شناسهٔ خبر: 52785318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

آیت الله خاتمی: نهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفند برگزار می‌شود

اختصاصی ابنا

نشست خبری نهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم پیش از ظهر امروز در ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در شهر قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ نشست خبری نهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم با حضور آیت الله «سیداحمد خاتمی» عضو و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز شنبه ۷ اسفند 1400 در ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در شهر قم برگزار شد.

آیت الله خاتمی در این نشست خبری گفت: نهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم در روزهای 18 و 17 اسفند امسال برگزار می شود. اجلاس ساعت هشت و سی صبح روز سه شنبه 17 اسفند در تهران در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

وی درباره دستور کار اجلاس گفت: ابتدا قرائت آیاتی از قرآن را خواهیم داشت. سپس نطق رئیس مجلس خبرگان با حضور خبرنگاران برگزار می شود. انجام تحلیف منتخبان جدید خبرگان که در میان دوره انتخاب شده اند برنامه بعدی اولین روز اجلاس است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان افزود: در ادامه 16 تن از اعضای خبرگان رهبری نطق پیش از دستور خواهند داشت. انتخاب هیئت کمیته 5 نفره برای تنظیم محورهای بیانیه پایانی از جمله برنامه هاست. چون بیانیه پایانی بازتاب نظرات اعضای شرکت کننده است و باید محورها تنظیم و به رأی گذاشته شود. این بیانیه در بخش پایانی اجلاس با حضور خبرنگاران قرائت خواهد شد.

وی درباره شخصیت مدعو اجلاس گفت: شخصیت مدعو، رئیس جمهور است که ایشان عضو خبرگان هم هستند. رئیس جمهور برنامه های دولت را تشریح خواهد کرد. به ویژه در عرصه معیشت و مسائل زندگی مردم، مطالبات اعضای خبرگان رهبری را گوش می دهد و طبق آئین نامه به پرسش ها پاسخ خواهد داد. همچنین برنامه پایانی دیدار حضوری با رهبر معظم انقلاب در روز 5 شنبه 19 اسفندماه پیش بینی شده است.

آیت الله خاتمی در تشریح گزارش مجلس خبرگان رهبری در عرصه کمسیون ها گفت: یکی از فعالیت های مجلس خبرگان رهبری، برگزاری اجلاس عمومی است و کار اصلی را کمسیون ها انجام می دهند. کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش و معاونین اطلاعات سپاه جلسات متعدد و منظمی برگزار کرده است.

وی افزود: از کمسیون های فعال مجلس خبرگان رهبری، کمیسیون اقتصادی است. با دعوت از وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و معاون اقتصادی رئیس جمهور، اعضای مجلس خبرگان در جریان برنامه های اقتصادی دولت قرار گرفته و مطالبات معیشتی مردم را مطرح کردند. همچنین کمیسیون "حراست و پاسداری از ولایت‌فقیه" و سایر کمسیون ها بر اساس وظایفی که دارند، جلسات متعددی برگزار کرده اند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا جلسات کمسیون های مجلس خبرگان رهبری به انبوه قبل از کرونا نبود، در ادامه عنوان کرد: هئیت اندیشه ورز مجلس خبرگان رهبری در کارگروه های 5 گانه کار خود را به اتمام رسانده است. اقدامات و بررسی های هیئت اندیشه ورز در حوزه های مختلف مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و گزارش آن به زودی به محضر رهبر معظم انقلاب ارائه خواهد شد.

وی سامان دهی تصویب نهایی مواد باقی مانده از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری را از دیگر فعالیت های نهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری برشمرد و اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اصول این کار را بیان کرده بودند و مجلس خبرگان رهبری جزو اولین نهادهایی است که به رهبر معظم انقلاب لبیک گفت و قانون انتخابات را ساماندهی کرد.

در ادامه آیت الله خاتمی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان در پاسخ به سوال خبرنگار ابنا که چرا مجلس خبرگان دو اجلاس در سال برگزار می کند و چرا تعداد اجلاس های سالانه بیشتر نیست؟ اظهار داشت: برگزاری اجلاس ها بر اساس آئین نامه مجلس خبرگان است و اگر مسئله خاصی پیش بیاید که نیاز به جلسه باشد راه برای تشکیل اجلاس به ترتیبی که آئین نامه مشخص کرده، باز است.

وی در جواب به سوالی درباره اینکه آیا در اجلاسیه رونمایی یا تجلیل از شخصیت ها دارید یا نه؟ اظهار داشت: در هیچ اجلاسی رونمایی و تجلیل نداشته ایم اما در طول برگزاری اجلاس، یاد عزیزان و همکارانی که به رحمت خدا رفته اند را گرامی خواهیم داشت.

آیت الله خاتمی در پاسخ سوال "شیوه اجرایی کردن بیانیه های گذشته"، گفت: بیانیه مجلس خبرگان رهبری، اقدامی نیست، اعلام مواضع است و قهرا مطالبه گری از مسئولان محترم در بیانیه ها قید می شود.

وی افزود: نمایندگان خبرگان رهبری در متن مردم و بسیاری از آنان نماینده ولی فقیه و امام جمعه هستند. مردم مشکلات خود را به آنان می گویند و اعضای مجلس خبرگان خواسته های مردم را به مسئولان محترم انتقال می دهند. پیش بینی ما این است که امسال اعضای خبرگان رهبری بیش از گذشته سوال و دغدغه داشته باشند؛ دغدغه آنها دغدغه ملت یعنی مشکلات اقتصادی به ویژه گرانی ها است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان در پایان گفت: باید منصفانه قضایا و مشکلات را دید؛ حرف های مسئولان را شنید و یکطرفه به قاضی نرفت. چند ماهی از آمدن دولت جدید نگذشته است، باید از عزیزان انتظار کار در حد توان داشت که در این چند ماه چه کارهایی کرده اند. علاوه بر اینکه مطالبات اعضای مجلس خبرگان به نهادهای مربوط ارجاع می شود و مسئولان پاسخ ها را به نماینده مطالبه کننده ارائه خواهند داد.

...............................
پایان پیام/ 167

نظر شما