شناسهٔ خبر: 52885980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار از جنگ اوکراین؛ آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای اوکراین/ موافقت با آتش بس موقت/ صدور قطعنامه علیه روسیه/ ادامه تحریم ها

صاحب‌خبر -

شفقنا- مناقشه روسیه و اوکراین منجر شد تا شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه روسیه قطعنامه صادر کرد. در این قطعنامه‌ از روسیه خواسته شده تا فوراً اقداماتش علیه مراکز هسته‌ای اوکراین را متوقف کند. همچنین دور دوم مذاکرات میان مقامات روسیه و اوکراین برگزار شد که به موجب آن دو طرف بر سر برقراری آتش‌بس موقت و محلی برای کمک‌رسانی‌های بشردوستانه و تخلیه شهروندان موافقت کردند.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار از جنگ اوکراین را می خوانید:

«خرسون» در کنترل نیروهای روسیه

شهردار خرسون گفته نیروهای روسیه کنترل این شهر بندری در ساحل دریای سیاه را به دست گرفته‌اند. شبکه ان‌بی‌سی گزارش داده سربازان روسیه‌ای در حال گشت‌زنی در خیابان‌های شهر خرسون هستند.

آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای شهر زاپرواژیا

وزیر خارجه اوکراین اعلام کرده بود که یک آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای شهر زاپروژیا به وقوع پیوسته است. این بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است. این وزارتخانه از نیروهای روسیه خواسته درگیری در این منطقه را متوقف کنند تا آتش‌نشان‌‌ها آتش را خاموش کنند.

در پی آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای شهر زاپروژیا، آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که هیچ تغییری در سطح تشعشعات در نیروگاه هسته ای زاپروژیا به وجود نیامده است.

پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته بود که نیروگاه زاپروژیا دارای 6 رآکتور هسته‌ای است که اگر یکی از آنها در اثر آتش سوزی در ساختمان اداری آن منفجر شود، فاجعه بزرگی خواهد بود.

رئیس جمهور اوکراین افزود: ما خواهان حفاظت از نیروگاه زاپروژیا در برابر خطرات بمباران روسیه بودیم و خواهان اجازه تخلیه هزاران شهروند از منطقه محل نیروگاه زاپروژیا هستیم.

زلنسکی ادامه داد: نیروهای روسی به عمد ایستگاه زاپوریژیا را بمباران کردند و روسیه پیش از این تهدید کرده بود که جهان را با سلاح‌های هسته‌ای نابود خواهد کرد.

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که رافائل گروسی، رئیس این آژانس، تماس تلفنی با زلنسکی درباره آتش سوزی در این نیروگاه برقرار کرده است.

سخنگوی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفته که سطح تابش زمینه در این نیروگاه پس از آتش‌سوزی در یکی از رآکتورهای آن عادی است.

یک سخنگوی زاپروژیا هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته که یکی از ۶ رآکتور این نیروگاه مورد اصابت قرار گرفته است.

او گفته رآکتوری که هدف قرار گرفته فعال نبوده اما سوخت هسته‌ای در آن وجود داشته است.

خبرگزاری فرانسه ساعتی بعد از آتش‌سوزی به نقل از مقام‌های اوکراین نوشت که ایمنی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا برقرار شده است.

همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحولات میدانی گفتگو کرده است. دو طرف در این تماس، درباره آخرین اخبار از آتش سوزی در ساختمان اداری نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفتگو کردند.

جهان نفس راحتی کشید؛ آتش سوزی نیروگاه هسته ای اوکراین مهار شد

مقامات اوکراین از مهار آتش سوزی در نیروگاه هسته ای زاپروژیا در مرکز این کشور خبر دادند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز، مرکز امور غیرمترقبه دولت اوکراین در بیانیه ای در فیسبوک اعلام کرد که این آتش سوزی بدون تلفات جانی مهار شد.

از سوی دیگر آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که اوکراین تغییری در سطح تشعشعات در نیروگاه زاپروژیا ردیابی نکرده است.

این سازمان بین المللی افزود: اوکراین به ما خبر داده است که آتش سوزی بر تجهیزات اولیه این نیروگاه تاثیری نداشته است.

این آژانس افزود که مرکز حوادث و اورژانس خود را در وضعیت پاسخ کامل قرار داده است.

برگزاری دور دوم مذاکرات/ توافق روسیه و اوکراین برای آتش‌بس‌های محلی و موقت

«میخائیل پودولیاک»، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین طی پیامی در توییتر اعلام کرد که در جریان دومین دور مذاکرات میان روسیه و اوکراین دو طرف بر سر برقراری آتش‌بس موقت و محلی برای کمک‌رسانی‌های بشردوستانه و تخلیه شهروندان موافقت کردند.

این مقام اوکراینی در اظهارنظری جداگانه گفته که توافق مذکور تنها به مناطقی مربوط می‌شود که کریدورهای انسان‌دوستانه در آنجا مستقر خواهند شد. وی همچنین گفت: «برقراری آتش‌بس در طول عملیات تخلیه هم محتمل است.»

مسکو و کی‌یف علاوه بر این برای تحویل دارو و غذا به مناطقی که شاهد شدیدترین درگیری‌ها هستند نیز به توافق دست پیدا کرده‌اند.

پودولیاک گفته که جزئیات خاص مربوط به این ساز و کار بایستی در «سریع‌ترین زمان ممکن» مورد توافق قرار گیرد.

این مقام اوکراینی با وجود این در توییتر نوشته که در جریان مذاکرات نتایج مدنظر اوکراین حاصل نشده است. او می‌نویسد: «دور دوم مذاکرات به اتمام رسید. متاسفانه، نتایجی که اوکراین نیاز داشت هنوز حاصل نشده است. تنها برای سازمان‌دهی به کریدورهای بشردوستانه راه حلی پیدا شد.»

زلنسکی: تنها راه توقف جنگ گفتگوی مستقیم با پوتین است

رئیس جمهور اوکراین گفت «تنها راه حل موجود برای توقف جنگ» گفت‌وگوی مستقیم او با پوتین است.

به گزارش شفقنا از فارس، ولودیمیر زلنسکی ضمن تکرار درخواست از غربی‌ها برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین، خطاب به آن‌ها گفت: اگر این کار را انجام نمی‌دهند به اوکراینی‌ها جنگنده برسانند.

رئیس جمهور اوکراین مدعی شد، در صورتی که غربی‌ها حمایت کافی از دولت او نداشته باشند، لتونی، لیتوانی و استونی کشورهای بعدی خواهند بود که روسیه به آن‌ها حمله می‌کند.

او همچنین اعلام کرده دستکم ۱۶ هزار «جنگجوی خارجی» عازم اوکراین شده‌اند و دولت او از ورود «داوطلبان خارجی» استقبال می‌کند.

پوتین: ملی گرایان اوکراین هزاران خارجی را گروگان گرفته اند

پوتین می گوید که در حال حاضر، با نیروهای نئو نازی در اوکراین روبرو شده ایم. ملی گراها و مزدوران خارجی که از دیگر مناطق، از جمله از خاورمیانه به اوکراین آمده اند، از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور روسیه گفت: ملی گرایان به جای دور کردن تجهیزات از جمعیت غیرنظامیان، سلاح‌های خود را در مناطق غیرنظامی مستقر می‌کنند و هزاران خارجی به گروگان گرفته شده اند.

صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه روسیه

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه روسیه قطعنامه صادر کرد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه به قطعنامه‌ای رأی داد که در آن از روسیه خواسته شده است فوراً اقداماتش علیه مراکز هسته‌ای اوکراین را متوقف کند.

در این قطعنامه از اقدام نظامی روسیه به اوکراین ابراز تأسف شده و تاکید می‌شود که این مسئله تهدید جدی و مستقیم علیه امنیت مراکز هسته‌ای اوکراین محسوب می‌شود.

این قطعنامه با رأی موافق ۳۵ عضو شورای حکام تصویب شد. سنگال، ویتنام، پاکستان، آفریقای جنوبی و هند به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

کاخ سفید: در اوکراین منطقه پرواز ممنوع ایجاد نمی‌کنیم چرا که نمی‌خواهیم با روسیه بجنگیم

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید شامگاه امروز (پنج شنبه) در یک نشست خبری تاکید کرد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، به جنگ با روسیه خواهد انجامید و این همان چیزی است که آمریکا آن را نمی خواهد.

ساکی در این باره اظهار داشت: واشنگتن بر این باور است که برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین مستلزم آن است که آمریکا هواپیماهای نظامی روسیه که بر فراز این کشور پرواز می کنند را سرنگون کند.

کاخ سفید: آمریکا روی بحث اخراج روسیه از شورای امنیت تمرکز ندارد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که ایالات متحده کنار گذاشتن روسیه از شورای امنیت را بعید می‌داند.

ساکی گفت که روسیه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و از این رو ایالات متحده روی بحث اخراج روسیه از این شورا تمرکز ندارد.

وی تاکید کرد که واشنگتن تلاش‌ها را بر منزوی کردن روسیه متمرکز کرده است.

بورل خواستار آتش بس فوری در اوکراین شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار برقراری آتش بس فوری در اوکراین شد.

به گزارش شفقنا، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توئیت کرد: این جنگ باید متوقف شود. خواستار آتش بس فوری هستم. با قید فوریت، خواستار ایجاد کوریدورهای بشردوستانه هستم.

بورل همچنین از مولداوی به دلیل پذیرایی از ۲۰ هزار کودک پناهجوی اوکراینی تقدیر کرد.

واکنش مسقط به جنگ اوکراین

سلطان عمان در اولین واکنش به حمله روسیه به اوکراین تاکید کرد که تحولات اوکراین را با نگرانی بسیار پیگیری می‌کند و نسبت به روند حوادث در این کشور متأسف است.

سلطان عمان در اولین واکنش به حمله روسیه به اوکراین تاکید کرد که تحولات اوکراین را با نگرانی بسیار پیگیری می‌کند و نسبت به روند حوادث در این کشور متأسف است.

او بر ضرورت بازگشت به دیپلماسی و مبنا قرار دادن گفتگوها و مذاکرات مسالمت‌آمیز میان طرف‌های بحران بر اساس میثاق سازمان ملل و قوانین بین المللی اصول حسن همجواری تأکید کرد.

تماس تلفنی زلنسکی با ولیعهد عربستان سعودی

منابع خبری بین‌المللی گزارش داده‌اند «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی تماسی از «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین دریافت کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داده ولیعهد این کشور به رئیس‌جمهور اوکراین گفته ریاض از هر اقدامی که به کاهش تنش‌ها کمک کند حمایت می‌کند و مایل به میانجی‌گری میان کی‌یف و مسکو است.

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و بن‌سلمان درباره جنگ اوکراین و تامین انرژی جهان

رئیس جمهوری روسیه و ولیعهد عربستان درباره جنگ در جریان در اوکراین و مسائل مربوط به تامین انرژی جهان به گفت و گو پرداختند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، کاخ کرملین شامگاه امروز (پنج شنبه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری این کشور و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی به صورت تلفنی گفت و گو کردند.

کاخ کرملین در بیانیه خود در این باره آورده که رئیس جمهوری روسیه در گفت و گوی تلفنی با ولیعهد عربستان و در اشاره به حمله نظامی کشورش به اوکراین، «رویکرد روسیه در چارچوب عملیات نظامی ویژه در جریان برای حفاظت از منطقه دونباس» را برای وی توضیح داده است.

در این بیانیه آمده است: با در نظر گرفتن تحریم هایی که شماری از کشورهای غربی علیه روسیه اعمال کردند، پوتین بر غیر قابل قبول بودن سیاسی کردن مسائل تامین انرژی جهانی تاکید کرده و همچنین رویکرد روسیه در چارچوب عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس (منطقه واقع در شرق اوکراین) را توضیح داد.

شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه نیز در این باره از بیانیه کاخ کرملین نقل کرده که رئیس جمهوری این کشور و ولیعهد عربستان در گفت و گوی تلفنی خود، به هماهنگی بیشتر رویکرد دو کشور در داخل گروه «اوپک پلاس» شامل اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر کشورهای تولیدکننده هم پیمان این سازمان نیز پرداختند.

گانتس و مکنزی وضعیت اوکراین را بررسی کردند

وزیر جنگ اسرائیل و فرمانده سنتکام وضعیت کنونی اوکراین را مورد بررسی قرار دادند.

بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل با کنت مکنزی، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) که عصر چهارشنبه وارد اراضی اشغال شد، دیدار کرد.

گانتس در این دیدار تاکید کرد که او با ژنرال مکنزی بحران اوکراین و همچنین پرونده هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار داد.

وزیر جنگ اسرائیل از ژنرال مک‌کنزی به خاطر فعالیت بی‌وقفه‌اش جهت تقویت بین دو ارتش رژیم صهیونیستی و آمریکا تشکر کرد.

وزیر خارجه قطر خواستار پایان دادن به جنگ اوکراین از طریق دیپلماسی شد

وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود بر ضرورت پایان دادن به جنگ از طریق گفتگو و دیپلماسی تاکید کرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، آخرین وضعیت درگیری میان روسیه و اوکراین را مورد بحث و رایزنی قرار داد.

وزیر خارجه قطر همچنین در این مکالمه تلفنی از نگرانی دوحه در قبال افزایش درگیری‌ها در جبهات جنگی رویارویی با ارتش روسیه و همچنین به خطر افتادن جان غیرنظامیان دو طرف سخن گفته است.

او در پایان خطاب به همتای اوکراینی بر ضرورت دستیابی به توافق سیاسی بمنظور پایان دهی فوری به درگیری‌ها تاکید کرده است.

اعلام بی طرفی قزاقستان در درگیری روسیه و اوکراین

«سلطان کمال الدین اف» معاون وزیر دفاع قزاقستان اعلام کرد این کشور در موضوع درگیری نظامی روسیه و اوکراین از هیچ یک از طرفین حمایت نمی‌کند.

وی گفت: درگیری روسیه و اوکراین ربطی به قزاقستان ندارد. ما از هیچ یک از طرفین حمایت نمی‌کنیم و در این زمینه هیچ سوالی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

تحریم روسیه و بلاروس توسط فدراسیون جهانی وزنه برداری

فدراسیون جهانی وزنه برداری ورزشکاران و مسئولان روسیه و بلاروس را تحریم کرد و میزبانی مسابقات بین المللی را از این دو کشور گرفت.

فدراسیون جهانی وزنه برداری (IWF) در بیانیه ای از اوکراین حمایت و دو کشور روسیه و بلاروس را تحریم کرد. متن بیانیه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به شرح زیر است:

فدراسیون جهانی به شدت از وضعیت اوکراین ناراحت است و حمله روسیه به کشور اوکراین را محکوم می‌کند. امنیت و رفاه همه کسانی که در ناآرامی هستند، برای ما مهم است.
ما به عنوان بخشی از خانواده المپیک، در مأموریت جنبش المپیک برای کمک به صلح و متحد کردن جهان قرار داریم. همچنین از کمیته بین‌المللی المپیک در واکنش به بحران کنونی حمایت می‌کنیم.

به این ترتیب، هیات اجرایی IWF در این مورد تشکیل جلسه داد و تصمیم گرفته است تا شرکت همه ورزشکاران، مسئولان تیم ها و مسئولان فنی روسیه و بلاروس را در هر رویداد وزنه‌برداری بین المللی یا قاره ای را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد. علاوه بر این و همچنین تا اطلاع ثانوی، هیچ رویدادی در این کشورها برگزار نخواهد شد. این اقدامات با توجه به شرایطی که در اوکراین ایجاد شده است، تصمیم گیری و صادر شده است.

هیات اجرایی IWF به نظارت دقیق وضعیت ادامه خواهد داد و امیدواریم تحریم ها در نهایت برداشته شوند. هیات اجرایی IWF پرداخت بودجه بیشتری را برای حمایت از ورزشکاران اوکراینی در این دوران تایید کرده است. دبیر کل IWF محمد جلود در حال حاضر با فدراسیون وزنه برداری اوکراین در تماس است تا اطمینان حاصل شود که حمایت مالی و آموزشی از ورزشکارانی که برای مسابقات قهرمانی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان آماده می شوند، انجام می شود. علاوه بر این فدراسیون جهانی برای بازسازی هر گونه زیرساخت های وزنه برداری که ممکن است، آسیب دیده باشند، همکاری خواهد کرد.

شکایت روسیه از فیفا و یوفا به دادگاه عالی ورزش

اتحادیه فوتبال روسیه اعلام کرده است که از دو نهاد عالی فوتبال به دادگاه عالی ورزش شکایت می‌کند.

اتحادیه فوتبال روسیه اعلام کرده است که نسبت به تحریم های اعمال شده توسط فیفا و یوفا که به طور نامحدود تیم ملی روسیه را از مسابقات بین المللی حذف کرده و همچنین باشگاه های روسی را از شرکت در مسابقات اروپایی محروم کرده است، شکایت خواهد کرد.

اقدامات فیفا و یوفا پس از آن اجرا شد که چندین کشور از جمله لهستان اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی با یک تیم روسی بازی نخواهند داد حتی اگر آنها تحت یک پرچم بی طرف رقابت کنند.

با این حال، اتحادیه فوتبال روسیه اعلام کرد که پرونده را به دادگاه داوری ورزش (CAS) در سوئیس می برد و خواستار بازگرداندن تیم های روسی به مسابقات بین المللی و باشگاهی است و استدلال می کند که این کار حقوق بازیکنان را نقض می کند. این سازمان همچنین درخواست پرداخت خسارت مالی را دارد و استدلال می کند که این تصمیم در پی فشار رقبای ورزشی روسیه گرفته شده است.

اتحادیه فوتبال روسیه معتقد است که فیفا و یوفا هنگام تصمیم گیری در مورد حذف تیم های روسی مبنای قانونی نداشته اند. علاوه بر این، تصمیم برای کنار گذاشتن تیم ملی مردان از انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ تحت فشار رقبای مستقیم در مرحله پلی آف گرفته شد که این امر ناقض اصل ورزش و قوانین بازی جوانمردانه بود.

یوفا همچنین تیم ملی بلاروس و تیم های باشگاهی آن را محروم کرده است.

بایدن از تحریم بیش از ۵۰ تاجر روسی خبر داد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای بیش از ۵۰ تاجر روسی ممنوعیت سفر اعمال کرده است.

بایدن گفت که کشورش می‌خواهد بیشترین تاثیر ممکن را در تاریخ بر رئیس جمهور روسیه و حلقه اطرافش بگذارد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها شامل برخی تجار برجسته روسی از جمله بوریس روتنبرگ و اعضای خانواده‌اش، علاوه بر آرکادی روتنبرگ و اعضای خانواده‌اش، ایگور شووالوف، رئیس “فنش بانک” روسیه، همسر، پسر، دختر و پنج شرکت وی می‌شود. همچنین دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور پوتین، سرگئی چمزوف، تاجر روسی، همسر، پسر و دخترش و نیکولای توکارف، رئیس شرکت روسی ترانس نفت می‌شود.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاری رویترز گزارش دادند که مقام‌های آمریکایی درصدد گسترش لیست تحریم‌ها علیه الیگارش‌های روس هستند تا فشار به روسیه را بابت حمله به اوکراین افزایش دهند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما