شناسهٔ خبر: 53159395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اخبار مذاکرات وین؛

آمریکا: روسیه از درخواست ضمانت دست کشیده است/ کاخ سفید: به قانون بررسی برجام توسط کنگره پایبند هستیم

صاحب‌خبر -
آمریکا: روسیه از درخواست ضمانت دست کشیده است/ کاخ سفید: به قانون بررسی برجام توسط کنگره پایبند هستیم
خبرگزاری آریا-جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید بامداد جمعه گفت که دولت کنونی آمریکا به قانون «بررسی توافق هسته‌ای با ایران، 2015» موسوم به اینارا پایبند است.
به گزارش خبرگزاری آریا،ساکی طی نشست خبری در کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره نهایی‌شدن توافق در مذاکرات وین بر سر توافق هسته‌ای ایران گفت: «اگر زمانی توافقی [با ایران] حاصل شود - که البته در مرحله کنونی هنوز در نقطه توافق نیستیم - به شما اطلاع می‌دهیم».
به نوشته رسانه‌های اوکراین، وی توضیح داد: «ما به دقت حقایق و شرایط بازگشت ایالات متحده به برجام را برای تعیین پیامدهای حقوقی، از جمله مواردی که تحت قانون بازنگری هسته‌ای ایران در سال 2015 در نظر گرفته شده است، بررسی می‌کنیم».
سخنگوی کاخ سفید در ادامه تاکید کرد: «ما متعهد به اطمینان از برآورده شدن الزامات این قانون هستیم. بنابراین، ما مطمئناً از آن تبعیت خواهیم کرد».
پیش از این، پایگاه خبری «میدل ایست‌ای» در گزارشی به موضوع وقفه در مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخته و نوشت خواسته های جدید آمریکا باعث شگفتی و عصبانیت تیم ایرانی شده است.
قانون موسوم به «بررسی توافق هسته‌ای با ایران، 2015» (اینارا) در ماه مه سال 2015 در بحبوحه اختلافات داخلی قانونگذاران آمریکایی با دولت «باراک اوباما» بر سر مفاد توافق هسته‌ای برجام به تصویب نهاد قانونگذار این کشور رسید. این قانون، در کل، به کنگره اجازه می‌دهد توافقات حاصل‌شده میان ایران و گروه 1+5 را مورد بررسی قرار دهد.
با آنکه در متن «اینارا» زمینه‌سازی‌هایی برای رد برجام و جلوگیری از رفع تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ادعایی تهران به مفاد توافق هسته‌ای بر اساس ارزیابی‌های کنگره در نظر گرفته شده این قانون فاقد مفادی است که حصول توافق را منحصراً به تأیید کنگره منوط کرده و بتواند به راحتی مانع شکل‌گیری آن شود.
با این حال قانون «اینارا» در بردارنده مفادی است که علاوه بر آنکه می‌تواند ورود دولت بایدن به برجام را با مشکلاتی مواجه کند دست قانونگذاران کنگره را هم برای سنگ‌اندازی در مراحل بعدی اجرای این توافق و رفع تحریم‌ها باز می‌گذارد.
به عنوان مثال مطابق قانون اینارا دولت آمریکا تا 30 روز بعد از حصول توافق هسته‌ای با ایران که کنگره مفاد توافق را مورد بررسی قرار می‌دهد از اختیار کاهش تحریم‌ها برخوردار نخواهد بود. کنگره همچنین در این دوره می‌تواند توافقات را به صحن هر دو مجلس سنا و نمایندگان آورده و رد یا تأیید آن را به رأی بگذارد. در اینجا چنانچه کنگره به رد توافق رأی بدهد، بایدن می‌تواند مصوبه کنگره را وتو کند اما باید اطمینان حاصل کند که کنگره از دو سوم آرای لازم برای شکستن این وتو برخوردار نیست.
اینارا بعد از اجرایی شدن هر توافق هسته‌ای با ایران هم زمینه‌های لازم را برای اظهارنظر درباره روند توافق فراهم می‌کند. مطابق این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا باید هر 90 روز یکبار روند پایبندی ایران به توافق را به کنگره گزارش داده و با تأیید اینکه ایران تعهداتش را اجرا کرده خواستار تمدید رفع تحریم‌ها از سوی نهاد قانونگذار شود.
شواهد گوناگون حاکی است وجود چنین پیچیدگی‌هایی در مقوله بازگشت به برجام، دست‌کم یکی از عوامل بی‌میلی دولت بایدن برای از سر گرفتن اجرای تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای بوده. با وجود این، دولت بایدن به جای جستجوی راهکارهای لازم جهت غلبه بر این موانع به وقت‌کشی در مذاکرات از یک سو و متهم کردن ایران به جلوگیری از پیشرفت گفت‌وگوها از سوی دیگر روی آورده است.

طرحی در سنای آمریکا برای جلوگیری از همکاری هسته‌ای ایران و روسیه
گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه کرده‌اند که خواستار جلوگیری از صدور معافیت‌های تحریمی برای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، روسیه و چین است.
نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه کرده‌اند که خواستار جلوگیری از همکاری چین و روسیه با برنامه هسته‌ای ایران، به عنوان بخشی از مفاد توافق هسته‌ای برجام است.

درخواست تل‌آویو از آمریکا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نخست‌وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواستار باقی‌ماندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا شدند.
انتشار اخبار تأییدنشده‌ای مبنی بر احتمال تصمیم آمریکا برای حذف کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی این کشور، رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر و «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم کودک‌کش اسرائیل روز (جمعه) در راستای عجز و لابه‌های خود درخصوص ایران، از دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» خواستند که نام سپاه را از لیست سازمان‌های تروریستی خود حذف نکند.
بنت و لاپید در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند: «سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است که هزاران نفر از جمله آمریکایی‌ها را به قتل رسانده است. برای ما سخت است باور کنیم که ایالات متحده تعریف خود را به عنوان یک سازمان تروریستی حذف کند».
به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، در این بیانیه ضد ایرانی ادعا شده است: «سپاه پاسداران ایران، حزب‌الله لبنان است، جهاد اسلامی در غزه است، حوثی‌ها در یمن است، آنها شبه‌نظامیان در عراق هستند».
بنت و لاپید در ادامه ادعاهای تکراری و نخ‌نما شده مدعی شدند: «سپاه پاسداران در پس حملات به غیرنظامیان و سربازان آمریکایی در سراسر خاورمیانه، از جمله در سال گذشته، قرار دارد. آنها کسانی هستند که پشت برنامه‌های ترور مقامات ارشد دولت آمریکا هستند».
مقام‌های رژیم جعلی صهیونیستی ادعا کردند: «تلاش برای از بین‌بردن تعریف سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی، توهین به قربانیان و محو یک واقعیت مستند است که دارای شواهد بی چون و چرایی است. برای ما سخت است باور کنیم که تعریف سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی در ازای وعده آسیب نرساندن به آمریکایی‌ها لغو شود».
بنت و لاپید در پایان افزودند: «جنگ با تروریسم ماموریت تمام جهان است. ما معتقدیم که آمریکا نزدیک‌ترین متحدان خود را در ازای وعده‌های توخالی تروریست‌ها رها نخواهد کرد».
پیش از این، پایگاه خبری «میدل ایست‌ای» در گزارشی به موضوع وقفه در مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخته و نوشته بود: «آمریکا از برداشتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا خودداری می‌کند».

اتحادیه اروپا: به نتیجه مذاکرات وین خوش‌بین هستیم
«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت : این اتحادیه به نتیجه مذاکرات وین خوش‌ بین است و به تلاش‌ها برای موفقیت گفت‌وگوها ادامه می‌دهد.
وی روز جمعه در نشست خبری از بروکسل افزود: جوسپ بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام و تیمش، زمان و انرژی زیادی را صرف به نتیجه رساندن روند مذاکرات می‌کند تا این توافق به طور کامل اجرا شود. وی بر همین اساس عنوان کرد: ما همچنان (به نتیجه مذاکرات) خوش‌بین هستیم و به همین خاطر است که سرگرم تلاش هستیم. اگر خوش‌بین نبودیم تلاش‌ها را متوقف می‌کردیم.
این مقام اروپایی یادآور شد: جمعه هفته پیش ما پیشنهاد وقفه در مذاکرات را مطرح کردیم چون برای شفاف‌سازی مسائلی که به توافق ارتباط زیادی نداشت و عوامل خارجی شمار می‌رفت لازم بود. اما تلاش‌ها همچنان جریان دارد و ما خوش‌بین هستیم که بتوان تلاش‌ها را برای رسیدن به نتیجه مثبت ادامه داد.
وی افزود: «اتحادیه اروپا در مقام هماهنگ کننده برجام با تمام طرف‌ها برای اطمینان از دست یابی به توافق خوب کار می‌کند. چرا که ازسرگیری اجرای برجام منجر به ایجاد ثبات نه تنها در منطقه بلکه جهان می‌شود.»
مذاکرات وین که با محور لغو تحریم‌ها جریان دارد، جمعه گذشته به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌ها بازگشتند.
توافق نهایی وین در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دو روز پیش در سخنانی تصریح کرد: چهار موضوع به عنوان خط قرمز خودمان در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده است و به مرحله توافق رسیدیم اما دو موضوع از جمله تضمین اقتصادی همچنان باقی مانده است.
وزیر خارجه تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو موضوع باقی مانده داشته باشد آماده هستیم در نخستین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم.
وی با اشاره به ضرورت برداشتن گام‌های ملموس و اعتماد ساز از سوی ایالات متحده آمریکا خاطر نشان کرد: اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس: می‌خواهیم مذاکرات سریع‌تر به جمع‌بندی برسد
مکس بلینکن در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در دفتر نخست وزیر انگلیس برگزار شد در پاسخ به سئوالی درباره موضع دولت انگلیس نسبت به آخرین وضعیت مذاکرات وین و مسائل باقی‌مانده اظهار داشت: گفت‌وگوها همچنان جریان دارد و ما در مرحله آخر هستیم. وی عنوان کرد که برجام همچنان بهترین گزینه است.
«مکس بلین» روز چهارشنبه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در دفتر نخست وزیر انگلیس برگزار شد در پاسخ به سئوالی درباره موضع دولت انگلیس نسبت به آخرین وضعیت مذاکرات وین و مسائل باقی‌مانده اظهار داشت: گفت‌وگوها همچنان جریان دارد و ما در مرحله آخر هستیم. وی عنوان کرد که برجام همچنان بهترین گزینه و اجرای آن به نفع همه است.
وی از توضیح درباره موضع انگلیس نسبت به مسائل باقی‌مانده‌ای که برای دست یابی به توافق نهایی مهم و در انتظار تصمیم سیاسی آمریکاست طفره رفت.
سخنگوی جانسون در پاسخ به سووال دیگری درباره ازسرگیری گفت‌وگوها اظهار داشت که هنوز زمان مشخصی برای شروع مذاکرات تعیین نشده اما «می خواهیم هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی برسیم» وی تصریح کرد که از نظر انگلیس دست یابی به توافق نهایی، با توجه به اینکه گفت‌وگوها به مرحله آخر رسیده، امکان پذیر است.

فایننشال تایمز:هر چه مذاکرات احیای برجام بیشتر طول بکشد، خطر خرابکاری بیشتر می‌شود
واشنگتن و تهران هر دو می‌گویند که مایل به امضای توافق هستند، اما هرکدام مسئولیت دستیابی به توافق را بر عهده دیگری می‌گذارند. هر دو طرف باید شجاعت خود را برای حل مسائل باقی مانده نشان دهند. آخرین چیزی که جهان به آن نیاز دارد، بروز یک بحران دیگر است. اما خطر این است که یک طرف با شرط بندی، اشتباه محاسباتی کند که طرف دیگر نیاز بیشتری به توافق دارد.
دشورای سردبیری فایننشال تایمز نوشت: آزادی نازنین زاغری-رتکلیف و هموطن ایرانی-انگلیسی اش، انوشه آشوری بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این یکی از دو تحولی است که طی دو روز در پایتخت‌های مختلف رخ داده که این چشم‌انداز مثبت مشابه را ایجاد می‌کند که تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران، پس از وقفه هفته گذشته، ممکن است در مسیر بازگشت قرار گیرد.
در ادامه ی این مطلب آمده است: اولین مورد از تحول مذکور در مسکو بود، جایی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این هفته سیگنال داد که کشورش مذاکرات وین را با پافشاری بر خواسته های غیرواقعی متوقف نخواهد کرد. هفته گذشته، مسکو به طور ناگهانی از دولت بایدن ضمانت‌هایی خواست که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین مانع تجارت و همکاری این کشور با ایران نخواهد شد.
این تهدیدی بود که می توانست تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات توافق را از بین ببرد و میانجی‌گرهای اتحادیه اروپا را مجبور می‌کرد تا مذاکرات را در وین متوقف کنند، درست زمانی که امیدوار بودند مذاکرات را به خط پایان برسانند. اگر مسکو واقعاً تصمیم خود را تغییر داده باشد، یک مشکل جدی برطرف شده است، اگرچه به سخنان لاوروف لزوما نمی توان اعتماد کرد.
اکنون باید تمام تلاش ها برای از سرگیری سریع مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری اتحادیه اروپا بین تهران و دولت بایدن انجام شود. در صورت موفقیت، ایالات متحده می‌تواند به توافقی که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شده بود، بازگردد. ایران در ازای برداشتن بسیاری از تحریم‌های ایالات متحده، فعالیت هسته‌ای خود را به محدودیت‌های مورد توافق برمی‌گرداند.
روسیه و بریتانیا به‌عنوان طرف‌های توافق، در کنار سایر امضاکنندگان - فرانسه، آلمان و چین، نقش مهمی در مذاکرات ایفا کرده‌اند. خاتمه ی موفقیت آمیز گفتگوها به نفع همه ی طرفین است. از یک بحران هسته ای و انفجار تنش در خاورمیانه جلوگیری می شود. ایران کمک های اقتصادی بسیار مورد نیاز را دریافت خواهد کرد.
با این حال، هرگونه خوش بینی باید با شناخت مشکلات احتمالی پیش رو تعدیل شود. گستردگی فعالیت های هسته ای ایران، با غنی سازی اورانیوم توسط تهران نزدیک به سطوح تسلیحاتی، به هشدارهای غرب منجر شده است که بدون توافق سریع، این توافق دیگر استفاده ی خود را از دست می دهد. مداخله هفته گذشته مسکو همچنین تأکید کرد که هر چه مذاکرات طولانی‌تر شود، خطر خرابکاری بیشتر می‌شود.
واشنگتن و تهران هر دو می گویند که مایل به امضای توافق هستند، اما هرکدام مسئولیت دستیابی به توافق را بر عهده دیگری می گذارند. ایران از کاخ سفید می‌خواهد تضمین‌هایی ارائه کند که هیچ رئیس‌جمهوری آینده آمریکا نتواند به‌طور یکجانبه از این توافق دست بکشد. این امر عملاً برای ایالات متحده غیرممکن است. در مورد دامنه کاهش تحریم ها نیز اختلاف نظر وجود دارد.
هر دو طرف باید شجاعت خود را برای حل مسائل باقی مانده نشان دهند. آخرین چیزی که جهان به آن نیاز دارد، بروز یک بحران دیگر است. اما خطر این است که یک طرف با شرط بندی، اشتباه محاسباتی کند که طرف دیگر نیاز بیشتری به توافق دارد.

دو مقام ارشد آمریکا: روسیه از درخواست ضمانت دست کشیده است
یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت، دو مقام ارشد دولت بایدن در جلسه‌ای محرمانه به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته‌اند کهحصول توافق در مذاکرات وین نزدیک است.
 نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشت: دو مقام ارشد دولت جو بایدن روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای با قانون‌گذاران آمریکایی گفتند، مذاکرات بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در وین به بررسی مسائل آخر رسیده و روسیه از درخواست معافیت برای تحریم‌های اعمال شده بر آن در پی جنگ اوکراین، عقب نشینی کرده است.
دولت آمریکا و چند کشور اروپایی در پی حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای بر اشخاص ونهادهای روسی اعمال کردند. از این رو، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از واشنگتن خواسته بود ضمانتی کتبی ارائه دهد که تحریم‌های آن علیه روسیه، مانع همکاری اقتصادی-تجاری مسکو با تهران نخواهد شد. اگرچه او پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که خواسته‌های کرملین مانع احیای توافق هسته‌ای نخواهد شد.
دور هشتم مذاکرات وین در پی تحولات مناسبات سیاسی بین‌المللی و به گفته جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، «به دلیل عوامل خارجی» فعلا متوقف شده است.
دولت آمریکا این درخواست روسیه را بی ربط با روند مذاکرات وین دانست. ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا هم این هفته در یک کنفرانس خبری گفت که همکاری‌های هسته‌ای روسیه با ایران، شامل تحریم‌ها نمی‌شود.
پولیتیکو ادامه داد: طبق گفته‌های سه نفر که یا در این جلسه بوده‌اند یا از مسائل مطرح شده در آن اطلاع داشتند، برِت مک‌گورک، معاونت شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین، در فضایی محرمانه با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره جلسه داشتند. این مقامات آمریکایی با روحیه‌ای مثبت اظهار کردند که تلاش یک ساله دولت جو بایدن به زودی نتیجه خواهد داد، اگرچه تاکید کردند توافق احیا شده فعلا عملی نخواهد شد.
در ادامه گزارش پولیتیکو آمده است: یک قانون‌گذار دموکرات که مانند بقیه این افراد می‌خواست نامش فاش نشود، محورهای این جلسه را خلاصه کرده و گفت، «حصول توافق نزدیک است، فقط منتظر ایرانند، روسیه از درخواست لغو[معافیت] از تحریم منصرف شده است.»
این گزارش همچنین مطرح می‌کند: شورای امنیت ملی آمریکا از ارائه توضیحاتی درباره این جلسه خودداری کرد و وزارت امور خارجه آم پاسخی به درخواست توضیحاتی در این باره نداد.

نظر شما