شناسهٔ خبر: 52851650 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نهمین روز بررسی بودجه ۱۴۰۱/حذف و اضافه یارانه ها کلید خورد/مجوز مجلس به دولت برای احداث نیروگاه برق اتمی

نهمین روز و چهاردهمین جلسه علنی مجلس به منظور بررسی لایحه بودجه۱۴۰۱ آغاز شد.

صاحب‌خبر -

جلسه علنی نوبت اول امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی لحظاتی قبل به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ دردستور کار امروز نمایندگان قرار دارد.

نمایندگان مجلس از یکشنبه هفته گذشته (اول اسفند) کار بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه را در صحن مجلس آغاز کرده و تاکنون تا تبصره۱۱ پیش رفته اند. اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تذکرات متعددی تاکید کردند که با این روند اتمام لایحه بودجه تا پایان سال ممکن نخواهد بود و از نمایندگان تقاضا داشتند تا از طرح پیشنهادات متعدد پرهیز کنند.

از شنبه هفته جاری جلسات علنی مجلس در سه شیفت از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۱ برگزار شده است./ ایسنا

نرخ سود وام مسکن مهر ۱۸ درصد شد

مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای نرخ سود واحدهای مسکن مهر تحویل گرفته نشده را ۱۸ درصد تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (الف) تبصره ۱۱ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، الف- به دولت اجازه داده می‌شود، برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرحهای بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی موجود در بافت فرسوده‌، مصلی تهران ، طرحهای مسکن و سایر موارد پیش‌بینی‌شده در قانون جهش تولید مسکن مصوب سال ۱۴۰۰ اقداماتی را به شرح زیر را به عمل آورد:

۱- وزارت راه و شهرسازی(از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید،‌ سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران) مجاز است تا سقف دویست و سی هزار میلیارد (۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکتهای فوق‌الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده، مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با ساز و کار گردش خزانه، از طریق صندوق ملی مسکن صرف اجرای طرحهای فوق کند.

۲- در اجرای ماده(۶۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمینهای اجاره‌ای نود و نه ساله متعلق به خود می‌باشند.

۳- وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمینهای متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف پنج هزار میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال طی قراردادهایی با بانکهای عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن، تسهیلات لازم برای اجرای طرحهای جامع، تفصیلی، بافتهای فرسوده و آماده‌سازی مصوب را أخذ کند.

۴- مالکین واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی می‌باشند موظفند تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه نمایند. بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (هجده درصد (۱۸%)) اقدام نماید.

۵- مالیات مسکن مهر(شامل آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی) در قراردادهای سه جانبه، تعاونی و خود مالک که توسط پیمانکاران پرداخت می گردد، معادل سه میلیون(۳.۰۰۰.۰۰۰)ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می‌گردد. سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است./ مهر

وزارت راه و شهرسازی مجاز به فروش اموال منقول و غیرمنقول شد

نمایندگان مجلس به وزارت راه و شهرسازی مجوز دادند تا به منظور توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اموال منقول و غیرمنقول خود را به فروش برساند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (ب) تبصره ۱۱ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

مطابق با این مصوبه، به منظور توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و ارتقای سطح بهره‌وری در این بخش، وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه مجاز به مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول خود و همچنین تغییر کاربری و فروش زمین‌های مازاد در اختیار تا سقف یکصد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است. درآمد حاصل از ثبت تخلفات را به حساب‌های مقرر در قانون واریز تا به نسبت‌های تعیین شده توزیع شود.

همچنین براساس بند الحاقی ۳ تبصره ۱۱ ماده واحده لایحه، به دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه در شهرستان‌ها اجازه داده می‌شود با پیشنهاد استاندار و تأیید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سقف سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به معاوضه املاک و ساختمان‌های ملکی خویش با املاک و اموال غیرمنقول شهرداری‌ها پس از اعلام شهرداری و تصویب شورای شهر مربوط به قیمت کارشناسی برای احداث مجتمع‌های اداری همان شهرستان اقدام کند. عملکرد این جزء را به صورت جمعی - خرجی ثبت کند. دستورالعمل اجرای این جزء توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و ابلاغ می‌شود./ مهر

سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت در سال آینده مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت در سال آینده را تعیین کردند.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخش درآمدی بند الف تبصره ۱۲ بودجه ۱۴۰۱ مربوط به مالیات کارکنان دولت را به شرح زیر تصویب کردند.

الف) ۵- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده(۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۱ مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰)ریال تعیین می‌شود.

‎نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی ‎اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و  فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می‌باشد:

‎۱-۵- نسبت به مازاد ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ده‌ درصد (۱۰%)

‎۲-۵- نسبت به مازاد یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، پانزده‌ درصد (۱۵%)

‎۳-۵- نسبت به مازاد سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، بیست‌درصد (۲۰%)

‎۴-۵- نسبت به مازاد چهار میلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰%)

‎میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم سالانه به مبلغ سیصد و نود و شش میلیون (۳۹۶,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

با توجه به مغایرت جز الحاقی ۱  تبصره ۵ با قانون دائمی ، این جز به رای مجلس گذاشته شد که نتوانست رای دو سوم نمایندگان را کسب کند لذا به کمیسیون تلفیق برای بررسی بیشتر ارجاع شد؛ در این جز آمده است: «پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، فرهنگیان، آموزگاران، دبیران، مشاوران و مربیان تربیتی شاغل در مناطق کمترتوسعه یافته و محروم کشور و صعب العبور و مناطق کوهستانی از پرداخت مالیات سالانه تا سقف  دو میلیارد و چهارصد میلیون (۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال معاف می باشند.»

همچنین جز الحاقی ۲ تبصره ۵ نیز به دلیل مغایرت قانونی به رای مجلس گذاشته شد که نتوانست رای دو سوم مجلس را کسب کند؛ این بند نیز بعد از مخالفت مجلس با حذف آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد؛ در این جز آمده است: «اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیائی و نیز پزشکان متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیائی شاغل در بخش های دولتی، مشمول پرداخت مالیات موضوع این جزء به نرخ ده درصد (۱۰%) هستند.»

در زمان بررسی موضوع معافیت های مالیاتی، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه پیشنهاد ارجاع بند الف تبصره ۵ به کمیسیون تلفیق داد؛ علی نیکزاد رییس جلسه این موضوع را به رای مجلس گذاشت که به تصویب مجلس نرسید./ ایسنا

 یارانه نقدی و معیشتی ثروتمندان حذف می‌شود

وزارت تعاون مکلف شد حداکثر ظرف سه ماه ضمن دهک بندی درآمدی تمامی خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند،

 نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح امروز چهارشنبه (11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره ( 14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

همچنین در بند (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه آمده است: منابع ارزی مندرج در بخش منابع  جدول  این تبصره بلافاصله توسط شرکت های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف  مصارف جدول این تبصره می‌­شود./ فارس

دولت برای پرداخت یارانه از بانک مرکزی تنخواه می‌گیرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی را موظف کردند که برای پرداخت به موقع یارانه، تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (الف) تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

طبق این مصوبه:

۱- در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تمامی دریافتی‌ها (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) این قانون به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی (به ترتیب موضوع ماده (۱۲) و ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)) و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب سال ۱۳۹۹ به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل ‌کشور واریز می‌شود. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام کند.

جزء ۲ بند (الف) تبصره ۱۴ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن آمده است منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیم‌ درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

۳- عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی موضوع بند (الف) ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ و جداول پرداختی‌ها (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف یک‌ ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

۴- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و براساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور معادل یک درصد (۱%) جمع مصارف جدول تبصره (۱۴) را به صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه ها قرار دهد. تنخواه مذکور باید حداکثر تا دو ماه پس از دریافت از محل منابع جدول مذکور تسویه گردد. شرط استفاده مجدد از این تنخواه، تسویه تنخواه قبلی است. این حکم مشمول تنخواه خزانه داری کل کشور نمی‌شود. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است در صورت کسری منابع یارانه نقدی منابع را از سایر محلها تأمین و به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید و حداکثر تا دوماه پس از آن تسویه کند. شرط استفاده مجدد از این محل تسویه منابع قبلی است.

جزء ۵ بند (الف) تبصره ۱۴ بودجه نیز حذف شد./ مهر

 شرکت ملی گاز موظف به شناسایی مشترکان پرمصرف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت ملی گاز ایران و توانیر را موظف کردند نسبت به هوشمندسازی مصرف، شناسایی مشترکان پرمصرف و نصب کنتورهای هوشمند برای واحدهای جدیدالاحداث اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز چهارشنبه(۱۱ اسفند) مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ج) و جزء 1 بند (د) تبصره 15 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ج) تبصره ۱۵ که به تصویب نمایندگان رسید، شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران مکلف است جهت توسعه و تسریع در اجرای طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا پس از جداسازی را مطابق با قوانین و مقررات به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها(شامل قیمت تمام‌شده کالا و خدمات فروش‌رفته، اداری- عمومی و توزیع و فروش) به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. درآمد حاصله به حساب افزایش سرمایه دولت در شرکت منظور و معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات آن با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

در جزء (۱) بند (د) مقرر شد: به منظور اصلاح الگوی مصرف گاز و برق که بر اساس تعداد سرانه در خانوارها تعیین می شود، شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر موظفند از طریق بخش غیر دولتی ( با اولویت شرکت های کارور(اپراتور) مجازی) نسبت به هوشمندسازی مصرف، برقراری ارتباط و شناسایی و وصول مطالبات مشترکان با اولویت مشترکان عمده پرمصرف و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برای واحدهای جدید الاحداث اقدام و هزینه مربوطه را به صورت اقساطی از مشترکین دریافت نمایند.

همچنین بر اساس بند (و) تبصره ۱۵، تعرفه سوخت نیروگاههای خودتأمین که با تایید شرکتهای تابعه وزارت نفت دارای شمارش‌گر (کنتور) جداگانه باشند یا بنا به اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری می­کنند، به میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل شده به شبکه در ساعات اوج مصرف ، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی براساس متوسط بازدهی نیروگاه های حرارتی سال ۱۳۹۹ تعیین می‌شود./ فارس

 دولت مکلف به شناسایی و بیمه‌ رایگان اقشار کم‌درآمد شد

نمایندگان مجلس دولت را مکلف به شناسایی اقشار کم درآمد فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دادن آنها بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور این افراد کردند.

نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح امروز چهارشنبه (11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور،  با الحاق یک بند به تبصره (14) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در این بند پیشنهادی که به تبصره (14) الحاق شد آمده است: جهت ساماندهی حمایت‌های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف 18 تبصره 12؛ 1- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. این سازمان مکلف است ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور آنها، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی موظف است به نحوی برنامه‌ریزی نماید که پرداخت توسط بیمار نسبت به سال 1400 افزایش پیدا نکند.

2- شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین لیست داروهای جدیدی که با توجه به استطاعت‌پذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در فهرست داروهای بیمه‌ای و حذف داروهای غیرهزینه‌ اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهک‌های برخوردار حداقل در خصوص داروهای گرانقیمت اقدام نماید. همچنین سازمان‌های بیمه‌ای مکلف هستند نسبت به نظارت بر تجویز و اجرای راهنماهای بالینی اقدام کنند./ فارس

 نحوه تعیین تعرفه آب، برق و گاز مشترکین پرمصرف مشخص شد

نمایندگان مجلس ضمن تعیین نحوه تعرفه آب، برق و گاز مشترکین پرمصرف در سال آینده، تعرفه مشترکین خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را صفر کردند.

نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح امروز چهارشنبه (11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند الحاقی (3) تبصره (15) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند الحاقی (3) تبصره (15) ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 وزارتخانه­ های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را به گونه ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم مصرف خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف  به صورت یارانه ­ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه ­ای و براساس الگوی افزایش پلکانی(آی.بی.تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای مذکور براساس بعد خانوار محاسبه می­ شود.

میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه­ای تعیین شود که بارمالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم­مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.

آیین ­نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک وزارتخانه­های نفت و نیرو تهیه می­شود و ظرف مدت یک­ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می ­رسد.

مجوز مجلس به دولت برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه اتمی

نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند از طریق سازمان انرژی اتمی نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت داخلی و خارجی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، وکلای‌ ملت در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده ، با بند (ج) و بند الحاقی (1) تبصره (15) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند (ج) تبصره (15) ماده واحده لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می شود از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به احداث ده هزار (10.000) مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی اقدام نماید. تأمین مالی طرحهای نیروگاه‌های برق اتمی با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تامین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انجام می‌شود. شیوه‌نامه اجرائی این بند توسط سازمان انرژی اتمی ایران‌، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌‌گردد.

در بند الحاقی (1) تبصره (15) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی­های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای متوسط نرخ خرید انرژی برق از نیروگاههای دارای قرارداد تبدیل انرژی (ای.سی.اِی) محاسبه و دریافت نماید. منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور  واریز می‌شود.

مشترکین با قدرت کمتر از دو مگاوات و همچنین مصارف کمتر از دو مگاوات مربوطه به مشترکین با قدرت بیش از دو مگاوات مشمول حکم این بند نمی‌باشند.

*مجوز مجلس به وزارت نیرو برای ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم

همچنین نمایندگان در این جلسه با بندهای (و) و (ز) تبصره 15 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (و) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛ تعرفه سوخت نیروگاههای خودتأمین که با تایید شرکتهای تابعه وزارت نفت دارای شمارش‌گر (کنتور) جداگانه باشند یا بنا به اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری می‌کنند، به میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل شده به شبکه در ساعات اوج مصرف ، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر‌اساس متوسط بازدهی نیروگاههای حرارتی سال 1399 تعیین می‌شود.

براساس بند (ز) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛ به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود از طریق شرکتهای تابعه نسبت به تأسیس شرکتهای صندوق پروژه با مشارکت متقاضیان و سرمایه گذاران بخش غیردولتی به منظور تجهیز منابع، احداث و بهره برداری از پنج هزار(5000) مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، اقدام نماید.

به گزارش تسنیم، نمایندگان از روز (یکشنبه اول اسفند) بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 1401 را در دستورکار جلسات علنی دارند که تا کنون 17 نشست به این منظور برگزار شده است.

وکلای ملت در این 17 جلسه تا تبصره 15 لایحه بودجه در بخش درآمدی را ارزیابی و بررسی کرده‌اند البته برخی از مفاد برای رسیدگی کارشناسی به کمیسیون تلفیق ارجاع شده‌اند که پس از تعیین تکلیف در این کمیسیون، دوباره به جلسه علنی باز می‌گردند.

لازم به ذکر است مصوبات مجلس برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ به دولت و اجرا از سوی دستگاه‌های مربوطه را دارد./ تسنیم

آغاز نوزدهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

نوزدهمین جلسه مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد.

جلسه علنی نوبت دوم امروز (چهارشنبه) مجچلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل آغاز شد. ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار جلسه علنی نمایندگان قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  جلسه نوبت اول امروز مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ تا تبصره ۱۶ لایحه بودجه پیش رفتند. مجوز مجلس برای احداث نیروگاه های اتمی برای تولید برق، تعیین تعرفه آب، برق و گاز مشترکان پرمصرف، ساز و کار مجلس برای اصلاح الگوی مصرف گاز و برق، حذف یارانه نقدی پردرآمدها در سال ۱۴۰۱ و تعیین سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت در سال آتی از جمله مصوبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز صبح بود.

گفتنی است جلسات علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا پایان بررسی لایحه بودجه در سه شیفت برگزار خواهد شد./ایسنا

نظر شما