شناسهٔ خبر: 52727016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

روسیه از کشورهای جهان خواستار به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک شد

بعد از به رسمیت شناخته شدن جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک از سوی مسکو در روز گذشته، وزارت امور خارجه روسیه امروز از کشورهای جهان خواست استقلال این دو جمهوری به رسمیت بشناسند.

صاحب‌خبر -
به گزارش آران نیوز به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای درباره به رسمیت شناختن جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک تصریح کرد: این تنها راه درست و ممکن بود. 

در بیانیه گفته شده است: این تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در وهله اول باتوجه به ملاحظات انسانی و تمایل و تلاش برای دفاع از ساکنان جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک ازجمله صدها تبعه روسیه از خطر واقعی برای زندگی و امنیت آنها ازسوی رژیم حاکم بر کی یف گرفته شده است. 

 وزارت خارجه روسیه می گوید: درست هشت سال پیش جهان شاهد کودتای دولتی خونین در کی یف بود و در آن زمان در اوکراین با حمایت فعالانه غرب، ملی گرایان افراطی در این کشور به قدرت رسیدند و آنها شروع به برقراری نظم مورد نظر خود در این کشور و مبارزه با زبان روسی و افراد با تفکرات دیگر کرده و سعی در تحمیل ایدئولوژی بیگانه بر اوکراین کردند. 

در ادامه بیانیه آمده است: کی یف بجای دستیابی به سازش و توافق با شهروندان خود از راههای سیاسی، علیه آنها عملیات سرکوبگرانه و در واقع جنگ داخلی به راه انداخت.

 وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است: روسیه از آغاز بحران اوکراین، تلاش های گسترده ای را برای حل و فصل این بحران از راههای صلح آمیز و ابزار دیپلماتیک بکار گرفت و با کمک این کشور و سایر بازیگران بین المللی، خونریزی در اوکراین متوقف و توافقنامه مینسک روز 12 ماه فوریه سال 2015 امضا و با صدور قطعنامه 2202 شورای امنیت تایید شد.

 در بیانیه با انتقاد از رویکرد دولت اوکراین و خودداری از اجرای توافقنامه مینسک گفته شده است: مقامهای اوکراینی به کرات اظهارات خصومت جویانه بیان کرده و بطور علنی اعلام کردند که این توافقنامه را اجرا نمی کنند.

در بیانیه گفته شده است: در همه این سالها ساکنان جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک در شرایط گلوله باران توپخانه ای و خمپاره ای نیروهای اوکراینی بسر می برند. در جریان مناقشه مسلحانه که رژیم اوکراین علیه غیرنظامیان و ملت خود در دونباس آغاز کرد، دهزاران نفر از ساکنان این منطقه کشته و دهها هزار نفر دیگر مجروح شده اند.

« اخیرا نیز شاهد متشنج شدن اوضاع در امتداد خطوط حائل هستیم و هر روز موارد متعدد نقض آتش بس گزارش می شود و بر اثر گلوله باران مدام منطقه دونباس، خانه های مسکونی و مدارس و سایر زیرساخت های غیرنظامی نابود می شوند. ساکنان دو جمهوری با خطر نابودی توسط حکومت اوکراین مواجه شده اند و بدیهی است برای مقامهای اوکراینی، دونباس یک منطقه و نه ساکنان ان است.»

در پایان بیانیه با اشاره به اینکه روسیه استقلال جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک را پذیرفت گفته شد: این تصمیم باتوجه به ارای آزاد ساکنان دونباس برمبنای منشور سازمان ملل و بیانیه سال 1970 در مورد اصول قوانین بین المللی مربوط به روابط دوستانه بین دولت ها و توافقنامه سازمان امنیت و همکاری اروپا و سایر اسناد اساسی بین المللی گرفته شده و مسکو از دیگر کشورهای جهان می خواهد از اقدام این کشور پیروی کرده و جمهوریهای دونتسک و لوگانسک را به رسمیت بشناسند.

نظر شما