شناسهٔ خبر: 53340897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

مصاحبه جدید کاترین شکدم: با «ویکی استرت» اسرائیل همکاری داشتم

صاحب‌خبر -

بیش از یک ماه پیش پس از انتشار مطلبی در یک کانال تلگرامی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، توجه‌ها به کاترین پرز شکدم، تحلیلگر زن یهودی فرانسوی-بریتانیایی، جلب شد و موجی از واکنش‌ها به‌ویژه از سوی رسانه‌ها که از قضا مطالب شکدم را منتشر کرده بودند، به راه افتاد. به دنبال اظهارات متعدد رسانه ای درباره شخصیت او عبدی مدیا با کاترین شکدم گفت و گو کرده است. دیده بان ایران برای نخستین بار متن این مصاحبه را منتشر کرده است.

بعد از ازدواج مسلمان شدم

برای تحصیل در دانشگاه به بریتانیا رفتم. اونجا با شوهرم که الان شوهر سابقم محسوب می‌شه آشنا شدم که اتفاقاً یک مسلمان یمنی و اهل سنت بود. و بعد از اینکه ازدواج کردیم، از من خواسته شد تا مسلمان شوم که  خب پذیرفتم. البته نه از همون روز اول و نه از روی اجبار {یا سرزنش}، بلکه بیشتر … برای اینکه به عبارتی به خواسته  او احترام بذارم. چرا که، خب، اونموقع ما ازدواج کردیم و تشکیل خانواده دادیم، حس می کردم. شوهرم خیلی یک دنده بود و می‌خواست که این اتفاق بیوفته و در نهایت منم پذیرفتم. و بعد، من خیلی درباره اسلام کنجکاو شدم، چراکه،اگر قرار بود شما مسلمان باشی، باید بفهمی که {اسلام}راجع به چه چیزی هست بنابراین، من به تنهایی شروع به تحقیق کردم، هرگز معلم نداشتم و من خیلی زود تحت تاثیر ارزش‌های تشیع قرار گرفتم و همین موارد باعث اختلافات زیادی در ازدواج من شدند. به خصوص در اواخر {ازدواجم}، موقع زندگی کردن در خاورمیانه هم این موضوع اسلام شیعه {برام} پر رنگ تر شده بود. فرقه‌گرایی و نفرت زیادی نسبت به مسلمانان شیعه وجود داشت و به نظر من خیلی ناعادلانه بود.

نادر طالب زاده ترتیب مصاحبه با رئیسی را داد

پنج بار به ایران سفر کردم. اولین بار یک دعوت رسمی از طرف دولت بود، همه چیز هم سازماندهی شده بود. دومین بار اگر درست یادم باشه، برای مصاحبه با رئیسی رفتم، آن هم برای R.T. بودبه همین خاطر هم بود که آنها بلیط و سایر موارد را تقبل کردن. نادر طالب زاده مصاحبه با رئیسی را ترتیب داد. او رئیسی رو می‌شناخت و به آر تی پیشنهاد کمک برای این مصاحبه رو داد. یک بار هم برای دیدن دوستام اومدم،  بچه هایم را هم بردم ایران را ببینند. پس بحث کار نبود و کاملا توریستی رفته بودم. سه بار دیگر هم برای ملاقات با افرادی رفتم که علیه مجاهدین فعالیت می‌کردند رفتم. اونا ازم خواستن در صورت امکان برم پیششون. تا مجاهدین رو بهتر درک کنم و خطری که اونها نه فقط برای ایران بلکه دنیا دارن {رو بفهمم} و با نوشتن مقاله هایی در مطبوعات نسبت به این موضوع هشدار دهم و همینکارم کردم.

می خواستم در رو کردن دست مجاهدین سهمی داشته باشم

آخرین بار به دعوت سازمانی به نام فرودستان، که علیه مجاهدین کار می‌کرد به ایران رفتم. آنها می خواستن به من توضیح بدن که مجاهدین کی هستن و چرا.. برای ایران مهم بود که با این گروه تروریستی مقابله کند. اون‌ها برای من مطالب، لینک ها و مواردی از این دست می‌فرستادند و من فهمیدم که این گروه توسط سعودی‌ها و برخی مقامات آمریکایی حمایت شده آن‌ها تاریخچه مجاهدین رو به من {نشون} دادند من از محل بمب‌گذاری تهران بازدید کردم، و با اعضای اسبق مجاهدین ملاقات کردم. از این بابت مطمئن بودم و می‌خواستم توی رو کردن دست مجاهدین سهمی داشته باشم که اساساً یک فرقه بود نه یک حزب سیاسی و نمیشه اونها رو حزب مخالف ایران دونست.

اعضای تیم احمدی نژاد به هر قیمتی برنامه‌شان را پیش می‌برند

در ایران نیروهایی در حال فعالیت هستن از دولت گرفته تا گروه‌های مخالف‌، به خصوص اعضای تیم احمدی نژاد، که مایل به پیشبرد برنامه عملیاتی‌شون به هرقیمتی هستن و این یعنی صدمه زدن به مردم در جهتی که می‌خواند. حاضر نیستم دوباره بازیچه آنها شوم. من برای همه کسایی که در ایران ملاقات کردم، کسایی که دوستی و محبتشون شامل حال من شد، احترام زیادی قائل هستم و نمی‌خوام آن کسی باشم که بهشون خیانت کرده باشم.

مقاله ام درباره اعتراضات ۸۸ یکطرفه بود

درباره یادداشتم که مربوط به اعتراضات سال ۱۳۸۸ بود، هرچیزی که من نوشتم، حتی وقتی الان می‌گم کاش نکرده بودم، در اون زمان باور و عقیده من بوده، این امکان هست که آدم‌ها طرفدار یک روایتی بشوند که بر پایه‌دروغ‌ و روایت های غلط باشد. در اون موقع، به من اطلاعاتی داده می‌شد که من گمان می‌کردم جامع و کامل هستند، و من بر اساس اون‌ها به این جمع‌بندی رسیدم کاشف به عمل اومد که همه چیزهایی که به من گفته شده دستکاری شده است و اینکه اون‌ها همه حقیقت رو به من نگفتند و این روش فعالیت حکومت ایران است. اطلاعات کافی برای نوشتن مقاله ام رو نداشتم. برای همین یه مقاله یک طرفه نوشتم. و اگر ازم بخوان دوباره اینکارو بکنم نمیکنم. چون الان نظرم کاملاً متفاوته.

با اندیشکده اسرائیلی همکاری داشتم

ویکی استرت اسرائیل یه اندیشکده است، بنابراین متخصص در حوزه امور امنیتی نیست، منظورم اینه که یه کارایی کردن تو این حوزه ولی به طور مشخص یه اندیشکده است. اندیشکده اوپن سورس هم هست، من شش ماهی باهاشون کار کردم که اگر اشتباه نکنم، برمی‌گرده به سال ۲۰۱۳. پول هم بهتون نمی‌دهند. از من خواسته شد تا روی بحث یمن کار کنم. در حوزه جنگ داخلی یمن برای مدت شش ماه کار کردم، و همش همین بود و چیزی بیشتر از این نبود.

منبع: دبده بان ابران

نظر شما