، یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار تعیین شده است.

امیرفخریان در ادامه گفت: از این میزان ۳۴۴ میلیون دلار سهم محصولات کشاورزی ، ۱۴۰ میلیون دلار سهم صنایع تبدیلی، ۶۳۰ میلیون دلار سهم صنعت، ۴۳۳ میلیون دلار سهم معدن و صنایع معدنی، ۱۲۰ میلیون دلار سهم صنایع دستی و باقی کالاها است.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صمت خراسان رضوی تصریح کرد: اولویت مقاصد صادراتی خراسان رضوی در سال جاری ۱۵ کشور همسایه و کشورهایی مانند هند، چین، سوریه، لبنان، هنگ کنگ و ویتنام است.

وی متذکر شد: تحولات افغانستان و تغییر حاکمیت در این کشور تاثیر مستقیمی بر میزان صادرات استان در سال گذشته داشت و افغانستان در اولویت مقصد صادراتی استان قرار دارد و کاهش صادرات به این کشور در سال گذشته باعث شد که هدف یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلاری صادرات استان در سال ۱۴۰۰ محقق نشود.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صمت خراسان رضوی ابراز داشت: امسال خراسان رضوی درصدد برآمده است که با در پیش گرفتن برخی رویکردهای جدید، حجم تجارت استان با این کشور همسایه را افزایش دهد.

امیرفخریان تاکید کرد: با توجه به اینکه حجم تجارت با افغانستان در سال گذشته کاهش یافت اما در پی باز شدن مرزها برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه و کاهش محدودیتهای مرزی کشور ترکمنستان، عملکرد تجارت خارجی استان مطلوب بوده است.

وی اظهار کرد: صادرات خراسان رضوی به کشورهای دیگر بویژه آسیای میانه در سال گذشته افزایش داشته است به طوری که صادرات به ازبکستان ۱۰۰ درصد، ترکمنستان ۱۵۰ درصد، تاجیکستان هزار و ۴۰۰ درصد رشد داشته و صدور کالا به کشورهای عراق، پاکستان، قزاقستان، چین، امارات متحده عربی، روسیه، ارمنستان، قرقیزستان نیز با افزایش همراه بوده است.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: پارسال کشور بلغارستان به جرگه ۲۰ کشور اول مقصد صادراتی خراسان رضوی پیوست و صادرات استان به آن کشور با افزایش قابل توجهی همراه بود.

امیرفخریان اعلام کرد: از آنجا که روسیه جزو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و ایران با آن اتحادیه تعرفه ترجیحی به امضا رسانده است، کشورهای عضو این اتحادیه جزو مقاصد صادراتی استان به شمار می روند.

وی ادامه داد: رویکرد جدیدی که در مناسبات سیاسی کشورها با روسیه به وجود آمده و تحریم هایی که جامعه جهانی برای آن کشور وضع کرده است، زمینه افزایش مراودات تجاری خراسان رضوی با روسیه را فراهم می کند و بهره گیری از پیمان منطقه ای ایران با روسیه نیز می تواند به خلاءهای تجاری بین دو کشور و توسعه مراودات کمک کند.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اطلاع داد: روسیه هشت ماه از سال گرفتار سرما و یخبندان است و این فرصت مناسبی برای خراسان رضوی به منظور صادرات میوه، صیفی و برخی خشکبار و صنایع تبدیلی است، همچنین اقلامی مانند مصالح ساختمانی و کالاهای صنعتی نیز از این استان به آن کشور صادر می شود.

وی بیان کرد: میزان پذیرش و اعزام هیات های تجاری از خراسان رضوی به کشورهای دیگر در سال گذشته اشاره کرد افزایش داشته و پارسال سه هیات تجاری از استان به کشورهای قرقیزستان، امارات متحده عربی و تاجیکستان اعزام و سه هیات تجاری از پاکستان و افغانستان در استان پذیرش شدند.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: پارسال یک نمایشگاه اختصاصی کالا در تاجیکستان، ۲ پاویون خارجی در پاکستان و عمان توسط این استان برگزار شده است.

امیرفخریان در خاتمه خاطرنشان کرد: برگزاری ۱۲ میز کالایی کشوری بویژه برای صنوف تولیدی به منظور افزایش سهم صنوف در صادرات کشور از دیگر رویدادهای تجاری سال گذشته خراسان رضوی بوده است.

نظر شما