شناسهٔ خبر: 52997697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

پیمان جنوبی نوشت:

چه بگوییم روسیه چه بگوییم شوروی، فرقی به حال ایران ندارد! پیش بینی من درست بود

با سنگ بزرگی که بار دیگر روسیه جلو ایران و طرف های مقابل در مذاکرات وین برای احیای برجام و رفع تحریم های ایران انداخته در واقع باید گفت...

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: با سنگ بزرگی که بار دیگر روسیه جلو ایران و طرف های مقابل در مذاکرات وین برای احیای برجام و رفع تحریم های ایران انداخته در واقع باید گفت: چه بگوییم روسیه چه بگوییم شوروی؛ فرقی به حال ایران ندارد! 


به گزارش بولتن نیوز، پیمان جنوبی خبرنگار ارشد اقتصادی در یادداشتی در رابطه با حمله روسیه به اوکراین و سهم خواهی کرملین از برجام و مذاکرات وین نوشت: روز 24 فوریه 2022 و در حالی که همه خبرگزاری های جهان و مذاکره کنندگان ارشد وین اخبار مثبتی مبنی بر گام های نهایی و رفع موانع توافق هسته ای بین ایران و آمریکا و دیگر اعضای برجام مخابره می کردند، به یک باره روسیه تصمیم گرفت تا به اوکراین حمله کند.


در 26 فوریه 2022 در حالی که کسی صحبت از رابطه حمله روسیه به اوکراین و رابطه آن با توافق هسته ای با ایران نمی کرد، در توییتر نوشتم که حمله روسیه به اوکراین هیچ دلیلی بجز سهم خواهی و به تاخیر انداختن توافق هسته ای بین ایران و آمریکا و دیگر اعضای برجام ندارد!


در این توییت گفتم: " چرا #روسیه با نزدیک شدن به #توافق_هسته_ای به #اوکراین #حمله کرد؛

برداشتن #تحریم های #ایران یعنی باز شدن مسیر صادرات گاز پارس جنوبی به اروپا و هند و چین و بازگشت ثبات به بازار نفت و گاز. #پوتین این را نمی خواهد چون اقتصاد و بودجه #شوروی بیش از 40% وابسته به صادرات نفت و گاز است

چه بگوییم روسیه چه بگوییم شوروی، فرقی به حال ایران ندارد! پیش بینی من درست بود

به فاصله 9 روز پس از توییت فوق، در تاریخ 5 مارس 2022 خبری در رسانه های جهانی و از زبان سرگی لاباروف، وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر سهم خواهی روسیه برای کسب منافع و لغو تحریم های خود در برجام منتشر شد که توسط تمامی اعضای مذاکرات وین و ایران تایید گردید و مشخص شد که همانطورکه پیش بینی می کردم روسیه هرگز به ایران اجازه نخواهد داد که توافق هسته ای را امضا و برجام زنده شود مگر منافع عظیم و چند صد میلیارد دلاری سالانه روسیه در این توافق تضمین و تامین شود و جنگ اوکراین فقط یک بهانه برای طرح سهم خواهی از مذاکرات هسته ای وین بوده است و به مجرد تامین خواسته های روسیه این جنگ نیز خاتمه و اشغال اوکراین به اتمام می رسد!


مسکو از ایالات متحده ضمانت‌های کتبی خواسته مبنی بر اینکه تحریم‌های روسیه به همکاری این کشور با ایران تحت برجام لطمه‌ای وارد نمی‌کند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: «روسیه خواستار تضمین کتبی شده است که روند کنونی آغاز شده توسط ایالات متحده به هیچ وجه به حق ما برای همکاری آزاد و کامل تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همکاری نظامی-فنی با جمهوری اسلامی لطمه وارد نمی‌کند».


سه روز قبل از اظهارت لاواروف و برملا شدن نقشه روسیه در سهم خواهی از برجام نیز در توییت دیگری در 2 مارس 2022 نوشته بودم:  فکرنمی کنم #پوتین #رئیس_جمهوری #روسیه به #ایران اجازه دهد توافق هسته ای را امضا و #مذاکرات_وین به نتیجه و #برجام احیا شود! اروپا سهم 50 درصدی در صادرات 2.4 میلیارد بشکه ای نفت و سهم 80 درصدی در صادرات 250 میلیارد متر مکعبی گاز روسیه دارد، بازاری که به لطف تحریم ایران در انحصار روسیه است"

چه بگوییم روسیه چه بگوییم شوروی، فرقی به حال ایران ندارد! پیش بینی من درست بود

با سنگ بزرگی که بار دیگر روسیه جلو ایران و طرف های مقابل در مذاکرات وین انداخته در واقع باید گفت: چه بگوییم روسیه چه بگوییم شوروی؛ فرقی به حال ایران ندارد! پیش بینی من درست بود.

برچسب‌ها:

نظر شما