شناسهٔ خبر: 52959207 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک شبه نخواهد بود

صاحب‌خبر -
سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر با بیان این‌که هیچ زمانی را به عنوان ضرب الأجل نه می‌پذیریم و نه به آن نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک شبه نخواهد بود.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی و سفر اخیر گروسی به تهران و تاثیر آن بر مذاکرات وین گفت: سفر گروسی در چارچوب توافقاتی بود که در حوزه فنی بین ایران و آژانس طی چند ماه گذشته انجام شده بود.. بر این اساس، طی یکی دو ماه آینده همه سؤالات با همکاری فنی بین ایران و آژانس و تفوق رویکرد فنی و فاصله گیری از هرگونه رویکرد سیاسی و یا فشارپذیری آژانس پاسخ داده خواهد شد.خطیب‌زاده با بیان این‌که رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سؤالات و توافق در وین است، یادآور شد: ضمن این‌که مسیر فنی این توافق حفظ می‌شود اما روشن است که این توافق باید به صورت همزمان و جزیی از آن توافق لحاظ شود.خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر رابطه مستقیم بین توافق ایران و آژانس و مذاکرات وین و بازه زمانی خرداد ماه برای توافق ایران و آژانس و این‌که آیا قرار است توافق احتمالی در وین تا خرداد متوقف شود یا چند مرحله‌ای خواهد بود؟ بیان کرد: توافقی که در وین انجام می‌شود، توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل و انجام تعهدات آمریکا در ذیل برجام تعریف می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود و چند ماهی طول خواهد کشید و بستر زمانی در وین برای آن تعریف شده است. آنچه در تهران بین ایران و آژانس از لحاظ فنی تعریف شده با آن نگاه تعریف شده که همکاری جامع فنی صورت بگیرد و روزهایی که در توافق دیده شده، با هم همخوانی داشته باشد.
این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: آنچه بین ایران و آژانس توافق شده یک حداکثر زمانی دارد و اگر آژانس آماده باشد که در ازای پاسخ‌های ایران زودتر سؤالات باقیمانده را حل و فصل کند قطعا مانعی نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره درخواست روسیه و چین برای دریافت تضمین‌ها از آمریکا در مذاکرات وین و این‌که آیا ایران این را از قبل می‌دانست یا شگفت زده شد؟ بیان کرد: ما در میانه مذاکرات سخت و همه جانبه قرار داریم. این مذاکرات بین ایران و ۱+۴ از یک سو و آمریکا و ۱+۴ و ایران از سوی دیگر است. البته با ۱+۴ به یک نحو و با آمریکا به صورت غیرمستقیم این تعاملات انجام می‌شود. ما در روزهای مختلف برخوردهای مختلفی را از سوی کنشگران مختلف دیدیم.خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اختلافات باقیمانده روی میز مذاکرات وین و طرح ضرب الأج‌ها اظهار داشت: نقاط اختلافی باقیمانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. اگر موضوع جدیدی را کسی اضافه نکند. همه آنها نیز منتظر پاسخ آمریکاست. اگر آمریکا رویکرد منطقی داشته باشد و دغدغه ۱+۴ و ایران را در نظر بگیرد و به این درخواست‌‌ها پاسخ مناسبی از سوی آمریکا داده شود در کمترین زمان توافق در دسترس است.این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکره مستقیم با آمریکا و پیشنهادات آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران نیز اظهار داشت: موضع ایران تا به امروز یک موضع تداوم دار بوده است و انقطاعی در آن نبوده است. چه زمانی که ترامپ درخواست ملاقات و گرفتن عکس در دولت قبل داشت و چه امروز که دولت جدید است. موضع حاکمیت این است که ما براساس رفتار آمریکا تصمیم می‌گیریم نه براساس پیام‌های غیرشفاف و یا این‌که بدانیم در نتیجه چه اتفاقی خواهد افتاد.این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکرات کنونی وین و دستاوردهای آن در مقایسه با ۶ دور قبلی نیز بیان کرد: آنچه امروز در وین رخ می‌دهد با دو مشخصه و مولفه تداوم و تغییر قابل شناسایی است. نه تغییر کامل بوده و نه تداوم کامل. در وین در نکاتی تداوم داشتیم و در نکاتی هم دچار تغییرهایی بودیم. تا روزی که ان‌شاءالله توافق شود و متن آن را در اختیار مردم قرار بدهیم، می‌توانم بگویم آن‌چه امروز اتفاق می‌افتد در راستای حداکثر سازی منافع ملت با رعایت تمامی خطوط قرمز و دستورالعمل‌هایی است که به وزارت امور خارجه در وین داده شده و ما با این جدیت جلو می‌رویم که ان‌شاءالله بتوانیم منافع ملت را حداکثر کنیم.
لازم به ذکر است در باب مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که چشم انداز توافق در مذاکرات وین به دلیل تاخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است، تصریح کرد: دسترسی سریع به توافق قوی نیازمند ارائه ابتکارهای جدید از سوی همه طرف‌هاست.علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ماه در توئیتی نوشت: چشم انداز توافق در مذاکرات وین به دلیل تاخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است.همچنین شمخانی با بیان اینکه تنها عامل موثر بر تعامل با ۱+۴ تامین منافع مردم ‫ایران‬ است. گفت: ارزیابی مولفه‌های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستورکار داریم.علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز (دوشنبه) ۱۶ اسفند ماه در توئیتی نوشت: ‏کنش‌های مثبت و منفی کشورهای حاضر در ‫مذاکرات وین با هدف تامین منافع انجام می‌شود و قابل درک است.
خبر دیگر آنکه نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز صبح با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سفر وی به ایران گفت‌وگو کرد.«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، از دیدار و رایزنی با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایتخت اتریش خبر داد.

نظر شما