شناسهٔ خبر: 53378457 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

فرانسه در آستانه انتخابات رنگ آشوب و سرکوب گرفت

قوت‌گرفتن اخراج مکرون از الیزه

صاحب‌خبر -
سرکوب و بازداشت در حالی پاسخ دولتمردان فرانسه به اعتراض‌های مردمی بوده است که شواهد امر از پیشروی رقبای رئیس جمهور فرانسه در انتخابات یکشنبه آینده این کشور حکایت دارد که می‌تواند حتی زمینه ساز اخراج وی از کاخ الیزه شود.
مکرون که خود را برای شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند این روزها با مشکلات بسیاری مواجه است که بخشی از آن اعترا‌ض‌های مردمی است که البته با سرکوب پاسخ داده می شود.جاناتان سیکسو خبرنگار در برنامه میدی نیوز (شبکه سِ نیوز) درباره اوضاع در جزیره کُرس فرانسه گفت: «امانوئل مکرون (رئیس جمهور فرانسه) با آتش بازی می‌کند. وقتی مشاهده می‌کنیم که پرچم‌های فرانسه آتش زده می‌شود، به پاسگاه‌های ژاندارمری حمله می‌شود، وضعیت بسیار وخیم است.»پایگاه اینترنتی آنونیم سیتوآین، تصاویری از تظاهرات در شهر باستیای جزیره کرس فرانسه منتشر کرد و نوشت: تظاهرات ، مقابل کمیساریای پلیس و فرمانداری باستیا که در پی دستگیری دو تظاهرکننده در شب گذشته برگزار شده بود، به درگیری منجر شد.پایگاه اینترنتی روسیا الیوم، ویدیویی از هرج و مرج در خیابان‌های شهر آژاکسیو در جزیره کرس در فرانسه منتشر کرد. این ناآرامی‌ها به دنبال اعتراضات ناسیونالیست‌ها به وجود آمد، آن‌ها قتل فعال ناسیونالیست در یکی از زندان‌های فرانسه را محکوم کردند. مقامات اعلام کردند، ایوان کولونا به دست یک زندانی دیگر به قتل رسیده است.شبکه خبری فرانس ۲۴ گزارش داد: تظاهرات دیگری در کُرس برگزار شد. این تظاهرات در حمایت از «ایوا کولونا»، فعال استقلال طلب کرس برگزار شد. کولونا به جرم کشتن شهردار «کلود اِریئناک» محکوم به زندان شد. وی ماه گذشته توسط یک زندانی دیگر هدف ضرب و جرح قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات، جان باخت.تظاهرات ته در آژاکسیو (جنوب کرس) در حمایت از ایوان کولونا به درگیری‌های شدید بین نیرو‌های پلیس و جوانانی که صورت خود را پوشانده بودند، منجر شد. در این درگیری ها، ۱۵ نفر از جمله یک مأمور پلیس زخمی شدند. خشونت‌هایی نیز بین تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی در باستیا در شمال جزیره کرس گزارش شد.امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه خشونت‌ها در کرس را غیرقابل قبول دانست و اعلام کرد، بدون بازگشت به نظم قبلی، هیچ مذاکره‌ای وجود نخواهد داشت.در این میان فرانسه در حالی با بحران داخلی مواجه است که در اقدامی فرافکنانه مسئول امور اروپایی دولت فرانسه گفت: احتمالا فردا مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید علیه روسیه اعمال خواهد شد.
این در حالی است که نتیجه نظرسنجی تازه درباره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، از رقابت نزدیک امانوئل ماکرون و مارین لوپن حکایت دارد. خبرگزاری رویترز گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری دهم آوریل (۲۱ فروردین) در فرانسه منتشر کرد و به افزایش مقبولیت و حمایت فرانسوی‌ها از «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» این کشور پرداخت.طبق گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه «هریس اینتراکتیو» نتیجه نظرسنجی برای هفته‌نامه «چلنجس» را منتشر کرد و در آن از رقابت شدید بین امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور این کشور و مارین لوپن خبر داد.
در گزارش این هفته‌نامه تصریح شده است: «برای اولین بار است که این دو فینالیست (انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال) ۲۰۱۷ اینقدر به هم نزدیک شده‌اند». این رسانه البته خبر داده که در ماه مارس (ماه گذشته میلادی)، امانوئل ماکرون همچنان از لوپن پیش است.طبق این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه کشور در برابر رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» طی نظرسنجی‌های ماه گذشته میلادی در این کشور ۵۳ درصد در برابر ۴۷ درصد و همچنین ۵۸ درصد در برابر ۴۲ درصد را ثبت کرده است.طبق گزارش رویترز، مارین لوپن در فاصله کمتر از یک هفته تا روز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، روی موضوع کاهش قدرت خرید رای‌دهندگان افراد دارای درآمد پایین و طبقه متوسط متمرکز شده و این موضوع برایش موثر بوده و میزان حمایت از وی هم برای دور اول و هم دور دوم در تاریخ ۲۴ آوریل (چهار اردیبهشت) همچنان رو به افزایش است».

نظر شما