شناسهٔ خبر: 53132888 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در حال به روزرسانی/ گزارش مهر از بیست و دومین روز جنگ اوکراین؛

اعزام یک هزار نیروی چچنی به جنگ اوکراین/ حمله موشکی به بلاروس

رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن از اعزام یک هزار نیروی داوطلب به جنگ اوکراین خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بیست و دومین روز جنگ اوکراین با لفاظی میان آمریکا و روسیه پیگیری شد. آن جایی که بایدن علیه پوتین سخن گفت و البته سخنگوی کرملین هم پاسخ محکمی به وی داد.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:

۰۳:۳۹ سازمان ملل خواستار تحقیقات کامل درباره اوکراین شد

‌مسئول سیاسی سازمان ملل با اعلام تلفات گسترده غیرنظامیان در اوکراین و تخریب صدها ساختمان مسکونی، مدرسه، بیمارستان و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی، خواستار تحقیقات کامل در این ارتباط شد.

«رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک گفت که «قوانین بین‌المللی بشردوستانه در منع حملات مستقیم به غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی و تضمین حفاظت از آنها کاملاً واضح است»

این مقام سازمان ملل گفت که بسیاری از حملات روزانه که شهرهای اوکراین را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند «بنابر گزارش‌ها منجر به تلفات غیرنظامی و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی می‌شود.»

۰۱:۳۵ غرب وضعیت اوکراین را بر اساس اطلاعات نادرست ارزیابی می‌کند

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه گفت کشورهای غربی ارزیابی‌های خود از وضعیت انسانی در اوکراین را بر اساس اطلاعات نادرست اعلام می‌کنند.

نماینده روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما با نگرانی‌های سازمان ملل در مورد بحران انسانی که در برخی مناطق اوکراین در حال رخ دادن است، شریک هستیم.»

۰۰:۴۳ هشدار آمریکا به چین درباره حمایت نظامی از جنگ روسیه

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا قرار است روز جمعه برای اولین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین، با «شیء جینپینگ»، رئیس جمهور چین گفتگو کند.

کاخ سفید در این ارتباط اعلام کرده که بایدن به شیء جینپینگ نسبت به حمایت از متحد خود ولادیمیر پوتین در مأموریت جنگی هشدار خواهد داد.

پیشتر جو بایدن در نوامبر گذشته از کاخ سفید در واشنگتن به طور مجازی با رئیس جمهور چین شیء جینپینگ ملاقات کرده بود.

دولت بایدن تا کنون در چند نوبت هشدار داده است که پکن در صورت حمایت مادی از جنگ روسیه در اوکراین با عواقب بدی روبرو خواهد شد.

۰۰:۴۲ تحریم‌ها روسیه را ۳۰ سال به عقب راند / با وجود پوتین روابط منتفی است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری درباره تحولات اوکراین ضمن تأیید کشته شدن یک تبعه آمریکایی در اوکراین گفت: روسیه برای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین و اتهام زنی به کی یف آماده می‌شود. حمله به غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود و عاملان ارتکاب جنایت‌های جنگی در اوکراین بازخواست خواهند شد. کارشناسان ما در حال تلاش برای ثبت مستندات مربوط به جنایت‌های جنگی صورت گرفته در اوکراین هستند.

بلینکن مدعی شد: تحریم‌های آمریکا ۳۰ سال روسیه را به عقب بازگردانده است. جنگ روسیه بر قیمت سوخت و اقتصاد جهانی تأثیر خواهد گذاشت. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم روسیه را برای توقف جنگ علیه اوکراین تحت فشار قرار دهند.

وی با بیان اینکه اهداف روسیه از حمله به اوکراین محقق نشده است، افزود: ایالات متحده به افزایش فشار بر روسیه تا پایان عملیات نظامی خود در اوکراین ادامه خواهد داد. جنگ ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد، اما پوتین به هدف خود نخواهد رسید و اوکراین یک کشور مستقل باقی خواهد ماند. مردم اوکراین هرگز تسلیم روسیه نخواهند شد بلکه با تمام قدرت علیه آن خواهند جنگید. ما کمک‌های انسانی بیشتری برای اوکراین خواهیم فرستاد. دولت بایدن دو میلیارد دلار کمک به اوکراین اختصاص داده که یک میلیارد دلار آن فقط در هفته گذشته اختصاص یافته است.

بلینکن با اشاره به اینکه بحران پناهجویان اوکراین در اروپا به سرعت در حال افزایش است، گفت: رئیس جمهور بایدن در تماس تلفنی روز جمعه با همتای چینی خود، تأکید خواهد کرد که پکن عواقب هرگونه حمایت احتمالی از عملیات روسیه در اوکراین را متحمل خواهد شد. چین با محکومیت جنگ اوکراین مخالفت کرده است و ما از احتمال کمک این کشور به روسیه در جنگ اوکراین نگرانیم. اگر چین به روسیه در این جنگ کمک کند، در تحریم پکن تردید نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که پوتین در رأس قدرت باشد، هیچ رابطه‌ای بین مسکو و واشنگتن وجود نخواهد داشت. هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل پوتین برای توقف تجاوگری مشاهده نمی‌کنم. ما به حمایت از اوکراین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهیم.

۲۳:۳۵ آمریکا، انگلیس و فرانسه، روسیه را به جنایت جنگی متهم کردند

روسیه از سوی انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلبانی، ایرلند و نروژ به جنایات جنگی در اوکراین متهم شد.

این شش کشور روسیه را قبل از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کردند و «لیز تراس»، وزیر خارجه انگلیس گفت: «شواهد بسیار بسیار قوی دال بر ارتکاب جنایات جنگی توسط نیروهای روسی وجود دارد که ولادیمیر پوتین پشت سر آنهاست.»

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که با «جو بایدن» در مورد ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین موافق است و افزود که کارشناسان آمریکایی در حال مستندسازی و ارزیابی جنایات جنگی احتمالی هستند.

از سوی دیگر دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود بر آمادگی آنکارا برای میزبانی از دیدار و رایزنی پوتین و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی او تأکید کرد.

۲۱:۲۷ پیش بینی دبیرکل ناتو

دبیرکل ناتو گفت: پیش بینی می‌شود کشورهای عضو درباره تقویت نیروهای ناتو در شرق اروپا توافق کنند.

وی افزود: یأس و ناامیدی ولادیمیر زلنسکی را درک می‌کنیم و به ارسال تسلیحات ناتو به اوکراین ادامه می‌دهیم.

۲۱:۱۸ توقف همکاری‌های مالیاتی انگلیس با روسیه و بلاروس

وزیر خزانه داری انگلیس از توقف همکاری‌های مالیاتی با روسیه و بلاروس خبر داد.

۱۹:۵۸ اوغلو: امیدواری به برقراری آتش بس در اوکراین افزایش یافته است

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با «دمیترو کولبا» همتای اوکراینی خود در شهر لویو گفت: در پی سفر ما به روسیه و اوکراین، امیدواری‌ها به برقراری آتش بس افزایش یافته است. اوکراین آمادگی خود را برای مذاکرات گسترده با روسیه اعلام کرده است.

اوغلو در دیدار با کولبا افزود: تحولات اوکراین اقتضا می‌کند که رؤسای جمهوری روسیه و اوکراین باید با هم دیدار کنند. ما پیشنهاد تشکیل کمیته ناظران هلال احمر ترکیه و سازمان ملل را با هدف تشکیل گذرگاه‌های بشردوستانه مطرح کردیم.

۱۹:۱۱ رئیس کمیته صلیب سرخ: در پرونده تبادل اسرا بین روسیه و اوکراین پیشرفت حاصل شده است

۱۹:۰۳ لوید آستین وزیر دفاع آمریکا: با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین مخالفیم زیرا باعث گسترده شدن دایره نزاع خواهد شد

۱۸:۰۷ رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن از اعزام یک هزار نیروی داوطلب به جنگ اوکراین خبر داد

۱۷:۵۰ آمادگی آنکارا برای میزبانی دیدار و رایزنی پوتین با زلنسکی

دفتر ریاست جمهوری ترکیه: اردوغان در گفتگوی تلفنی با پوتین از آمادگی آنکارا برای میزبانی دیدار و رایزنی او با زلنسکی خبر داد

۱۷:۰۴ پوتین: غرب نقاب‌های فریبنده را برداشته است و بی‌ادبانه رفتار می‌کند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی ویدئویی با حضور جمعی از مقامات این کشور درباره تازه‌ترین تحولات عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین گفت: غرب تمام نقاب‌های زیبا و فریبنده را کنار گذاشته است و بی‌ادبانه رفتار می‌کند.

پوتین ادمه داد: تصمیم الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه اقدامی صحیح بود و در زمان مناسب صورت گرفت.

۱۷:۰۲ وزارت دفاع روسیه: پنتاگون از آزمایشگاه‌های بیولوژیک در کی یف، اودسا و خارکیف ۳۲ میلیون دلار حمایت مالی کرده است

۱۶:۵۵ روسیه نخست وزیر کانادا را تحریم کرد

وزارت خارجه روسیه از تحریم جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و شماری از مقامات این کشور در واکنش به اقدامات خصمانه اتاوا علیه مسکو خبر داد.

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: تحریم‌ها و اقدامات کانادا علیه روسیه از حدود اختیارات این کشور فراتر رفته و ما مدت زمان طولانی در قبال آن صبر کردیم.

این وزارتخانه تأکید کرد: اقدامات خصمانه کانادا علیه مقامات و نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه با واکنش شدید روبرو خواهد شد.

۱۸:۲۴ دفتر زلنسکی: برقراری آتش بس فوری و عقب نشینی نیروهای روسیه از شروط اصلی هر توافقی است

۱۵:۴۰ رئیس جمهور بلاروس: حمله موشکی ارتش اوکراین به بلاروس

رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد ارتش اوکراین تا کنون دو بار خاک کشورش را هدف حمله موشکی قرار داده است

لوکاشنکو تهدید کرد اگر کی‌یف به تنش آفرینی علیه بلاروس ادامه بدهد به آن پاسخ خواهد داد.

وی افزود: اگر زلنسکی از امضای توافق با پوتین خودداری کند باید سند تسلیم شدنش را امضا کند.

رئیس جمهور بلاروس اظهار داشت: مطمئنم عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین به زودی پایان می‌پذیرد.

۱۴:۴۸ خبرگزاری اینترفاکس: روسیه و بلاروس تمام محدودیت‌های مسافرتی بین دو کشور را از فردا جمعه لغو می‌کنند

۱۴:۳۶ دبیرکل ناتو: جنگ پوتین علیه اوکراین باید متوقف شود و باید در مسیر دیپلماسی و حل و فصل مسالمت آمیز بحران حرکت کرد

۱۴:۳۱ مدودف: روسیه قادر است دشمنانش را سر جایشان بنشاند

"دیمیتری مدودف" نایب رئیس شورای امنیت فدرال روسیه در سخنانی درباره تحولات اوکراین گفت: روسیه قادر است دشمنانش را سر جایشان بنشاند.

مدودف که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس‌جمهور روسیه بود، تصریح کرد: نفرت آمریکا از روسیه کاهش نیافته است بلکه از مدت‌ها پیش به صورت مخفیانه در حال افزایش بوده است. برای مدت طولانی نفرت از روسیه با لبخندهای دروغین سیاستمداران و دیپلمات‌های آمریکایی پوشانده شده و قول و عمل آنها با هم در تناقض بود.

۱۴:۲۰ صدر اعظم آلمان: از اوکراین در جنگ علیه روسیه حمایت می‌کنیم ولی ناتو وارد این جنگ نخواهد شد

۱۴:۱۰ مشاور رئیس جمهور اوکراین: موضع زلنسکی درباره ضرورت به رسمیت شناختن مرزهای اوکراین طبق شرایط سال ۱۹۹۱ تغییر نکرده است

۱۳:۴۹ سخنگوی کرملین: آماده مذاکره‌ایم اما مقامات کی‌یف اشتیاقی به مذاکره ندارند

دیمیتری پسکوف با بیان اینکه به توافق با اوکراین نزدیک نیستیم ولی مذاکرات ادامه خواهد یافت، گفت: هیئت روسی هر لحظه آماده مذاکره با طرف اوکراینی است ولی مقامات کی‌یف اشتیاقی به مذاکره ندارند.

پسکوف اظهارات اخیر بایدن درباره پوتین را غیرقابل قبول خواند و گفت که کشوری که کشورهای دیگر را هدف حمله نظامی قرار داده است حق ندارد چنین ادعاهایی مطرح کند.

۱۳:۲۷ زلنسکی: مانع تراشی اروپایی‌ها علت تأخیر در الحاق اوکراین به اتحادیه اروپاست

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی در پارلمان آلمان گفت: از شما می‌خواهیم تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنید. آلمان باید برای متوقف کردن جنگ علیه اوکراین نقش پیش دستانه داشته باشد.

زلنسکی ادامه داد: اوکراین بالاخره به اتحادیه اروپا ملحق خواهد شد. روسیه در حال تلاش برای نابودی یک کشور اروپایی است و ما برای دفاع از ملت، آزادی و استقلال خود علیه روسیه می‌جنگیم.

وی تصریح کرد: همزمان با گسترش حملات روسیه به اوکراین، حمایت‌های اروپا از ما در حال افزایش است. در عین حال، تأخیر الحاق ما به اتحادیه اروپا ناشی از موانعی است که اروپایی‌ها مقابل ما قرار داده‌اند.

۱۲:۱۲ پوتین: پیشرفت عملیات ویژه در اوکراین / مخالفت کی‌یف با عقب نشینی از دونباس

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جدیدترین اظهارات درباره تحولات مربوط به عملیات ویژه نظامی در اوکراین گفت: عملیات ویژه نظامی در اوکراین به صورت موفقیت آمیز و طبق برنامه از پیش تعیین شده در حال انجام است.

پوتین ادامه داد: از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین به دولت کی‌یف پیشنهاد دادیم نیروهای خود را فقط از اقلیم دونباس عقب بکشد ولی آنها مخالفت کردند.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: اوکراین با تحریک آمریکا و چند کشور دیگر در حال آماده سازی برای حمله به اقلیم دونباس و سپس شبه جزیره کریمه بود و فقط زمان این حمله مورد بحث بود.

وی خاطرنشان کرد: دنیای به اصطلاح متمدن غرب و رسانه‌های آمریکایی و اروپایی به فاجعه بمباران موشکی دونتسک توسط ارتش اوکراین در ۱۴ مارس که بیش از ۲۰ غیرنظامی در آن کشته شدند، هیچ توجهی نکرد. آنها همچنین چشم بر رنج مادران داغدیده ای که در این ۸ سال فرزندان خود را به خاک سپرده‌اند، بستند.

۱۱:۴۶ زلنسکی: حمایت‌های اروپا از ما در حال افزایش است

ولودیمیر زلنسکی در گفتگویی اعلام کرد که همزمان با گسترش حملات روسیه به اوکراین، حمایت‌های اروپا از ما در حال افزایش است.

وی گفت: تأخیر الحاق ما به اتحادیه اروپا ناشی از موانعی است که اروپایی‌ها مقابل ما قرار داده‌اند.

رئیس جمهور اوکراین خطاب به پارلمان آلمان اظهار داشت: از شما می‌خواهیم تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنید.

۱۱:۴۳ وزارت دفاع روسیه: انهدام ۱۳۷۹ تانک، زره پوش و پهپاد ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه خبر داد که از ابتدای عملیات ویژه نظامی در اوکراین تا کنون ۱۸۱ جنگنده، ۱۷۲ پهپاد و ۱۳۷۹ تانک، زره پوش و پهپاد ارتش این کشور را منهدم کرده‌ایم.

وزارت دفاع روسیه افزود: روز گذشته یک گردان از سامانه‌های پدافند هوایی اس -۳۰۰ متعلق به نیروهای اوکراینی را منهدم کردیم.

۱۱:۴۳ وزارت خارجه روسیه: تحریم‌های آمریکا و متحدانش موضع مسکو را تغییر نخواهد داد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسئله کریمه برای همیشه بسته شده است و تحریم‌های آمریکا و متحدانش موضع مسکو را تغییر نخواهد داد

۱۱:۱۵ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک فروند بالگرد میل -۲۴ اوکراینی، یک فروند میل -۸ و ۱۲ پهپاد اوکراینی از جمله سه پهپاد (بایراکتار) بیرقدار سرنگون شدند

۰۹:۵۳ زاخارووا: هیچ گونه روند مذاکراتی فعالی میان روسیه و آمریکا وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: سایت وزارت خارجه روسیه به صورت شبانه روزی در معرض حملات سایبری قرار می‌گیرد. در حال حاضر هیچ گونه روند مذاکراتی فعالی میان روسیه و آمریکا وجود ندارد.

۰۹:۱۵ وزارت دفاع انگلیس: لندن سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل "استار استریک" به اوکراین ارسال خواهد کرد

۰۹:۰۹ وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه: بیش از ۲ هزار تن کمک‌های بشردوستانه به دونباس و اوکراین ارسال شده است

وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات بشردوستانه، بیش از ۲ هزار تن کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان دونباس و اوکراین ارسال شده است.

۰۸:۴۹ نماینده روسیه در سازمان ملل: حمله نظامیان اوکراینی به دونتسک اقدامی تروریستی و جنایت جنگی بود

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: حمله نظامیان اوکراینی در دونتسک با موشک تاکتیکی "توچکا-یو" نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی، اقدامی تروریستی و جنایت جنگی بود.

۰۸:۰۴ مخالفت مجدد با برقراری منطقه پرواز ممنوع در اوکراین

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید بار دیگر اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با درخواست مقامات کی‌یف مبنی بر برقراری منطقه پرواز ممنوع در اوکراین مخالف است.

بر اساس این گزارش، جن ساکی همچنین با تصمیم برخی کشورهای اروپایی برای اعطای جنگنده به اوکراین، مخالفت کرد و گفت: آمریکا تصمیم خود مبنی بر غیرممکن بودن انتقال جنگنده‌های میگ -۲۹ به اوکراین را تغییر نداده است.

وی دلیل این تصمیم را اینگونه توضیح داد: انتقال جنگنده‌ها به اوکراین ممکن است اشتباهاً به عنوان تشدید تنش توسط روسیه تلقی شود. ساکی تاکید کرد که از دیدگاه دولت آمریکا، انتقال جنگنده‌ها به طور قابل توجهی توانایی نیروهای اوکراینی را در برابر روسیه تغییر نمی‌دهد.

۰۷:۵۵ رئیس دومای روسیه: آمریکا در نظامی‌سازی و نازی‌سازی اوکراین مقصر است

رئیس دومای روسیه: سناتورها، نمایندگان کنگره و رئیس جمهور آمریکا در نظامی سازی و نازی سازی اوکراین مقصر هستند، آنها باید به دست عدالت سپرده شوند.

۰۵:۵۸ نیروهای اوکراینی ساختمان تئاتر ماریوپل را منفجر کردند

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که نیروهای اوکراینی عملیات تحریک آمیز و خونینی را انجام داده و ساختمان تئاتر ماریوپل را منفجر کردند.

در این بیانیه آمده است: بر اساس اطلاعات تأیید شده، نیروهای اوکراینی عملیات خونین جدیدی ترتیب داده و ساختمان تئاتر ماریوپل را منفجر کردند.

طبق این بیانیه، با در نظر گرفتن خطر بالقوه برای جان غیرنظامیان و تحریکاتی که نیروهای اوکراینی در ۹ مارس با بیمارستان شماره ۳ در ماریوپل انجام دادند، ساختمان تئاتر در مرکز شهر به عنوان هدف تخریب در نظر گرفته شد.

۰۵:۵۸ نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو برقرار شد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفت‌وگو کرد.

این گفتگوی تلفنی در واقع نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو پس از آغاز حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین در تاریخ بیست و چهارم فوریه محسوب می‌شود.

در بیانیه کاخ سفید در این خصوص آمده است: سالیوان به ژنرال پاتروشف یادآور شد که اگر روسیه برای حل بحران از طریق دیپلماسی جدی است باید از حمله به شهرهای اوکراین دست بردارد.

مشاور رئیس جمهور آمریکا همچنین بار دیگر بر مخالفت قاطع و صریح کشورش با آنچه «تهاجم بی رویه و غیرموجه روسیه به اوکراین» خواند، تاکید کرد.

۰۵:۱۵ روسیه و اوکراین دیر یا زود به توافق صلح خواهند رسید

«میخائیل پودولیاک» مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین، اظهار داشت که مسکو و کی‌یف دیر یا زود به توافق صلح دست خواهند یافت.

پودولیاک روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه «اوکراین ۲۴» گفت: بدون شک دو کشور به توافق صلح دست خواهند یافت. وی افزود: سوال این است که مفاد این توافق چیست.

۰۵:۱۴ ادعای آمادگی نیروهای اوکراینی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی

ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: سازمان امنیت اوکراین تحت حمایت غرب برای عملیات تحریک آمیز با استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنین غیر نظامی آماده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هدف از این عملیات اتهام زنی به روسیه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنین اوکراین است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: واحدهای روسی که در یک عملیات نظامی ویژه شرکت دارند مهمات شیمیایی ندارند و نمی‌توانند داشته باشند. زیرا روسیه برخلاف ایالات متحده مدت‌هاست که با از بین بردن کامل ذخایر این سلاح‌ها به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده است.

۰۵:۰۰ آمریکا شروط خود برای رفع تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که تحریم‌ها علیه روسیه «پس از دستیابی به اهدافش» لغو خواهند شد.

بلینکن روز چهارشنبه در گفتگویی رادیویی گفت که تحریم‌ها به خودی خود برای دائمی بودن طراحی نشده‌اند. وی افزود: این فقط یک ابزار است و با رسیدن به هدف مورد نظر تحریم‌ها رفع خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با ابراز امیدواری برای توقف درگیری‌ها در اوکراین، خاطرنشان کرد که تحریم‌ها در این مورد در نهایت لغو خواهد شد.

۰۰:۵۸ برای اعلام توافق مسکو و کی‌یف هنوز زود است

روزنامه فایننشال تایمز روز چهارشنبه اعلام کرد: روسیه و اوکراین بر سر آتش بس و خروج نیروها به توافق رسیدند.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد فعلاً برای اعلام چنین توافقاتی زود است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ضمن پاسخ به این پرسش که آیا این اطلاعات واقعی بوده و چنین طرحی وجود دارد، گفت: فعلاً معتقدیم که اعلام هر نوعی از توافقات زود هنگام است.

۰۰:۰۰ واکنش مسکو به اظهارات جو بایدن در مورد پوتین

کرملین اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اسپوتنیک گفت: اظهارات اخیر بایدن، رئیس جمهور بایدن درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، لفاظی غیرقابل قبول و نابخشودنی از سوی رئیس دولتی است که هزاران نفر را با بمب‌های خود کشته است.

نظر شما