شناسهٔ خبر: 52794972 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

قذافی بحران اوکراین و روسیه را پیشبینی کرده بود

صاحب‌خبر -

«معمر قذافی» رهبر سابق لیبی به درگیری ها و مشکلات بین روسیه و اوکراین توجه ویژه ای داشت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این وبسایت افزود: قذافی چهاردهم آگوست ۲۰۰۹ میلادی در اظهاراتی خطاب به رسانه ها، هشدار داده بود که تحقق برنامه های پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به هدف گسترش به سمت شرق، خطری مستقیم برای منافع و امنیت روسیه به شمار می رود.

براساس نوشته این وبگاه، معمر قذافی در این باره همچنین گفته بود: «ناتو امروز در تلاش است که جمهوری های شوروی سابق را به حوزه نفوذ خود بکشاند؛ موضوعی که می توان آن را تنها خطری واقعی برای روسیه توصیف کرد.

وی در همین رابطه از تنش در روابط بین روسیه و اوکراین ابراز نگرانی کرده و گفته بود: در جریان سفرم به اوکراین، متوجه شدم که مشکلات خطرناکی در روابط دو کشور وجود دارد. یکی از این مشکلات، تلاش رهبران اوکراین برای پیوستن به ناتو است.

دیکتاتور لیبی افزوده بود: کی یف به ناتو به عنوان یک جناح تضمین کننده امنیت خود نگاه می کند و همین موضوع فقط و فقط باعث نگرانی روسیه می شود.

قذافی در مقاله ای که آوریل همان سال نوشته بود، به اوضاع گذشته و کنونی روسیه و تلاش های غرب برای پیشروی به سمت شرق اشاره کرده و گفته بود که روسیه هدف آن چیزی است که وی از آن به « توسعه طلبی های غرب» یاد کرده بود.

قذافی در مقاله خود شرح داده بود: این موضوع در اوایل قرن نوزدهم با تلاش ناپلئون برای رسیدن به ثروت های روسیه آغاز شد و با تلاش هیتلر برای دستیابی به همین هدف در جنگ جهانی دوم ادامه یافت.

براساس نوشته آرتی، رئیس جمهور سابق لیبی معتقد بود که ناتو همانند ناپلئون و هیتلر و با استفاده از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و خلاء پس از آن، راه توسعه طلبی به سمت شرق را دنبال می کند زیرا غرب معتقد است که در جنگ سرد علیه اردوگاه سوسیالیستی به پیروزی رسیده در نتیجه این موضوع، آن را به سمت پر کردن خلاء اطراف روسیه و به محاصره درآوردن آن سوق می دهد .

دیکتاتور لیبی در آن مقاله به این نتیجه رسیده بود که گسترش ناتو به سمت شرق و الحاق کشورهای شرق اروپا به آن و تلاشش برای محاصره روسیه از تمامی جهات، اقدام تحریک آمیز خطرناک و تلاشی برای محاصره و تحت سلطه درآوردن آن است.

در پایان نیز آورده بود که روسیه کشوری است که به راحتی نمی توان آن را محاصره کرد زیرا این موضوع را وقایع تاریخی دور و نزدیک ثابت کرده است.

در پایان تحلیل آرتی آمده است: قذافی معتقد بود که تهدید کردن روسیه و تلاش برای محاصره آن، بشریت را به سمت ماجراجویی جدید متفاوت از جنگ جهانی دوم سوق می دهد زیرا این بار تمام بشریت را در معرض نابودی قرار خواهد داد.

خبر در آرتی

انتهای پیام

نظر شما