شناسهٔ خبر: 52878439 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چرا ایران به قطعنامه ضد روسی درباره جنگ اوکراین رای ممتنع داد؟

صاحب‌خبر -
چرا ایران به قطعنامه ضد روسی درباره جنگ اوکراین رای ممتنع داد؟
خبرگزاری آریا-سومین روز از نشست اضطراری و ویژه خود با 141 رای موافق قطعنامه‌ای درباره بحران اوکراین و در محکومیت روسیه تصویب کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،به گزارش خب تنها پنج کشور روسیه، سوریه، کره شمالی، بلاروس و اریتره به قطع نامه مجمع عمومی سازمان ملل رای منفی دادند. ایران و چین نیز رای ممتنع دادند.
 مجمع عمومی سازمان ملل با رای مثبت به قطعنامه پیشنهادی حدود 80 کشور، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و خواستار خروج فوری نیروهای روسیه از اوکراین شدند.
قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متجد با 141 رای موافق ، 35 رای ممتنع و 5 رای مخالف به تصویب رسید. تنها پنج کشور روسیه، سوریه، کره شمالی، بلاروس و اریتره به قطع نامه مجمع عمومی سازمان ملل رای منفی دادند. ایران و چین نیز رای ممتنع دادند.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بلافاصله پس از تصویب این قعطنامه به خبرنگاران گفت: 141 کشور در مجمع عمومی با رای مثبت خود خواهان عقب نشینی فوری نیروهای روسیه از اوکراین شدند.
دبیر کل سازمان ملل گفت: پیام مجمع عمومی کاملا آشکار است. همین الان به خصومت ها پایان دهید. در دیپلماسی و گفتگو را باز کنید.
گوترش افزود: حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در راستای منشور سازمان ملل باید مورد احترام واقع شود. وضعیت اوکراین یک بمب ساعتی است.
دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد من همچنین بسیار نگران تاثیر احتمالی جنگ در اوکراین بر صلح و امنیت منطقه و جهان هستم. قعطنامه امروز یک حقیقت را نشان می دهد. جهان خواهان پایان رنج گسترده انسانی در اوکراین است.
وی تصریح کرد من همه تلاش خود را برای پایان فوری خصومت ها و برگزاری فوری مذاکرات صلح انجام خواهم داد. مردم اوکراین به شدت به صلح نیاز دارند و مردم جهان آن را درخواست می کنند.

توضیح ایران درباره رای ممتنع به قطعنامه ضد روسیه
هیأت جمهوری اسلامی ایران در مورد قطعنامه ارائه شده به یازدهمین نشست اضطراری فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص اوکراین توضیحاتی ارائه کرد.
براساس این گزارش، هیأت جمهوری اسلامی ایران در نشست مجمع عمومی با اعلام این‌که جمهوری اسلامی با نگرانی عمیق، منازعه جاری بین روسیه و اوکراین‌‌ را دنبال می‌کند، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران موضع اصولی خود در خصوص ضرورت حل و فصل صلح آمیز اختلافات، در انطباق با حقوق بین‌الملل را به صراحت اعلام کرده و ضرورت تطابق کامل اقدامات همه طرف‌ها با اصول عالیه مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل و از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه را مورد تأکید قرار می‌دهد. ما تأکید می‌کنیم که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید به طور کامل مورد احترام قرار گرفته و ایمنی و امنیت تمام غیرنظامیان تضمین شود.
در این توضیح آمده است: یافتن راه حل پایدار و دراز مدت برای چنین بحران‌هایی نیازمند پرداختن به ریشه‌های آن است. ما این امر را که پیچیدگی موجود و شرایط شکننده حاکم بر منطقه اروپای شرقی با اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو تشدید شده است، مورد توجه قرار می‌دهیم. در این زمینه، دغدغه‌های امنیتی فدراسیون روسیه باید مورد توجه قرار گیرد.
در این توضیح عنوان شده است: جنگ و درگیری که موجب خسارت به جان مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی باشد، در هر کجا که رخ دهد، پذیرفته شده نیست. جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف فوری خشونت‌ها و کاهش تنش در منازعه جاری است. در این خصوص ایران بر ضرورت گفت‌وگو در خصوص دغدغه‌های مدنظر همه طرف ها به منظور رسیدن به نتایج پایدار تأکید می‌کند. سازمان ملل باید همواره و به ویژه در بررسی موضوعات مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی از اعمال استانداردهای دوگانه اجتناب کند. مایه تاسف که این سازمان و مخصوصا شورای امنیت به کرات نسبت به این امر بی توجه بوده و موجب بی اعتباری این نهاد شده است. نمونه شاخص آن نحوه برخورد شورای امنیت با منازعه جاری  در یمن است.
هیأت ایرانی اعلام کرده است: ما معتقدیم که قطعنامه ارائه شده به مجمع عمومی فاقد عنصر بی طرفی و مکانیسم‌های واقع بینانه برای حل و فصل موضوع از طریق ابزارهای صلح آمیز است. مضافاً، همه اعضای سازمان ملل فرصت مشارکت در تدوین این قطعنامه را نداشته‌اند. لازم به تاکید است که مجمع عمومی در جایگاه تعیین وجود یک اقدام تجاوزکارانه نیست. علاوه بر ماده 39 منشور، قطعنامه 3314 مجمع عمومی به تاریخ 14 دسامبر 1974 این امر را به شورای امنیت محول کرده است.
در این توضیح آمده است: علاوه بر این، تشکیل نشست اضطراری مجمع عمومی که براساس قطعنامه 377 مجمع صورت پذیرفته است نباید به عنوان پایان گفت‌وگو مدنظر قرار گیرد. این نشست باید محملی برای گفت‌وگوی عمیق بین اعضا و یافتن راه حل هایی دیپلماتیک برای حل و فصل صلح آمیز بحران ایجاد کند. دولت من به دعوت به یافتن راه حل صلح آمیز، جامع و پایدار برای این بحران و از جمله ایجاد آتش بس فوری و آغاز گفت‌وگو و همچنین فراهم آوردن کمک های بشردوستانه به مردم محتاج ادامه خواهد داد. براساس دلایل فوق الذکر هیأت جمهوری اسلامی ایران رای ممتنع به قطعنامه مطرح شده مندرج در سندL.1 داده است.

نظر شما