شناسهٔ خبر: 52746033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

ریشه حل نشدن موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین

اصرار آمریکا به وعده‌های بی‌عمل

صاحب‌خبر -
در واکنش به اصرار طرف غربی به سیاست فشار و تهدید و زیاده خواهی امتیاز حداکثری بدون دادن امتیاز، وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده، تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی در مذاکرات وین از خطوط قرمز ایران عبور نخواهیم کرد.
این روزها مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین برای سه اصل لغو تحریم‌ها، راستی ازمایی این لغو و تضمین برای تکرار نشدن بدعهدی‌های طرف های غربی، در حالی در جریان است که غرب با جنگ روانی به دنبال تحمیل زیاده خواهی‌هاست در حالی که در طرف مقابل ، تهران بر حفظ خطوط قرمز تاکید و حتی حفظ توان هسته‌ای را تضمینی در برابر بدعهدی طرف مقابل می‌داند. در همین چارچوب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان در نشست خبری مشترک حضور یافته و بر حفظ خطوط قرمز ایران تاکید کرد.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه به مذاکرات جاری در وین نیز اشاره کرد و گفت: مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است. امروز مذاکرات وین و مسائل منطقه را با همتای عمانی مورد بحث قرار دادیم. همچنان موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده است. در مونیخ و آقای باقری در وین به صراحت به طرف‌های غربی و به بورل تأکید کردیم که به هیچ وجه در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما تحت هیچ شرایطی در مذاکرات وین از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور نخواهیم کرد و پایبندی خودمان را به این مسئله با قوت نشان خواهیم داد. لازمه هرگونه مذاکره‌ای را مفید بودن آن می‌دانیم و این‌که منافعی برای ملت بزرگ ایران در آن مذاکره متصور باشد.
وی درباره نحوه مذاکرات در وین گفت: کماکان گفت‌وگوهای مستقیم مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان ۱+۴ داریم و از طریق آقای مورا نماینده اتحادیه اروپا و تبادل نان پیپر با نماینده آمریکا و نماینده ایران تبادل پیام‌ها به این شکل انجام می‌شود. ما از مقامات آمریکا پیام‌های زیادی را دریافت می‌کنیم مبنی بر ضرورت گفت‌‌وگوی مستقیم. برای ما مهم این است که چه نفعی در این گفت‌وگو خواهد بود و آیا آینده متفاوتی از آنچه در مذاکرات کنونی روی داده و آیا دستاوردی فراتر از این وجود خواهد داشت یا خیر. از طرف آمریکایی تاکنون عمدتا حرف و پیام‌های مثبت شنیده‌ایم، ولی طرف آمریکایی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده است. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لذا در مجموعه مذاکرات وین تا این جا خوشبین هستیم و امیداریم اندک موضوعات حساس و مهم و باقیمانده در مذاکرات با واقع بینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد و از تلاش‌هایی که در بیش از ۹ ماه گذشته در وین حاصل شده به این نتیجه برسیم که همه طرف‌های مقابل ما در بازگشت به تعهدات کامل خودشان ذیل توافق سال ۲۰۱۵ در وین پایبند خواهند ماند.وی در ادامه این کنفرانس خبری گفت: از طریق وزیر خارجه عراق که در مونیخ با هم دیدار داشتیم پیامی دریافت کردیم مبنی بر اعلام آمادگی طرف سعودی برای تداوم این گفت‌وگوها و ما آمادگی خود را برای گفت‌وگو و رسیدن به نتایج رو به جلو در مناسبات دو کشور اعلام کردیم. آمادگی داریم درباره مسائل منطقه‌ای به سیاست رایزنی و گفت‌وگوها و همکاری‌های مشترک با همه طرف‌ها با جدیت ادامه دهیم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: معتقدیم حل بحران‌های متعدد در منطقه هیچ راهی جز گفت‌وگو، مشورت و در نتیجه آن همکاری ندارد. رقابت‌های مبتنی بر عدم اعتماد هم نتیجه‌ای جز تخریب منطقه و بر باد رفتن ثروت‌های بزرگ منطقه نخواهد داشت. امیدواریم همه طرف‌ها این را درک کنند که نمی‌توانند امنیت خود را در سایه ناامن سازی محیط دیگران کسب کنند. بر همین اساس یک بار دیگر بر آمادگی خود را برای هرگونه ابتکار منطقه‌ای که به توسعه امنیت پایدار و رشد هر چه بیشتر اقتصادی و انسانی منطقه کمک کند، تأکید می‌کنیم.
وزیر خارجه بیان کرد: اکنون وضعیت در یمن به فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شده است. این‌که سفیر ایران شهید ایرلو از کمترین امکانات پزشکی نتوانست به دلیل شرایط محاصره انسانی در یمن برخوردار شود و در اثر ابتلای به کرونا کمبود امکانات پزشکی در این کشور به شهادت می‌رسد نشانگر اوج وخامت اوضاع انسانی در یمن است. حتی مقامات و دیپلمات‌های عالیرتبه در کنار میلیون‌ها مردم یمن که از این تحریم‌های انسانی و محاصره انسانی رنج می‌برند این مقامات وضعیتی مشابه دارند و امیدواریم هر چه زودتر همه طرف‌‌ها به راه‌حل سیاسی برگردند.امیرعبداللهیان به شرایط خاص افغانستان اشاره کرد و گفت: افغانستان در بعد وضعیت انسانی شرایط خاص و حادی را پشت سر می‌گذارد. امیدواریم هر چه زودتر در پی تلاش های ایران که از ماه‌های قبل شروع کرده است. با همه طرف‌ها و رهبران و اقوام افغان در تماس و ارتباط مستمر و دائم هستیم و همه را و از جمله هیأت حاکمه موقت افغانستان را تشویق می‌کنیم به این‌که هر چه زودتر دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان شکل بگیرد.
لازم به ذکر است جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به‌ این سوال که گفته می‌شود طرفین مذاکرات وین به یک توافق نزدیک شده‌اند و آیا از نظر او احتمال دارد این هفته توافقی انجام شود و آیا آمریکا با انجام شدن توافقی که شامل آزادسازی زندانیان آمریکایی و انگلیسی نباشد، موافقت خواهد کرد، با بیان این که اجازه بدهید با سوال دوم شما شروع کنم چون واقعا مهم است، مباحثات درباره آمریکایی‌هایی که به ادعای وی بی‌گناه و به طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند، را جدا از مذاکرات برجام[توافق هسته‌ای] عنون کرد و گفت: ابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرده است،«تصور بازگشت به توافق برای ما بسیار سخت است، در حالی که چهار آمریکایی بی‌گناه و بقیه در ایران گروگان گرفته شده‌اند». بازگرداندن زندانیان به خانه واقعا فوریت دارد و ما می‌خواهیم به زودی حل و فصل شود. اما این گفت‌وگوها از کانال جدایی انجام می‌شود.
ساکی درباره احتمال رسیدن به توافق در چند روز آینده گفت: ما پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم و این پیشرفت ادامه دارد. تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نخواهد شد. بنابراین، تا آن موقع نمی‌خواهم ارزیابی خوش‌بیانه‌ای به شما ارائه بدهم. اما مسلما خوب است که پیش‌رفت چشمگیری انجام شده. اگر ایران جدیت نشان دهد، ما بر این باوریم که می‌توانیم و باید در زمینه بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام، به تفاهم برسیم.

نظر شما