شناسهٔ خبر: 5327875 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌صنعت | لینک خبر

پل ارتباطی بغداد- رمادی بسته شد

ارتش عراق در انتظار ساعت صفر

صاحب‌خبر - تروریست‌های داعش که هفته گذشته شهر رمادی، مرکز استان انبار را تصرف کرده بودند، هم‌اینک به پایگاه هوایی الحبانیه در غرب بغداد که نیروهای شیعه در آن مستقر هستند، نزدیک می‌شوند.
گزارش‌ها حاکی است که این گروه جمعه گذشته موفق شد با تصرف منطقه حصیبه خود را به نزدیکی شهر خالدیه برساند. خالدیه در مجاورت پایگاه هوایی حبانیه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی عراق قرار دارد. به گزارش رویترز، نیروهای داعش در حال پیشروی به سمت شرق و فلوجه هستند تا بخش‌های بیشتری از استان انبار را به تصرف خود دربیاورند.
صالح المطلک، معاون نخست‌وزیر عراق جمعه گذشته هشدار داد که مبارزه با گروه داعش دیگر موضوعی محلی نیست و خواستار اقدام جامعه جهانی شد. در همین حال گروه داعش آخرین پاسگاه مرزبانی دولت سوریه در مرز عراق را تصرف کرده است. سقوط پاسگاه مرزی التنف به دست داعش پس از آن بود که این گروه روز پنجشنبه شهر پالمیرای سوریه را در دست گرفت.
از طرفی، مقام‌های بغداد با بستن یک پل روی رود فرات، از ورود پناهجویان رمادی به پایتخت عراق جلوگیری کرده‌اند. از هفته قبل که رمادی در استان انبار به دست گروه تروریستی داعش افتاد، بیش از ۴۰ هزار نفر از این شهر آواره شده‌اند.
مقام‌های عراقی هنوز دلیل بستن پل بیزبز را اعلام نکرده‌اند اما گزارش‌هایی درباره نگرانی از نفوذ شبه‌نظامیان داعش به بغداد در میان آوارگان رمادی منتشر شده است. پل بیزبز به عنوان یکی از امن‌ترین مسیرهای اتصال بغداد به استان انبار محسوب می‌شود. سازمان ملل متحد گفته است به تازگی محموله‌هایی غذایی به استان انبار فرستاده و پنجشنبه گذشته نزدیک به ۲۵ هزار نفر کمک‌های اضطراری دریافت کرده‌اند. به گفته سازمان ملل، آذوقه مورد نیاز ۱۵ هزار آواره دیگر در راه است.
نگرانی از وضعیت غیرنظامیان در پالمیرا
در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت هزاران شهروند غیرنظامی سوری که در پالمیرا، شهر تصرف‌شده به دست گروه داعش گیر افتاده‌اند، عمیقا ابراز نگرانی کرده است. ۱۵ عضو این شورا خواستار گشایش خروجی امنی برای این شهروندان شده و در عین حال نگرانی شدید خود را در مورد حفاظت از آثار باستانی پالمیرا نیز اعلام کرده‌اند.
پیشروی داعش به سوی پایگاه الحبانیه
در حالی که تروریست‌های داعش با تشدید حملات خود در شرق رمادی تلاش می‌کنند خود را به پایگاه هوایی الحبانیه برسانند، سخنگوی نیروهای مردمی عراق اعلام کرد طی روزهای آتی عملیات بازپس‌گیری شهر رمادی آغاز خواهد شد.
به گزارش الجزیره، تروریست‌های داعش که اخیرا حملات شدیدی را به شرق رمادی انجام دادند، در تلاشند تا خود را به پایگاه هوایی الحبانیه برسانند؛ جایی که هزاران نفر از نیروهای مردمی برای انجام حملات علیه داعش و آغاز عملیات گسترده نظامی برای آزادسازی الانبار در آن مستقر شده‌اند. داعش پس از حملاتی که علیه نیروهای عراقی انجام داد، منطقه «الحصیبه» در شرق شهر «الخالدیه» را اشغال کرد که این مساله به معنای رسیدن تروریست‌های داعش به ورودی‌های پایگاه «الحبانیه» است.
از سوی دیگر و با ادامه پیشروی‌ها و حملات داعش احمد الاسدی، سخنگوی نیروهای مردمی عراق اعلام کرد که عملیات آزادسازی شهر رمادی طی روزهای آتی آغاز می‌شود چراکه این عملیات به فراهم آوردن مقدماتی نیاز دارد و آسان نیست.
نیروهای مردمی عراق از چند روز پیش در پایگاه هوایی الحبانیه مستقر شده‌اند تا جلوی پیشروی داعش را بگیرند.
آنها آماده انجام یک ضدحمله طی روزهای آتی هستند تا بتوانند شهر رمادی را از چنگال داعش دربیاورند.
در همین راستا شبکه خبری المیادین اعلام کرد ارتش عراق تجهیزات نظامی خود را به شهر رمادی برده و در انتظار ساعت صفر برای آغاز عملیات بازپس‌گیری رمادی است.
همچنین نیروهای عراقی روز جمعه موفق شدند راه زمینی منتهی به پالایشگاه بیجی، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق را پاکسازی کنند و وارد این پالایشگاه شوند؛ اقدامی که ارتش آمریکا آن را گام مهمی برای آزادسازی شهر موصل می‌داند. نیروهای عراقی با ورود به این پالایشگاه محاصره صدها سرباز را شکستند. در حال حاضر عملیات نیروهای عراقی، عملیات تقویت و امدادرسانی در اطراف پالایشگاه است.
آمادگی قاهره برای کمک
رییس‌جمهور مصر در دیدار با معاون رییس‌جمهور عراق در اردن بر آمادگی قاهره برای حمایت از ارتش عراق چه در زمینه آموزش نظامی و تبادل اطلاعات و چه در زمینه ارسال سلاح تاکید کرد.
به گزارش الجزیره، عبدالفتاح سیسی در دیدار با ایاد علاوی در حاشیه کنفرانس جهانی اقتصاد در اردن آمادگی خود را برای حمایت از ارتش عراق در مقابله با تروریست‌های داعش اعلام کرد.
دو طرف ضمن بررسی جدیدترین تحولات منطقه به ویژه چالش‌هایی که عراق با آن مواجه است، بر لزوم یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای شکست دادن تروریسم تاکید کردند. دو طرف همچنین توافق کردند که در نشستی در قاهره شرکت کنند.

نظر شما