
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ علی اکبر مردی، درباره میزان پیشرفت راهآهن قزوین - رشت - کاسپین، گفت: سال 97 قسمت قزوین-رشت به بهرهبرداری رسید که شامل 5 قطعه بود.
وی افزود: از سال 98 نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار شهریور سال 1401 قابل بهرهبرداری خواهد بود.
به گفته مردی، 5 قطعه اول این خط مربوط به قزوین - رشت بوده و عملیات اجرایی مربوط به 3 قطعه 6 و 7 و 8 که در حوزه رشت – انزلی (کاسپین) است، آغاز شد.
مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 افزود: این مسیر به طول 205 کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی به طول 40 کیلومتر شامل 3 قطعه میشود.
وی ادامه داد: با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن 5 کیلومتر کاسته شد و به 35 کیلومتر رسید.
مردی از پیشرفت فیزیکی 68 درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی خبر داد و گفت: در بخش زیرسازی 80 درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز 23 درصد پیشرفت حاصل شده، همچنین از ابتدای سال 98 تاکنون 11 کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است.
مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه 2 درباره مزایای این پروژه گفت: این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل میکند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راهآهن هستند.
وی با اشاره به اینکه خط آهن مذکور حدود 4 هفته زمان عبور کالا را کمتر میکند، افزود: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.