شناسهٔ خبر: 53250944 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خبرهای جدید از اوکراین/لوهانسک آماده برگزاری همه‌پرسی الحاق به روسیه

جمهوری خودخوانده لوهانسک در شرق اوکراین، سرگرم بررسی رفراندوم برای پیوستن به روسیه است. لئونید پاسچنیک، رهبر جدایی‌طلبان منطقه به رسانه‌ها گفته است: «در آینده نزدیک این همه‌پرسی برگزار می‌شود تا مردم از حقوق تضمین شده در قانون اساسی استفاده کرده و نظرشان را در باره پیوستن به روسیه بگویند.»

صاحب‌خبر -

جمهوری خودخوانده لوهانسک در شرق اوکراین، سرگرم بررسی رفراندوم برای پیوستن به روسیه است. لئونید پاسچنیک، رهبر جدایی‌طلبان منطقه به رسانه‌ها گفته است: «در آینده نزدیک این همه‌پرسی برگزار می‌شود تا مردم از حقوق تضمین شده در قانون اساسی استفاده کرده و نظرشان را در باره پیوستن به روسیه بگویند.»

به نقل از خبرگزاری رویترز،  اندکی قبل از حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه استقلال جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت. 

رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو هیچ برنامه‌ای برای اشغال قلمروهای اوکراین ندارد و فقط به دنبال "نازی زدایی" آن است.

مقام سابق انگلیسی: غرب بهای سرکوب روسیه را خواهد پرداخت

نظامی سابق انگلیس ضمن انتقاد از ذهنیت اشتباه مردم غربی در مورد جنگ اوکراین تایید کرد کیفیت زندگی مردم اروپا به ارتباط با روسیه بستگی دارد.

جاناتان شاو، دستیار سابق ستاد دفاع انگلیس تایید کرد اگر وضعیت بن‌بست در روابط کشور‌های غربی با روسیه ادامه پیدا کند، دولت‌های غربی باید مردم خود را برای کاهش درازمدت استاندارد‌های زندگی آماده کنند.

به گزارش راشا تودی، این مقام انگلیسی که زمانی یکی از افسران ارشد ارتش بود در گفتگو با شبکه رادیویی ال بی سی گفت: «ما در غرب ذهنیت اشتباهی درباره درگیری در اوکراین داریم. ما درگیر نگرانی‌های بشردوستانه و رنج‌های فردی هستیم، و این برای خوراک رسانه‌ای خوب است. اما واقعیت این است که قضیه بسیار جدی‌تر از آن است».

پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه بانک غذای انگلیس به افراد نیازمند سیب‌زمینی رایگان می‌دهد، اما مردم از دریافت آن امتناع می‌کنند چرا که توانایی پختن آن را ندارند. اما این مقام انگلیسی می‌گوید این تنها آغاز راه است.

او توضیح داد: «ما تصمیم گرفته‌ایم وقتی موضوع به روسیه مربوط می‌شود مسائل ژئوپولیتیک را بر اقتصاد ارجحیت دهیم؛ و حالا وقت آن است که بهای آن را بپردازیم».

به گفته این مقام نظامی، دولت‌ها در انگلیس و جا‌های دیگر اقدامات کافی را برای آماده کردن مردم خود در راستای چنین زندگی سختی انجام نمی‌دهند. او گفت: «ما باید از نظر روانی مردم خود را برای افت طولانی مدت در استاندارد‌های زندگی و یک رویارویی طولانی مدت با روسیه آماده کنیم. کیفیت زندگی ما در خانه کاملا به سوخت ارزان، دسترسی ارزان، انجام معاملات با عربستان و مواردی از این قبیل بستگی دارد».

گفتنی است، غرب پس از حمله یک ماه پیش روسیه به اوکراین، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه وضع کرده است. این تحریم‌ها شامل بسته‌های تحریمی اتحادیه اروپا و تحریم مستقیم نفت و گاز از سوی آمریکا است که مجموعا قیمت سوخت را در جهان با جهش مواجه کرده است.

رییس جمهور صربستان: درخواست غرب از ما برای تحریم روسیه غیرمنصفانه است

رییس جمهور صربستان روز یکشنبه درخواست کشورهای غربی از بلگراد برای حمایت از تحریم‌ها علیه روسیه را ناعادلانه توصیف کرد و گفت: ما یک کشور مستقل هستیم، عضوی از اتحادیه اروپا نیستیم و حتی در سال ۱۹۹۹ از حمله خارجی توسط ناتو نجات پیدا کردیم.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آلکساندر ووچیچ که با شبکه «پروا» صربستان گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: شما (کشورهای غربی) می‌خواهید برای کشوری که در اتحادیه اروپا پذیرفته نشده و حتی هنوز پلتفرم مذاکراتی بند ۳۱ برای آن باز نشده، تصمیم گیری کنید.

وی تصریح کرد که بلگراد بر اساس منافع ملی خود رفتار می‌کند حتی اگر این موضوع برخلاف برنامه‌های دیگر کشورها باشد.

رییس جمهور صربستان گفت: البته اگر شما بر سر راه کسی قرار بگیرید، همیشه شما را «روس‌های کوچک» خواهند خواند. آنها دروغ می‌گویند زیرا ما فقط صرب هستیم. آنها ما را «اسب تراوا» می دانند.

ووچیچ با اشاره به حمله نظامی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به این کشور در سال ۱۹۹۹ اظهار داشت: صربستان چیزی را از سال ۱۹۹۹ تجربه کرده که بسیاری آن را تجربه نکرده‌اند. و من از دروغگویان روزنامه گاردین یا سبزهای اروپایی می‌خواهم بپرسم که آیا آن یک تجاوز نظامی بود یا نه؟ وقتی به یک کشور مستقل حمله می‌کنید، ما دروغ و فریبی نداریم. ما حمله به صربستان را در همان سطح حمله به اوکراین می‌دانیم زیرا به اصول حقوق بین‌المللی پایبند هستیم.

از روز بیست‌وچهارم ماه مارس پویشی تحت عنوان «ما با ناتو مخالف هستیم» در صربستان به راه افتاده و اعضای آن حمله نظامی نیروهای ناو به یوگوسلاوی سابق در ۲۳ سال پیش را یادآور می‌شوند.

دولت صربستان در اوایل ماه جاری از چهار ماده از ۱۳ ماده قطعنامه محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین که توسط سازمان ملل تهیه شده بود، حمایت کرد ولی آن را مبنایی برای اعمال تحریم علیه مسکو ندانست.

روسیه از روز پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ عملیاتی نظامی را در اوکراین آغاز کرده و کشورهای غربی با محکوم کردن این اقدام مسکو، تحریم‌هایی شدید را علیه این کشور اعمال کرده‌اند. بسیاری از کشورهای جهان برای تبعیت از این تحریم‌ها تحت فشار قرار دارند.

کی‌یف خواستار اخراج مسکو از نهاد نظارت هسته ای سازمان ملل شد

دولت اوکراین روز یکشنبه با متهم کردن مسکو به ارتکاب تروریسم هسته ای، خواستار اخراج روسیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد شد.

به گزارش ایرنا از تارنمای دکان هرالد؛ کی‌یف روز شنبه از تصرف شهر اسلاووتیچ که کارکنان نیروگاه چرنوبیل در آن سکونت دارند، به دست نیروهای روسیه خبر داد.

شهر اسلاووتیچ با ۲۵ هزار نفر سکنه در ۱۶۰ کیلومتری شمال پایتخت اوکراین قرار دارد و در سال ۱۹۸۶ در پی فاجعه چرنوبیل برای انتقال سکونتگاه کارکنان نیروگاه و ساکنان منطقه چرنوبیل، ساخته شد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف را به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش های بین المللی به این اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر اسفند ماه گذشته نیز به‌ رغم تعمیرات در نیروگاه چرنوبیل، در مورد ایمنی این تاسیسات هسته ای اظهار نگرانی کرده بود.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این یک پیشرفت مثبت است، زیرا نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل چند روزی است که باید به دیزل ژنراتورهای اضطراری تکیه کند با این حال من به شدت نگران ایمنی و امنیت در چرنوبیل و دیگر تاسیسات هسته‌ای اوکراین هستم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از تصرف بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین به دست روسیه، اعلام کرد که مسکو و کی‌یف آماده همکاری با نهاد نظارت هسته ای سازمان ملل متحد برای تضمین امنیت هسته‌ای هستند.

اوکراین چهارشنبه گذشته اعلام کرد برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قطع شده، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت هیچ تأثیر حیاتی بر روی ایمنی نیروگاه نداشته است.

نیروهای روسیه روز ۴ مارس (۱۳ اسفند) نیز نیروگاه زاپوریژیا را گلوله‌باران کرده و به تصرف خود در آوردند. این مساله موجب وقوع آتش سوزی در داخل نیروگاه شد که زنگ خطر یک فاجعه هسته‌ای احتمالی در اروپا را به صدا در آورد.

پیش از این نیز در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، نیروهایش نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل را که فاجعه سال ۱۹۸۶ در آن رخ داده بود را تصرف کردند. حادثه در این نیروگاه هسته‌ای موجب کشته شدن صدها نفر و انتشار آلودگی رادیواکتیو در مناطق مجاور شد.

بیش از ۲ هزار نفر برای جلوگیری از وقوع فاجعه هسته‌ای دیگری، هنوز در این نیروگاه کار می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما