شناسهٔ خبر: 52731084 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

تأثیرات جنگ احتمالی روسیه با اوکراین بر ترکیه

اختصاصی ابنا

اردوغان در چند سال اخیر به دنبال ترمیم، عادی سازی و تقویت روابط با کشورهایی است که پیشتر آنها را به عنوان دشمن معرفی کرده بود، لذا در بحران اخیر دیگر نمی خواهد با روسیه یا اوکراین که روابط خوبی با آنها دارد، وارد تنش شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه ـ دوم اسفند 1400 ـ استقلال جمهوری‌های مردمی "دونتسک" و "لوگانسک" را به رسمیت شناخت و با سران این مناطق قراردادهای دوستی، همکاری و کمک متقابل امضا کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اقدام پوتین را در به رسمیت شناختن استقلال مناطق لوهانسک و دونتسک از اوکراین "غیر قابل قبول" خواند و گفت که این تصمیم پوتین نقض تمامیت ارضی اوکراین است.

رئیس جمهوری ترکیه در عین حال خواستار پایبندی طرفین "به حکمت و قوانین بین المللی" شد و گفت: ما به عنوان کشوری واقع در سواحل دریای سیاه باید مجموعه تدابیری را اتخاذ کنیم و این همان کاری است که عملا انجام می‌دهیم.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری ترکیه گفت: ما با ترکیه در برخی مسائل اختلاف داریم اما اختلافات بین روسیه و ترکیه، مانع بنای روابط دوجانبه بین دو کشور نمی شود.

پسکوف گفت: ما با ترکیه در مساله کریمه هم اختلافات داریم این مساله مانع توسعه روابط دوجانبه نمی شود. به همین دلیل بخشی از روابط ما با آنکارا مشکل دارد اما عرصه هایی نیز وجود دارد که در آن به موفقیت دست یافته ایم.

«كمال قلیچدار اوغلو» دبیرکل حزب جمهوری خواه خلق تركیه دیروز سه شنبه ـ سوم اسفند 1400 ـ در نشست هفتگی این حزب درباره بحران اوکراین اظهار داشت: در دنیا بحران اوکراین وجود دارد که دقت ها را به خود جلب کرده است. ما در منطقه جنگ نمی خواهیم. تاریخ کشور ما، خشونت و بی رحمیِ جنگ را به بهترین شکل روایت می کند. همه ما می دانیم که اگر در منطقه جنگی آغاز شود ضررهای بزرگی برای ترکیه خواهد داشت.

رئیس بزرگترین حزب مخالف دولت اردوغان افزود: طرفین را به عقلانیت دعوت کردن و ممانعت از جنگ، از لحاظ انسانی نه فقط وظیفه ما بلکه وظیفه تمام دنیا است و به صورت درخواست مشترک همه ما باید آن را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه اگر جنگی در منطقه آغاز شود کشور ترکیه از کشورهایی است که بزرگترین ضررها را متحمل خواهد شد، ادامه داد: امروزه روسیه نسبت به سال 2014 میلادی، بصورت قدرتمند در صحنه حاضر شده است. روسیه در سال 2014 میلادی، 531 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و امروز 630 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

قلیچدار اوغلو افزود: افزایش بهای گاز و نفت در دنیا، کار روسیه را راحت کرده است. 87 درصد واردات گندم ترکیه از روسیه و اوکراین است. همچنین ترکیه از روسیه 40 درصد گاز و 25 درصد نفت وارد می کند. از سوی دیگر 25 درصد توریست هایی که وارد ترکیه می شوند، از اوکراین و روسیه هستند.

با توجه به گفته های دبیرکل حزب جمهوری خواه خلق تركیه، در صورت جنگ احتمالی بین روسیه و اوکراین آسیب های اقتصادی این جنگ بر ترکیه اجتناب ناپذیر است و اگر ترکیه با ناتو و آمریکا همکاری کند، روسیه می تواند در قرارداد نظامی "اس 400" و حضور صدها سرمایه گذار ترک در این کشور تجدید نظر کند.

ترکیه با اوکراین روابط خوبی دارد، کریمه را متعلق به این کشور می داند و همیشه آن را تکرار کرده است. در بحران فعلی اگر موضع ترکیه در حد سخن و محکوم کردن روس ها باشد مشکلی پیش نخواهد آمد، اما اگر طرف اوکراین را بگیرد و اقدام آشکار علیه روسیه انجام دهد در روابط با روسیه در عرصه های مختلف به مشکل خواهد خورد. به ویژه آنکه ترکیه تجربه سرنگون کردن سوخوی ۲۴ روسیه در سال ۲۰۱۵ میلادی در مرز سوریه را داشته است و در پی این رویداد با تحریم های سنگینی از سوی روسیه مواجه و آسیب های زیادی بر اقتصاد ترکیه وارد شد. همچنین روسیه در سوریه و لیبی می تواند به نیروهای ترکیه ضربه بزند و روس ها در عراق و سوریه با PKK (حزب کارگران کردستان) نیز روابط خوبی دارد.

باید خاطرنشان کرد که روسیه از صادرات پهپادهای "بیرقدار TB۲" ترکیه به اوکراین اظهار ناخشنودی کرده بود و این نشان می دهد که روسیه نمی خواهد در جنگ احتمالی، ترکیه طرف اوکراین را بگیرد.

همچنین احتمال جنگ روسیه با اوکراین و افزایش تنش در منطقه، ترکیه را در اجرای بی طرفانه پیمان مونترو، در شرایط سخت و حساسی قرار می دهد. اگر ترکیه اجازه ورود کشتی های جنگی ناتو و آمریکا را از تنگه های بسفر و داردانل صادر کند، با روسیه به مشکل بر می خورد و اگر اجازه ندهد، با ناتو و آمریکا وارد تنش خواهد شد؛ به ویژه آنکه ترکیه عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

با توجه به اینکه پس از کناره گیری خانم مرکل، در اروپا سیاستمدار قدرتمندی وجود ندارد تا برای میانجیگری با پوتین گفتگو کند، اردوغان به دنبال ایفای این نقش بود، اقداماتی کرد اما موفق نشد.

ترکیه در بحران اخیر می خواهد با احتیاط و دست به عصا حرکت کند. اردوغان ژست سیاستمدار ضد جنگ به خود گرفته است؛ او نه می خواهد ژاندارم ناتو در منطقه باشد و نه به دنبال درگیری با روسیه است. اردوغان در چند سال اخیر به دنبال ترمیم، عادی سازی و تقویت روابط با کشورهایی است که پیشتر آنها را به عنوان دشمن معرفی کرده بود، لذا در بحران اخیر دیگر نمی خواهد با روسیه یا اوکراین که روابط خوبی با آنها دارد، وارد تنش شود.

در این جا باید به شیطنت آمریکا اشاره کرد. آمریکا می خواهد روسیه را وارد باتلاق و جنگ فرسایشی در اوکراین کند تا در دوران کرونا که به اقتصاد آمریکا آسیب وارد شده است، با روسیه هراسی بازار خوبی در منطقه برای سلاح های خود پیدا کند و می تواند با تقویت حضور خود در کشورهای همجوار روسیه از جمله ترکیه، این کشور را محاصره کند. 

..................................
پایان پیام/ 167

نظر شما