شناسهٔ خبر: 52794721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

با وجود مخالفت مرکز پژوهش‌ها و اداره قوانین مجلس صورت می‌گیرد

رایزنی‌ها برای احیای طرح صیانت در مجلس

دنياي اقتصاد- هنگامه علیقلی : درحالی که تکانه‌های رد مصوبه کمیسیون مشترک درباره «طرح نظام تنظیم خدمات فضای مجازی» موسوم به صیانت از فضای مجازی هنوز در مجلس ادامه دارد، برخی از نمایندگان در پی احیای دوباره این طرح هستند و نسبت به نظر هیات رئیسه و اداره قوانین مجلس نیز بی‌تفاوتی نشان می‌دهند. دیروز نیز سخنگوی شورای نگهبان به طرح صیانت واکنش نشان داده و گفته است که باید وفاق بیشتری نسبت به این طرح وجود داشته باشد و موافقان و مخالفان در فضای آرامی نظرات خود را اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

ا‌ز سوی دیگر دیروز نوری ‌قزلچه، عضو فراکسیون مستقل مجلس به‌ «دنیای‌اقتصاد» گفت: برخی از نمایندگان کمیسیون مشترک از اقدام و اعلام اداره قوانین مجلس و تصمیم هیات رئیسه درباره رد مصوبه کمیسیون مشترک دلخور و ناراضی هستند و قصد دارند پس از تصویب بودجه طرح را به شکل جدید و با اندکی تغییرات دوباره مطرح کنند.

به گفته نوری، رضایت و موافقت کسب‌وکارهای مجازی در طرح مذکور اخذ نشده بود. وی در واکنش به سخنان زهره الهیان، نماینده کمیسیون مشترک که چند روز پیش به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده بود که ۴۸ جلسه دوستانه برای طرح صیانت با اعضای صنوف مرتبط و مرکز ملی کسب‌وکارهای دیجیتال درباره صیانت برگزار شده بود و آنها رضایت خود را برای این مصوبه اعلام کرده بودند، گفت: نکته اول اینکه ۴۳ جلسه برگزار شد که به صورت زنده از سایت خانه ملت نیز پخش شد و نکته دوم اینکه در هیچ یک از این جلسات نمایندگان کسب‌وکارهای مجازی رضایت خود را مطرح نکردند.  به گزارش «دنیای ‌اقتصاد»، نوری در آخرین جلسه کمیسیون مشترک به دلیل مخالفت با طرح صیانت شرکت نکرده بود و تذکر وی در صحن علنی باعث شد هیات رئیسه و اداره قوانین مجلس به موضوع مصوبه کمیسیون مشترک، ورود پیدا کنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده بستان‌آباد گفته است که بی‌تردید طرح صیانت به ضرر کسب‌وکارها‌ی اینترنتی و کوچک خواهد بود و کمیسیون مشترک به گزارش مرکز پژوهش‌ها‌ی مجلس که این طرح را در تعارض با دستور رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی و قانون اساسی اعلام کرده بود نیز بی‌توجهی کردند.

در این میان خانه ملت نیز از توییت اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار و آرادان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره طرح صیانت خبرداد. بنا به این خبر، مطهری نوشته است که فضای مجازی بدون ایجاد زیرساخت‌ها به کسب‌وکارهای خانگی لطمه وارد می‌کند. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این توییت بر لزوم ساماندهی آشفته‌بازار فضای مجازی تاکید کرد.  وی به لزوم ساماندهی آشفته‌بازار فضای مجازی نیز اشاره کرده و نوشته است، اما در شرایطی که به دلیل کرونا کسب‌وکارها در فضای مجازی گسترش یافته و مسکنی بوده برای ایجاد اشتغال، طرح صیانت از فضای مجازی بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم، لطمه جبران‌ناپذیری به مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی مردم وارد خواهد کرد.  ا‌ز سوی دیگر هادی طحان نظیف، ‌سخنگوی شورای نگهبان نیز دیروز در نشست خبری خود اعلام کرده است که تا متن اصلی «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» مشهور به صیانت را نبینیم نمی‌توانیم درباره آن نظر دهیم.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، گاهی تصویب یک قانون فراز و نشیب‌های فراوانی دارد و تفاوت متن اولیه تا طرح نهایی زیاد است و ممکن است متن تغییرات زیادی کند. با توجه به اینکه نمی‌دانیم مصوبه مجلس چه خواهد بود نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم فقط باید وفاق بیشتری نسبت به این طرح وجود داشته باشد و موافقان و مخالفان در فضای آرامی نظرات خود را اعلام کنند.

کندی اینترنت و دروغ‌های رسانه‌ها‌ی معاند

از سوی دیگر، ‌کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در توییتر نوشته است که رسانه‌های معاند به دروغ، کندی اینترنت را به ‎طرح صیانت ربط می‌دهند.  بنا به اعلام خانه ملت و به نقل از این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اقناع افکار عمومی پیش‌نیاز قطعی طرح موسوم به صیانت است.  این نماینده مردم اسدآباد نوشته است: ضمن اذعان به وجود ولنگاری در ‎فضای مجازی و لزوم سامان‌دهی آن، اقناع افکار عمومی پیش‌نیاز قطعی طرح موسوم به صیانت است.

برای بازگشت طرح به صحن و بررسی بیشتر و ‎شفاف آن توسط تمامی نمایندگان، تلاش خود را به عنوان نماینده مردم به کار خواهم بست.  بنا به این گزارش، تلاش عده معدودی نماینده مجلس که برای احیای این طرح که اثرات نامطلوبی بر افکار عمومی دارد، ‌در شرایط کنونی کشور معنادار است. این تلاش‌ها درحالی صورت می‌گیرد که به گزارش‌های کارشناسانه و مستقل مرکز پژوهش‌ها‌ی مجلس به عنوان بازوی فکری و بال پژوهشی نمایندگان کاملا بی‌توجهی می‌شود. طرح صیانت تاکنون سه بار بازنگری شده است و هر بار مرکز پژوهش‌ها نسبت به آن انتقادات اساسی وارد کرده است.

به‌دنبال تنظیم مقررات هستیم

از سوی دیگر در خبری دیگر به نقل از خبرگزاری تسنیم، تقی‌پور، ‌رئیس کمیسیون مشترک مجلس اعلام کرده است که به دنبال تنظیم مقررات هستیم. اگر رسانه‌ها کمک کنند تا بیشتر به این طرح بپردازیم، بسیاری از حاشیه‌ها حذف می‌شود.

رئیس کمیسیون مشترک گفته است که در جلسه رأی‌گیری کلیات سه بار گفتم که موافقان و مخالفان صحبت کنند، اما هیچ‌یک از اعضا مخالف نبودند و فقط آقای رشیدی اگرچه عضو نبود، به عنوان مخالف و بدون محدودیت صحبت کرد.

به گفته تقی‌پور، نسخه‌های قبلی در عین حال که نکات مهمی داشتند، مورد احترام بودند و قابلیت بررسی و تبدیل شدن به قانون داشتند، اما در این نسخه موضوع قانون را به چند بحث محدود کردیم به همین دلیل هم اسمش تغییر کرد، از این‌رو روی تنظیم مقررات تاکید کردیم در هسته مرکزی این بحث، شورای عالی فضای مجازی داریم، اما در سطح پایین‌تر تکالیف روشن نیست. نظام حکمرانی لایه‌های دیگری دارد و آن لایه‌ها قانون‌گذاری، تنظیم‌گری، اجرا و کاربران و مردم هستند که نقش اصلی دارند، پس باید به این ۵ مقوله توجه شود. آخرین قانون در این حوزه مربوط به ۱۳ سال پیش است، ما یک خلأ و نقص جدی در این حوزه داریم.

تقی‌پو‌ر گفته است که ادعا نداریم این طرح کامل است اما انگار این طرح ۲۲ ماده‌ای از دید رقبا فقط دو کلمه مهم دارد. به گفته وی، مواد ۱۲ تا ۱۴ حمایت و دستورالعمل حمایتی از کاربران فضای مجازی است و فصل۶ نیز به حمایت از حقوق کاربران می‌پردازد.

وی با تاکید به اینکه نباید داده‌های مردم غارت شود، گفت: در فصل هفتم برای نخستین بار ضمانت اجرا را تعیین کردیم، شورای عالی فضای مجازی ۱۰ سال است فعالیت می‌کند و مصوبات خوبی داشته است، اما اجرا نمی‌شود. گله این بود که «چون قانون قضایی نداریم، ضمانت اجرایی ندارد»، در اینجا ضمانت اجرایی تعیین کردیم. این قانون پایه خوبی برای نوشتن قوانین بعدی است. مهم‌ترین مساله امروز تنظیم مقررات است. ما قطعا نیازمند قوانین دیگری در مورد محتوا، کسب‌وکارهای مالی و پولی هستیم که در خصوص کسب‌وکارها وزارت اقتصاد باید اقدام به نگارش کند تا اموال مردم غارت نشود.

درخواست برای بازگشت صیانت به صحن

تقی‌پور در خصوص درخواست نمایندگان برای بازگشت طرح به صحن گفت: ما درخواست کردیم در جلسات عمومی و فراکسیون‌ها وقتی به ما داده شود، اما ساختار مجلس به‌گونه‌ای نیست که وقت دو، سه ساعتی به ما داده شود تا طرح را به‌طور کامل توضیح بدهیم، تنها ارتباط مکتوب داریم که طرح را به آنها بدهیم.  تقی‌پور گفت: ما وظیفه جدید و تعیین تکلیفی برای شورای عالی فضای مجازی تعریف نمی‌کنیم و تنها تعیین مصادیق می‌کنیم. ماده دو اگر به‌طور کامل مطالعه شود، در پیوست احکام شورای عالی فضای مجازی است.  به گفته وی، در شبکه ملی اطلاعات، محدودیت پهنای باند نداریم و چون داخلی است، پول بین‌الملل نمی‌دهیم. شبکه ملی اطلاعات ارزان و مناسب برای کسب‌وکار است، چنین اتفاقی در کره‌جنوبی افتاده است، اما دشمن برای ایران سیاه‌نمایی می‌کند. برای اینکه استقلال داشته باشیم و کلید در دست رقیب نباشد، مدیریت پهنای باند باید در داخل کشور باشد. یازده سال است که ادعا می‌کنند «ایران اینترنت را قطع می‌کند»، ما به‌دنبال قطع ارتباط نیستیم. استقلال و شبکه ملی اطلاعات به‌دنبال قطع ارتباط نیست شبکه ملی همه ویژگی‌ها را کنار استقلال و امنیت دارد.

صیانت مانع رکود کسب‌وکارهاست

به گفته تقی‌پور، یکی از مهم‌ترین کارهایی که این قانون انجام می‌دهد، تبعیض بین خارجی‌ها و داخلی‌ها را برمی‌دارد، قانون آنها را پاسخگو می‌کند، هر کاربری باید در برابر یک تنظیم‌گر پاسخگو باشد و هر نهادی مثلا یک نهاد امنیتی نظری دارد باید به آن تنظیم‌گر بدهد، ما جلوی بی‌قانونی و رکود کسب‌وکارها را می‌گیریم.  همچنین ویس‌کرمی، عضو کمیسیون مشترک نیز به خبرگزاری تسنیم گفته است که برخی می‌گویند «با دنیا هماهنگ شویم»، اما وقتی می‌گوییم با دنیا هماهنگ شویم، سروصدای‌شان بلند می‌شود، بی‌قانونی، فضا را برای مخلان و دزدان فراهم می‌کند، در فضای امن می‌توان کسب‌وکار داشت.  به گفته وی، کاهش سرعت اینترنت ربطی به این قانون ندارد، اتفاقا اگر الان این قانون بود، می‌توانستیم تشخیص بدهیم چه‌کسی این کار را انجام داده است.

 

نظر شما