شناسهٔ خبر: 53239019 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بورل: توافق هسته ای بسیار نزدیک است/ آمریکا: ایران باید تصمیمات دشوار بگیرد/ ایران: از خطوط قرمز عبور نمی کنیم

صاحب‌خبر -
بورل: توافق هسته ای بسیار نزدیک است/ آمریکا: ایران باید تصمیمات دشوار بگیرد/ ایران: از خطوط قرمز عبور نمی کنیم
خبرگزاری آریا- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، ایران و کشورهای حاضر در مذاکرات وین به حصول توافق بسیار نزدیک هستند.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه ضمن سخنرانی در نشست دوحه به مسائل پیرامون توافق هسته‌ای ایران و بحران اوکراین پرداخت.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقام اروپایی در سخنرانی خود گفت: «به حصول توافق در زمینه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران بسیار نزدیک هستیم».
این دیپلمات اروپایی همچنین گفت بحران اوکراین خطری برای تمام جهان است و نباید روسیه را به سمت تقویت همکاری با چین سوق داد.
اظهارات بورل درباره نزدیک بودن توافق در مذاکرات وین در حالی مطرح می‌شود که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده هیأت این اتحادیه در مذاکرات وین از سفر خود به تهران خبر داده است.
دقایقی بعد نیز خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مورا بعد از سفر به تهران، به واشنگتن می‌رود تا برای نهایی‌کردن این گفتگوها تلاش کند.
لازم به ذکر است از زمان بازگشت هیأت‌ها از وین در 20 اسفند ماه به پایتخت‌ها، رایزنی‌ها بین علی باقری و انریکه مورا در جریان بود و از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت مستمر با هم به رایزنی پرداختند.
براساس تفاهم صورت گرفته، انریکه مورا قرار است امشب (شنبه) ششم فروردین ماه 1401 وارد تهران شود و فردا (یکشنبه) با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و احتمالا دیدارهایی نیز بین مورا و برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بنا به درخواست مورا انجام شود.

ادعای آمریکا: ایران برای بازگشت متقابل به برجام باید تصمیمات دشوار بگیرد
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ادعا‌هایی تکراری را درباره مذاکرات وین مطرح کرد.
به نقل از آسوشیتدپرس، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده بدون اشاره به تعهدات واشینگتن مدعی شد اکنون به عهده ایران است که بخواهد بازگشت متقابل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی داشته باشد یا خیر.
ند پرایس به خبرنگاران گفت پس از نزدیک به یک‌سال مذاکره، «اکنون برعهده ایران است تا تصمیماتی که ممکن است دشوار باشد اتخاذ کند».
او اظهار داشت: یکسری موضوعات سخت وجود دارد که ما همچنان در حال کار روی آن‌ها هستیم.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «توافقی از این دست نه قریب‌الوقوع و نه حتمی است و بنابراین، دقیقا به همین دلیل است که برای بخش اصلی سال، ما برای هر یک از موارد احتمالی آماده شده‌‌ایم».
پرایس پیشتر نیز گفته بود دستیابی به توافق برای احیای برجام «نه قریب‌الوقوع است و نه حتمی».
با اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به‌نظر می‌رسد واشینگتن انتظار دارد ایران موضع «حداکثری» خود را تغییر دهد.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ایران خواستار خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، تعهد واشینگتن به عدم خروج دوباره از برجام و رفع همه تحریم‌های ایالات متحده است.
آمریکا در مورد خروج سپاه از فهرست تروریستی خود موضع مشخصی اعلام نکرده است و تنها گفته که آن را بررسی می‌کند. اما دو درخواست دیگر تهران را رد کرده است. به‌ویژه در رابطه با عدم خروج دوباره واشینگتن از برجام، دولت بایدن عنوان کرده که نمی‌تواند به‌جای دولت‌های بعدی آمریکا تصمیم بگیرد.
بخش بزرگی از جمهوری‌خواهان آمریکا مخالف برجام هستند. هفته گذشته نیز 49 سناتور از مجموع 50 سناتور جمهوریخواه سنای ایالات متحده اعلام کردند که از توافق جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام حمایت نخواهند کرد.

برخی مسائل در مذاکرات رفع تحریم‌ها هنوز حل نشده‌اند
مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز بار دیگر تصریح کرد برخی مسائل در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هنوز حل نشده‌اند.
«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید جمعه بار دیگر تصریح کرد برخی مسائل در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هنوز حل نشده‌اند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، سالیوان گفت که ایالات متحده هنوز گفت‌وگوها در وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران را ادامه می‌دهد اما در صورت شکست دیپلماسی با متحدانش برای افزایش فشار بر ایران همکاری خواهد کرد.
سالیوان که به همراه «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در حال سفر به لهستان بود در هواپیمای شماره یک آمریکا به خبرنگاران گفت که پیشرفت‌های محسوسی در حل و فصل پاره‌ای مسائل مهم برای واشنگتن حاصل شده است.
او گفت: «هنوز برخی مسائل باقی مانده‌اند. هنوز کارهایی باقی مانده‌اند که باید انجام شوند. ما به دنبال یک نتیجه دیپلماتیک هستیم که برنامه هسته‌ای ایران را مهار می‌کند. البته اگر دیپلماسی موفق نشود با شریکان بین‌المللی‌مان برای افزایش فشار بر ایران همکاری‌ خواهیم کرد.»
سالیوان روز چهارشنبه هم تصریح کرده بود که علی‌رغم حصول برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هنوز برخی اختلافات باقی مانده‌اند.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه همچنین گفته بود: «مشخص نیست که این مذاکرات به سرانجام برسند یا نه.» او تصریح کرد که متحدان آمریکا در تلاشند با استفاده از دیپلماسی، برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنند.

ایران از از خطوط قرمز ترسیم شده عبور نخواهد کرد
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما نسبت به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین و در عین حال جدی هستیم. از نظر ما توافق باید به گونه ای باشد که لغو تحریم ها به صورت حداکثری انجام پذیرد. ما می‌خواهیم توافقات به صورتی باشد که منطقه از آن بهره مند شده و روابط خوب ما با کشورهای منطقه گسترش یابد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان اظهار داشت: در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر دستیابی به مطالبات بر حق خود، از خطوط قرمز ترسیم شده _ که عدم گذشت از منافع و حقوق مردم کشور است_ عبور نخواهد کرد.
به گفته وی ما نسبت به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین و در عین حال جدی هستیم. از نظر ما توافق باید به گونه ای باشد که لغو تحریم ها به صورت حداکثری انجام پذیرد. ما می‌خواهیم توافقات به صورتی باشد که منطقه از آن بهره مند شده و روابط خوب ما با کشورهای منطقه گسترش یابد.
در این نشست نخست وزیر لبنان نیز نسبت به موفقیت مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده و تاثیرات مثبت آن بر منطقه و از جمله لبنان را مورد تاکید قرار داد.

نظر شما