شناسهٔ خبر: 53085991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

اخبار اوکراین؛ روز هجدهم جنگ/اولتیماتوم وزیر خارجه اوکراین به غرب/وقفه در مذاکره روسیه-اوکراین

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، از غرب خواست تا به اوکراین تسلیحات بدهد و تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال کند تا از کشاندن سایر کشورها به درگیری گسترده‌تر جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

 به نقل از رویترز، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در توییتر نوشت: برای کسانی که در خارج از کشور می‌ترسند به جنگ جهانی سوم کشیده شوند؛ اوکراین با موفقیت (با روس‌ها) مقابله می‌کند. ما به شما نیاز داریم که به ما کمک کنید تا بجنگیم.

 کولبا همچنین نوشت: سلاح‌های لازم را در اختیار ما قرار دهید. تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنید و آن کشور را به طور کامل منزوی کنید. به اوکراین کمک کنید تا پوتین را شکست دهد. این گونه از یک جنگ بزرگتر جلوگیری خواهید کرد./ایسنا

 تولید برق در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل از سر گرفته شد

شرکت ملی تولید انرژی هسته‌ای اوکراینEnergoatom اعلام کرد که تولید برق در نیروگاه چرنوبیل از سر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، شرکت ملی تولید انرژی هسته‌ای اوکراینEnergoatom  روز یکشنبه اعلام کرد که تولید برق در نیروگاه چرنوبیل از سر گرفته شده است.

گرمان گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین، در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: به لطف تلاش‌های متخصصان اوکرنرجو Ukrenergo و کارشناسان هسته‌ای و برق ما، تولید برق در نیروگاه چرنوبیل از امروز از سر گرفته شد.

به گفته این شرکت، اکنون سیستم های خنک کننده زباله های هسته ای طبق روال عادی کار خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روز چهارشنبه اعلام کرد که اوکراین به این آژانس درباره "از دست دادن برق در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل" اطلاع داده است، اما گفته است که "هیچ تأثیر مهمی بر ایمنی" نیروگاه نخواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که کی‌یف در مورد از دست دادن کنترل بر نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و زاپروژیه که توسط نیروهای روسی تصرف شده بود، به آن اطلاع داده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرده بود که وضعیت هر دو نیروگاه هسته‌ای به طور مشترک توسط نظامیان روسی، متخصصان اوکراینی و گارد ملی کنترل می شود.

در 24 فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پاسخ به درخواست کمک سران جمهوری‌های دونباس، عملیات نظامی ویژه‌ای را اعلام کرد.

وی تاکید کرد که مسکو هیچ برنامه ای برای اشغال خاک اوکراین ندارد، اما هدف آن خلع سلاح و غیرنظامی کردن این کشور است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که نیروهای این کشور مناطق مسکونی را هدف قرار نمی دهند، بلکه زیرساخت های نظامی اوکراین را ناتوان می کنند، بنابراین هیچ تهدیدی برای جمعیت غیرنظامی وجود ندارد.

در پی این حمله، ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر تحریم هایی را علیه شرکت ها و افراد شاخص روسیه اعلام کردند.

اعطای اقامت ۹۰ روزه رومانی به عراقیهای خارج شده از اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد: رومانی با اقامت ۹۰ روزه شهروندان عراقی خارج شده از اوکراین در این کشور موافقت کرده تا شرایط بازگشت آنان به عراق مهیا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری عراقی واع، احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد: رومانی با اقامت ۹۰ روزه شهروندان عراقی خارج شده از اوکراین در این کشور موافقت کرده تا شرایط بازگشت آنان به عراق مهیا شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق افزود که سفیر رومانی در بغداد تاکید کرده است که دولت این کشور آماده کمک‌رسانی به عراقی‌های خارج شده از اوکراین و ارائه تمامی تسهیلات و کمک‌های ممکن به آنان است.

وزارت امور خارجه عراق پیشتر شمار شهروندان این کشور در اوکراین را ۵ هزارو ۵۳۷ تن اعلام کرده بود که ۴۵۰ تن از آنان دانشجویان هستند که در دانشگاههای این کشور تحصیل می‌کنند.

از زمان جنگ اوکراین وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه‌های متعددی بر تلاش خود برای تسهیل بازگشت شهروندانش به عراق تاکید کرده است.

مذاکره روسیه-اوکراین با وقفه همراه شد

ادامه مذاکرات مسکو-کی یف به دلایل فنی به فردا سه شنبه موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «میخائیلو پودولیاک» مشاور ریاست جمهوری اوکراین، در پیامی توئیتری، از ایجاد وقفه در مذاکرات مسکو-کی یف خبر داد.

وی در این باره نوشت: برای رایزنی بیشتر در کارگروه های جانبی و شفاف سازی تعاریف فردی، تا فردا سه شنبه، وقفه ای فنی خواهیم داشت.

اگرچه آتش جنگ در اوکراین همچنان زبانه می کشد، اما هر دو طرف درگیری، خوشبینی محتاطانه ای درباره حصول نوعی توافق دارند تا آنجا که به گفته برخی کارشناسان، مذاکرات جاری را باید پیش درآمدی بر مذاکرات آتش بس تلقی کرد.

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا: کرملین استراتژی نظامی خود را تغییر داده است

رئیس دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین شکست خورده و کرملین استراتژی نظامی خود را تغییر داده است.

به گزارش ایسنا، «زبیگنیو رائو»، وزیر امور خارجه لهستان که ریاست دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده دارد، امروز (دوشنبه) در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله روسیه به اوکراین گفت: روسیه گزینه‌هایی برای رفع نگرانی‌های خود از کانال دیپلماتیک داشت، اما آنها را به تعویق انداخت. مسکو راه ویرانگری را برای رفع نگرانی‌ها و تردیدهای خود انتخاب کرده است.

وی خواستار باز شدن راه‌ها و کریدورهای بشردوستانه در اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان شد و تصریح کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده است که تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح به اوکراین مضاعف شود.

زبیگنیو رائو افزود: کاری که رهبری روسیه انجام داد، منجر به انزوای این کشور از جهان شد. ما یک پیام قوی به مینسک (پایتخت بلاروس) ارسال می‌کنیم که در این عملیات وحشیانه علیه اوکراین شرکت نکند. روسیه با حمایت رژیم بلاروس تصمیم به نقض قوانین بین‌المللی گرفت.

وی با بیان اینکه تهاجم نظامی به کشور مسالمت‌جویی مانند اوکراین هیچ توجیهی ندارد، ادامه داد: این یک الزام اخلاقی است که تمام تلاش خود را برای توقف تجاوز نظامی روسیه به اوکراین به کار بگیریم.

رئیس دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا با بیان اینکه بیمارستان‌ها و مدارس در اوکراین عمدا با سلاح‌های ممنوعه هدف قرار می‌گیرند، گفت: اصول اساسی منشور ملل متحد و حقوق بین الملل در قلب اروپا آشکارا نقض می‌شود.

پسکوف: مسکو به استراتژیست‌هایی از جمله مقامات آمریکایی نیاز ندارد

سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) در واکنش به اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عملیات روسیه در اوکراین، گفت که مسکو نیازی به راهنمایی چنین استراتژیست‌هایی ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین به خبرنگاران گفت: تمام جهان سبک و سیاق بی‌رحمانه مقامات آمریکایی را می‌شناسند. همه می‌دانند که مقامات آمریکایی برای رسیدن به اهداف خود، برای جان غیرنظامیان ارزش چندانی قائل نمی‌شوند. همه به یاد دارند... بمباران‌های یوگسلاوی، حملات موشکی به مرکز بلگراد، قربانیان متعدد در خاورمیانه، جنایاتی که در طول ۲۰ سال در افغانستان انجام شد، که طی آن صدها تن در مراسم‌های عروسی و ساختمان‌های مسکونی کشته شدند. ما به راهنمایی‌ها و ملاحظات چنین استراتژیست‌هایی احتیاج نداریم.

در آغاز حمله روسیه به اوکراین، پوتین دستور داد "فورا" به شهرهای اوکراین حمله نشود

سخنگوی کرملین افزود: در ابتدای حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به وزارت دفاع دستور داد تا از "حمله فوری" به شهرهای بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف جلوگیری شود؛ این دستور و اقدام به منظور جلوگیری از "تلفات احتمالی زیاد" در بین مردم اتخاذ شد.

این سخنگو درخصوص مدت زمان این حمله که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است، اظهار نظر نکرد و گفت، هنوز تاریخی اعلام نشده است.

فعالیت آینده شرکت متا در روسیه "بعید" است

دیمیتری پسکوف گفت که از آغاز حمله روسیه به اوکراین، شرکت «متا» بیش از اندازه درگیر وضع قوانین جدید شده است؛ اقداماتی که فعالیت آینده آن را در این کشور "بعید" می‌سازد.

پسکوف به خبرنگاران تاکید کرد: اگرچه این شرکت در تلاش است تا به نحوی از اشتباهات بسیار ناخوشایندی که قبلا مرتکب شده بود، فاصله بگیرد، اما باید گفت که این شرکت بیش از اندازه قوانین جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند و این خود باعث می‌شود که فعالیت آینده آن در این کشور بعید به نظر برسد.

اظهارات آمریکا و اتحادیه اروپا "تحریک آمیز" است

دیمیتری پسکوف عنوان داشت: مسکو اظهارات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بررسی کرده است؛ اظهاراتی مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین از اینکه نتوانسته طبق خواسته خودش نیروهایش را در اوکراین حرکت دهد، "ناامید و ناراحت" است. این مقامات ارشد آمریکا و اتحادیه اروپا باید بدانند که چنین اظهاراتی باعث می‌شود که روسیه به سمت شهرهای اوکراین پیشروی کند. ما معتقدیم که چنین رویه‌ای "تحریک آمیز" است.

برنامه‌های روسیه "طبق زمان تعریف شده از قبل" انجام می‌شود

پسکوف افزود: نیروهای مسلح روسیه از تسلیحات مدرن استفاده می‌کنند و تنها بخش‌های نظامی و امکانات زیرساختی را هدف قرار می‌دهند. تمامی برنامه‌های رئیس جمهوری روسیه طبق برنامه‌ای از پیش تنظیم شده و با هدف خلع سلاح شدن اوکراین اجرا خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف "نازی زدایی" و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و "شدیدترین تحریم‌ها" را علیه روسیه اعمال کند.

 

نظر شما