شناسهٔ خبر: 53056484 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«فردا» گزارش می‌دهد

میانجی‌ها دست به کار شدند

وزیر خارجه قطر امروز به روسیه می‌رود و احتمالا درباره پرونده هسته‌ای و مذاکرات برجامی هم سخن خواهد گفت، آن هم درحالی که دیشب با بلینکن و امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشته.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - وقفه در مذاکرات هسته‌ای وین همان‌طور که انتظار می‌رفت، بازیگران خارج از برجامی که مایل به میانجیگری و ایفای نقش در این رابطه بودند را به فکر انداخت که وارد عمل شوند. پیش از همه هم قطر دست به کار شد. قطری‌ها که پیش‌تر تمایل خود را به ایفای چنین نقشی نشان داده و تاکید کرده‌ بوند مایل به استفاده از کانال‌های باز برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا هستند، این بار رایزنی بار روسیه را نیز در دستور کار قرار داده‌اند. 

به هرحال در فقره اخیر اختلافات که کار را به مکث مذاکرات رسانده هم رویکرد آمریکایی‌ها و عدم پذیرش خواسته‌های به حق ایران نقش داشته و هم مواضع اخیر روسیه. اینکه کدام یک بیشتر یا کدام یک نقش داشته را نمی‌دانیم اما طبیعی است که نمی‌توان با یک نگاه غیرواقع‌بینانه توپ را در زمین آمریکا یا روسیه انداخت و نقش دیگری را نادیده گرفت. 

این طور که به نظر می‌رسد، قطری‌ها هم همین نگاه را دارند و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند. آنطور که بلومبرگ گزارش داده وزیر امور خارجه قطر برای گفت‌وگو درباره ایران به روسیه سفر می‌کند.

به گفته یک منبع آگاه محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در جریان سفر خود به روسیه که امروز انجام می‌شود با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه دیدار می‌کند و احتمال دارد دیداری نیز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور داشته باشد.

به گزارش بلومبرگ، قطر تلاش می‌کند مذاکرات با ایران بر سر احیای برجام را که به تازگی به دلیل درخواست روسیه از آمریکا متوقف شده است، نجات دهد.

وزیر قطری درحالی عزم این سفر را کرده که قبل از آن با وزرای خارجه ایران و آمریکا صحبت کرده است. او همین دیشب در تماس‌های تلفنی جداگانه با آنتونی بلینکن و حسین امیرعبداللهیان وزیران امورخارجه آمریکا و ایران گفت‌وگو کرد.

تمایل قطر به میانجیگری البته به موضوع مذاکرات هسته‌ای و برجام محدود نیست. آنطور که بلومبرگ در ادامه گزارش خود آورده است، قطر در این میان تلاش می‌کند در رابطه با جنگ اوکراین نیز نقش میانجی را ایفا و به حل‌وفصل این مناقشه کمک کند. در همین راستا، امیر قطر تاکنون دو بار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور ‌اوکراین گفت‌وگو تلفنی داشته است.

 

 

نظر شما