شناسهٔ خبر: 52892800 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

غرب همچنان در برابر پایان جنگ در اوکراین مانع تراشی می‌کند

از هوچی‌گری هسته‌ای تا اعزام ۱۶هزار مزدور

صاحب‌خبر -
جنگ اوکراین در حالی وارد دهمین روز شده است که غرب که پیش از این از طولانی بودن جنگ گفته بوده، همچنان با بزرگنمایی‌ تهدیدات علیه تاسیسات هسته‌ای اوکراین و نیز اعزام ۱۶ هزار مزدور به بهانه نیروهای داوطلب برای مقابله با روسیه، به آتش جنگ می‌دمد.
این روزها اوکراین به میدان آشکارتر شدن ماهیت چندگانه و غیر منطقی غرب مبدل شده است اروپا و آمریکا که با تهدیدات نظامی و اقتصادی روسیه را به مرحله جنگ با اوکراین وارد ساختند اکنون برآنند تا برای اهداف خویش به طولانی سازی این جنگ بپردازند و در این میان برای آنها جان مردم و ویرانی اوکراین هیچ اهمیتی ندارد و با فضای سازی رسانه‌ای و ارسال تسلیحات و مانع تراشی بر سر مذاکره میان کی‌یف و مسکو به تشدید بحران دامن می‌زنند.
بخشی از این رویکرد در قالب اعزام مزدور به اوکراین صورت می‌گیرد چنانکه پیش از این نیز با اعزام تروریست‌ها به سوریه و عراق این طرح را اجرا کرده بودند. در این چارچوب زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت:اوکراین به داوطلبان خارجی خوش‌آمد می‌گوید. اولین گروه از ۱۶ هزار نفری که اعلام آمادگی کرده‌اند، به اوکراین آمدند.
بعددیگر بازی تبلیغاتی غرب را ادعاهای هسته‌ای تشکیل می‌دهد. در این راستا نیز وزیر امور خارجه اوکراین بامداد جمعه مدعی شد نیروگاه هسته‌ای شهر زاپروژیا در جریان حمله روسیه مورد اصابت قرار گرفته و دچار آتش‌سوزی شده است. ساعتی بعد مقام‌های اوکراین اعلام کردند که ایمنی در این نیروگاه برقرار شده است. پس از این ادعا غربی‌ها با عنوان مقابله با تهدیدات هسته‌ای روسیه بر تشدید فشارها بر این کشور تاکید کردند. در همین حال کشته سازی از نیروهای روسی بعد دیگر این جنگ رسانه‌ای است چنانکه زلنسکی ادعای کشته شدن ۱۰ هزار نیروی روس را مطرح کرد.
جالب توجه آنکه در ادامه افشای جنگ رسانه‌ای غرب، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، تصویری که از سقوط یک جنگنده روس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مربوط به اوکراین نیست و قدیمی است.به گفته این عکاس، عکس مربوط به سقوط یک جنگنده روسی در طول یک نمایش هوایی در انگلیس در سال ۱۹۹۳ است. خبر دیگر آنکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد احتمال قطع واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه، مدعی شد: «ما همه چیز را در نظر می‌گیریم.» خبر دیگر آنکه در ادامه جذب مزدور سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی می‌گوید که شماری از عناصر اسرائیلی برای جنگ علیه روسیه به اوکراین رفته‌اند.در این میان پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن انتقاد از مانع‌تراشی‌های «قوم‌گرایان» اوکراینی گفت، روسیه و اوکراین یک ملت هستند.از سوی دیگر به دنبال اظهارات «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی درباره ترور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، سفارت مسکو در واشنگتن شدیدا به آن واکنش نشان داد و این اظهارات را محکوم کرد. وزیر خارجه روسیه نیز می‌گوید کشورش لیستی از سلاح‌هایی را که اوکراین هرگز نباید داشته باشد و هیچوقت در این کشور نباید تولید شود، می‌خواهد.
وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد واشنگتن در حالی به پکن اتهام می‌زند که خود از مسئولیتی که در بحران اوکراین دارد شانه خالی می‌کند.در این میان در ادامه جنگ رسانه‌ای، روزنامه تایمز لندن مدعی شد که رئیس جمهور اوکراین تا کنون از سه طرح ترور توسط عوامل روسی و چچنی جان سالم به در برده است. مقامات و مسئولان جمهوری چک نیز اعلام کردند کسانی که می‌خواهند از این کشور به اوکراین بروند و با نیروهای روسی بجنگند با هیچ مانع و مجازاتی مواجه نخواهند شد.
در این میان در اقدامی تبلیغاتی دبیر کل ناتو تاکید کرد که این سازمان طرف درگیری در اوکراین نیست و قصد رویارویی با روسیه را ندارد.سازمان ملل اعلام کرد که دست کم یک میلیون نفر در مدت یک هفته پس از حمله روسیه به اوکراین فرار کرده‌اند و یک مقام رسمی هشدار داد که "با چنین سرعتی" این روند مهاجرت می‌تواند به "بزرگترین بحران پناهجویان در قرن حاضر" تبدیل شود.
از سوی دیگر نماینده سوریه در ژنو تاکید کرد، هدف غرب از ارسال سلاح کشنده و موشک به اوکراین و اقدامات یکجانبه علیه روسیه تشدید بحران و اعمال فشار بر مسکو است.رئیس جمهور آمریکا نیز پنجشنبه نشستی را با سران کشورهای عضو "گفت وگوهای چهارجانبه امنیتی" موسوم به "کوآد" که شامل ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و هند است، درباره تحولات اوکراین برگزار کرد. جالب توجه آنکه تعدادی از لبنانی‌ها به همراه اتباع روسی در این کشور به منظور حمایت از عملیات نظامی روسیه علیه " نازی‌ها و ناسیونالیست‌ها "در اوکراین، در مقابل سفارت مسکو در بیروت تحصن کردند. همچنین وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله اعلام کرد، اوکراین در حال حاضر از سوی ناتو برای خدمت به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها استفاده می‌شود.در این میان در یک سوء استفاده آشکار از بحران اوکراین دادگاه مرکزی قدس اشغالی در حکمی مشروط مالکیت دولت روسیه بر زمین کلیسای «الکساندر نوسکی» در محله قدیمی قدس را لغو کرد.

نظر شما