شناسهٔ خبر: 53253380 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اخبار مذاکرات وین؛

‏رابرت مالی: تحریم‌های بسیاری همچنان علیه ایران باقی خواهد ماند/ علی باقری: در صورت واقع‌گرا بودن آمریکا می‌توان به توافق دست یافت

صاحب‌خبر -
‏رابرت مالی:  تحریم‌های بسیاری همچنان علیه ایران باقی خواهد ماند/ علی باقری: در صورت واقع‌گرا بودن آمریکا می‌توان به توافق دست یافت
خبرگزاری آریا-رابرت مالی گفت: سپاه پاسداران در چارچوب تحریم‌ها باقی می‌ماند؛ این موضوع متفاوت از توافق هسته‌ای است.
به گزارش خبرگزاری آریا،نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که سپاه پاسداران در چارچوب تحریم‌ها باقی می‌ماند و این موضوعی متفاوت از توافق هسته‌ای است. رابرت مالی با اشاره به مذاکرات وین گفت: «اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، تحریم‌ها لغو خواهند شد.»
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که سپاه پاسداران در چارچوب تحریم‌ها باقی می‌ماند و این موضوعی متفاوت از توافق هسته‌ای است. رابرت مالی با اشاره به مذاکرات وین گفت: «اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، تحریم‌ها لغو خواهند شد.»
رابرت مالی در نشست دوحه قطر گفت که مهم نیست که چه اتفاقی در رابطه با ‎سپاه بیفتد، تحریم‌های بسیاری باقی خواهد ماند.
او تاکید کرد که تصمیمی برای حذف سپاه از لیست تحریم نگرفته‌ایم.
مالی افود: مطمئن نیستم که توافق اتمی با ‎ایران قریب‌الوقوع باشد. او در عین حال گفت که ما مدتی است که به آن [احیای برجام] نزدیک شده‌ایم.
‏رابرت مالی همچنین تاکید کرد که این یک توافق اتمی است، ما در حال لغو تحریم‌هاییم. توافق قصد رسیدگی به مسائل دیگر مانند سیاست منطقه‌ای ایران و تحریم‌های دیگر را ندارد و نمی‌توانیم در مورد آنچه دولت آینده ممکن است درباره توافق ایران انجام دهد اطمینان بدهیم.
مالی گفت: فارغ از اینکه نتیجه توافق هسته‌ای چه باشد ما به کار با کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها ادامه می‌دهیم.

خرازی: توافق هسته‌ای در دسترس است اما حصول آن به عزم سیاسی آمریکا بستگی دارد 
  رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه گفت، توافق در مذاکرات هسته‌ای در وین نیازمند عزم سیاسی آمریکایی‌هاست.
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه گفت، توافق در مذاکرات هسته‌ای نیازمند عزم سیاسی آمریکا است.
خرازی ضمن سخنرانی در نشست دوحه گفت:‌ «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک نیروی نظامی ملی است و نمی‌توان آن را به‌صورت سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرد».
وزیر امور خارجه پیشین ایران همچنین گفت:‌ «ما خواهان امضای توافق هستیم اما هیچ چیز در آن نباید خلاف استقلال ما باشد».
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: «توافق هسته‌ای در دسترس است اما حصول آن به عزم سیاسی آمریکا بستگی دارد». او همچنین متذکر شد: «به بازه زمانی نیاز داریم که بتوان رفع تحریم‌ها را مورد راستی‌آزمایی قرار داد».
روز گذشته نیز «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در نشست دوحه تأکید کرد که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران امری مهم است.
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در سخنرانی خود گفت: «به حصول توافق در زمینه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران بسیار نزدیک هستیم».
اظهارات بورل درباره نزدیک بودن توافق در مذاکرات وین در حالی مطرح می‌شود که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده هیأت این اتحادیه در مذاکرات وین از سفر خود به تهران خبر داده است.
براساس تفاهم صورت گرفته، انریکه مورا قرار است امروز (یکشنبه) با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و احتمالا دیدارهایی نیز بین مورا و برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست مورا انجام شود.

پاسخ امیرعبداللهیان به انتقادات در خصوص سخنان اخیرش درباره "سپاه"
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: توافق در وین فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات چنین توافقی می‌تواند حاصل شود و لذا برداشت دور از ذهن و بعیدی که برخی از عزیزان از صحبت های دیروز کرده اند، نادرست است.
از آنجاییکه بخشی از مصاحبه دیروز با شبکه خبر سوالی را نزد برخی از دوستان ایجاد کرده است، لازم‌ میدانم نکته ای را عرض کنم.
روشن است که از این واضح تر نمی شد در خصوص جایگاه محوری سپاه پاسداران سرافراز صحبت کرد. سپاه پاسداران همواره حافظ کشور و ملت بوده و هست و آنچه گفته شد رویکرد فرماندهان عالی است که حتی لحظه ای تامین و حفاظت از منافع ملت به شرط دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار عقب نیافتد.
 در عین حال همانطور که بدقت در مصاحبه توضیح داده شد، چنین توافقی فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات چنین توافقی میتواند حاصل شود و لذا برداشت دور از ذهن و بعیدی که برخی از عزیزان از صحبت های دیروز کرده اند، نادرست است و موضوع اصلا عبور و یا مصالحه بر سر خطوط قرمز نیست. توصیه‌ام مرور دوباره مصاحبه دیروز است.
این جمله را هرگز فراموش نمی کنیم که امام راحل عظیم الشان (ره) فرمودند: ای کاش من هم یک پاسدار بودم
 حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبر گفته بود: موضوع خارج کردن اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه‌ای که آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال کرده‌اند، یکی از موضوعات جدی مذاکرات اخیر ما در وین است. وقتی می‌گوییم اشخاص حقیقی و حقوقی، در حوزه اشخاص حقوقی برخی از هولدینگ‌های بزرگ اقتصادی و مؤسسات بزرگ حکومتی ما قرار دارند و یکی از موضوعات، مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

لاپید: اسراییل و آمریکا اختلافاتی در زمینه توافق هسته‌ای و پیامدهای آن دارند
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس خبری مشترک‌ با همتای آمریکایی‌اش با تکرار ادعاهای این رژیم علیه ایران، گفت، اسراییل و آمریکا به همکاری در راستای ممانعت از هسته‌ای شدن ایران ادامه می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی امروز در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در فلسطین اشغالی، درباره رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما اختلافاتی در زمینه توافق هسته‌ای و پیامدهای آن داریم اما گفتمان صریح و صادقانه بخشی از دوام دوستی ماست.»
لاپید افزود: اسراییل و آمریکا به همکاری در راستای ممانعت از ایرانی هسته‌ای ادامه خواهند داد.
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: ما هر کاری که فکر کنیم لازم است برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران انجام خواهیم داد. هر کاری. از نظر ما، تهدید ایران فرضی نیست. ایرانی‌ها می‌خواهند اسراییل را نابود کنند. موفق نخواهند شد. ما به آن‌ها اجازه نخواهیم داد.
 ادعاهایی لاپید درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره تاکید کرده‌اند، تولید و به کارگیری تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.
با روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه 2021 و در اولویت قرار گرفتن احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت آمریکا به توافق و لغو تحریم‌های ایران در دولت او، واشنگتن از مارس همان سال به مذاکرات وین در راستای احیای توافق پیوست. البته تا کنون، مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا انجام نشده واز طریق نمایندگان کشورهای کمیسیون مشترک برجام در جریان مواضع یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.
رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن رویه سابق در قبال برنامه هسته‌ای ایران از جمله در زمان روی‌ کار بودن دولت باراک اوباما که آمریکا به توافق هسته‌ای ایران پیوست و در دولت دونالد ترامپ که این کشور از توافق خارج شد، سعی در کارشکنی در روند مذاکرات وین و منصرف کردن متحدان آمریکایی و اروپایی‌اش از احیای توافق داشته است.
اما با این وجود، دولت آمریکا تاکید داشته است اولویت آن در پیش گرفتن دیپلماسی و بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است.

بلینکن: متعهد به تلاش برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم
وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد به شرکای اسرائیلی و عرب خود که برای نشستی در روز یکشنبه در اسرائیل جمع شده بودند اطمینان دهد که واشنگتن به مقابله با آن چه هرگونه تهدید ایران می‌خواند، ادامه خواهد داد، حتی در شرایطی که دیپلماسی هسته‌ای با تهران را ترویج می‌کند.
به گزارش رویترز،  آنتونی بلینکن گفت که بازگرداندن توافق هسته ای 2015 "بهترین راه برای بازگرداندن برنامه هسته ای ایران به جعبه ای است که در آن بود." اما چه این اتفاق بیفتد یا نه، "تعهد ما به تلاش برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تزلزل ناپذیر است."
 این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که مقامات ایران همواره تاکید داشته و دارند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی کشورمان جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.
وی افزود: زمانی که ایران ما را تهدید کند یا متحدان و شرکای ما را تهدید کند، ایالات متحده به ایستادگی در برابر ایران ادامه خواهد داد.
امارات متحده عربی، بحرین و مراکش در اجلاسی که به میزبانی لاپید در هتلی صحرایی برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد که بخشی از توافق‌نامه‌های موسوم به توافق‌نامه ابراهیمی بودند که با میانجیگری دولت ترامپ در سال 2020 برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل انجام شد. وزیر خارجه مصر که کشورش روز شنبه 43 سال صلح با اسرائیل را جشن گرفت، نیز می خواهد به این اجلاس بپیوندد. بلینکن گفت: عادی سازی در حال تبدیل شدن به یک امر عادی جدید در منطقه است و واشنگتن امیدوار است که «دیگران را وارد کند». وی گفت که این امر باید مستلزم "پیشرفتهای ملموس در زندگی فلسطینی ها و حفظ هدف دیرینه ما برای دستیابی به راه حل دو دولتی از طریق مذاکره" باشد.

انریکه مورا با امیرعبداللهیان دیدار کرد
انریکه مورا، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا وهماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام در وین، ظهر روز یکشنبه «هفتم فروردین ماه » با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و رایزنی کرد.
 مورا شب گذشته برای دیدار با مقامات ایران از جمله علی باقری کنی رییس تیم مذاکره کننده ای ایران در مذاکرات وین  وارد تهران شد .
بر اساس این گزارش انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین،صبح امروز با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد و معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این نشست طرفین ضمن تبادل نظر در مورد آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، در مورد موضوعات باقی‌مانده به رایزنی پرداختند.
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با یادآوری جدیت و عزم جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق در وین، تأکید کرد در صورتی که طرف آمریکایی از واقع‌گرایی برخوردار باشد می‌توان به توافق دست یافت.
انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین نیز در این دیدار گزارشی از آخرین رایزنی‌های خود با سایر طرف‌ها ارائه کرد.
دکتر باقری و انریکه مورا در روزهای آینده به تماس و رایزنی نزدیک ادامه خواهند داد.
  قرار است مورا بعد از دیدار با مقامات تهران ، راهی واشنگتن شود 

باقری: در صورت واقع‌گرا بودن آمریکا می‌توان به توافق دست یافت
انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین که به تهران سفر کرده است، با دکتر علی باقری مذاکره‌کننده ارشد و معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
 در این نشست طرفین ضمن تبادل نظر در مورد آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، در مورد موضوعات باقی‌مانده به رایزنی پرداختند.
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با یادآوری جدیت و عزم جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق در وین، تأکید کرد در صورتی که طرف آمریکایی از واقع‌گرایی برخوردار باشد می‌توان به توافق دست یافت.
انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین نیز در این دیدار گزارشی از آخرین رایزنی‌های خود با سایر طرف‌ها ارائه کرد.
باقری و انریکه مورا در روزهای آینده به تماس و رایزنی نزدیک ادامه خواهند داد.

وزیر خارجه عراق: توافق هسته‌ای به نفع ماست
وزیر خارجه عراق با بیان این که توافق هسته ای ایران به نفع عراق است، گفت: عراق همچنان به ایفای نقش در کمک به تسهیل گفت‌وگو و کاهش تنش بین واشنگتن ادامه می دهد.
 فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در مصاحبه اختصاصی با اندرو پاراسیلیتی، خبرنگار المانیتور در حاشیه مجمع دوحه،  گفت که وزیر امور خارجه ایران [حسین امیرعبداللهیان] با او تماس گرفته و گفته که آنها به آخرین مرحله مذاکرات وین رسیده‌اند.
 وی در پاسخ به این سوال که عراق چه نقشی می تواند در دیپلماسی بین آمریکا و ایران ایفا کند، گفت: ما با هر دو طرف روابط خوبی داریم و در تماس هستیم. در واقع از ابتدای مذاکرات تا کنون آنها در مورد روند مذاکره با ما صحبت می‌کنند. گاهی اوقات ما سعی می‌کنیم پیام هایی را بین آمریکایی ها و ایرانی ها منتقل کنیم.
او گفت که احیای توافق هسته ای تنش را در داخل عراق و منطقه کاهش می دهد و افزود: درگیری بین واشنگتن و ایران خود را در خاک عراق منعکس می کند. در نتیجه، ما بهای آن را می پردازیم."
فواد حسین گفت که حمله موشکی ایران به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان در 13 مارس، احتمالاً به مذاکرات وین یا سایر مسائل منطقه ای مرتبط نبوده است. عراق اعتراض رسمی خود را به ایران نسبت به این حمله اعلام کرده و تحقیقات خود را انجام می دهد و پس از تکمیل، بحث خواهیم کرد.

گفت‌وگوی وزیر خارجه عربستان با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
وزیر خارجه عربستان سعودی با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی روز شنبه در حاشیه نشست دوحه با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار و رایزنی کرده است.
در این دیدار همکاری‌های دوجانبه بین عربستان و ایالات متحده آمریکا پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات بین المللی جاری در این خصوص مورد بحث قرار گرفت.
افزایش تلاش‌های مشترک برای مقابله با آنچه «نقض توافقنامه‌ها و معاهدات بین المللی از سوی ایران» خوانده شده از دیگر محورهای مورد بحث در دیدار بن فرحان و مالی اعلام شده است.

نظر شما