شناسهٔ خبر: 53336097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

اخبار جنگ اوکراین/وزیر خارجه یونان شخصا بسته‌های کمکی را به اوکراین می‌برد/ نظر مشاور زلنسکی درباره نتیجه جنگ/بلینکن: روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده

وزیر امور خارجه اوکراین، امروز (یکشنبه) در راس یک تیم امدادی بشردوستانه وارد شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین می‌شود.

صاحب‌خبر -

به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان این کمک‌های بشردوستانه را به مقامات شهری اودسا تحویل خواهد داد.

به گفته وزارت امور خارجه یونان، دندیاس 62 ساله همچنین قصد دارد برای توزیع کمک‌های بشردوستانه از یونان به اوکراین سازوکاری پایدار ایجاد کرده و کنسولگری یونان دراین شهر را بازگشایی کند.

این در حالیست که شورای شهر اودسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نخستین ساعات امروز، این شهر هدف حمله موشکی قرار گرفت.

دندیاس در ماه گذشته میلادی گفت که قصد دارد یک تیم امدادی بشردوستانه را به شهر تحت محاصره ماریوپل ببرد، جایی که هزاران یونانی قومی در آن زندگی می‌کنند؛ اما نبرد شدید در ماریوپل باعث شد تا مقصد این کمک‌های بشردوستانه به شهر اودسا تغییر کند./ایسنا

 مشاور زلنسکی: «ماریوپل» تعیین‌کننده نتیجه جنگ است

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، درگیری جاری بر سر شهر بندری ماریوپل را مهم توصیف کرد و گفت که مقاومت یا سقوط آن می‌تواند نتیجه نهایی جنگ را در یک یا دو هفته تعیین کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس یک گزارش، مشاور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک جلسه توجیهی روز یکشنبه گفت که «یک یا دو هفته» آینده می‌تواند نتیجه جنگ روسیه و اوکراین را تعیین کند.

به گزارش «فاکس نیوز» به نقل از یک خبرگزاری اوکراینی، «اولکسی آرستویچ» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، اهمیت مبارزه جاری بر سر شهر بندری ماریوپل را توصیف کرد و گفت که نجات یا سقوط آن می‌تواند نتیجه نهایی جنگ را تعیین کند.

وی با بیان این که این شهر می‌تواند مقاوم بماند یا به طور بالقوه سقوط کند، و نتیجه جنگ به سرعت در پی آن مشخص خواهد شد، افزود: در یکی دو هفته آینده گزارش‌هایی مبنی بر پیروزی، ضدحمله و دفع (حمله) در برخی مناطق منتشر خواهد شد. ما در حال آزادسازی سرزمین‌هایمان از دست دشمن هستیم.

مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین در ادامه گفت: با این حال، اطلاعاتی نیز وجود خواهد داشت مبنی بر اینکه در برخی از نقاط جبهه، به ویژه در شرق، شرایط پیچیده است، باید از نظر احساسی، سازمانی و آگاهی برای این امر آماده باشید.

وی گمانه‌زنی کرد که اگر نیروهای اوکراینی ارتش روسیه را از شرق اوکراین عقب برانند و با موفقیت از ماریوپل دفاع کنند، این می‌تواند در مذاکره مزیتی ایجاد کند یا اوکراین می‌تواند از این شهر استراتژیک استفاده کند تا در نهایت در جنگ پیروز شود.

بر اساس این گزارش، آرستویچ گفت، اگر روسیه ماریوپل را محاصره کند و بتواند به کار آن پایان دهد، آن‌ها یک خط مستقیم از سرزمین اصلی روسیه به شبه‌جزیره کریمه خواهند داشت که در آن نیروهای روسیه می‌توانند سریعتر تجهیز و تقویت شوند.

مشاور زلنسکی در اشاره به هر دو کشور افزود: آن‌ها این را درک می‌کنند. از یک طرف (شرایط) در کی‌یف، چرنیهیف، منطقه سومی، منطقه خارکیف ما را امیدوار می‌کند که در آنجا از شر دشمن خلاص می‌شویم، آن را از آنجا دفع خواهیم کرد. در طرف دیگر، این به معنای وخامت احتمالی یا وخامت شدید اوضاع در اطراف ماریوپل و در منطقه عملیات نیروهای مشترک (JFO) است.

پیش‌تر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی گفت: در سراسر کشور، در شمال اوکراین، ارتش اوکراین به آرامی در حال بازپس‌گیری مناطقی است، اما نیروها مجبور شده‌اند با احتیاط در این مناطق حرکت کنند زیرا ارتش روسیه مین ها و سایر وسایل متخاصم را قبل از تخلیه این مناطق رها کرده است.

«میکولا السچاک» فرمانده نیروی هوایی اوکراین هم گفته بود که نیروهای روسیه تاکتیک هوایی خود را تغییر داده و فعالیت اصلی خود را در شرق اوکراین متمرکز کرده‌اند.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد. به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه نیز گفته که نیروهای مسلح فقط به زیرساخت‌های نظامی و نیروهای اوکراینی حمله می‌کنند، هیچ بخشی از جمعیت غیرنظامی نیز تهدید نخواهد شد.

 روسیه: بازی تحریم‌ها به تضعیف دلار و یورو ختم می‌شود

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: تغییر ارز مبنا در معاملات فرامرزی بین کشورها به ارزهای ملی کشورها آغاز شده و این روند متوقف نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: اعتبار و جایگاه دلار آمریکا و یورو به خاطر تحریم‌های ضد روسیه به شدت متزلزل شده و این اقدامات باعث شده تا کشورهای بیشتری به سمت استفاده از ارزهای ملی خود در مبادله با شرکای خارجی بروند.

وی در مصاحبه با شبکه بلاروس 24 گفت: در حقیقت برخلاف انتظارات، بازی تحریم‌ها اعتبار دلار و یورو را‌‌‌‌‌‌‌‌ متزلزل کرده و از همه مهم‌تر جایگاه دلار در حساب ذخیره ارزی کشورها تحت تأثیر قرار گرفته است.

نماینده کاخ کرملین تلاش کرد در این مصاحبه توجهات را‌‌‌‌‌‌‌‌ به این مسأله جلب کند که شاهد افزایش تعداد کشورهایی هستیم که به سمت استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات دوجانبه رفته‌اند.

پسکوف تاکید کرد: این روند در مراحل اولیه قرار داشته، اما دیگر امکان توقف آن وجود ندارد.

این مقام کاخ کرملین تأکید کرد که زوال کل نظام بِرتِن وودز که به آمریکا این امکان را‌‌‌‌‌‌‌‌ داد برای سال‌ها در رأس هرم اقتصادی جهان قرار گیرد، آغاز شده است.

نظام برتن وودز یک ساختار مبادلات ارزی ایجاد کرد که ارزش ارزهای جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلار وابسته کرده و ارزش دلار هم به ارزش طلا وابسته می‌شد. این مسئله باعث شد تا دلار آمریکا به ارز اصلی حساب ارزی ذخیره کشورها تبدیل شود.

بنا به آنچه پسکوف می‌گوید؛ این ساختار به طور کامل در حال از بین رفتن است؛ چراکه کشورهای جهان در حال جایگزین کردن دلار با ارزهای ملی خود هستند و این روند رو به گسترش است.

 ادعای اوکراین درباره پس گرفتن منطقه کی‌یف

اوکراینی‌ها مدعی شده‌اند نواحی مختلفی از این کشور از جمله تمام منطقه کی‌یف را تحت تسلط خود در آوردند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، اوکراینی‌ها روز یکشنبه مدعی شدند که توانسته‌اند تمام منطقه کی‌یف را از روسیه پس بگیرند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، معاون وزیر دفاع اوکراین در این زمینه گفت، «بخش‌های ایرپین، بوچا، گوستومل و تمام منطقه کی‌یف» باز پس گرفته شده‌اند.

در همین ارتباط، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، پس گرفتن این نواحی از نیروهای روس را به اوکراین تبریک گفت.

از سوی دیگر رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین ادعا کرد نیروهای روسیه همچنان به حملات موشکی و هوایی سیستماتیک علیه اهدافی در روسیه ادامه می‌دهند.

ارتش اوکراین اعلام کرد بندر اودسا در مجاورت دریای سیاه روز یکشنبه هدف حملات موشکی قرار گرفته اما این حملات تلفات انسانی نداشته است. وزارت دفاع روسیه نیز این حمله را تأیید کرد.

هفته گذشته بود که مسکو اعلام کرد گام اول مأموریت خود در اوکراین را به اتمام رسانده و از این پس بر آزادسازی دونباس در شرق این کشور تمرکز خواهند داشت.

روز گذشته (شنبه) بود که رکن اطلاعات ارتش انگلیس ادعا کرد: «نیروهای اوکراینی همچنان به پیشروی خود ادامه می دهند زیرا عقب نشینی نیروهای روسی از حومه کی‌یف نیز ادامه دارد».

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد. به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

بلینکن: روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: نیروهای روس در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و ما برای مستندسازی این موضوع تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بیلنکن»، وزیر خارجه آمریکا امروز (یکشنبه) در سخنانی اعلام کرد که روسیه در اوکراین متحمل شکست استراتژیک شده است.

وی تأکید کرد: نیروهای روس در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و ما برای مستندسازی این موضوع تلاش می‌کنیم.

بلینکن تصریح کرد: هنوز زود است که بگوییم آیا نیروهای روسیه از کی‌یف عقب نشینی خواهند کرد یا در موقعیت خود قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه اوکراین امروز در سخنانی عنوان کرد: شرکای ما باید تانک‌ها و سیستم‌های دفاع هوایی سنگینی که به آن نیاز داریم، برای «توقف قتل عام در روسیه» فراهم کنند

کرملین: تحریم‌ها علیه مسکو با هزینه اروپا إعمال شد

سخنگوی کرملین اظهار داشت که «جشنواره تحریم‌ها» علیه روسیه به ضرر اروپایی‌ها برگزار شد، ولی آمریکا فاکتور آن را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، «دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفت که «جشنواره تحریم‌ها» علیه روسیه به ضرر اروپایی‌ها برگزار شد، اما آمریکا  صورتحساب آن را صادر کرد.

وی گفت که تصمیم برای قیمت گذاری گاز روسیه به روبل به منظور «تنبیه» غرب نیست، بلکه به نفع روسیه است که دلار و یورو را به دلیل تحریم‌های غرب از دست ندهد.

پسکوف که با شبکه تلویزیونی «روسیه 1» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: کشورهای غربی طبق قراردادهای منعقد شده بین آنها و مسکو، هزینه گاز روسیه را به یورو پرداخت خواهند کرد، اما شرکت روسی «گازپروم» به عنوان طرف فروشنده، پس از خرید روبل در ازای یورو، پرداخت نهایی را به واحد پول روسیه دریافت خواهد کرد.

پسکوف تأکید کرد که اصل فوق الذکر در مورد سایر گروه‌های کالایی که روسیه به کشورهای خارجی صادر می‌کند، اعمال خواهد شد و این امر منجر به گسترش نقش این نظام پرداختی در روابط تجاری روسیه با سایر نقاط جهان خواهد شد.

 

نظر شما