شناسهٔ خبر: 52748994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بحران اوکراین؛ حملات نظامی روسیه به اوکراین/ تحریم مقام های ارشد و خط لوله نورد استریم ۲ روسیه/ نشست اضطراری ناتو/ اوکراین: بحران دامن همه را خواهد گرفت

صاحب‌خبر -

شفقنا- طبق آخرین اخبار از تحولات اوکراین، روسیه حملات نظامی به اوکراین را آغاز کرده است که کی یف می گوید در پی این حملات ۵ جنگنده و بالگرد روسیه را سرنگون کرده است.  جو بایدن رییس جمهور آمریکا در جدیدترین موضع گیری خود اعلام کرد که تحریم های شدیدی علیه روسیه اعمال خواهد کرد و در کنار آن خط لوله نورد استریم ۲ روسیه را تحریم کرد. اتحادیه اروپا نیز تحریم مقام‌های ارشد روسیه را در دستور کار قرار داد. اوکراین ضمن اعلام آمادگی گفت وگو با روسیه، از سازمان ملل درخواست کمک کرد و هشدار داد که بحران اوکراین دامن همه را خواهد گرفت. روسیه نیز می گوید به شهرهای اوکراین حمله نکرده و فقط زیرساخت های نظامی و دفاعی اوکراین را هدف قرار می دهد. روسیه همچنین تأکید دارد که سران مناطق دونتسک و لوهانسک از پوتین خواستند برای جلوگیری از حملات بیشتر دولت اوکراین به این مناطق، به آنها کمک نظامی کند.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار تحولات اوکراین آمده است:

بمباران اوکراین از روسیه، بلاروس و کریمه

کیف: ۵ جنگنده و بالگرد روسیه را سرنگون کردیم

روسیه صبح امروز(پنج شنبه) عملیات نظامی گسترده ای را در خاک اوکراین آغاز کرد. این موضوع اندکی پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین در سخنانی این موضوع را اعلام کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز، گارد مرزی اوکراین، وقوع حملاتی به یگان ها و گشت ها و پاسگاههای مرزی را با استفاده از تجهیزات سنگین و سبک تایید کرد.

گارد مرزی اوکراین یادآور شد که مرزهای اوکراین از روسیه و بلاروس و همچنین کریمه مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

هم زمان بامداد امروز(پنج شنبه) صدای انفجارهایی در کیف و شهرهای نزدیک خط مقدم جبهه و در امتداد سواحل این کشور شنیده شد.

در خارکف دومین شهر اوکراین در ۳۵ کیلومتری مرزهای با روسیه نیز صدای انفجارهایی شنیده شد.

از سوی دیگر ارتش اوکراین امروز(پنج شنبه) اعلام کرد که پنج جنگنده و بالگرد روسیه را در لوهانسک سرنگون کرده است.

در همین حال و با بمباران بخش هایی از اوکراین، صدای آژیرهای خطر در شهر لویو واقع در غرب اوکراین به صدا درآمده است.

جانسون: دست بسته نخواهیم بود

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت که پوتین خون ریزی را در اوکراین انتخاب کرده است.

جانسون در گفتگو با رئیس جمهوری اوکراین گفت که غرب در برابر حمله پوتین علیه اوکراین دست بسته نخواهد بود.

صدراعظم آلمان نیزدر سخنانی گفت که هدف قرار گرفتن ساختمان های مسکونی و زیر ساخت های مدنی در حملات روسیه دور از انتظار نیست.

 نشست اضطراری ناتو

در همین حال و پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، سفرای پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نشست اضطراری برگزار کردند.

سران اتحادیه اروپا نیز تصمیم گرفتند یک نشست اضطراری به هدف تحریم هرچه بیشتر روسیه برگزار کنند.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که در پی حمله روسیه، بایدن با رئیس جمهوری اوکراین تماس تلفنی برقرار کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که زیرساخت های نظامی پایگاههای هوایی اوکراین را ویران کرده و پدافندهای این کشور را از کار انداخته است.

شرکت های هواپیمایی نیز نسبت به هرگونه پرواز بر فراز اوکراین هشدار دادند.

وزیر خارجه اوکراین در سخنانی گفت که پوتین جنگ همه جانبه ای را علیه اوکراین آغاز کرده است.

اعلام وضعیت اضطراری در اوکراین 

اعلام "وضعیت اضطراری" در اوکراین/کی‌یف شهروندانش را از روسیه فراخواند اعلام "وضعیت اضطراری" در اوکراین/کی‌یف شهروندانش را از روسیه فراخواند

پارلمان اوکراین با درخواست رئیس جمهوری این کشور برای اعلام وضعیت اضطراری در سراسر اوکراین موافقت کرد.

به گزارش پایگاه خبری اسکای، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین کمی پیش‌تر خواستار اعلام وضیت اضطراری سراسری در این کشور شده بود.

این در حالیست که اوکراین برای حمله‌ای وسیع از سوی روسیه آماده می‌شود.

وضعیت اضطراری به مقامات اوکراین این اجازه را می‌دهد تا تحرکات مردم را محدود کنند.

آن‌ها همچنین می‌توانند راهپیمایی، احزاب سیاسی و سازمان‌هایی را به نفع امنیت ملی و نظم عمومی اوکراین ممنوع کنند.

وزارت خارجه اوکراین نیز شهروندانش را از سفر به روسیه بر حذر داشته و از اوکراینی‌های مستقر در مسکو خواسته است به کشورشان بازگردند. این وزارتخانه اعلام کرد، ممکن است “تهاجمات” مسکو به کاهش خدمات کنسولی منجر شود.

ساعاتی پیش الکسی دانیلوف، رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به پارلمان این کشور گفت: مدت‌ها از اعلام وضعیت اضطراری خودداری می‌کردیم…اما امروز اوضاع پیچیده‌تر شده است.

گفتنی است که این اعلام وضعیت اضطراری جدید، جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک را شامل نمی‌شود، چرا که از سال ۲۰۱۴ در این دو منطقه وضعیت اضطراری برقرار است.

جو بایدن خط لوله نورد استریم ۲ روسیه را تحریم کرد
جو بایدن خط لوله نورد "استریم ۲ "روسیه را تحریم کرد جو بایدن خط لوله نورد "استریم ۲ "روسیه را تحریم کرد کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن به دولت خود دستور داده‌ که تحریم‌هایی را علیه شرکت سازنده خط لوله نورد استریم ۲ روسیه اعمال کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای به نقل از رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اگر روسیه مسیر تشدید بحران اوکراین را در پیش بگیرد، در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور تردید نخواهیم کرد.

در این بیانیه آمده که بایدن به دولت خود دستور داده‌ که تحریم‌هایی را علیه شرکت سازنده خط لوله نورد استریم ۲ (خط لوله جریان شمالی ۲ ) روسیه اعمال کند.

بایدن در بیانیه‌ای که شامگاه چهارشنبه صادر و توسط کاخ سفید منتشر شد، گفت: «از زمانی که روسیه استقرار نیروهای خود را در مرز اوکراین آغاز کرد، ایالات متحده از نزدیک با متحدان و شرکای خود برای پاسخ دادن به شیوه‌ای قوی و متحد همکاری کرده است. آلمان در این تلاش‌ها پیشرو بوده است و ما از نزدیک تلاش‌های خود را برای توقف خط لوله جریان شمالی ۲ در صورت ادامه حمله روسیه به اوکراین هماهنگ کرده‌ایم».

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان گفت که پوتین با اقدامات خود انگیزه‌های زیادی را برای دنیا فراهم کرد تا گاز روسیه را کنار بگذارند و به سایر اشکال انرژی روی آورند.

خط لوله «جریان شمالی ۲» یک پروژه روسیه برای ساخت دو خط لوله گاز طبیعی، هر یک به طول ۱۲۰۰ کیلومتر، با ظرفیت کل ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال است که از سواحل روسیه از طریق دریای بالتیک تا آلمان امتداد دارد.

تحریم مقام‌های ارشد روسیه توسط اتحادیه اروپا

تحریم مقام‌های ارشد روسیه توسط اتحادیه اروپا تحریم مقام‌های ارشد روسیه توسط اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا لیستی از افراد و سازمان‌های روسی را که به دلیل به‌رسمیت شناختن استقلال دو منطقه شرق اوکراین تحریم کرده منتشر نمود که در آن نام وزیر دفاع و سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز دیده می‌شود.

اتحادیه اروپا بامداد پنجشنبه لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریم‌شده روسیه را منتشر کرد.

وبگاه «ریانووستی» گزارش داد در این لیست نام «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه و «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه این کشور دیده می‌شود.

در این گزارش آمده است: «اتحادیه اروپا فهرستی از روس‌هایی را که به دلیل به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک توسط روسیه تحریم شده‌اند، منتشر کرد و همچنین تحریم‌هایی را علیه تعدادی از بانک‌ها و فعالیت‌های محدود با بدهی عمومی اعمال کرد».

بر این اساس، تحریم‌هایی که وزرای خارجه اتحادیه اروپا بامداد پنجشنبه با آن موافقت کردند، علیه ۳۵۱ نماینده پارلمان روسیه (دوما) که به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب از اوکراین را تصویب کردند و بیش از دوجین فرد و سازمان اعمال شد.

به نوشته ریانووستی، این تحریم‌ها از لحظه انتشار سند، اجرایی شدند و قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا به معنای ممنوعیت ورود به قلمرو اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها در قلمرو این اتحادیه برای افراد و همچنین مسدود کردن دارایی‌های سازمان‌ها است.

همچنین شهروندان و سازمان‌های اروپایی نیز از انتقال وجوه به افراد در لیست تحریمی، منع شده‌اند.

درخواست کمک کی‌یف از سازمان ملل: بحران اوکراین دامن همه را خواهد گرفت

اوکراین، امروز (چهارشنبه) از مجمع عمومی سازمان ملل درخواست کرد تا طرح‌های تهاجمی روسیه را متوقف کند؛ این در حالی است که دبیرکل سازمان ملل متحد به ۱۹۳ عضو این نهاد هشدار داد که مقیاس و شدت یک درگیری گسترده و جدید، می‌تواند در چندین سال گذشته بی‌سابقه باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل نشست سالانه خود با محوریت اوکراین را همزمان با آن تشکیل داد که تنش‌ها به دلیل اتهامات آمریکا مبنی بر استقرار بیش از ۱۵۰ هزار سرباز روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، تشدید شده‌ است. روسیه تمایل به حمله به اوکراین را رد کرده و واشنگتن و متحدانش را به هیجان و تشنج متهم می‌کند.

دمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در این نشست گفت: اگر پوتین تصمیم بگیرد که می‌تواند پیشروی کند، هیچ کس نمی‌تواند خارج از گود این بحران بنشیند (و این بحران، دامن همه را خواهد گرفت، اما اکنون) دیپلماسی فعال، پیام‌های سیاسی قوی، تحریم‌های اقتصادی سفت‌وسخت و تقویت اوکراین هنوز می‌تواند روسیه را به رها کردن نقشه‌های تهاجمی‌اش وادار کند.

پس از آنکه روسیه استقلال دو منطقه جدایی طلب دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و نیروهای خود را تحت عنوان صلح‌بان به آنجا اعزام کرد، واشنگتن و متحدانش تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کردند. آمریکا این توجیه روسیه برای اعزام نیروهایش به شرق اوکراین را رد کرده و آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز گفت که این نیروها “حافظ صلح” نخواهند بود.

گوترش همچنین امروز خواستار آتش‌بس و از سرگیری گفت‌وگوها شد.

اوکراین: آماده گفت‌وگو با روسیه در هر بستری هستیم

اوکراین: آماده گفت‌وگو با روسیه در هر بستری هستیم اوکراین: آماده گفت‌وگو با روسیه در هر بستری هستیم رئیس جمهوری اوکراین، امروز (پنجشنبه) با اعلام اینکه کشورش آماده است تا با هر قالبی و در هر بستری با روسیه گفت‌وگو کند، افزود: جنگ هیچ تضمینی به هیچ یک از طرفین نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت: امروز در هیچ ائتلاف نظامی نیستیم. امنیت اوکراین به امنیت همسایگانش گره خورده است؛ به همین دلیل است که امروز باید درباره امنیت کل اروپا صحبت کنیم. اما اولویت اول ما، صلح در اوکراین و امنیت شهروندانمان است. برای رسیدن به این مسئله، آماده‌ایم تا با هر کسی، در هرقالبی و در هر بستری گفت‌وگو کنیم – حتی با روسیه.

او همچنین در این پیام که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، گفت: جنگ همه را از هرگونه تضمینی محروم خواهد کرد.هیچ کس دیگر تضمین امنیتی نخواهد داشت.

کرملین: دونتسک و لوهانسک خواستار کمک نظامی روسیه شدند

کرملین: دونتسک و لوهانسک خواستار کمک نظامی روسیه شدند کرملین: دونتسک و لوهانسک خواستار کمک نظامی روسیه شدند سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید سران مناطق دونتسک و لوهانسک از رئیس‌جمهور روسیه خواستند برای جلوگیری از حملات بیشتر دولت اوکراین به این مناطق، به آنها کمک نظامی کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه از درخواست کمک جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» از مسکو برای کمک نظامی خبر داد.

پسکوف بامداد پنجشنبه طی بیانیه‌ای گفت «دنیس پوشیلین» رئیس دولت خودمختار دونتسک و «لئونید پاسچنیک» رئیس دولت خودمختار لوهانسک از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درخواست کردند تا در دفع تجاوز نیروهای مسلح اوکراین به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و جلوگیری از یک فاجعه انسانی در منطقه «دنباس»، کمک کند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «پوتین نامه‌های درخواستی از سوی پوشیلین و پاسچنیک دریافت کرد. سران جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از طرف خود و مردمشان بار دیگر از رئیس جمهور روسیه به خاطر به رسمیت شناختن کشورهایشان تشکر کردند».

سخنگوی کرملین گفت درخواست کمک نظامی از روسیه، نشان می‌دهد که به دلیل وخامت اوضاع و تهدید مقامات کی‌یف علیه دونتسک و لوهانسک، ساکنان این مناطق مجبور به ترک خانه‌های خود و حرکت به روسیه می‌شوند.

بر این اساس، پسکوف ادامه داد: «همانطور که پوشیلین و پاسچنیک اشاره کردند، نیروهای امنیتی اوکراین در حال تخریب زیرساخت‌های عمرانی و صنعتی این دو جمهوری، مدارس، بیمارستان‌ها و مهدکودک‌ها هستند. غیرنظامیان از جمله کودکان در حال مرگ هستند».

به نوشته ریانووستی، وی به نقل از متن نامه‌ها اظهار داشت: «اقدامات رژیم کی‌یف گواهی بر عدم تمایل به پایان دادن به جنگ در دنباس است».

در نامه‌های سران دونتسک و لوهانسک آمده است که نیروهای امنیتی اوکراین حضور خود را در خط تماس افزایش داده و از آمریکا و دیگر کشورهای غربی کمک نظامی دریافت می‌کنند و مطمئن هستند که رژیم کی‌یف به دنبال راه حلی قاطعانه برای درگیری است.

آمریکا: در اوکراین با روسیه نخواهیم جنگید

سخنگوی کاخ سفید گفت، آمریکا وارد جنگ با روسیه نشده و نیروهایش را برای جنگ به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما قرار نیست با روسیه وارد جنگ شویم.

وی همچنین ادامه داد: قرار نیست آمریکا سربازهایش را برای مبارزه با روسیه به اوکراین اعزام کند.

درخواست فرانسه از اتباعش برای ترک فوری اوکراین

درخواست فرانسه از اتباعش برای ترک فوری اوکراین درخواست فرانسه از اتباعش برای ترک فوری اوکراین دولت فرانسه از تمام اتباع و شهروندان خود در اوکراین خواست، بلافاصله و بدون هیچ تأخیری، این کشور را ترک کنند.

اقدام روسیه در اعزام نیروی نظامی به دو منطقه دونتسک و لوهانسک که از اوکراین اعلام جدایی کرده‌اند، فرانسه را نگران اتباع خود در اوکراین کرد.

وبگاه «لو پاریزیَن» گزارش داد، دولت فرانسه بامداد پنجشنبه از تمام اتباع و شهروندان خود در اوکراین خواست، بلافاصله و بدون هیچ تأخیری، این کشور را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در شرایط تنش جدی ناشی از تمرکز نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین و همچنین به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب از سوی روسیه و اعمال وضعیت فوق‌العاده از سوی اوکراین، شهروندان فرانسوی که در اوکراین هستند باید بدون تأخیر کشور را ترک کنند».

پنتاگون: فقط پوتین از زمان حمله به اوکراین مطلع است

پنتاگون: فقط پوتین از زمان حمله به اوکراین مطلع است پنتاگون: فقط پوتین از زمان حمله به اوکراین مطلع است سخنگوی پنتاگون با ادعای اینکه افزایش نیروهای روسی در مرز اوکراین ادامه دارد، گفت معتقدیم که نیروهای روسیه بیشتر به سمت مناطق دونتسک و لوهانسک می‌روند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بامداد پنجشنبه بار دیگر ادعاها درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین را تکرار کرد.

کربی طی نشست خبری در پنتاگون گفت: «روسیه به افزایش نیروهای خود در نزدیکی مرز با اوکراین ادامه می‌دهد و تنها [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] از زمان حمله مطلع است».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی ادامه داد: «اگر پوتین جنگ را انتخاب کند، باید عواقب جان‌باختگان از جمله سربازان روسی را متحمل شود. اگر پوتین بخواهد وارد جنگ شود، پیش بینی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است».

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره حمایت نظامی روسیه از دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین توضیح داد: «ما معتقدیم که نیروهای روسیه بیشتر به سمت مناطق دونتسک و لوهانسک می‌روند».

کربی اضافه کرد: «کانال‌های ارتباطی نظامی آمریکا و روسیه باز خواهند ماند و هیچ دلیلی نمی‌بینیم که در بحبوحه تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین بسته شوند».

وی درباره واکنش آمریکا در صورت وقوع حمله احتمالی روسیه به اوکراین نیز گفت: «همانطور که رئیس‌جمهور [جو بایدن] در اظهارات دیروز خود اشاره کرد، وزیر دفاع [لوید آستین] دستور حرکت نیروهای آمریکایی بیشتری که در حال حاضر در اروپا مستقر هستند را صادر کرد تا به حمایت ما از متحدان ناتو و دفاع از جناح شرقی ادامه دهند».

اظهارات کربی در حالی است که پیش از وی، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت ما نه به جنگ با روسیه می‌رویم و نه برای جنگ در اوکراین نیرو می‌فرستیم، اما اقدامات دیگری انجام خواهیم داد. (جزئیات بیشتر)

نظر شما