شناسهٔ خبر: 5304775 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

بازار

صاحب‌خبر -

ناسازگاري دلارها
شرق: ديروز دو دلار (آزاد و بانکي) با يکديگر سر ناسازگاري داشتند؛ هرچه دلار بانکي به‌سمت نزول تمايل نشان مي‌دهد، اما دلار آزاد، به‌سمت رشد قيمت گام برمي‌دارد. مصطفي قدرتي، معامله‌گر ارز و سکه، در گفت‌وگو با «شرق» از اين ناسازگاري خبر مي‌دهد: اول صبح روز پنجشنبه، دلار بانکي با نرخي حدود سه‌هزارو 305 تومان معامله شد و آخر وقت بازار، قيمت اين ارز تا سه‌هزارو 285 تومان پايين آمد. درمقابل، هر دلار آزاد اولين معامله خود را در همين روز، با نرخ سه‌هزارو 302 تومان آغاز کرد و آخر وقت تا سه‌هزارو 310 تومان افزايش قيمت يافت. يورو و پوند در روز پنجشنبه نسبت‌به روز چهارشنبه، به‌ترتيب دو و 10 تومان رشد قيمت داشتند، درحالي‌که درهم دو تومان افت قيمت را تجربه کرد. دلار بانکي هم نسبت‌به روز چهارشنبه، دو تومان تقويت شد. 

 

طلا در مرز هزارو 200 دلار

شرق: قیمت اونس طلا بار دیگر کاهش یافت. انتشار گزارشی از شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا باعث شد اونس طلا در بازارهای جهانی تا هزارو 202 دلار در روز پنجشنبه پایین بیاید. سکه طرح جدید هم معاملات خود را با 938 هزار تومان در روز پنجشنبه آغاز کرد و تا 935هزارو 500 تومان هم افت کرد، اما بالاخره در لحظه‌های پایانی بازار، خود را بالا کشید و به مبلغ 938 هزار تومان معامله شد؛ این نرخ همان نرخی است که بازار روز چهارشنبه با آن بسته شد. مصطفی قدرتی، معامله‌گر ارز و سکه، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: سکه طرح قدیم هم پس از نوسان‌هایی که داشت، نهایتا بر نرخ 935 هزار تومان ایستاد و در مقایسه با روز چهارشنبه، دو هزار تومان افت قیمت داشت. نیم‌سکه هزار تومان و ربع‌سکه هم چهار هزار تومان افت را تجربه کردند، اما سکه گرمی بدون تغییر قیمت، همان 180 هزار تومان معامله شد. گرم طلای 18 عیار هم نسبت‌به روز چهارشنبه، کمتر از 100 تومان افزایش قیمت داشت که ‌توجه‌برانگیز نبود. 

رشد زیر یک‌درصدی شاخص

شرق: بازار سرمایه در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه بالاخره از فاز منفی خارج شد و روی رشد، هرچند اندک، را به خود دید و باوجودی‌که حجم، ارزش و دفعات دادوستدها در این هفته منفی بود، شاخص بورس سرانجام پس از پنج هفته مثبت شد و رشد ناچیز ۰.۲۷‌درصدی را تجربه کرد. براین‌اساس شاخص کل نیز در پایان معاملات هفته منتهی به 31‌اردیبهشت سرانجام پس از پنج هفته پیاپی کاهشی، مثبت شد و با رشد 171.7واحدی به رقم ۶۳۷۰۳.۱ واحد رسید. همچنین ارزش معاملات نرمال به 23میلیون و 919 میلیارد ریال رسید و حجم معاملات نرمال با ۱۰۷۰۱‌میلیون سهم به‌ترتیب با ۳۷درصد و ۴۷‌درصد کاهش نسبت به ماه گذشته همراه شدند. این رشد اندک به گفته کارشناسان متأثر از اخبار مثبت پیرامون حمایت بانک‌ها، شفافیت بیشتر در معاملات و نزدیکی به فصل مجامع بوده است. در نتیجه افزایش دامنه نوسان روزانه قیمت سهام، انتشار مستقیم اطلاعیه‌ها توسط شرکت‌ها در کدال و حمایت بورسی پنج بانک بزرگ، رویدادهایی هستند که از روز نخست هفته در بازار سهام رونمایی می‌شوند که باید تأثیر آنها را روی شاخص کل به انتظار نشست.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما