شناسهٔ خبر: 52984467 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آفتاب یزد نوشت : فاجعه مدیریتی در تهران

صاحب‌خبر -

شفقنا- روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «دوشنبه شب رکورد ترافیک پایتخت شکسته شد/فاجعه مدیریتی در تهران» این گونه آورده است:
دوشنبه شب وضعیت عجیبی بر شهر تهران حاکم بود؛ باران بارید و شهر از وجود ماشین‌ها قفل شد آنقدر که بی‌سابقه بود. البته این مسئله باران و ترافیک در کشور ما به یک رویه عادی تبدیل شده که هیچ گاه مدیریت شهری برای حل آن برنامه‌ای نداشته است. اما اوج بی‌برنامگی‌های مسئولان را در ترافیک دوشنبه شب می‌توان دید که تا چشم کار می‌کرد فقط ماشین بود که در سطح شهر خودنمایی می‌کرد. در واقع شهر کاملا در اختیار ماشین‌ها بود تا انسان‌ها. مسئولان شهری می‌گویند که ترافیک دوشنبه سنگین‌ترین ترافیک سال ۱۴۰۰
بوده است. در این راستا معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرد که دوشنبه شب سنگین‌ترین ترافیک۱۴۰۰ با افزایش ۴۱درصدی طول ترافیک ثبت شد. مجتبی شفیعی گفت: دوشنبه شب با سنگین‌ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ مواجه شدیم به گونه‌ای که ۴۱ درصد افزایش در طول شبکه معابر درگیر نسبت به دوشب قبل را شاهد بودیم و عدد ترافیک جهشی بود. وی در مورد علل ترافیک اظهار کرد: این روزها بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش سفرهای خرید نوروزی هستیم و این در حالی است که در صورت بارش عادی باران ۲۵ درصد معابر درگیر ترافیک می‌شوند و آبگرفتگی دوشنبه شب نیز مزید بر علت بود. معاون حمل و نقل شهرداری تهران اضافه کرد: همچنین ضعف جدی در زیرساخت‌ها و عدم توجه به توسعه حمل و نقل عمومی در یک دهه گذشته، سبب شده که تعداد اتوبوس‌ها کاهش یابد و از سوی دیگر تعداد واگن‌های خراب مترو افزایش یابد و همچنین شیوع کرونا سبب شده تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی افزایش یافته و این افزایش خودروها سبب کاهش ظرفیت معابر می‌شود. شفیعی در مورد برنامه این معاونت برای شب‌های دیگر با توجه به تداوم بارندگی گفت: برنامه‌های بلندمدت اعم از حمایت دولت و تامین منابع در حال حاضر راهگشا نیستند اما اقدامات فوریتی همچون تقاضا از مردم برای کاهش سفرها و یا توزیع سفرهایشان در طول روز و همچنین جلوگیری از آبگرفتگی و رفع موانع و همچنین روان‌سازی ترافیک و حضور بیشتر عوامل پلیس راهور در دستور کار قرار دارد که البته امروز با مسئولان پلیس راهور جلسه داریم تا ترافیک کنترل شود.

ترافیک دوشنبه در تهران یک فاجعه مدیریتی بود

اما رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: ترافیک روزهای بارانی پایتخت شکل پیچیده‌تر به خود گرفته و این نگرانی را به وجود می‌آورد که در زمان وقوع بحرانی مانند زلزله چه اتفاقی در تهران رخ خواهد داد؟
لذا ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با روزهای بارانی و نیز رفع مشکل ترافیک با استفاده از روش‌های علمی و فناوری‌های نوین بیش از پیش احساس می‌شود و امیدواریم مدیریت شهری در دوره ششم در این زمینه پیشگام باشد. به گزارش ایسنا، احمد صادقی گفت: در خصوص موضوع ترافیک روزهای بارانی بارها و بارها بحث شده و تذکر داده شده ولی متاسفانه تا به امروز نه تنها حل نشده بلکه پیچیده‌تر شده است. متاسفانه ترافیک روز دوشنبه یک فاجعه مدیریتی بود که باعث آزردگی شهروندان شد. صادقی در ادامه افزود: بیشترین نگرانی بنده از عدم آمادگی و سوء مدیریت وضعیت ترافیکی مربوط به شرایط بحرانی مانند زلزله است که خدایی نکرده در شهر تهران رخ دهد. وقتی با ریزش اندکی باران که از روزهای قبل قابل پیش‌بینی است شهر دچار این بی‌نظمی و ترافیک غیرقابل کنترل می‌شود به طور حتم در شرایط بحرانی که مسیرهای اصلی شهر دچار آسیب شده‌اند و مردم شهر نگران هستند با فاجعه‌ی ترافیکی روبرو خواهیم بود. رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: تذکر من به شهردار تهران این است که بارش باران و برف این روزها باید یک مانور و تمرین دستگاه‌ها باشد برای روزهای بحرانی نه اینکه خود تبدیل به بحران شود، در این روزها ضرورت مدیریت یکپارچه شهری و هوشمندسازی اداره شهر به طور قطع و یقین بیش از پیش احساس می‌شود. صادقی افزود: در این ایام امکان فراخوان کلیه دستگاه‌ها در قالب مانور ساعت صفر تمرینی برای مدیریت یکپارچه و تقسیم یک کار هماهنگ برای کلیه دستگاه‌ها و رفع چالش‌ها برای روزهای بحرانی است. وی ادامه داد: در این ایام صرفا چند دستگاه خدمت رسان نظیر معاونت خدمات شهری و پلیس راهور وارد می‌شوند؛ درحالی که این کار نیاز به یک کار هماهنگ بزرگ دستگاهی دارد، همانطوری که زمان بحران ستاد بحران تشکیل می‌شود، همه بایستی نقش داشته باشند که ما به سلامتی از بحران بگذریم.

صادقی در ادامه با اشاره به سوالات متعدد شهروندان گفت: ما این روزها با سوالات متعددی از سوی شهروندان مواجه می‌شویم که می‌پرسند فرمانده محترم راهور آیا برنامه منسجم و تمرین شده‌ای برای روزهای پایانی سال دارند؟ یا شهر و شهروندان در امان خدا رها شده‌اند؟ آیا پلیس تنها ضابط قضائی برای اعمال قانون و برخورد با رانندگان خاطی است و یا برنامه‌ای برای کمک به شهروندان تهرانی در مواقع اضطراری دارد؟ آیا وقت آن نشده است که با هماهنگی بین دستگاهی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز برنامه‌ای جامع برای حل مشکل ترافیک شهر تدوین شود؟ آیا نمی‌شود برنامه‌های تشویقی برای رانندگان تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی جهت ارائه خدمات در روزهای بارانی طراحی کرد؟ آیا نمی‌شود با شناور کردن زمان تعطیلی ادارات دولتی در مواقع بارندگی، بار ترافیک را کاهش داد؟ و یا با نیم بها کردن حمل و نقل عمومی در این مواقع شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کرد؟
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با طرح پیشنهاداتی افزود: در این شرایط می‌توان با استفاده از ظرفیت اتوبوس‌های بین شهری برای جابه‌جایی مسافران و یا زوج و فرد کردن خودروها باعث کاهش حجم خودروها در سطح شهر شد. وی ادامه داد: هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی، که البته در چند سال گذشته نه تنها به این ظرفیت اضافه نشده بلکه آنچه از قبل بوده از مسیر خارج شده، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و لزوم ورود مجموعه‌های فرهنگی شهرداری تهران برای آموزش به شهروندان به جهت هدایت ترافیک در نقاط محلی و بسیاری راهکار دیگر مانند دورکاری کردن کارمندان می‌تواند مانع غافلگیری مدیران شهری شود. صادقی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه، ۲۶ آبان ماه در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، بر پیداکردن راه حل علمی برای مشکلات کشور تاکید کردند. ایشان در این جلسه بر حل مسائل مهم کشور از جمله آب، محیط زیست و مسئله مهم ترافیک و طولانی شدن زمان سفرهای درون شهری، برمبنای علم تاکید داشتند. صادقی در پایان گفت: امیدوارم شورای شهر ششم و شهردار تهران به تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری در حل ترافیک با راه حل‌های علمی و استفاده از فناوری‌ها نوین و هوشمند پیشگام باشند.
اصلاح فرهنگ ترافیک ضرورت دارد
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در این زمینه گفت: مهمترین کار برای حل این معضل، اصلاح فرهنگ ترافیک است و بسیاری از مناطق به خاطر اینکه مردم حوصله‌شان از ترافیک سر رفته بود، و کلافه شده بودند فرهنگ ترافیک را رعایت نمی‌کردند. چمران گفت: پلیس‌های راهنمایی و رانندگی هم کاری از دستشان برنمی‌آمد، چون ترافیک هم مثل سیل است و باید با برنامه ریزی در این زمینه فکری کرد حتی راهنمایی و رانندگی از بسیج برای حل مسئله کمک بگیرد. وی ادامه داد: درچنین مواقعی می‌توانیم از نیروهای بسیجی کمک بگیریم تا شهر قفل نشود. همچنین جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اختلال شدید ترافیکی دوشنبه شب به دلیل بارش باران، با تقدیر از زحمات نیروهای خدمات شهری که در طول شب زحمت کشیدند و به بازگشایی انهار پرداختند، گفت: عمده معابر شهری ما دچار اختلال شده بود و تا حدود نیمه‌شب بسیاری از معابر درگیر ترافیک بودند و ترافیک به گونه‌ای بود که ساعت‌ها مردم در ترافیک گرفتار ماندند. وی ادامه داد: ۴۰نقطه آبگرفتگی جدی اختلال در حرکت ایجاد کرده بود و حدود ۲۰ چراغ راهنمایی و رانندگی به دلیل نقص فنی در تقاطع‌ها دچار قطع برق شده بودند که منجر به شدت بحران شده بود. تشکری هاشمی از همکاران خدمات شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی خواست که با شناخت مناطق بحران‌زا حضور موثرتری داشته باشد و مردم هم برای کاهش ترافیک همراهی کنند، چون بسیاری از معابری که رفتم به دلیل تخلفات راننده‌ها معابر قفل شده بود و برخی خیابان‌های دوطرفه را برخی یکطرفه کرده بودند و امیدواریم همراهی شهروندی بیشتر شود.
واکنش کاربران
اما مردمی هم که بیشتر وقتشان را در ترافیک دوشنبه شب تهران گذراندند نسبت به آن واکنش نشان دادند.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «تا حالا مسیر نیم‌ساعته رو ۶ ساعت با بچه شیرخوار تو ترافیک روز بارونی تهران بودی؟»
یکی دیگر از کاربران نوشته است: «اوکراین هم اینقدر ترافیک نبود موقع رفتن از این کشور».
کاربران دیگر نوشته اند: «طرح ترافیک و طرح آلودگی انگار فقط برای گرفتن پوله چرا که نه ترافیک رو کم میکنه و نه هوا رو تمیز! کاش مسئولین یه طرح واقعی بدن، مثلا ظرفیت خیابان‌ها رو بسنجن و بیشتر از اون اجازه تردد ندن»، «ترافیک تهران طوری بود که امیدی نداشتم به خونه برسم. هر یک ربع دو سانت جلو می‌رفتیم دریغ از یک پلیس، مدیریت شهر به دست خود راننده هاست»، «ایشالا فقر مطلق را که ریشه کن کردید یک فکری هم به حال ترافیک تهران بکنید!»، «این همه جریمه میگیرن چند تا نیرو اضافه نمیکنن. ضمنا جاهایی که توقف ممنوع است مرتب ماشینها رو جریمه میکنند و همون ماشینها در کنار خیابان همیشه پارک کرده‌اند و در کم کردن ترافیک نقشی ندارند. این همه ماشین روزانه وارد بازار میشود خوب از جرایم و مالیات‌ها فکری هم برای جای پارک بفرمایید؛ اگر فکری هست».

نظر شما