شناسهٔ خبر: 53152338 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اخبار مذاکرات وین؛

آمريکا: به حصول توافق در وين نزديکيم/اميرعبداللهيان: اگر طرف آمريکايي 2 مطالبه باقيمانده را محقق کند فردا آماده حضور در وين هستيم

صاحب‌خبر -
آمريکا: به حصول توافق در وين نزديکيم/اميرعبداللهيان: اگر طرف آمريکايي 2 مطالبه باقيمانده را محقق کند فردا آماده حضور در وين هستيم
 خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: ما به حصول توافق احتمالی در وین نزدیک هستیم اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.
به گزارش خبرگزاری آریا،سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: ما به حصول توافق احتمالی در وین نزدیک هستیم اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. همچنین کریستوفر برگر سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان درباره روند مذاکرات احیای برجام گفت: کار ‌روی تهیه پیش‌نویس متن نهایی تکمیل شده است و اکنون باید تصمیمات سیاسی در پایتخت‌ها اتخاذ شود.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه در اظهاراتی با اشاره به مذاکرات وین خاطر نشان کرد: ما به حصول توافق احتمالی نزدیک هستیم اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.
وی در ادامه با بیان اینکه "هنوز برخی موضوعات در وین حل نشده باقی مانده‌اند" افزود: در آینده نزدیک خواهیم فهمید که آیا می‌توانیم به آن نقطه برسیم یا نه.
همچنین کریستوفر برگر سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان درباره روند مذاکرات احیای برجام گفت: کار ‌روی تهیه پیش‌نویس متن نهایی تکمیل شده است و اکنون باید تصمیمات سیاسی در پایتخت‌ها اتخاذ شود.
وی ادامه داد: ما امیدواریم که این مذاکرات هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

آمریکا: برخی موضوعات در مذاکرات وین باقی مانده‌اند که باید حل شوند
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه اظهار داشت که طرف‌ها در مذاکرات احیای برجام در وین به توافق نزدیک هستند. او با وجود این گفت که برخی موضوعات کلیدی باقی مانده‌اند که باید حل و فصل شوند.
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علی‌رغم بیان اینکه برخی موضوعات در مذاکرات وین باقی مانده‌اند که باید حل شوند گفت طرف‌ها به توافق نزدیک هستند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه اظهار داشت که طرف‌ها در مذاکرات احیای برجام در وین به توافق نزدیک هستند. او با وجود این گفت که برخی موضوعات کلیدی باقی مانده‌اند که باید حل و فصل شوند.
سرگئی لاروروف، وزیر خارجه روسیه چند روز پیش گفت روسیه از آمریکا ضمانت‌کتبی خواسته مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو به بهانه تحولات اوکراین بر مناسبات اقتصادی و تجاری این کشور با ایران اثر نخواهد گذاشت. بعد از اظهارات لاوروف کشورهای اروپایی اعلام کردند که مذاکرات به وقفه نیاز دارد.

امیرعبداللهیان: به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده‌ایم
وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات وین گفت: اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود، آماده توافق نهایی هستیم.
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس، طی یک تماس تلفنی، درباره مسائل مربوط به روابط دوجانبه و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند.
وزیر خارجه انگلیس در این تماس، از تحولات جدید در روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرد و خواستار گسترش روابط دو کشور شد.
امیرعبداللهیان ضمن استقبال از بازپرداخت بدهی بیش از چهاردهه‌ای انگلیس، به‌عنوان حق ملت ایران، ابراز امیدواری کرد با اقدامات اعتمادساز زمینه توسعه روابط فراهم شود.
طرفین همچنین در این گفت‌وگو در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین به تبادل نظر پرداختند و نسبت به حصول توافق نهایی ابراز امیدواری کردند.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده‌ایم؛ لکن آنچه می‌تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند رفتار واقع‌بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است.
وی افزود: اگر همه خطوط قرمزمان رعایت شود، آماده توافق نهایی هستیم.

رویترز: ایران بخشی از اورانیوم 60 درصد خود را تبدیل کرده است
رویترز مدعی شده که بر اساس گزارش آژانس اتمی، ایران بخشی از اورانیوم 60 درصد غنی شده خود را تغییر فرم داده است.
رویترز مدعی شده گزارش آژانس اتمی در روز چهارشنبه (دیروز) نشان داد که ایران بخشی از اورانیوم 60 درصد غنی شده خود را به شکلی که به راحتی قابل بازیابی، رقیق‌سازی و ارسال به خارج از کشور نیست، تبدیل کرده است.
به ادعای این گزارش، بعید است که این اقدام منجر به خراب شدن مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای 2015 شود، اما اجرای هر گونه توافق حاصله برای بازگشت به محدودیت‌های ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را دشوارتر خواهد کرد.
رویترز نوشته، در بیانیه آژانس آمده است: «ما قویاً از ایران می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش‌های جدید خودداری کند و به‌ویژه از ایران می‌خواهیم که فوراً تمام فعالیت‌های مربوط به تبدیل اورانیوم بسیار غنی‌شده را که پیامدهای عملی برای بازگشت به محدودیت‌های برجام خواهد داشت را متوقف کند.»
در ادامه این گزارش آمده است: تا زمان جدیدترین اقدام ایران که در گزارش پنجشنبه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو مشخص شد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده 60 درصد ایران همگی به شکل هگزافلوراید اورانیوم، ماده اولیه سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم، بود. هگزافلوراید اورانیوم را می‌توان به راحتی رقیق و حمل کرد، فرآیندی که هیأت‌های حاضر در مذاکرات وین ماه‌ها در مورد آن بحث کرده‌اند.
در این گزارش محرمانه که رویترز مدعی است آن را مشاهده کرده و در بیانیه کوتاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خلاصه شده، آمده است که آژانس بین 6 تا 9 مارس (15 تا 18 اسفند) راستی‌آزمایی کرده که ایران 2.1 کیلوگرم از اورانیوم 60 درصد خود را به 1.7 کیلوگرم با فرم دیگری با همین میزان غنا و مناسب برای اهداف کوچک به منظور پرتوافکنی تبدیل کرده است.
طبق این گزارش، پرتوافکنی چنین اهدافی باعث تولید مولیبدن-99 می‌شود، ایزوتوپ پزشکی که یک ایزوتوپ دیگر را تولید می‌کند که به طور گسترده در تصویربرداری تشخیصی پزشکی استفاده می‌شود. آنچه از هدف باقی می‌ماند شامل اورانیوم با غنای بالا به شکلی است که باید برای بازیابی آن فرآوری شود.

خطیب‌زاده: طلب ایران از انگلیس به خزانه کشور واریز شده است
سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که طلب ایران از انگلیس نزد دولت سوئیس نیست، گفت: پول در اختیار قطعی و کامل ایران و نحوه صرف مبلغ بازپرداخت شده نیز تابع تصمیم جمهوری اسلامی است و انگلیس یا هیچ طرف دیگری حق مداخله ندارد.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال رسانه‌ها در خصوص اقدامات گسترده به منظور دریافت بدهی چند دهه‌ای انگلیس به ایران گفت: مذاکره کنندگان کشورمان با محوریت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران توانستند بعد از بیش از 40 سال و طی فرآیند مذاکراتی فشرده و به رغم مانع تراشی‌های مکرر طرف انگلیسی، بدهی 390 میلیون پوندی این کشور به ایران را به خزانه کشور بازگردانند.
وی توضیح داد: این بدهی مربوط به اصل و فرع پیش پرداخت رژیم پهلوی به انگلیس برای خرید تانک‌های چیفتن در سال 1350 بود. طرف انگلیسی پس از انقلاب اسلامی ایران و طی بیش از چهار دهه، به بهانه‌های مختلفی چون تحریم، از بازپرداخت این مبلغ سر باز می‌زد. با این وجود نمایندگان کشورمان توانستند پیرو فرآیند حقوقی نزد دادگاه‌های ذیربط و فشار سیاسی بر دولت انگلیس، مقامات این کشور را به اذعان در مورد ضرورت پرداخت بدهی وادار کنند. بر همین اساس بود که طی سال‌های اخیر وزرای خارجه، دفاع و نیز نخست وزیر انگلیس به ناچار به بدهی دولت متبوع خود اذعان کردند.

امیرعبداللهیان: اگر طرف آمریکایی 2 مطالبه باقیمانده را محقق کند فردا آماده حضور در وین هستیم
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که طی چهار ماه گذشته تماس های فشرده ای میان من و وزیر خارجه انگلیس برقرار بود و بالاخره بدهی تاریخی انگلیس به ایران پرداخت شد، گفت: هیچ ارتباطی میان پرداخت بدهی ها و افرادی که به اتهام امنیتی در ایران بازداشت شدند، وجود ندارد.
حسین امیرعبدالهیان در حاشیه مراسم جشن دیپلماتیک نوروز ١٤٠١ که با حضور سفرا و روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران در محل باشگاه دیپلماتیک وزارت امورخارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران در مورد آزادی نازنین زاغری اظهار داشت: بیش از ٣٩٠ میلیون پوند پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص برخی خریدهای دفاعی از انگلستان مطالبه داشتیم.
وی ادامه داد: طی چهار ماه گذشته تماس های فشرده ای میان من و وزیر خارجه انگلیس برقرار بود و هدف ما این بود که بتوانیم این مطالبات را زنده کنیم تا این مبلغ به بانک مرکزی ما وارد شود.
وزیر امورخارجه گفت: به صراحت اعلام می کنم که هیچ ارتباطی میان آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آنها ثابت شد و قوه قضاییه باید در خصوص وضعیتشان تصمیم می گرفت، وجود ندارد.
وی گفت: ما چند روز پیش این مبلغ را دریافت کردیم اما به طور همزمان پیگیری های قضایی و روند قضایی برای درخواست آزادی این دو تن ادامه داشت، شاید از نظر زمانی روزهای آزادی و واریز پول نزدیک به هم بود اما ارتباطی میان این دو مساله وجود ندارد.
وزیر امورخارجه افزود: آزادی این دو فرد (نازنین زاغری و انوشه آشوری) در نهایت با نگاه انسانی در جمهوری اسلامی ایران محقق شد.
امیرعبدالهیان افزود: اخباری که مبنی بر گرفتن پول و آزاد کردن این افراد منتشر می شود اخباری نادرست و نادقیق است.
وی تاکید کرد: طرف روسی اطمینان داد که هیچ گونه ارتباطی بین دو موضوع مذاکرات وین و تحولات اوکراین قائل نیست.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: در سفر روسیه پیگیری مسائل دو جانبه را دنبال می‌کردیم اما در کنار آن تحولات اوکراین و همچنین مذاکرات وین که اکنون به مراحل پایانی آن بسیار نزدیک شدیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخشی از افراد اینگونه از اظهارات سرگئی لاوروف منعکس و برداشت کرده بودند که طرف روس به نوعی هر گونه توافقات احتمالی ما را در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها در موضوع تحولات اوکراین به گروگان گرفته، روشن شدن این مساله در جریان مذاکرات مهم و حائز اهمیت بود.
وی اظهار داشت: طرف روسی اطمینان داد که هیچ گونه ارتباطی بین این دو موضوع قائل نیست و هر زمانی که مطالبات ایران محقق شود و به نقطه توافق برسد در کوتاه ترین زمان آماده هستیم برای تایید توافق در چارچوب کمیسیون مشترک ذیل برجام که مورد توافق قرار گرفته است، اقدام کنیم.
امیر عبدالهیان گفت: چهار موضوع به عنوان خط قرمز خودمان در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده است و به مرحله توافق رسیدیم اما دو موضوع همچنان باقیمانده است از جمله تضمین اقتصادی.
وی ادامه داد: امروز با علی باقری گفت وگو داشتم و از طریق non paper با انری که مورا به تبادل پیام هایمان به طرف آمریکایی ادامه می دهیم و هر زمان که به نقطه توافق در این دو موضوع و در این دو خط قرمز باقی مانده نزدیک شویم تیم ما با هدایت علی باقری در وین حضور پیدا می کند.
وزیر خارجه تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو موضوع باقی مانده داشته باشد آماده هستیم در نخستین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم.
وی افزود: اما اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است و اینکه آیا وجود حسن نیت در طرف آمریکایی و نزد جو بایدن موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد؟ یا نه بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد.
وزیر خارجه گفت:‌ اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

نظر شما