شناسهٔ خبر: 53068077 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش موزه هنرهاي معاصر تهران به آسيب اثر هنري حين اجراي يک نمايش

صاحب‌خبر -
واکنش موزه هنرهاي معاصر تهران به آسيب اثر هنري حين اجراي يک نمايش
خبرگزاری آریا-موزه هنرهای معاصر تهران از واقعه‌ی پیش‌آمده حین اجرای پرفورمنس (اجرای فُرم) در جریان گشایش نمایش پنج گنج ابراز تاسف کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در اطلاعیه این موزه آمده است: برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثر اشتباه ایجاد شده است که در این اتفاق، بخشی از بدن پرفورمر، به روغن برخورد می‌کند که موجب خروج مقداری روغن می‌شود؛ که قابل جایگزینی است.واکنش موزه هنرهای معاصر تهران به آسیب اثر هنری حین اجرای یک نمایش
براساس این اطلاعیه در سال‌های پس از خلق اثر، همواره روغن تبخیر شده و به آن اضافه شده است. در سال نود و شش هم با حضور هنرمند، کل روغن خارج شد و روغن جدید جایگزین شد.
در بخش دیگری از اطلاعیه تاکید شده است:در هنر‌های میان‌رسانه‌ای و نوین معاصر، ایجاد دیالوگ بین آثار گذشته و حال، فضایی جدید برای بیان هنری، ایجاد کرده است که در روز‌های آینده، نمونه‌هایی از آن را منتشر خواهیم کرد.
موزه هنر‌های معاصر ایران در این اطلاعیه ضمن احترام به نظرات ابراز شده پیرامون این واقعه، و تأسف، چنانچه موجب ناراحتی دوست‌داران و علاقمندان شده باشد، اعلام کرده است: این اتفاق، تخریب اثر هنری محسوب نمی‌شود و صرفا به دلیل خطای سهوی، بخشی از روغن از موزه خارج شده، که جایگزین خواهد شد. حفاظت از آثار هنری موزه، در زمره‌ی اصلی‌ترین وظایف موزه است، آن‌چنانکه در مهرماه سال نود و شش، نوریوکی هاراگوچی (هنرمند این اثر) را برای مرمت حوض روغن به ایران دعوت کرد و قبل از درگذشت وی، این اثر مرمت شد.
این حادثه روز افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» و در حالیکه قرار بود هنرمند تئاتر بر فراز حوض روغن به پرواز درآید رخ داد که واکنش برخی از انجمن‌های هنری را در پی داشت.
نوریوکی هاراگوچی، هنرمند ژاپنی و خالق اثر «ماده و فکر» در موزه هنر‌های معاصر تهران است که به حوض روغن شهرت دارد. این هنرمند ژاپنی پیرو مکتب مینی‌مالیسم معمولا از مواد صنعتی در کار‌های خود استفاده می‌کرد. یکی از آثار مهم او «ماده و فکر» است که ظرف فولادی جوش‌خورده مربعی‌شکلی است که درون آن با روغن سیاه پر شده است. از آنجا که روغن برخلاف آب ثابت می‌ماند و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینه بزرگ سیاه رنگ در کف زمین است. هاراگوچی نخستین نمونه از این کار را در سال 1971 خلق کرد.
یک نمونه از این اثر که در سال 1977 به نمایش درآمده بود توسط موزه هنر‌های معاصر تهران خریداری شد و همچنان در این موزه نگهداری می‌شود.

نظر شما