شناسهٔ خبر: 52750148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بحران در اوکراین؛

حمله سراسری ارتش سرخ به خاک اوکراین/ بایدن: مردم برای اوکراین دعا کنند!/ کرملین: اوکراین باید از دست نازی‌ها آزاد شود/ اوکراین: مردم خانه‌ها را ترک نکنند +فیلم

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

صاحب‌خبر - گروه بین المللی جهان نيوز: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دستور داد که نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. خبرنگار الجزیره از دونباس گزارش داد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که حمله هوایی یا موشکی به شهرهای اوکراین در دستور کار نیست.

بر اساس گزارش «راشاتودی»، پوتین گفته است این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از آغاز عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از منطقه دونباس خبر داد، رسانه‌ها از شنیدن صدای انفجار در تعدادی از شهرهای اوکراین در سحرگاه امروز خبر دادند.

رسانه‌های اوکراین گزارش دادند که صدای انفجار در پایتخت، کی‌یف، کراماتورسک (شرق)، خارکف (شمال شرقی)، اودسا (جنوب) و بردیانسک (جنوب شرقی) و همچنین در منطقه فرودگاه بین‌المللی بوریسپیل در کی‌یف شنیده شد.

آمادگی پوتین برای اعزام هیئت بلندپایه به مینسک برای مذاکره با طرف اوکراینی
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه آماده است به‌منظور گفتگو با طرف اوکراینی، یک هیئت بلندپایه به مینسک، پایتخت بلاروس اعزام کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد اعضای هیئت روسی [در صورت اتخاذ تصمیم نهایی برای اعزام آن] شامل مقاماتی از وزارت امور خارجه و وزارت دفاع روسیه خواهند بود.

مقام اروپایی: پوتین و لاوروف را تحریم می‌کنیم
شبکه خبری اسکای‌نیوز به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تحریم‌هایی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه وضع کند.

خروج سفیر اسپانیا از اوکراین
وزارت امور خارجه اسپانیا اعلام کر سفیر و حدود 100 نفر از شهروندان این کشور امروز جمعه خاک اوکراین را ترک کرده‌اند.

اصابت موشک به یک نفتکش تحت پرچم مولداوی در نزدیکی بندر اودسا
آژانس دریانوردی مولداوی اعلام کرد یک فروند نفتکش تحت پرچم این کشور، در نزدیکی بندر اودسا واقع در جنوب اوکراین مورد اصابت موشک قرار گرفته و دو نفر از خدمه آن زخمی شده‌اند.

توئیت شمخانی درباره بحران اوکراین
دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران نوشت: هیچ چیز نفرت‌انگیزتر از جنگ نیست اما وقتی غرب با روش‌های مختلف بدنبال ضربه به امنیت ملی کشورهاست، عملا مسئول مستقیم جنگ‌ها و بحران‌هایی است که با هدف ایستادگی در برابر راهبرد غرب شکل می‌گیرد.

درخواست "اشتاین مایر" از همتای روس برای توقف سریع جنگ
"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان از ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود خواست که فورا جنگ علیه اوکراین را متوقف کند.
وی در بیانیه ای در اقامتگاه رسمی خود در برلین گفت: پوتین به بهانه های دروغین جنگ تجاوزکارانه را علیه اوکراین به راه انداخته  و این وحشتناک است که اکنون مردم باید این شرایط را تحمل کنند.

آژیر هشدار ممتد در کی‌یف
منابع محلی با انتشار فیلم خبر دادند که حداقل 5 دقیقه‌ به صورت ممتد آژیر هشدار در پایتخت اوکراین شنیده می‌شود و این در حالی است که نیروهای روسی در حال نزدیک شدن به کی‌یف هستند.

توصیه قدیروف به زلنسکی
رمضان قدیروف، رئیس چچن به ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین توصیه کرد پیش از آنکه به عنوان رئیس جمهور سابق اوکراین شناخته شود با پوتین تماس گرفته و از وی عذرخواهی کند.

وزرای کشور اروپایی نشست بحران برگزار می‌کنند
با توجه به نگرانی‌ها درباره هجوم پناهندگان از اوکراین بعد از حمله روسیه به این کشور وزرای کشور اتحادیه اروپا پایان هفته جاری نشست بحران برگزار می کنند.

ژرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه روز جمعه در توئیتر گفت که یک نشست ویژه درباره پاسخ های مشخص به وضعیت اوکراین برگزار خواهد شد.

سازمان ملل به دلیل حمله روسیه تا حدود 4 میلیون پناهنده از این کشور را پیش بینی کرده است. ‎

سخنگوی اتحادیه اروپا پوتین را با نازی‌ها مقایسه کرد
سخنگوی اتحادیه اروپا: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رفتاری مشابه با نازی ها در اوکراین دارد.

ابراز نگرانی پاپ در دیدار با سفیر روسیه
واتیکان در خبری اعلام کرد پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با سفیر روسیه دیدار و نسبت به شرایط جنگی اخیر در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

انتقاد زلنسکی از کاهش سرعت کمک‌های غرب
ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور از کاهش سرعت کمک غرب به اوکراین در برابر حمله روسیه انتقاد کرد.

درخواست آلمان برای تحریم رهبران روسیه
"کریستین لیندنر"، وزیر دارایی آلمان در نشست همتایان اروپایی خود در پاریس خواستار اعمال تحریم های شخصی علیه رهبری روسیه و از جمله شخص پوتین و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه او شد. این مقام های روسی تا به حال از تحریم های اروپا مصون مانده اند.

لیندنر این دو مقام روسی را از مسئولین جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین دانسته که قوانین بین المللی را نقض کرده اند. وی گفت: به همین دلیل تحریم ها را نمی توان تنها محدود به نمایندگان ساده دوما کرد. لیندنر تاکید کرد که در صورت توافق کشورهای اروپایی حذف روسیه از سوئیفت هم قابل تصور است. 

دانمارک در تقویت نظامی ناتو مشارکت می‌کند
وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرد که پارلمان این کشور با پیشنهاد دولت برای دادن هواپیماهای جنگی بیشتر به ناتو موافقت کرده است. بر این اساس  دانمارک  تا 20 جت جنگنده F-16 را برای ایمن سازی حریم هوایی کشورهای عضو در اختیار ناتو قرار می دهد. همچنین یک ناوچه شامل یک بالگرد، یک هواپیمای ترابری و سایر پرسنل نظامی نیز از طرف این کشور در اختیار ناتو قرار می گیرد.‎

معاون وزیر دفاع بریتانیا: نظامیان انگلیس و ناتو نباید نقش فعال در مناقشه اوکراین داشته باشند
 جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع انگلیس امروز (جمعه) خطاب به پارلمان این کشور اعلام کرد که نیروهای نظامی بریتانیا و ناتو نباید نقشی فعال در مناقشه اوکراین داشته باشند.

رایزنی تلفنی سران چین و روسیه درباره بحران اوکراین
شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی امروز (جمعه) با یکدیگر گفتگویی تلفنی داشته‌اند.

رئیس جمهور چین اعلام کرد از تلاش برای حل تنش ایجاد شده میان روسیه و اوکراین از طریق مذاکره حمایت می‌کند. شی جین پینگ بار دیگر موضع این کشور در احترام به تمامیت ارضی تمام کشورها را تکرار کرد.

درخواست آلمان برای اجرای سریع تحریم‌های توافق شده علیه روسیه
استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان خواستار اجرای سریع تحریم های توافق شده علیه روسیه شده و در عین حال با حذف این کشور از سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت مخالفت کرده و از تردید برلین و همچنین ایتالیا و فرانسه در این باره خبر داده و گفت: این اقدام مستلزم آماده سازی طولانی تری است و همچنین اثرات قابل توجهی در اروپا خواهد داشت.

سخنگوی دولت آلمان همچنین از مخالفت برخی کشورهای اروپایی با تحریم های نفتی و گازی علیه روسیه خبر داد و گفت که این کشورها معتقدند نمی توان بلافاصله جایگزینی برای منابع انرژی روسیه یافت.‎

اطلاعیه شماره 1 سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی در خصوص انتقال ایرانیان مقیم اوکراین
به اطلاع شهروندان ایرانی مقیم اکراین می رساند هماهنگی های اولیه با مقامات رومانیایی جهت مراجعت شهروندان ایرانی از طریق خاک رومانی به ایران به عمل آمده است.

ایرانیان می توانند در نمایندگی دیپلماتیک رومانی در مولداوی از جمله در کیشینف، دفاتر کنسولی در چرنائوتس (Cernăuți)، کاهول (Cahul) و بالتس (Bălți) یا مستقیماً در گذرگاه های مرزی اوکراین-رومانی (Siret-Sighetu Marmatiei , Halmeu,) ویزای رومانی را دریافت کنند.

در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات تکمیلی و یا حمایت لازم با شماره تلفن 00407121802 تماس حاصل فرمایند.

افزایش سطح تشعشات نیروگاه اتمی چرنوبیل
سازمان اتمی اوکراین و  وزارت داخلی این کشور اعلام کردند که افزایش سطح تشعشع از نیروگاه انرژی اتمی چرنوبیل ثبت شده است.

کارشناسان معتقدند که تغییرات در میزان تشعشعات مربوط به حرکت تجهیزات سنگین نظامی در منطقه است که  باعث افزایش میزان غبار رادیواکتیو در هوا شده است.
وزارت کشور اوکراین دراین باره اعلام کرد: تشعشعات درحال افزایش است. درحال حاضر شرایط برای کی یف خطرناک نیست اما ما به نظارت ادامه می‌دهیم.

تردد خودروهای زرهی ارتش اوکراین در کی‌یف
همزمان با تشدید درگیری‌ها نیروهای ویژه اوکراینی تدابیر امنیتی را در اطراف ساختمان‌های دولتی در کی‌یف افزایش داده‌اند.

همچنین نیروهای ویژه در اطراف ساختمان پارلمان اوکراین نیز مستقر شده‌اند.

اعلام آمادگی ایتالیا برای تقویت نیروهای ناتو
"ماریو دراگی"، نخست وزیر ایتالیا هم اعلام کرده که ناتو می تواند روی حدود 3400 نیروی بیشتر از طرف این کشور حساب کند. وی در سخنانی در پارلمان ایتالیا تاکید کرد که این نیروها باید به این ائتلاف نظامی برای تحت کنترل درآوردن بحران اوکراین کمک کنند.
دراگی همچنین با تاکید بر اینکه ایتالیا در مسئله تحریم‌ها کاملا با آلمان و فرانسه توافق دارد همچنین گفت: اولویت امروز ما باید تقویت امنیت قاره خود و اعمال فشار حداکثری بر روسیه برای خروج نیروهایش و بازگشت به میز مذاکره باشد.
وزارت دفاع روسیه: پدافند هوایی اوکراین جنگنده خودی را بر فراز کی‌یف سرنگون کرد

یک مقام آگاه در وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری نووستی گفت که شعله دیده شده در آسمان شهر کی‌یف یک جنگنده اوکراینی است که توسط پدافند هوایی این کشور به اشتباه سرنگون شده است. این مقام نظامی گفت: «هیچ حمله موشکی به شهر کی‌یف توسط نیروهای مسلح روسیه انجام نشده است.»
پیش از این رئیس ‌جمهوری اوکراین مدعی بمب‌گذاری در مناطق مسکونی این شهر، "مانند سال 1941" شده بود.‎
لاوروف: روسیه نمی‌تواند در برابر شرایط دونباس بی‌تفاوت باشد
سرگئی لاوروف، اعلام کرده که روسیه نمیتواند در برابر شرایط موجود در دونباس بی تفاوت عمل کند. وزیر خارجه روسیه گفت که عملیات اخیر به این دلیل انجام شد تا شهروندان اوکراین از "سرکوب رهایی یابند" و قادر به تعیین سرنوشت خود باشند.
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد درصورتیکه اتش اوکراین "سلاح خود را زمین بگذارند"، روسیه آماده گفتگوست.
دفتر زلنسکی: اوضاع در کشور تحت کنترل است

میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین امروز جمعه اعلام کرد که مقامات اوکراین اوضاع در این کشور را تحت کنترل خود داشته و تمام تاسیسات زیرساختاری و حیاتی اوکراین تحت محافظت شدید قرار دارند.‎
اوکراین شرایط پذیرش نیرو در ارتش را تسهیل می‌کند
وزارت دفاع اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که برای بسیج مردمی شرایط پذیرش در ارتش ساده شده است.
این وزارتخانه از همه اوکرینی ها در هر سنی درخواست کرده که علیه نیروهای روسی مبارزه کنند. این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که برای ورود شهروندان به ارتش تنها یک پاسپورت کافی است. 
تشریح اقدامات انجام شده در زمینه مساعدت به هم میهنان مقیم اوکراین از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره اقدامات این وزارتخانه جهت رسیدگی به امور ایرانیان مقیم اوکراین و حل و فصل مشکلات آن ها در شرایط توسعه تنش ها اظهار داشت: با شروع بحران و بالا گرفتن تنش ها در منطقه، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف از 24 و 25 بهمن تا به امروز اقدامات گسترده و متنوعی را در این خصوص انجام داده اند.
میشل: اروپا تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال می‌کند
چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه " فورا" خود را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه آماده می‌کند.
رئیس سنای روسیه: ما خود را برای مقابله با تحریم‌ها آماده کرده‌ایم
والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه اعلام کرد که این کشور موفق شده بطور کیفی خود را برای تحریم‌های اعلام شده از سوی کشورهای غربی آماده کند و تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از منافع اقتصادی روسیه انجام شده است.
وی به خبرنگاران گفت: دولت روسیه توانسته همه مکانیسم‌های ایمنی ضروری را از قبل بکار ببندد و همه تهدیدات ناشی از تحریم‌ها و اقدامات حفاظتی برای کشور را بررسی کند.
خانم ماتوینکو افزود: تحریم های تلافی جویانه روسیه به نقاط ضعف غرب ضربه خواهد زد.
گزارش خبرگزاری آلمان از جو رعب و وحشت حاکم  بر کی یف
خبرنگار خبرگزاری آلمان از حاکم شدن جو ترس و وحشت در کی یف، پایتخت اوکراین درباره پیشروی نیروهای روسی به این منطقه خبر داده است.
این خبرگزاری گزارش داد که گشت های مسلح در مرکز شهر در حال حرکتند. خیابان ها و میدان ها خالی است.

وزیر دفاع اوکراین پیشتر از حملات موشکی وحشتناک روسیه به این شهر تقریبا سه میلیون نفری خبر داده بود.

وزارت دفاع اوکراین در درخواستی احساسی از ساکنان خواسته خودروهای نظامی روسی را در همه جا مسدود کنند، با پرچم های اوکراین به خیابان ها بیایند و از نظامیان روسی فیلم بگیرند. در عین حال از مردم خواسته شده از خشونت دوری کنند تا ارتش اوکراین بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

خبرگزاری آلمان همچنین خبر داد که ساکنان شرق اوکراین هم شب گذشته را در پناهگاه ها سپری کردند.   

در کی‌یف، آژیر حمله هوایی دوباره به صدا درآمد
در شهر کی‌یف آژیر حمله هوایی دوباره به صدا درآمد. علاوه بر این، انفجارها در نزدیکی فرودگاه " کی‌یف" (ژولیانی) که در داخل شهر واقع شده و از صبح پنجشنبه بسته است، شنیده می شود.

آخرین باری که هشدار هوایی در پایتخت اعلام شد صبح روز جمعه بود. بسیاری از مردم کیف شب را در مترو گذراندند. در شهر قانون منع رفت و آمد به اجرا درآمده است.‎

آسوشیتدپرس از صدای تیراندازی در نزدیکی ساختمان‌های دولتی در کی‌یف خبر داد
خبرگزاری آسوشیتدپرس ظهر امروز، جمعه از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی خیابانی در پایتخت اوکراین که ساختمان‌های دولتی در آنجا قرار دارند، خبر داد. جزئیات بیشتری در این باره ارائه نشده است.

آلمان: همه گزینه‌ها برای تقویت تحریم‌ها علیه روسیه روی میز است
"کریستین لیندر"، وزیر دارایی آلمان از منزوی شدن بخش مالی روسیه در نتیجه تحریم های اروپا خبر داده و از محاصره کامل بانک های روسیه حتی بدون حذف این کشور از سیستم سوئیفت سخن گفته و تاکید کرد : مبادلات تجاری تقریبا برای روسیه به پایان رسیده است.

وی همچنین گفت: با این حال همه گزینه ها روی میز است و البته باید تاثیرات این تحریم ها هم مد نظر قرار گیرد.

احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه فنلاند به دلیل عملیات نظامی در دونباس 
وزارت امور خارجه فنلاند امروز پاول کوزنیتسوف، سفیر روسیه را تا حمله نظامی این کشور به اوکراین که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، را به شدت محکوم کند.

وزارت دفاع اوکراین: برای نبرد با نیروهای روسی کوکتل مولوتف آماده کنید
وزارت دفاع اوکراین از پیشروی اولین واحدهای روسی به کی یف خبر داده و ارتش اوکراین اعلام کرده که جاسوسان روسی در کم‌تر از 5 کیلومتری پایتخت دیده شده اند. بر این اساس صدای تیراندازی در نزدیکی مقرهای دولتی شنیده شده است.

 این وزارتخانه از شهروندان خواست کوکتل های مولوتوف را برای نبرد با نیروهای روسی آماده کنند و مشاهده فناوری های نظامی روسیه را گزارش دهند. این وزارتخانه از ساکنان خواست خانه‌های خود را ترک نکنند.

گازپروم روسیه: به ترانزیت گاز به اروپا از طریق اوکراین ادامه می‌دهیم
شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که با وجود حمله به اوکراین این شرکت به انتقال گاز به اروپا از طریق این کشور ادامه می‌دهد.

سخنگوی این شرکت دولتی روسی در این باره گفته است: گاز پروم گاز روسی را برای ترانزیت از طریق خاک اوکراین به صورت عادی و مطابق نیاز مصرف کنندگان اروپایی تامین می کند. در روز جمعه حدود 103.8 میلیون متر مکعب گاز برای این منظور تامین شده است. اوکراین شبکه گازی به طول حدود 38 هزار کیلومتر برای این منظور دارد.‎

آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه
میخایلو پودولیاک، یکی از مشاوران ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که اوکراین آماده گفتگو با روسیه به منظور مذاکره درباره بی طرفی اوکراین است. وی در عین حال این مذاکرات را منوط به دریافت ضمانتهای امنیتی دانسته است.

ممنوعیت پرواز هواپیماهای انگلیسی در حریم هوایی روسیه
یک مقام اداره هوانوردی اعلام کرد که روسیه پرواز هواپیماهای انگلیسی در حریم هوایی خود را ممنوع کرد.

نشست وزرای اروپایی در پاریس برای بررسی تاثیرات تحریم‌ها علیه مسکو
وزرای دارایی اتحادیه اروپا در نشستی در پاریس درباره اجرا و تاثیرات تحریم ها علیه روسیه بعد از حمله به اوکراین بحث و تبادل نظر می کنند.

"کریستین لیندر"، وزیر دارایی آلمان با تاکید بر اینکه این اقدامات تنبیهی علیه روسیه همچنین برای اروپا عواقب اقتصادی خواهد داشت و تورم افزایش پیدا خواهد کرد، در عین حال گفت: ما آماده ایم از اقتصاد خود حفاظت کنیم.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

مذاکره امیرعبداللهیان و همتای مجارستانی برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین
 امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان در خصوص بحران اوکراین و همکاری برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین به کشورمان گفتگو و تبادل نظر کردند.

گفتگوی تلفنی نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور اوکراین
"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس در تماسی تلفنی با "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین حمایت های بیشتر از این کشور را به وی وعده داد.

بر اساس اطلاعات دفتر "جانسون"، وی متعهد شد که در روزهای آینده به حمایت از اوکراین ادامه دهد چرا که ملت اوکراین و دنیا همچنان نشان می دهند که پوتین نمی تواند بدون مجازات عمل کند.‎

کنترل منطقه نیروگاه چرنوبیل در دست نیروهای هوابرد روسیه 
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای هوابرد این کشور کنترل منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌اند.
 
82 نظامی اوکراینی تسلیم نیروهای مسلح روسیه شدند
ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز جمعه اعلام کرد که یک پادگان نیروهای مسلح اوکراین در جزیره  "ازمینی" در سواحل دریای سیاه، متشکل از 82 سرباز، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و داوطلبانه به واحدهای نیروهای مسلح روسیه تسلیم شدند.

به گفته وی، در حال حاضر، از این سربازان تعهد گرفته شده تا از شرکت در درگیری‌ها امتناع کنند، آنها سپس به کشور و نزد خانواده‌هایشان بازگردانده خواهند شد.

فرانسه: اروپا به دنبال قطع ارتباط مالی روسیه با سیستم مالی بین‌المللی است
برونو لومر وزیر دارایی فرانسه بار دیگر تاکید کرد که اروپا به دنبال قطع ارتباط مالی روسیه با سیستم مالی بین المللی است.

وی در این رابطه گفت: اتحادیه اروپا خواستار این است که تمام راه های ارتباطی  میان روسیه و سیستم مالی جهانی را قطع کند.

روسیه: 118 زیرساخت ارتش اوکراین را منهدم کردیم
ارتش روسیه اعلام کرد که 118 سایت و زیرساخت ارتش اوکراین را منهدم کرده است.

نیروهای روسیه وارد منطقه اوبولون در حومه کی‌یف شدند
نیروهای روسیه در ادامه پیشروی‌های خود وارد منطقه اوبولون در حومه کی یف، پایتخت اوکراین شدند.

بیش از 120 هزار پناهجو از دونباس وارد خاک روسیه شدند
 به گفته یک مقام آگاه، تا به امروز بیش از 120 هزار نفر از ساکنین دو منطقه دونتسک و لوهانسک از مرز دونباس به فدراسیون روسیه عبور کرده و در مراکز اقامتی موقت در 15 منطقه فدرال روسیه مستقر شده‌اند. بیش از نیمی از این افراد کودک هستند.‎

یک مقام لهستانی: ناتو قصد ندارد به اوکراین نیرو بفرستد
مدیر دفتر امنیت ملی لهستان امروز در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که ناتو در حال بررسی اعزام نیرو به اوکراین نیست.

وی گفت: «در حال حاضر هیچ صحبتی در خصوص اعزام نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی و همچنین نیروهای لهستانی به خاک اوکراین نیست و در شرایط کنونی این مسئله اصلاً مورد توجه قرار ندارد.»

آلمان ارسال تسلیحات به اوکراین را رد کرد
"نانسی فایزر"، وزیر کشور فدرال آلمان هم در سخنانی بار دیگر بر موضع رد آلمان برای ارسال تسلیحات به اوکراین تاکید کرده و گفت:  ما طرفدار تحویل تسلیحات به اوکراین نیستیم، هیچ چیز در آنجا تغییر نکرده است."

وی با اشاره به فرار هزاران نفر از اوکراین در عین حال گفت: آلمان البته هوشیار است و برای هر چیزی که قرار است رخ دهد آماده است. وزیر کشور آلمان از آمادگی کشورش برای کمک به کشورهای همسایه در صورت هجوم احتمالی پناهندگان خبر داد.‎

کشته و زخمی شدن چند غیرنظامی در منطقه دونتسک
در شهر دونتسک، در نتیجه گلوله باران امروزصبح، جمعه، نیروهای مسلح اوکراینی به این شهر یک غیرنظامی بشدت زخمی شد.

شب گذشته نیز در نتیجه گلوله باران مجدد نیروهای مسلح اوکراینی به شهر گارلوکی در منطقه دونتسک، یک غیرنظامی کشته و پنج نفر دیگر مجروح شدند.‎

اوکراین از نفوذ نیروهای روسی به کی‌یف خبر داد
"هالنا مالیار"، معاون وزیر دفاع اوکراین در صفحه فیس بوک خود خبر داد که بعد از نبردها در اطراف کی یف چندین نظامی روسی در حال نفوذ به پایتخت هستند.

به گفته وی ارتش روسیه دو خودروی نظامی اوکراینی را تصرف کرده و ظاهرا سربازان روسی یونیفورم اوکراینی پوشیده اند و به سرعت به سمت مرکز پایتخت حرکت کرده و کاروانی از کامیون های نظامی روسی هم در حال ورود به کی یف هستند. وی تاکید کرد که آنها مطمئنا نابود خواهند شد.‎

سفیر روسیه: به تحریم‌های ژاپن پاسخ قطعی خواهیم داد
میخائیل گالوزین، سفیر روسیه در توکیو امروز جمعه اعلام کرد که مسکو قطعاً به تحریم‌های جدید دولت ژاپن پاسخ خواهد داد. وی گفت: اخیراً به مقامات عالی رتبه ژاپنی گفته‌ام که روسیه به این اقدامات پاسخ خواهد داد و معتقدم که پاسخ جدی خواهد بود.
نخست وزیر ژاپن، پیش از این اعلام کرد که با توجه به رویدادهای اوکراین، توکیو صادرات کالا به سازمان‌های روسی مرتبط با بخش نظامی را محدود می‌کند، همچنین دارایی‌های مؤسسات مالی روسیه را مسدود و اعطای روادید برای روس‌ها را محدود می‌کند.‎

ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین در دستور کار فرانسه
"فلورنس پارلی"، وزیر دفاع فرانسه هم در اظهاراتی اعلام کرده  که به زودی درباره ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین تصمیم گیری خواهد کرد. وی در گفتگو با یک رسانه غربی گفت: ما این موضوع را بررسی می کنیم و به سرعت در این باره تصمیم گیری می شود.

ادعای انگلیس درباره شکست روسیه در اولین روز حمله به اوکراین
بن والاس، وزیر دفاع انگلیس با این ادعا که روسیه می خواهد به تمام اوکراین حمله کند همچنین گفت که روسیه در اولین روز حمله به این کشور شکست خورده و به هیچ یک از اهداف و اولویت‌های مد نظر خود نرسیده است. وی شمار قربانیان در طرف روسیه را بیش از 450 نفر ارزیابی کرده است.‎

تقویت جناح شرقی ناتو در دستور کار دولت فدرال آلمان
هفته نامه اشپیگل گزارش داد که دولت فدرال آلمان اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر به جناح شرقی ناتو را در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس، وزارت دفاع آلمان می خواهد علاوه بر ارسال نیرو و تجهیزات به جناح شرقی این ائتلاف نظامی از جمله یک سیستم موشکی ضد هوایی پاتریوت را به کشورهای بالتیک بدهد. همچنین ارسال تجهیزات دیگر به این منطقه در دستور کار آلمان قرار دارد.

اردوغان: اقدام روسیه علیه اوکراین قابل قبول نیست
رئیس‌جمهور ترکیه در جمع هیئت اتحادیه بین‌المللی دموکرات‌ها در خصوص مداخله نظامی روسیه در اوکراین اظهار داشت: اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین پذیرفتنی نیست؛ این اقدام نظر ما مغایر با قوانین بین‌المللی است و ضربه سنگینی به صلح، آرامش و ثبات منطقه وارد کرد.

فرانسه: هیچکس در اروپا و آمریکا خواستار وارد شدن به جنگ با روسیه نیست
وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد هیچکس در اروپا و آمریکا خواستار وارد شدن به جنگ با روسیه نیست.

درخواست کمک اوکراین از اعضای اروپای شرقی ناتو
"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین در پیامی توئیتری از اعضای اروپای شرقی ناتو درخواست حمایت دفاعی کرده و گفته که در این باره با آندری دودا، رئیس جمهور لهستان صحبت کرده است. وی با تاکید بر اینکه به تشکیل ائتلاف ضد جنگ نیاز است، همچنین خواستار کمک برای بازگرداندن روسیه بر سر میز مذاکره شد.

سفیر روسیه در آمریکا: به اخراج مشاور سفارت پاسخ خواهیم داد
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفت: روسیه اخراج "سرگئی تریپلکوف" فرستاده و مشاور سفارت از ایالات متحده را یک اقدام غیردوستانه دیگر تلقی کرده و واکنش مناسب مسکو قابل پیش بینی است.

به گفته وی، سفارت روسیه روز گذشته یادداشتی از وزارت امور خارجه دریافت کرده که بر اساس آن، این دیپلمات بلندپایه "عنصر نامطلوب" اعلام شده است.

روسیه به تحریم‌های اتحادیه اروپا پاسخ تلافی جویانه می‌دهد
ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا پس از دیدار با "استفانو سانینو"، دبیر کل سیاست خارجی این سازمان گقت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه غیرقانونی است و قطعاً با اقدامات تلافی جویانه ازسوی مسکو مواجه خواهد شد.

در جریان اعتراضات در مسکو 600 نفر بازداشت شدند
وزارت کشور روسیه اعلام کرد که روز پنجشنبه، مأموران اجرای قانون 600 نفر از شرکت‌ کنندگان در تجمع اعتراض آمیزی که بدون هماهنگی مقامات مسئول در مسکو برگزار شده بود، را بازداشت کردند.

طبق این اطلاعات، این افراد به دلیل نقض‌های مختلف نظم و امنیت عمومی بازداشت و برای تحقیقات به ادارات پلیس منطقه منتقل شدند.

پیش از این شهرداری مسکو در رابط با مسئولیت شرکت در راهپیمایی‌های عمومی هماهنگ نشده هشدار داده بود، دلیل این امر فراخوان‌هایی در فضای مجازی برای شورش و اعتراض‌های دسته‌جمعی در پیش زمینه تشدید اوضاع سیاست خارجی بود.

مشاور وزیر کشور اوکراین: روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند/ روز سختی را در پیش رو داریم
"آنتون هراشچنکو"، مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید: امروز سخت‌ترین روز خواهد بود. مدافعان کی یف با موشک های ضد تانک که از متحدان بین المللی دریافت کرده اند، آماده هستند. ‎

چین روند تخلیه شهروندان خود از اوکراین را آغاز می‌کند
سفارت چین در اوکراین سازماندهی پروازهای تخلیه شهروندان خود از اوکراین را آغاز کرده است. سفارت این کشور خطاب به اتباع خود گفت: هرکسی که می‌خواهد کشور را ترک کند باید وسایل خود را بسته و آماده باشد. زمان شروع پروازها به ایمنی پرواز بستگی دارد.‎

ناتو جبهه شرقی خود را تقویت می‌کند
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرده که ناتو به تقویت حضور نظامی خود در جناح شرقی این ائتلاف ادامه خواهد داد.

وی یادآور شد که پیمان آتلانتیک شمالی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته توان نظامی خود را در سمت شرقی افزایش داده تا از حمله احتمالی به خاک ناتو جلوگیری کند.

گارد مرزی اوکراین: چندین کشته و مجروح در درگیری‌های شب گذشته
گارد مرزی اوکراین همچنین از شلیک موشک به یکی از پست های خود در جنوب این کشور در دریای آزوف خبر می دهد. این نهاد در فیس بوک اعلام کرد که در طول شب چندین کشته و مجروح وجود داشته است. به گفته ارتش اوکراین، مسکو می خواهد یک کریدور بین دو منطقه درگیری را تصرف کند و کی یف را مسدود کند. ‎

زاخارووا از امکان تماس با کی‌یف خبر داد
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، مقامات مسکو معتقدند که با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، هنوز هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف از بین نرفته و این مسئله امکان پذیر است.

به گفته وی، سئوال اینجاست که آیا آنها (طرف اوکراینی) این تماس‌ها را می‌خواهند و چه می‌خواهند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز گذشته اعلام کرده بود که اوکراین پیشنهاد بازگشت به مسیر صلح را دارد، چرا که کشورش راه جنگ را انتخاب نکرده است.‎

درگیری شدید ارتش اوکراین با نیروهای روسی در شمال غرب کی‌یف
 
بر اساس اطلاعات ستاد کل اوکراین، ارتش در حال حاضر به شدت با نیروهای روسی در منطقه شمال غربی کی یف پایتخت درگیر است. بر این اساس در ایوانکی یف، در حدود 80 کیلومتری شمال غرب پایتخت اوکراین، چتربازان با تعداد زیادی از نیروهای روسی در حال پیشروی با خودروهای زرهی روبرو شدند.

ستاد کل اعلام کرد که درگیری در فرودگاه مهم استراتژیک هاستومل نیز جریان دارد و نیروهای اوکراینی در آنجا مواضع خود را حفظ کردند. بر اساس گزارش رسانه ها، نیروهای روسی همچنین به فرودگاه شهر ریونه در غرب این کشور حمله کردند.‎

درخواست مجدد زلنسکی از روسیه درباره مذاکره برای توقف درگیری‌ها
 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اوایل صبح امروز، جمعه بار دیگر از روسیه خواست تا مذاکرات برای توقف درگیری‌ها را آغاز کند.

زلنسکی گفت: «در هر صورت دیر یا زود، روسیه باید با ما مذاکره کند، درباره چگونگی پایان دادن به خصومت‌ها و توقف این تهاجم صحبت کند. هرچه این گفتگو زودتر آغاز شود، ضررهای خود روسیه کمتر خواهد شد.» 

شنیده شدن صدای چند انفجار در پایتخت اوکراین
رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که صبح امروز جمعه صدای چند انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین شنیده شده است.

از جمله صداهای انفجار در محلات پچرسکی  و گلوسییفسکی و در محله پوزنیاکی شنیده شد. به گزارش رسانه های اوکراینی، همچنین شش انفجار در منطقه ترویشچینا در کیف شنیده شده است.

صدای آژیرهای خطر در کی‌‌یف به گوش رسید
خبرنگار الجزیره از پایتخت اوکراین گزارش داد صدای آژیرهای خطر از کی‌یف به گوش رسیده است.

سرکشی سفیر کشورمان در اوکراین به محل اسکان دانشجویان ایرانی
با توجه به انتشار برخی کلیپ‌ها و ابراز نگرانی از سوی دانشجویان ایرانی، منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین شب گذشته با سرکشی به محل اسکان برخی دانشجویان ایرانی مقیم کی‌یف از نزدیک با آنها گفتگو کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

وزیر دفاع روسیه خواستار احترام به نظامیان اوکراینی شد
سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه به تمامی فرماندهان واحدهای نظامی این کشور دستور داده است تا با سربازان اوکراینی با احترام رفتار کنند، زیرا آنها به مردم خود سوگند یاد کرده و دستورات را اطاعت کردند. وزیر دفاع همچنین تاکید کرد که برای نظامیان اوکراینی که سلاح خود را زمین گذاشته باید کریدور امنی برای خروج از کشور ایجاد شود.

روز پنجشنبه نیروهای مرزبانی فدراسیون روسیه گزارش دادند که مرزبانان اوکراینی واحدهای خود را ترک کرده و از شرکت در درگیری خودداری می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از روسیه خواست نیروهایش را از اوکراین خارج کند
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته، پنجشنبه بار دیگر از روسیه خواست تا نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند. او قبلاً در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه 23 فوریه پیام مشابهی را ارائه کرده بود.

گوترش در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: روسیه باید عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و نیروهایش را بازگرداند، زیرا این اقدامات مغایر با منشور سازمان ملل است. وی برای نخستین بار به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خطاب کرده و از او خواست "به صلح فرصت دهد، زیرا تعداد زیادی از مردم کشته شده‌اند."

تقویت برنامه ارسال تسلیحات جدید به اوکراین
دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در مکالمه تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد و پس از آن، از برنامه‌هایی برای ارسال تسلیحات جدید به کی‌یف و اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه خبر داد.

وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: با وزیر امور خارجه بلینکن تلفنی در خصوص راه های توقف تجاوزات وحشیانه روسیه به اوکراین صحبت کردم. وی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه و همچنین برنامه‌هایی برای تحویل سلاح‌های دفاعی جدید برای کمک به اوکراین در دفاع از خود توضیح داد.

زلنسکی حضور خود در کی‌یف را تایید کرد
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته اعلام کرد که او وبه همراه خانواده‌اش کشور را ترک نکرده‌اند. زلنسکی تاکید کرد که خانواده و فرزندانش نیز در کشور باقی خواهند ماند.

وی همچنین قصد دارد با فدراسیون روسیه درباره وضعیت بی‌طرف اوکراینی گفتگو کند.

کرملین: اوکراین باید از دست نازی‌ها آزاد شود
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران توضیح داد که در شرایط ایده‌آل، نازی‌زدایی اوکراین باید مهمترین دستاورد اقدامات روسیه باشد. پسکوف در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «در حالت ایده‌آل، باید اوکراین را آزاد کرد، آن را از دست نازی‌ها، از افراد و ایدئولوژی طرفدار نازی‌ها پاک کرد».

سخنگوی کرملین همچنین توضیح داد که غیرنظامی کردن اوکراین به معنای "خنثی کردن توان بالقوه نظامی این کشور است که اخیراً به طور قابل توجهی، از جمله به دلیل فعالیت شدید کشورهای خارجی افزایش یافته است".

  رایزنی تلفنی پوتین و نخست وزیر هند درباره عملیات روسیه برای حفاظت از دونباس   
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز پنج‌شنبه، 24 فوریه، روند اوضاع پیرامون اوکراین را بررسی کردند.
پوتین در این گفتگوی تلفنی به اقدامات تهاجمی کی‌یف و اقدامات غیرقابل قبول ناتو اشاره کرد که در رابطه با آن عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس آغاز شد.
پوتین ارزیابی اصولی خود را از اقدامات تهاجمی دولت اوکراین علیه غیرنظامیان دونباس و همچنین سیاست مخرب چندین ساله آن با هدف شکست توافقات مینسک را تشریح کرد.


21:50 وزارت دفاع روسیه آخرین وضعیت پیشروی نیروهای روسی را در خاک اوکراین اعلام کرد
 


نقشه میدانی از مناطقی که تا کنون توسط ارتش روسیه به تصرف درآمده است

21:18 نیروگاه اتمی چرنوبیل به تصرف روسیه در آمد

بر اساس تصاویر منتشر شده توسط منابع روسی، نیروهای ارتش این کشور موفق به تصرف منطقه چرنوبیل و محوطه نیروگاه اتمی مشهور این شهر در نزدیکی مرز بلاروس شدند.

20:17 جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان اعلام کردند برای شرایط اوکراین «دعا» می‌ کنند.

برخی منابع اوکراینی می گویند ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه جزیره Zmeiny را به تصرف خود درآورده‌اند.
 

بنا به گفته منابع اوکراینی نبرد بین ارتش اوکراین و ارتش روسیه که از جبهه شبه جزیره کریمه در حال پیشروی هستند، در جنوب شهر Kherson برقرار است.
 


بر خلاف ادعاهای اولیه، تا کنون خبر یا تصاویر موثقی از عملیات آبی خاکی در بنادر اودسا و ماریوپل منتشر نشده است.
 
تصویری از سایت راداری P-۱۴F اوکراین مستقر در نزدیکی شهر ماریوپل که صبح امروز در حمله هوایی ارتش روسیه هدف قرار گرفت

۱۸:۵۰ منع آمدوشد در کی‌یف
شهردار کی یف از اعمال مقررات منع آمد و شد در پایتخت اوکراین خبر داد

۱۸:۳۳ ورود نیروهای روس بدون درگیری به خارکیف 
خبرنگار «العربیه» خبرداد نیروهای روسی بدون درگیری وارد شهر خارکیف اوکراین شدند.

۱۸:۲۲ شورای امنیت فردا تشکیل جلسه می دهد
شورای امنیت سازمان ملل فردا جمعه به منظور بحث درباره تحولات در اوکراین تشکیل جلسه می دهد. در این نشست قرار است پیش‌نویس قطعنامه محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین  مورد بررسی قرار گیرد.

۱۸:۲۰ اتحادیه اروپا سفیر روسیه را احضار کرد
اتحادیه اروپا سفیر روسیه را در اعتراض به حمله نظامی مسکو به اوکراین احضار کرد.

۱۸:۱۴ کِشتی ترکیه توسط یک بمب هدف قرار گرفت
شبکه خبری اِن‎تی‌وی هم اکنون در گزارشی اعلام کرد که یک فروند کِشتی باری ترکیه در مسیر اودسا به رومانی توسط یک بمب هدف قرار گرفت. 

۱۸:۱۰ نشست سران گروه ۷ آغاز شد
نشست سران کشورهای عضو گروه ۷ متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا برای بررسی بحران اوکراین آغاز شد.

۱۷:۵۶ روسیه نیز روابط دیپلماتیک خود با اوکراین را قطع کرد
وزارت خارجه روسیه امروز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اقدام اوکراین در قطع روابط دیپلماتیک با مسکو از واکنش مشابه و تلافی جویانه خود خبر داد.
در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: مسکو از این اقدام کی‌یف متعجب نشده است. روسیه این اقدام اوکراین را در راستای «سیاست‌های روسیه هراسانه» کی‌یف تلقی می‌کند.
 
۱۷:۱۴ سوخو ۲۵ روسیه سقوط کرد / ۷۴ زیرساخت نظامی اوکراین از کار افتاد
وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه حملات نیروهای مسلح روسیه، ۷۴ زیرساخت نظامی زمینی اوکراین از کار افتاده است. از جمله ۱۱ فرودگاه نیروهای هوایی، ۳ موضع فرماندهی، ۱۸ پدافند هوایی S-۳۰۰ و Buk-M۱ نیز نابود شدند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است: جت جنگنده سوخو ۲۵ روسیه به دلیل خطای خلبان سقوط کرد؛ خلبان پس از خروج اضطراری اکنون در سلامتی کامل و در یک پایگاه نظامی به سر می‌برد.

۱۷:۱۴ ماریا زاخارووا: نبرد امروز تلاشی برای جلوگیری از یک جنگ جهانی است
وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نبرد امروز تلاشی برای جلوگیری از یک جنگ جهانی است.

۱۶:۲۵ وزیر خارجه روسیه: بحران اوکراین نتیجه خودداری «کی‌یف» از اجرای توافقات «مینسک» است
لاوروف در تماس تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود اظهار داشت: علت بحران اوکراین، امتناع این کشور از اجرای توافقات مینسک بوده که به تشویق ایالات متحده از اجرای این توافقات سرپیچی کرده است.

وزیر خارجه چین نیز ضمن تأیید اظهارات لاوروف در خصوص علت اصلی ظهور و بروز بحران اوکراین، اظهار داشت: مقامات کی‌یف از اجرای توافقات مینسک سر باز زدند و همین مسأله بحران اوکراین را به دنبال داشت.

دانلود فیلم
 
۱۶:۲۵ وزیر خارجه روسیه: بحران اوکراین نتیجه خودداری «کی‌یف» از اجرای توافقات «مینسک» است
لاوروف در تماس تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود اظهار داشت: علت بحران اوکراین، امتناع این کشور از اجرای توافقات مینسک بوده که به تشویق ایالات متحده از اجرای این توافقات سرپیچی کرده است.

وزیر خارجه چین نیز ضمن تأیید اظهارات لاوروف در خصوص علت اصلی ظهور و بروز بحران اوکراین، اظهار داشت: مقامات کی‌یف از اجرای توافقات مینسک سر باز زدند و همین مسأله بحران اوکراین را به دنبال داشت.
 
دانلود فیلم

۱۶:۱۰ موج دوم حملات روسیه در خاک اوکراین آغاز شد
ارتش روسیه در موج دوم حملات خود با استفاده گسترده از بالگردها اقدام به هلی‌برن نیروها به پشت خطوط دفاعی و عمق خاک اوکراین نموده است.

۱۶:۰۶ اتحادیه اروپا باید پوتین را تحت تحریم‌های شدید قرار دهد
«مارک روتی» نخست وزیر هلند امروز در پی حمله روسیه به اوکراین گفت: تحریم‌های اتحادیه اروپا باید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و دولت وی را هدف قرار دهد.

وی خواستار اعمال تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا علیه روسیه شد و گفت: این تحریم‌ها پوتین و دولت وی را هدف قرار خواهد داد نه روسیه را. ما به شدت به پوتین ضربه خواهیم زد.

۱۵:۴۷ سخنگوی کرملین: روسیه به صورت مشروط آماده مذاکره با اوکراین است
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در سخنانی اظهار داشت: روسیه آماده مذاکره با اوکراین است مشروط بر اینکه کی‌یف بی طرف باشد و با استقرار تجهیزات ناتو در خاک کشورش مخالفت کند.

وی با اعلام این خبر افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مدت زمان عملیات نظامی در اوکراین را طبق اهداف خود مشخص خواهد کرد.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره احتمال از بین رفتن کامل ارتش اوکراین گفت: هدف خنثی سازی و از بین بردن توانمندی‌های نظامی کی‌یف است زیرا اوکراین تهدیدی برای امنیت ملی ما به شمار می‌رود.

۱۵:۳۰ اردوغان: از اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کنیم
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز پنجشنبه با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود گفتگو کرد. دو طرف در این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات اوکراین رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با زلنسکی گفت: ما معتقدیم که اوکراین در حال دفاع از وحدت اراضی خود در برابر نیروهای نظامی روسی است. از همین روی، آنکارا از کی‌یف در برابر مسکو حمایت می‌کند.

۱۵:۲۲ صدراعظم آلمان: از پوتین می‌خواهم حمله به اوکراین را فوراً متوقف کند
«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. وی گفت: از پوتین می‌خواهم که فوراً حمله به اوکراین را متوقف سازد.

بر اساس این گزارش، صدر اعظم آلمان اظهار داشت: پس از حمله روسیه به اوکراین، برگزاری جلسه ویژه و فوق العاده پارلمان آلمان در روز یکشنبه را خواستار شدم. جان بسیاری از افراد در نتیجه جنگ در اوکراین با خطر مواجه شده است.

۱۵:۱۷ دبیرکل ناتو: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج سازد و به مسیر دیپلماسی بازگردد
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. وی گفت: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج سازد و به مسیر دیپلماسی بازگردد.

بر اساس این گزارش، استولتنبرگ افزود: مسکو مسئول حمله نظامی به اوکراین است. ما حمله نظامی به اوکراین را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانیم. ما تعرض به حاکمیت یک کشور مستقل را محکوم می‌کنیم.

دبیرکل ناتو یادآور شد: ما برای دفاع از متحدانمان اقدام می‌کنیم.

 
۱۴:۳۶ «ناتو» به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. ناتو ضمن محکوم کردن این عملیات، مسکو را تهدید کرده است.

بر اساس این گزارش، سازمان ناتو در بیانیه خود آورده است: رفتارهای غیرقابل توجیه روسیه در اوکراین پیامدهای وخیمی برای آن به دنبال خواهد داشت. مشارکت بلاروس نیز در جنگ علیه اوکراین غیرقابل توجیه است.

ناتو افزوده است: روسیه باید فوراً عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف سازد. ما خود را متعهد به حمایت از وحدت اراضی اوکراین می‌دانیم. روسیه باید نیروهایش را مرزهای اوکراین و داخلِ این کشور، بیرون بکشد.

۱۴:۳۵ سفیر روسیه در انگلیس احضار شد
وزارت خارجه انگلیس در پی حمله صبح امروز روسیه به اوکراین، سفیر مسکو در لندن را احضار کرد.

پیش از این بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس حمله روسیه به اوکراین را فاجعه‌ای برای قاره اروپا خوانده بود و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده بود.
 
دانلود فیلم

۱۴:۲۳ بسیاری از نظامیان اوکراینی سلاح‌هایشان را روی زمین گذاشتند
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: بسیاری از نظامیان اوکراینی پایگاه‌های خود را ترک و سلاح‌هایشان را روی زمین گذاشتند.

این وزارتخانه تأکید کرد که نیروهای مردمی دونتسک و لوهانسک با تجاوزگری ارتش اوکراین مقابله می‌کنند. ارتش روسیه نیز از مردم لوهانسک و دونتسک در برابر تجاوزهای ارتش اوکراین حمایت به عمل می‌آورد.

این وزارتخانه همچنین عنوان کرد که نیروهای ارتش روسیه به هیچ وجه ساختمان‌ها و مناطق مسکونی را مورد هدف قرار نمی‌دهد. حملات تنها منحصر به پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی است.

۱۴:۰۸ تعداد زیادی از نظامیان اوکراینی از خط مقدم عقب نشینی کردند
«ایوان فیلیپو ننکو» سخنگوی نیروهای مردمی جمهوری لوهانسک گفت که گروه زیادی از نیروهای اوکراینی در حال ترک جبهه مقدم در خطوط تماس هستند.

بر اساس اطلاعات امنیتی، عقب نشینی قابل توجهی از سوی نظامیان اوکراینی در طول خط تماس انجام گرفته است.

برخی اطلاعات تأیید می‌کند که این نظامیان به طور دسته جمعی از اجرای دستورات فرماندهی سرباز می‌زنند و پُست های خود را ترک می‌کنند.

۱۳:۵۲ پکن: روسیه کشوری بزرگ است و تصمیماتش را به صورت مستقل اتخاذ می‌کند
«هوآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. وی گفت: به کار بردن واژه «تهاجم و تجاوز نظامی» در خصوص عملیات روسیه سخت گیرانه است. به کار بردن این اصطلاح، متعصبانه است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: روسیه یک کشور بزرگ است. دولتمردان این کشور تصمیمات استراتژیک خود را به صورت مستقل اتخاذ می‌کنند. آنها برای اتخاذ تصمیماتشان به موافقت یا مخالفت چین نیازی ندارند.

این مقام چینی با بیان اینکه پکن از نزدیک تحولات اوکراین را دنبال می‌کند، اظهار داشت: ما طرف‌های مختلف را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم و معتقدیم که نباید اوضاع در اوکراین از کنترل خارج شود.

۱۳:۴۶ «بوریس جانسون» خواستار نشست فوق‌العاده ناتو شد
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست که در خصوص حمله روسیه به اوکراین نشست فوق‌العاده برگزار کند.

وی در حساب شخصی خود در توئیتر با اعلام این مطلب افزود: عملیات جدید روسیه در اوکراین یک فاجعه برای قاره ما به حساب می‌آید. این موضوع را با رهبران گروه ۷ در جریان می‌گذارم و همچنین از سران ناتو می‌خواهم که در اسرع وقت نشست فوق‌العاده برگزار کنند.

۱۱:۴۱ انفجار انبار تسلیحات ارتش اوکراین در وینیتسا
تصاویری از انفجار انبار تسلیحات اوکراین در وینتیسا را مشاهده می‌کند.

* تصویر از مواضعی در اوکراین که مورد اصابت موشک های روسی قرار گرفتند 

 
۱۰:۵۸ بمباران پایگاه دریایی ارتش اوکراین در اودسا
نیروهای نظامی روسیه پایگاه دریایی ارتش اوکراین در اودسا را بمباران کردند.
 
دانلود فیلم

۱۰:۵۸ ورود نیروهای زمینی روسیه از مرز کریمه به داخل اوکراین
نیروهای نظامی روسیه از طریق شبه جزیره کریمه در حال ورود به اوکراین هستند که در ادامه فیلم آن را مشاهده می‌کنید.

۱۰:۴۹ ماکرون: برای توقف جنگ در اوکراین تلاش می‌کنیم
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد و با مقامات کی‌یف اعلام همبستگی کرد. رئیس جمهور فرانسه در این خصوص گفت: ما در پاریس برای توقف جنگ در اوکراین تلاش خواهیم کرد. عملیات روسیه در اوکراین از دیدگاه ما محکوم است. ما خواستار توقف هرچه سریع‌تر جنگ هستیم.

پیشتر «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین سخنانی را در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور مطرح کرد. رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار اقدام فوری آنها برای توقف فوری جنگ علیه اوکراین شدم.

۱۰:۴۷ زلنسکی از تلاش ناموفق برای گفت‌وگو با پوتین خبر داد
رئیس‌جمهور اوکراین از شهروندان این کشور خواسته آرامش خود را حفظ کنند. او گفته تلاش کرد چهارشنبه با پوتین تماس تلفنی برقرار کند که ناموفق بوده است.

۱۰:۲۲ عدم حمله روسیه به ساختمان‌های مسکونی
شبکه المیادین اعلام کرد: دور از انتظار است که ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی مورد حمله قرار گیرد. همچنین رئیس کمیته بازار مالی دوماً روسیه گفت: بانک مرکزی برای سناریوهای مختلف آماده است و وضعیت نقدینگی را تحت کنترل خواهد داشت.

۱۰:۱۷ بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۵ بامداد به تأسیسات نظامی و فرودگاه‌های اوکراین در تعدادی از شهرها حمله کرده‌اند.

* مردم کی‌یف در حال ترک پایتخت هستند
پس از سخنرانی "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین در مورد حمله روسیه به این کشور و اعمال حکومت نظامی، بسیاری از ساکنان پایتخت در تلاش هستند تا آنجا را ترک کنند. تصاویر منتشر شده  خودروها را در مسیر خروج از شهر نشان می‌دهد. هشدار هوایی قبلاً در کی یف به صدا درآمده بود و صدای آژیر در تصاویر زنده شنیده می‌شد. زلنسکی از مردم خواسته بود در خانه بمانند.


۱۰:۱۶ هجوم مردم اوکراین به فروشگاه‌ها
همزمان با عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آخرین خبرها حاکی از آن است که مردم این کشور به صورت گسترده به فروشگاه‌ها یورش برده‌اند.

۹:۵۵ جلسه فوق‌العاده نخست وزیر انگلیس
در پی افزایش تنش و درگیری در اوکراین، نخست وزیر انگلیس جلسه فوق‌العاده تشکیل داد. لوهانسک آغاز یورش به یک شهر تحت کنترل اوکراین در دونباس را اعلام کرد.

۹:۴۰ خودداری نخست وزیر هند از اظهار نظر در خصوص عملیات روسیه
نیویورک تایمز: نخست وزیر و وزارت خارجه هند که به طور معمول به روسیه برای تأمین تجهیزات نظامی نیازمند هستند، اظهار نظری در خصوص اظهارات ولادیمیر پوتین در زمینه آغاز عملیات نظامی در اوکراین نکرده‌اند.

۹:۳۶ پوتین: به دنبال اشغال اوکراین نیستیم
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی تأکید کرد: ما به دنبال اشغال اوکراین نیستیم و هرگونه دخالت نظامی خارجی را فوراً پاسخ می‌دهیم. رئیس جمهور روسیه در این سخنانی اظهار داشت: به نظامیان اوکراینی توصیه می‌کنم که سلاح‌هایشان را روی زمین بگذارند و به خانه‌هایشان بازگردند. کسانی که به این توصیه عمل کنند می‌توانند مناطق محل درگیری را از راه دریایی ترک کنند.

پوتین عنوان کرد: مسئولیت هر گونه خونریزی احتمالی در جنگ کنونی بر عهده نظام حاکم در اوکراین است. ما خود را برای هر گونه سناریویی آماده کرده‌ایم. کسانی که برای جلوگیری از عملیات روسیه در اوکراین تلاش می‌کنند با پاسخی مواجه خواهند شد که در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اند.

۹:۳۴ وزارت دفاع روسیه: تمامی سامانه پدافند هوایی اوکراین منهدم شد
وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی سامانه پدافند هوایی اوکراین منهدم شد. گارد مرزی اوکراین در هنگام ورود ارتش روسیه هیچ‌گونه مقاومتی از خود نشان نداد. نیروهای مردمی جمهوری لوهانسک از نیروهای اوکراینی خواستند که سلاح‌های خود را تحویل دهند.

۹:۳۴ تکذیب ادعای سرنگونی جنگنده روسی
ارتش اوکراین گفته است که پدافند هوایی این کشور یک فروند هواپیمای روسی را در شرق اوکراین ساقط کرده است. با این حال، روسیه ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره سرنگونی یک جنگنده روسی را تکذیب کرد.

رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند بخش تحت کنترل اوکراین در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است. رئیس منطقه کریمه هم می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده می‌شود.

۹:۲۷ رئیس جمهور اوکراین: جهان از ما حمایت کند
«ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز پنجشنبه سخنانی را در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور مطرح کرد. رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار اقدام فوری آنها برای توقف فوری جنگ علیه اوکراین شدم.

رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: من همچنین خواستار تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه روسیه توسط رهبران جهان شدم. من به رهبران جهان گفتم: فوراً تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند.

۸:۵۹ جو بایدن: تحریم‌های سختی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم
«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. بایدن گفت: تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال می‌کنیم. رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: آمریکا به حمایت‌های خود از اوکراین ادامه می‌دهد. رئیس جمهور اوکراین از من خواست تا با صراحتِ تمام در رابطه با حمله روسیه به اوکراین، با جهانیان سخن بگویم.

وی در ادامه افزود: متحدان آمریکا نیز اقداماتی را علیه روسیه انجام خواهند داد. بدون شک، آنها هم همچون ایالات متحده آمریکا تحریم‌های سختی را علیه روسیه و مقامات این کشور در نظر خواهند گرفت.

صبح امروز وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی در عملیات ویژه خود از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که زیرساخت‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی اوکراین را به تعطیلی بکشاند.

۸:۵۹ سخنان بایدن، استولتنبرگ و نماینده آلمان در سازمان ملل
بایدن: ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به صورت متحد و قاطع به حمله روسیه به اوکراین پاسخ خواهند داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو: حمله بی پروا روسیه به اوکراین را به شدت محکوم می‌کنم.

نماینده دائم آلمان در سازمان ملل: از روسیه می‌خواهیم فوراً عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و نیروهای خود را خارج کند.

۸:۵۳ واکنش وزارت خارجه اوکراین
وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد: روسیه جنگی گسترده علیه اوکراین آغاز کرد. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد. جهانیان به کمک اوکراین بیایند و جنگ را متوقف سازند.

در همین حال، خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرد حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است. یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

۸:۴۵ حمله نیروهای «لوهانسک» به «شاستیا» اوکراین
خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرده حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است.

۸:۳۳ وزارت دفاع روسیه: زیرساخت‌های نظامی اوکراین را از بین می‌بریم
وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی در عملیات ویژه خود از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که زیرساخت‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی اوکراین را به تعطیلی بکشاند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: از سلاح‌های دقیق علیه زیرساخت‌های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هواپیماها استفاده می‌شود.

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دستور داد که نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. خبرنگار الجزیره از دونباس گزارش داد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که حمله هوایی یا موشکی در کار نیست.

۸:۳۱ شنیده شدن صدای انفجار در منطقه فرودگاه بوریسپول
خبرنگار تاس تأیید کرد که صدای انفجار در منطقه فرودگاه بوریسپول در نزدیکی کی‌یف شنیده شده است. تعداد زیادی خودروی شخصی از کی‌یف پایتخت اوکراین خارج می‌شوند.

۷:۳۱ آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین
پوتین تأیید کرد که روسیه یک عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین با هدف حفاظت از ساکنان دونباس آغاز کرده است. وی از سربازان اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند پوتین گفت روسیه اجازه نخواهد داد که ناتو در مرزهایش به صورت نظامی مستقر شود. او گفت که ناتو از خطوط قرمز عبور کرده است. روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد، بلکه از خود در برابر خطر چالش‌های خارجی دفاع می‌کند. تلاش‌های روسیه برای توافق بر سر تضمین‌های امنیتی شکست خورده و وضعیت خطرناک‌تر شده است.

* در ادامه فیلم‌های منتشر شده از تحولات اوکراین را مشاهده می‌کنید:

تصاویر منتشر شده از داخل پناهگاه پایتخت اوکراین

دانلود فیلم

مردم کی یف در حال ترک پایتخت هستند
پس از سخنرانی "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین در مورد حمله روسیه به این کشور و اعمال حکومت نظامی، بسیاری از ساکنان پایتخت در تلاش هستند تا آنجا را ترک کنند.

دانلود فیلم

هشدار پوتین به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی با هشدار به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین گفت: پاسخ روسیه فوری خواهد بود و شما را به چنین عواقبی سوق خواهد داد که هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اید. ما برای هر گونه تحول وقایع آماده‌ایم. تمام تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است.
 
دانلود فیلم

رئیس جمهوری اوکراین، از شهروندان روسیه درخواست کرد که از حمله به اوکراین حمایت نکنند
ولادیمیر زلنسکی که به زبان روسی صحبت می‌کرد گفت افرادی که می توانند جنگ را متوقف کنند «در میان شما هستند.»

وی در عین حال از مردم روسیه خواست تا به جنگ اعتراض کنند.
 
دانلود فیلم

آتش‌سوزی در فرودگاه شهر خرسون در جنوب اوکراین
خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش داد حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است.
 
دانلود فیلم

به صدا درآمدن آژیرهای هشدار حمله هوایی در پایتخت اوکراین

دانلود فیلم

دانلود فیلم

تصاویر الجزیره از هجوم مردم به فروشگاه‌ها در کی‌یف پایتخت اوکراین

دانلود فیلم

در حال تکمیل است…

نظر شما