شناسهٔ خبر: 52789153 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جنگ اوکراین؛ دستور گسترش حملات به اوکراین/ آواره شدن بیش از 120 هزار اوکراینی/ درخواست کمک نظامی و مالی اوکراین از غرب و اروپا

صاحب‌خبر -

شفقنا- جنگ اوکراین سومین روز خود را سپری کرد. رییس جمهور اوکراین که پیش از این از مذاکره و تنها ماندن اوکراین سخن می گفت، امروز پس از اعلام برخی از حمایت ها از سوی غرب، موضع دیگری گرفت و اعلام کرد تسلیم روسیه نخواهد شد و به دفاع از کشورش ادامه خواهد داد؛ با این حال گفته می شود نیروهای روس در 30 کیلومتری پایتخت اوکراین هستند.

در این میان «مردم» قربانیان اصلی در هر «جنگی» هستند که مردم اوکراین نیز از این قاعده مستثنی نبودند. آژانس پناهندگان سازمان ملل تایید کرده است که بیش از ۱۲۰ هزار اوکراینی از زمان آغاز جنگ، از این کشور خارج شدند و به کشورهای همسایه رفته اند.

گفتنی است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه صبح روز پنجشنبه گذشته (۲۴ فوریه، ۵ اسفند ماه) دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد. این اتفاق پس از آن رخ داد که آمریکا و کشورهای غربی حاضر به ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو نشدند و مسکو اعلام کرد که با هدف دفاع از امنیت مردم و غیرنظامیان دونباس مجبور به اجرای این عملیات شده است.

در ادامه آخرین اخبار از جنگ اوکراین را می خوانید:

مسکو دستور گسترش حملات خود از تمامی محورها در اوکراین را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه از صدور دستوراتی به یگان های نیروهای مسلح این کشور برای حمله به اوکراین از تمامی جبهه ها پس از مخالفت این کشور با مذاکره با روسیه خبر داد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: دیروز پس از آنکه رژیم کی یف از آمادگی برای مذاکره خبر داد، خصومت های فعال در جهت های اصلی عملیات به حالت تعلیق درآمد اما پس از آنکه طرف اوکراینی از فرایند مذاکره پا پس کشید، امروز دستوراتی به تمامی یگان ها مبنی بر گسترش حملات در تمامی جبهه ها براساس برنامه عملیات صادر شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: گروه هایی از نیروهای دو جمهوری دونتسک و لوهانسک با پشتیبانی نیروهای مسلح روسیه برای افزایش موفقیت حمله به مواضع نیروهای مسلح اوکراین تلاش می کنند.

براساس بیانیه این وزارتخانه، گروه های گردان های ملی گرای اوکراینی از جیپ های پیشرفته و مجهز به سلاح های با کالیبر سنگین و خمپاره استفاده می کنند. این تاکتیک توسط تروریست های بین المللی در سوریه مورد استفاده قرار می گرفت.

ارتش اوکراین خطاب به شهروندان این کشور: با هر وسیله ای جلوی روس ها بایستید!

ارتش اوکراین در بیانیه ای که از سوی خبرگزاری این کشور منتشر شده، آورده است: «درختان را قطع کنید، مانع ایجاد کنید و لاستیک ها را آتش بزنید! از هرچیزی که دارید استفاده کنید!»

ارتش اوکراین افزود: درست کردن آنچه «کوکتل مولوتف» نامیده می شود هم می تواند کمک کند.

در ادامه این بیانیه عنوان شده است: اشغالگران باید بفهمند که از آنها در اینجا استقبال نخواهد شد و آنها در هر خیابان با مقاومت روبرو خواهند شد. بگذارید حتی از دیدن شهرهای ما بترسند. با هم برای رسیدن به پیروزی تلاش می کنیم. اشغالگران نابود خواهند شد.

بلینکن: ۳۵۰ میلیون دلار دیگر کمک نظامی می‌دهیم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در اظهاراتی گفت: ارتش تا این لحظه پایدار مانده است و ما نیاز به کمک‌های نظامی داریم.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز گفت: آمریکا کمک‌های نظامی بیشتری به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار برای توقف حملات روسیه ارائه می‌کند.

بلینکن تاکید کرد: این بسته شامل تجهیزات نظامی دفاعی جدید برای کمک به اوکراین در مواجهه با تهدیدات خودروهای زرهی،‌ جنگنده‌ها و بالگرد و تهدیدات دیگر است.

متن کامل خبر را در این لینک بخوانید.

مسکو از انهدام ۶ قایق اوکراینی در دریای سیاه خبر داد

وزارت دفاع روسیه امروز(شنبه) از انهدام شش قایق اوکراینی خبر داد.

این وزارتخانه اعلام کرد: شش قایق اوکراینی که در صدد حمله به کشتی های روسیه در دریای سیاه نزدیک جزیره «زیمینی» بودند، منهدم شدند.

وزارتخانه مذکور افزود: گمان می رود این قایق ها توسط پهپادهای آمریکایی هدایت می شدند.

اوکراین: ناو روسیه به اشتباه هواپیماهای نظامی خود را منهدم کرد

ستاد مشترک اوکراین امروز، شنبه اعلام کرد، کشتی جنگی روسیه هواپیماهای نظامی خود در دریای سیاه را اشتباهی منهدم کرد.

این خبر در حالی اعلام شده که یک مسئول نظامی آمریکا گفته است، بیش از ۲۵۰ موشک روسیه به اهدافی در اوکراین اصابت کردند که اکثرشان کوتاه برد بودند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد،‌ با موفقیت ۸۲۱ تاسیسات نظامی،‌ هفت هواپیما، هفت بالگرد و ۹ پهپاد را در اوکراین منهدم کرده است.

این وزارتخانه همچنین به نابودی هفت قایق جنگی اوکراین در سلسله عملیات نظامی خود اشاره کرد.

شهر ملیتوپول سقوط کرد

دو موشک امروز به مناطقی در جنوب غربی شهر کی‌یف اصابت کرد. یکی از موشک ها در منطقه نزدیک به فرودگاه ژولیانی فرود آمد.

برخی منابع از اصابت موشک ها به منطقه نزدیک میدان سواستوپل و برخی دیگر از اصابت موشکی دیگر به یک ساختمان مسکونی خبر می‌دهند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که نیروهای این کشور شهر ملیتوپل در منطقه زاپوریژژیا در جنوب شرقی اوکراین را به تصرف خود درآورده‌اند که اولین مرکز مهم جمعیتی است که از زمان آغاز تهاجم مسکو به تصرف در آمده است.

متن کامل خبر را در این لینک بخوانید.

رییس جمهور اوکراین: کی‌یف هنوز در کنترل ماست 

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین تاکید کرده کنترل کی‌یف هنوز در اختیار ارتش و دولت اوکراین است.

زلنسکی در پیامی ویدیویی که در شبکه های اجتماعی خود منتشر کرد، گفت: ما در برابر حملات دشمن ایستادگی کرده‌ایم و با موفقیت در حال دفع آن هستیم. نبرد ادامه دارد.

زلنسکی افزود: ما در حال حاضر تقریباً از حمایت کامل کشورهای اتحادیه اروپا برای قطع ارتباط روسیه با سوئیفت برخورداریم. امیدوارم آلمان و مجارستان شهامت حمایت از این تصمیم را داشته باشند. ما شجاعت دفاع از میهن خود و دفاع از اروپا را داریم.

متن کامل خبر را در این لینک بخوانید.

زلنسکی: تسلیم روسیه نخواهیم شد

رئیس‌جمهور اوکراین امروز (شنبه) پس از حمله به پایتخت کشورش اعلام کرد که کی‌یف در برابر پیشروی روسیه مقاومت خواهد کرد و قول داد با نیروهای ولادیمیر پوتین مبارزه کند.

ولودیمیر زلنسکی ادعاهای نادرست مبنی بر تسلیم شدن خود را محکوم کرد و به هموطنان خود گفت که سلاح ها را زمین نگذارند و تاکید کرد که کشورش تسلیم روسیه نخواهد شد.

زلنسکی گفت: اخیراً اطلاعات جعلی در مورد من پخش شد که به ارتش دستور داده‌ام سلاح‌ها را زمین بگذارند و تخلیه کنند. این نادرست است. من اینجا هستم، ما تسلیم نمی‌شویم، ما از کشور خود محافظت خواهیم کرد. این سرزمین، کشور ما، بچه های ما، ما از آنها دفاع خواهیم کرد.

کی‌یف هدف بمباران نظامیان روسی قرار گرفت

منابع خبری از هدف قرار گرفتن کی‌یف، پایتخت این کشور خبر دادند.

شبکه العربیه اعلام کرد کی‌یف بامداد امروز در سومین روز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین هدف بمباران قرار گرفته است.

این شبکه همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان استقلال در مرکز کی‌یف از ساعات اولیه صبح امروز خبر داد.

العربیه در ادامه تصاویری از درگیری در اوکراین و جنگ خیابانی در مناطقی از کی‌یف را منتشر کرد.

یک شاهد محلی نیز به خبرگزاری رویترز گفت که در ساعات اولیه صبح امروز بارها صدای شلیک توپ در کی‌یف شنیده شد.

متن کامل خبر را در این لینک بخوانید.

سخنگوی زلنسکی: روسیه و اوکراین در مورد زمان و مکان مذاکرات درحال رایزنی هستند

سخنگوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: اوکراین و روسیه در حال گفتگو درباره مکان و زمان مذاکره هستند.

سرگی نیکیفوروف سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین گفت: اوکراین آماده گفتگو درباره آتش‌بس و صلح بوده و هست.

کرملین: اوکراین ایده مذاکره با روسیه در مینسک را رد کرد

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که طرف اوکراینی ایده مطرح شده از طرف روسیه مبنی بر مذاکره بین هیات های دو کشور در مینسک پایتخت بلاروس را رد کرده است.

پسکوف عصر جمعه گفت: اوکراین در پاسخ به پیشنهاد روسیه برای برگزاری مذاکرات در مینسک، پیشنهاد کرد که مذاکرات در ورشو پایتخت لهستان برگزار شود.

وی افزود: پس از وقفه کوتاهی، آنها گفتند که از ایده برگزاری مذاکرات در مینسک صرف نظر می کنند و می خواهند مذاکرات در ورشو برگزار شود و پس از آن مکالمه تلفنی را قطع کردند.

درخواست پوتین از فرماندهان ارتش اوکراین: قدرت را در دست بگیرید

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عصر (جمعه) طی سخنانی ملی گرایان افراطی در اوکراین را تروریست توصیف کرده و خاطر نشان ساخت که آنها راکت اندازهای «گراد» در داخل شهرهای کی‌یف، پایتخت و خارکف، دومین شهر بزرگ این کشور مستقر می کنند.

پوتین در سخنان خود در این باره اظهار داشت: هدف اصلی نیروهای روسیه درگیری با نیروهای اوکراینی نیست بلکه با گروه های افراطی نازی است که مسئولیت کشتار ساکنان در دونباس (منطقه واقع در شرق اوکراین) و ریختن خون شهروندان بی گناه جمهوری های مردمی (جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک) را بر عهده دارند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین از فرماندهان ارتش اوکراین خواست که قدرت را در این کشور به دست خود بگیرند و در این رابطه گفت: به نظر می رسد در مقایسه با باند معتادان و نئونازی ها که در کی‌یف مستقر شدند و همه ملت اوکراین را به گروگان گرفتند، دستیابی به توافق با شما برای ما راحت تر خواهد بود.

رئیس‌جمهور چچن: نیروهای ما در اوکراین مستقر هستند

رئیس جمهوری چچن روز شنبه با بیان اینکه پوتین تصمیم درستی برای حمله به اوکراین گرفته است، اعلام کرد که نیروهای ارتش کشورش اکنون در اوکراین مستقر هستند.

«رمضان قدیروف» رئیس جمهوری چچن گفت که «نیروهای مجهز ما متحمل هیچ خسارتی نشدند و یک پایگاه نظامی اوکراین را تصرف کردند».

قدیروف افزود: «مشکل در کنترل شهرهایی مانند کی‌یف و خارکف نیست، بلکه ما بیشتر نگران نجات جان انسان‌ها و انجام دقیق ماموریت‌ها هستیم».

رئیس جمهوری چچن تأکید کرد که «اوکراینی‌ها باید از شر رهبران خود خلاص شوند و همتای روسی او تصمیم درستی گرفته است».

وزارت دفاع انگلیس: نیروهای روس ۳۰ کیلومتر با مرکز کی‌یف فاصله دارند

وزارت دفاع بریتانیا امروز شنبه اعلام کرد که بخش اعظم نیروهای روس که در پیشروی به سمت کی‌فف پایتخت اوکراین شرکت داشتند اکنون در ۳۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارند.

وزارت دفاع انگلیس همچنین تأکید کرد که روسیه هنوز کنترل حریم هوایی بر فراز اوکراین را به دست نیاورده است که این موضوع کارایی نیروی هوایی روسیه را تا حد زیادی کاهش داده است. تلفات روسیه احتمالاً سنگین و بیشتر از آن چیزی است که کرملین پیش‌بینی یا تایید کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر: روسیه در حمله به اوکراین از بمب خوشه‌ای استفاده کرده است

برخی منابع روسیه را به استفاده از بمب خوشه‌ای در اوکراین متهم می‌کنند.

نیویورک تایمز گزارش داده که به نظر می‌رسد از مهمات خوشه‌ای در نبرد در اوکراین استفاده شده است که به احتمال زیاد روسی است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر نیز روسیه را به استفاده از این بمب‌ها متهم کرده است. بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر بمب‌های خوشه ای روسیه قبلاً در گرجستان، چچن و سوریه و همچنین در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ استفاده شده است.

سازمان ملل: بیش از ۱۲۰ هزار نفر اوکراین را ترک کرده‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل تایید کرده است که بیش از ۱۲۰ هزار اوکراینی از زمان آغاز جنگ از این کشور خارج شدند و به کشورهای همسایه رفته اند.

به گزارش شفقنا از ایرنا به نقل از تارنمای شبکه اسکای نیوز انگلیسی، خانم « کلی کلمنتس» معاون کمیسیونر ارشد امور پناهندگان سازمان ملل امروز در مصاحبه با شبکه سی ان ان همچنین عنوان کرد که اوضاع در اوکراین احتمالا بدتر می شود.

این مقام سازمان ملل خاطر نشان کرد که بیشتر این افراد در حال عزیمت به لهستان و مولداوی هستند اما برخی نیز در حال رسیدن به رومانی، اسلواکی و مجارستان هستند.

متن کامل خبر را در این لینک بخوانید.

سازمان ملل خواستار ایجاد دسترسی سریع برای کمک به مردم اوکراین شد

شفقنا- هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل خواستار دسترسی ایمن و بدون مانع برای امدادگران برای انجام عملیات های بشردوستانه در اوکراین شد.

مارتین گریفیث به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که هنوز مشخص نیست چند نفر به کمک نیاز دارند. اما او گفت که انتظار دارد بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر یا بیشتر آواره شده باشند.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: ما به دسترسی ایمن، بدون مانع و حفاظت از کارکنان امدادی خود و ماموریتی که آنها انجام خواهند داد نیاز داریم؛ به محض اینکه امنیت اجازه دهد به تمام مناطق اوکراین که تحت تأثیر درگیری قرار گرفته اند، گسیل خواهیم شد.

شهردار کی‌یف از تشدید مقررات حکومت نظامی در پایتخت اوکراین خبر داد

شهردار کی‌یف با اشاره به شرایط این شهر، از تشدید مقررات حکومت نظامی (منع آمد و شد) در پایتخت اوکراین خبر داد.

ویتالی کلیچکو (Vitali Klitschko) اعلام کرد: هرکس بین ساعت ۱۷ تا هشت صبح در خیابان‌های کی‌یف باشد به عنوان دشمن با وی رفتار می‌شود.

وی اضافه کرد: کلیه غیرنظامیانی که در زمان منع رفت و آمد در خیابان باشند جزو گروه‌های خرابکار و شناسایی دشمن محسوب می‌شوند.

غرب یک قدم به تحریم سوییفت روسیه نزدیک شد

غرب می‌گوید در حال نزدیک شدن به تحریم سوییفت علیه روسیه است.

فرانسه و جمهوری چک اعلام کردند به اوکراین سلاح و مهمات می‌دهند. وزارت دفاع چک اعلام کرد که دولت این کشور امروز شنبه ارسال سلاح و مهمات به ارزش ۱۸۸ میلیون کرون (۸.۵۷ میلیون دلار) را برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر حمله روسیه تصویب کرده است.

فرانسه هم اعلام کرده به زودی سلاح و مهمات در اختیار ارتش و گارد ملی اوکراین قرار خواهد داد.

از سوی دیگر دولت اسلواکی اعلام کرد مهمات و سلاح به ارزش ۱۱ میلیون یورو به اوکراین ارسال می‌کند.

راشاتودی نیز از مسدود شدن پروازهای روسیه بر فراز آسمان بلغارستان خبر داده است. استونی هم اعلام کرده به زودی آسمان این کشور به روی همه پروازهای روس بسته خواهد شد.

متن کامل خبر را در این لینک بخوانید.

ممکن است روسیه همه روابط خود را با غرب قطع کند

یکی از مقامات ارشد حکومت روسیه اعلام کرد این کشور در پاسخ به تحریم‌‎های غرب، دارایی‌های خارجی را بلوکه می‌کند.

دیمیتری مدودف نائب رییس شورای امنیت ملی روسیه گفت: روسیه به مصادره پول شهروندان و شرکت‌های روسیه در خارج از کشور با توقیف وجوه خارجی و شرکت‌های خارجی در روسیه پاسخ خواهد داد.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از مدودف اعلام کرد: مسکو ملی کردن دارایی‌های شرکت‌های ثبت‌شده در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر «حوزه‌های قضایی غیردوستانه» را از نظر دور نخواهد داشت.

دیمیتری مدودف که رییس جمهور و نخست وزیر سابق روسیه هم بوده افزود: ممکن است روسیه همه روابط خود را با غرب قطع کند. او گفت که تعلیق عضویت روسیه در شورای اروپا می تواند به این معنی باشد که روسیه ممکن است مجازات اعدام را بازگرداند.

متن کامل خبر را در این لینک بخوانید.

بایدن کمک ۳۵۰ میلیون دلاری به ارتش اوکراین را تائید کرد

رئیس جمهور آمریکا -جو بایدن- به وزارت امور خارجه خود دستور داد ۳۵۰ میلیون دلار از طریق قانون کمک‌های خارجی برای دفاع اوکراین اختصاص داده شود.

رویترز در خبر دیگری اعلام کرده کاخ سفید روز جمعه از کنگره درخواست کرد که کمک ۶.۴ میلیارد دلاری را برای رسیدگی به بحران انسانی و امنیتی در اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور را در هفته جاری تصویب کند.

یکی از مقامات دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید گفت: در مکالمه اخیر با قانونگذاران، دولت نیاز به کمک های بشردوستانه، امنیتی و اقتصادی بیشتر ایالات متحده به اوکراین و شرکای اروپای مرکزی را به دلیل تهاجم غیرقانونی و غیرموجه روسیه شناسایی کرده است.

وزیر دارایی فرانسه: به زودی حساب بانکی همه اتباع روسیه در فرانسه را مسدود می کنیم

«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه امروز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که مقامات این کشور قصد دارند حساب اتباع روسیه که تحت تحریم‌ های مرتبط با اوکراین قرار دارند را مسدود کنند.

وزیر دارایی فرانسه در این خصوص اضافه کرد: این تصمیم به زودی اتخاذ خواهد شد.

ژاپن و آمریکا: جنگ اوکراین فراتر از اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد

وزیران امور خارجه ژاپن و آمریکا روز شنبه در یک گفتگوی تلفنی بر این نکته اتفاق نظر داشتند که جنگ اوکراین فراتر از اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و می تواند بر منطقه هند – اقیانوس آرام تاثیر گذارد جایی که چین در آن به طور فزاینده ای از حق خود دفاع می کند.

متن کامل خبر را در این لینک بخوانید.

سفارت اوکراین در مسکو تخلیه شد 

وزارت خارجه لتونی گفته کشورش به درخواست کمک اوکراین برای تخلیه سفارت این کشور در مسکو موافقت کرده اما این وزارتخانه نگفت آیا دیپلمات‌های اوکراین خاک روسیه را ترک کرده‌اند یا نه.

مکرون در مورد یک جنگ طولانی هشدار داد

درحالی که تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین وارد سومین روز خود شده است، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه- از مهم‌ترین کشورهای اروپایی و عضو ناتو- هشدار داد جنگ در اوکراین به این زودی خاتمه نخواهد یافت.

امانوئل ماکرون امروز شنبه هشدار داد که پس از تهاجم مسکو به همسایه طرفدار غرب خود، جهان باید خود را برای جنگ طولانی بین روسیه و اوکراین آماده کند.

نظر شما