شناسهٔ خبر: 53234297 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جزئیات حملات موشکی و پهپادی یمن به عمق عربستان/ عملیات انتقام‌ جویانه ائتلاف سعودی؛ بمباران الحدیده

صاحب‌خبر -
جزئیات حملات موشکی و پهپادی یمن به عمق عربستان/ عملیات انتقام‌ جویانه ائتلاف سعودی؛ بمباران الحدیده
خبرگزاری آریا- سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که عملیات روز جمعه در خاک سعودی، در راستای عملیات سوم «شکست محاصره» علیه عربستان سعودی صورت گرفته است.
بنابر گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه خبری المسیره، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه جمعه با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد، انجام این عملیات، پاسخی به تداوم محاصره و آغاز هشتمین سال ایستادگی در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی است. وی گفت که در جریان عملیات امروز نیروهای یمنی، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشکهای بالدار قرار گرفت.
این فرمانده یمنی ادامه داد: « [در حملات نیروهای یمنی] پالایشگاههای رأس تنوره و رابغ هدف چند پهپاد قرار گرفت. جیزان و نجران نیز هدف شمار زیادی پهپاد قرار گرفت».
سریع با اشاره به بمباران اهداف مهم و حیاتی در مناطق جیزان، ظهران، ابها و خمیس مشیط با موشکهای بالستیک، خاطر نشان کرد: «در چارچوب اهداف شکست محاصره، حملات بیشتری انجام خواهیم داد».
وی همچنین تأکید کرد که نیروهای یمنی در گسترش عملیاتهای نظامی خود تا توقف حملات و رفع محاصره تردید نخواهند کرد.
در همین ارتباط، سریع بیست و نهم اسفند ماه گذشته از عملیات گسترده نیروهای این کشور علیه عربستان خبر داد و گفت که در این عملیات تعدادی از تأسیسات حیاتی شرکت آرامکوی سعودی در ریاض، «ینبع» و تعدادی دیگر از مناطق این کشور با چندین موشک بالستیک، کروز و پهپاد هدف حمله قرار گرفت.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین اضافه کرد که به محض موفقیت‌آمیز بودن مرحله اول عملیات، نیروهای این کشور به تعدادی از اهداف حیاتی و مهم در ابها، خمیس مشیط، جیزان، سامطه، ظهران جنوبی با موشک و پهپاد حمله کرده‌اند.
وی افزود، ارتش این کشور مختصات کاملی در اختیار دارد که اهداف حیاتی در آن مشخص شده و ممکن است در هر لحظه هدف حمله قرار گیرند.
یحیی سریع خاطرنشان کرد، «نیروهای مسلح، به دشمن جنایتکار درباره تبعات تداوم محاصره ظالمانه برای تأسیسات و طرح‌های اقتصادی این کشور هشدار می‌دهد. خداوند خود گواه است». ارتش یمن همواره اعلام کرد که تا زمان تداوم محاصره، تأسیسات راهبردی و حساس کشورهای عضو ائتلاف سعودی را هدف قرار خواهد داد.

جزئیات حملات پهپادی و موشکی یمن به عمق عربستان سعودی
ویدئویی از سوی فعالان سعودی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که شدت آتش سوزی در شرکت نفت آرامکوی عربستان در مرکز ریاض را نشان می دهد.
همچنین وب‌سایت "صابرین نیوز" ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد زبانه‌های آتش از شرکت آرامکو در جده بالا می‌رود.
در همین حال منابع خبری گزارش دادند که فرودگاههای ریاض، ابها و جده هدف حملات پهپادی قرار گرفته و یک موشک نیز به شهر جازان شلیک شده است.
کانال تلگرامی صابرین نیوز نیز خبر داد که فرودگاههای ریاض، ابها و جده در عربستان، هدف حمله گسترده پهپادی قرار گرفته‌اند همچنین تمامی پروازها به سمت فرودگاههای مذکور متوقف شده است.
منابع خبری سعودی نیز از حملات موشکی و پهپادی به خاک عرستان ازسوی نیروهای یمنی خبر دادند.
از سوی دیگر روزنامه سعودی سبق به نقل از ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در یمن گزارش داد که پدافند هوایی سعودی، یک موشک بالستیک یمن را رهگیری و منهدم کرده است.
ائتلاف همچنین مدعی شد که پدافند سعودی، یک پهپادی بمب‌گذاری شده دیگر را هم که به سمت این شهر حمله کرده بود، منهدم کرده است.
شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از ائتلاف سعودی، از اصابت یک پرتابه به نیروگاه برق در استان «صامطه» در جنوب عربستان خبر داد.
ائتلاف همچنین ادعا کرد که در پی این شلیک، «آتش‌سوزی محدودی» در صامطه رخ داده و تلفات جانی در پی نداشته است.
ائتلاف سعودی همچنین ادعا کرد که مخازن آب در «ظهران» نیز هدف حملات یمنی ها قرار گرفته است.

عملیات انتقام‌ جویانه ائتلاف سعودی در برابر حملات انتقامجویانه یمنی ها!
در حالی که یمنی ها حمله به تاسیسات اقتصادی عربستان را در راستای پاسخ به تداوم محاصره هشت ساله این کشور و تجاوزگری ائتلاف سعودی اماراتی عنوان کرده است، ریاض نیز پس از حملات اخیر ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان، از انجام عملیات انتقام‌جویانه علیه صنعا خبر داده است.
بنابر گزارش شبکه خبری المسیره، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد، انجام عملیات شامگاه جمعه (5 فروردین ماه 1401)، پاسخی به تداوم محاصره و آغاز هشتمین سال ایستادگی در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی است. وی گفت که در جریان این عملیات نیروهای یمنی، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشکهای بالدار قرار گرفت. همچنین پالایشگاههای رأس تنوره و رابغ هدف چند پهپاد قرار گرفت. جیزان و نجران نیز با حمله شمار زیادی پهپاد مواجه شد».
وی تأکید کرد که نیروهای یمنی در گسترش عملیاتهای نظامی خود تا توقف حملات و رفع محاصره تردید نخواهند کرد.
حالا رویترز گزارش داده که، رسانه‌های دولتی عربستان سعودی اعلام کرده اند که ائتلاف تحت رهبری عربستان روز شنبه (امروز) عملیات نظامی خود را برای توقف حملات به تاسیسات نفتی این کشور تشدید کرده است.
ائتلاف اعلام کرده در حال انجام حملات هوایی در صنعا، پایتخت یمن و شهر بندری حدیده در دریای سرخ است.
ائتلاف مدعی شد هدف آن "حفاظت از منابع انرژی جهانی و تضمین زنجیره تامین" است و این عملیات تا رسیدن به اهداف خود ادامه خواهد داشت. ائتلاف افزود عملیات در مراحل اولیه است.
عربستان سعودی پیشتر اعلام کرده بود ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی شرکت آرامکو در جده مورد اصابت قرار گرفت که باعث آتش‌سوزی در دو مخزن ذخیره‌سازی شد.
تلویزیون المسیره یمن نیز گزارش داد که هواپیماهای جنگی ائتلاف به شهر حدیده حمله کردند و پروازها همچنان ادامه دارد، از سویی رویترز گزارش داد که حملات در نزدیکی بندر حدیده انجام شده است.
تلویزیون المسیره همچنین خاطرنشان کرد که ائتلاف به بندر سلف، شرکت برق و تأسیسات نفتی در حدیده حمله کرده است.
ساکنان صنعا نیز به رویترز گفتند ساختمان اداری شرکت نفتی Safer در جنوب شهر بمباران شده است.

جنگنده‌های ائتلاف سعودی استان الحدیده یمن را بمباران کردند
منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند، جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی مناطقی در استان الحدیده یمن را بمباران کردند.
به گزارش تارنمای الخبر الیمنی، جنگنده‌های ائتلاف سعودی بندر الصیلف الحدیده را هدف قرار دادند.
بر اساس این گزارش، جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی همچنین در چند نوبت، مخازن سوخت و نیروگاه برق الحدیده را بمباران کردند.
پیش تر ائتلاف سعودی اعلام کرده بود که به اهدافی در استان الحدیده حمله خواهد کرد.
همچنین منابع نظامی یمن گزارش دادند، ائتلاف سعودی طی 24 ساعت گذشته 148 بار آتش بس ادعایی در استان الحدیده را نقض کرده است.

عملیات پهپادی جدید نیروهای یمنی علیه ائتلاف سعودی
سخنگوی ائتلاف سعودی می‌گوید دو فروند پهپاد انفجاری توسط نیروهای یمن به جنوب عربستان سعودی پرتاب شدند.
بعد از حمله موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو در جده، رسانه‌های عربی بامداد شنبه از عملیات پهپادی نیروهای مسلح یمن علیه ائتلاف سعودی خبر دادند.
شبکه «العربیه» در گزارشی به نقل از سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی نوشت 2 فروند پهپاد انفجاری توسط نیروهای یمن از بندر «الحدیده» به جنوب عربستان سعودی شلیک شده است.
ائتلاف سعودی البته به روال ادعاهای دروغین همیشگی، مدعی شد که این پهپاد را در حریم هوایی یمن رهگیری کرده است.
به نوشته شبکه «الجزیره»، سخنگوی ائتلاف سعودی افزود: «غیرنظامیان نباید اطراف هیچکدام از سایت‌ها یا تأسیسات نفتی در الحدیده حضور داشته باشند یا به آنها نزدیک شوند».
در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «ما با منابع تهدید برخورد خواهیم کرد و از آسیب‌های جانبی به زیرساخت‌های غیرنظامی و تاسیسات نفتی جلوگیری می‌کنیم».
همزمان العربیه گزارش داد هیأت عربستان سعودی در سازمان ملل، نامه‌ای به شورای امنیت درباره عملیات‌های امشب نیروهای یمنی ارسال کرده است.
بر اساس این گزارش، هیأت سعودی در این نامه به شورای امنیت ادعا کرد: «حملات به پادشاهی سعودی توسط حوثی‌ها و با حمایت ایران انجام می‌شود. پادشاهی سعودی این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که برای حفاظت از خاک خود اقداماتی انجام دهد».
شامگاه جمعه بود که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه جمعه از انجام علیات سوم «شکست محاصره» علیه عربستان سعودی خبر داد.
همزمان با تداوم آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات آرامکو در جده، سطح هشدار و آماده‌باش در امارات نیز از بیم عملیات یمنی‌ها افزایش یافت.


نظر شما