شناسهٔ خبر: 53339330 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

نگرانی عفو بین‌الملل از نابینایی فعال بحرینی

سازمان عفو بین‌الملل هشدار داد، «عبدالهادی الخواجه» مدافع حقوق بشر شیعه بحرینی در زندان‌های آل خلیفه، به دلیل محروم بودن از مراقبت‌های پزشکی در معرض نابینایی قرار دارد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل، «لین معلوف» معاون مدیر دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل پس از بررسی اخبار رسیده از محروم بودن «عبدالهادی الخواجه» مدافع حقوق بشر شیعه بحرینی در زندان‌های آل خلیفه از مراقبت‌های پزشکی، تصریح کرد: ما در رابطه با سلامت عبدالهادی الخواجه بسیار نگران هستیم.

وی اظهار داشت: دختر الخواجه می‌گوید، پدرش از درمان محروم شده است و این امر ممکن است به دلیل جروحاتی که در سال 2011 در اثر شکنجه بر او وارد شده، به نابینایی او منجر شود.

سازمان عفو بین الملل این محرومیت را آخرین نمایش ظلم و ستم از سوی مقامات بحرینی که سابقه طولانی در بی‌توجهی پزشکی به زندانیان دارند، برشمرد.

این سازمان افزود: نظام مراقبت‌های بهداشتی در زندان‌های بحرین شامل محرومیت‌های سازماندهی شده از درمان، تأخیر و اعمال خودسرانه قدرت است که در موارد خاص به سوء استفاده عمدی تبدیل می‌شود.

معلوف از مقامات بحرینی خواست، دستیابی فوری عبدالهادی الخواجه به درمان و مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز خود را تضمین کنند و یادآور شد، اهمال پزشکی می‌تواند به نقض حق برخورداری از مراقبت‌های بهداشتی منجر شود.

عبدالهادی الخواجه در روز 16 فوریه سال جاری همزمان با سفر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بحرین، در حیاط زندان شعارهایی را در اعلام همبستگی با فلسطینیان سرداد که مریم دختر او معتقد است توقف درمان پدرش به دلیل انتقام از او برای این اقدام، انجام گرفته است.

دختر الخواجه در این باره افزود، پدرش در روز 16 ژانویه به بیمارستان منتقل شد و او را مجبور کردند سه ساعت در اتومبیل بنشیند سپس او را بدون این که با پزشک دیدار داشته باشد و معاینه بشود، به زندان منتقل کردند و پس از آن نیز از درمان محروم است.
 
گفتنی است؛ عبدالهادی الخواجه در بهار 2011 به همراه مجموعه‌ای از رهبران و فعالان معارض بحرینی به دلیل مشارکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بازداشت این فعال حقوقی با خشونت بسیار همراه بود به طوری که در جریان بازداشت فک او شکسته شد و  پس از آن در معرض انواع شکنجه‌های جسمی، روحی و جنسی قرار گرفت.

وی بعد از 11 سال، از انواع بیماری‌های مزمن رنج می‌برد و هیچ یک از پرونده‌های پزشکی او در اختیار خانواده‌اش قرار نگرفته است و مقامات بحرینی ادعا کرده‌اند، پرونده پزشکی او مفقود شده است.

 

نظر شما