شناسهٔ خبر: 53359425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

ارائه طرح ضد ایرانی با ادعای ممنوعیت لغو تحریم سپاه

فرار بایدن از تعهدپذیری به برجام با بازیگری کنگره

صاحب‌خبر -
در اقدامی که بیشتر برگرفته از سیاست‌های کاخ سفید برای زیر بار تعهد لغو تحریم‌ها نرفتن و تحمیل زیاده خواهی‌های به ایران است اعضای کنگره طرحی را برای ممنوع کردن اقدام احتمالی کاخ سفید به منظور حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست «تروریستی» ارائه دادند.
طی روزهای گذشته کلید واژه مخالفت با لغو تحریم‌های سپاه به اصل محوری سیاست‌های ضد برجامی آمریکا مبل شده است حال آنکه این اقدام نه صرفا علیه سپاه بلکه در چارچوب عدم لغو تحریم‌ها می‌باشد که می‌تواند طرح آمریکا برای حفظ چماق تحریم را رقم زند حال آنکه ایران از ابتدا عنوان کرد که لغو تمام تحریم‌ها، راستی ازمایی این لغو از سوی ایران و تضمین عینی برای تکرار نشدن بدعهدی‌های طرف غربی خطوط قرمز ایران است. بایدن در حالی نتوانسته زیاده خواهی حفظ تحریم ها را اجرایی سازد که این ماموریت را به گنگره سپرده است چنانکه وبگاه آمریکایی نزدیک به محافظه‌کاران در این کشور، از تلاش تقنینی قانونگذاران عضو این حزب در کنگره برای ممنوعیت اقدام احتمالی دولت جو بایدن جهت حذف سپاه پاسداران از فهرست ادعایی «تروریسم» خبر داد.
«واشنگتن فری بیکن» در گزارش خود خبر داد، به یک نسخه کپی از طرح پیشنهادی «برایان ماست» و اسکات پری» دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دسترسی یافته است که موضوع آن ممنوع کردن تلاش احتمالی دولت بایدن برای برداشتن تحریم‌های مربوط به سپاه در راستای توافق جدید هسته‌ای با ایران است.برایان ماست نماینده فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا به همراه اسکات پری نماینده پنسیلوانیا در این مجلس، طرحی با عنوان «قانون جلوگیری از مماشات با تروریست ها توسط حامیان تروریسم» ارائه دادند. این طرح در صورت تبدیل شدن به قانون، کاخ سفید را از حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی بدون تایید کنگره منع می‌کند.
در طرح پیشنهادی آمده است که امکان برداشتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم وجود ندارد مگر با تصویب آن در هر دو مجالس نمایندگان و سنای آمریکا.این طرح ضد ایرانی در شرایطی ارائه شده که طی هفته‌های اخیر اظهارنظرهای زیادی درباره وضعیت جاری در رابطه با مذاکرات وین با موضوع برجام مطرح شده است.
در این میان سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در پاسخ به سؤالی درباره توقف در مذاکرات و این‌که تا چه زمانی این روند ادامه دارد؟ گفت: آن‌چه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده و رسانه‌های آمریکایی نیز گزارش می‌دهند این است که بایدن و کاخ سفید تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده است. همان رویکردی را پیش می‌گیرد که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی شده است، یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زد و بندهای داخلی خودشان.سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب بحث است و در همین چارچوب، دولت آقای بایدن باید تصمیم سیاسی خودش را بگیرد، این‌که رسانه‌های آمریکایی امروز گزارش می‌دهند دولت آمریکا هنوز تصمیم خود را در یکی دو موضوع باقیمانده نگرفته است نشان می‌دهد تا چه حد اغتشاش در طرف مقابل باعث تطویل شده است.وی گفت: آمریکا مسؤول توقف امروز مذاکرات و تطویل روزهای آتی است. راه‌حل هم در کاخ سفید است. باید به خواست‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ نیز هست، پاسخ منطقی بدهد تا ما آماده بشویم و به وین برویم. توافق بسیار در دسترس است، اگر آمریکا بداند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌های خود کوتاه می‌آییم.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره موضوعات باقیمانده در مذاکرات و این‌که به نظر می‌رسد موضوع باقیمانده بحث سپاه پاسداران است و همچنین ادعای اخیر واشنگتن پست مبنی بر این‌که قرار بوده ایران و آمریکا یک بیانیه‌ عمومی بدهند مبنی بر توقف اقدامات در منطقه در ازای حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا و این‌که این ابتکار هم کنار گذاشته شده، گفت: من در خصوص گزارش‌های رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنم ولی به شما صراحت می‌گویم که اصلا چنین موضوعی در دستورکار نبوده که ما منطقه را به برجام متصل کنیم. خطیب‌زاده بیان کرد: تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه جزو رویه‌های عادی‌ آمریکا شده و باورش شده است که پلیس دنیاست، باورش شده است قاضی و هیأت منصفه دنیاست و باورش شده رئیس جمهور آمریکا رئیس جمهور دنیاست و همچنین باورش شده است که قوانین داخلی آمریکا قوانین بین‌المللی است. هیچکدام از اینها نیست. آن زمانی هم که آمریکا ابرقدرت بود، آنهایی که تصور قدرت آمریکا را داشتند، گردن می‌نهادند. الان که اساسا همه شاهد وضعیت خروج آمریکا از افغانستان و منطقه بوده‌اند و وضعیت آن را در اروپا می‌بینند. آمریکا باید بپذیرد به عنوان یک دولت برابر وارد گفت‌وگوها شود و با همین رویکرد گفت‌وگوها را پایان دهد.

نظر شما