شناسهٔ خبر: 52696700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خبری مهم از مذاکرات وین/روسیه زمان پایان مذاکرات را اعلام کرد!

میخائیل اولیانوف در توییتر خود نوشت: به نظر من، مذاکرات وین تا پایان فوریه (حداکثر ۹ روز آینده) نهایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

با توجه به روند فعلی گفتگوها شکست مذاکرات وین چقدر محتمل است؟

تقریبا دو روز پیش بود که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بخشی از اظهاراتش در کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات وین گفت: «ما در حال حاضر فرصت رسیدن به یک توافق را داریم که اجازه خواهد داد تحریم‌ها لغو شوند، اما اگر به سرعت موفق به انجام آن نشویم، مذاکرات با خطر شکست مواجه می‌شود.»  او همچنین با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، گفت که «زمان مهم تصمیم‌گیری برای ایران فرا رسیده است.»

شرایط مذاکرات وین حساس است

از سوی دیگر «حسین امیرعبداللهیان»وزیر خارجه ایران با اشاره به این که جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات وین که با هدف احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا در جریان است، ابتکار عمل بالایی از خود به نمایش گذاشته و با انعطاف‌پذیری زیادی بر سر میز مذاکره حاضر شده، گفت: با وجود این که طرف غربی در طول این مذاکرات دشوار بارها احتمال ترک میز مذاکره را مطرح کرده ولی ما همواره تاکید کرده‌ایم که با جدیت بر سر میز مذاکره خواهیم ماند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز اگر می‌گوییم که بیش از هر زمان دیگری به حصول توافق نزدیک هستیم، به همین جهت است که به آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها اطلاع داده‌ایم و به سه کشور اروپایی هم از سوی همکارانم در وین یا خودم گفته‌ایم که دیگر کاملا واضح است که نوبت شما فرا رسیده و زمان مشاهده ابتکار عمل و انعطاف‌پذیری طرف غربی است.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه به برخی گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی درباره سفر امیرعبداللهیان به وین گفت: وزیر امور خارجه کشورمان هیچ برنامه سفری به وین ندارد و هفته آینده عازم آفریقا خواهد بود.

در همین زمینه روز گذشته «محمود عباس‌زاده مشکینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد که « توافق دور از درسترس نیست؛ اگر غربی‌ها به وی‍ژه آمریکا حسن نیت داشته باشند. ما به دنبال این هستیم همه موارد مهم را حل و بر آن توافق کنیم. در واقع اگر یک توافق خوب حاصل نشود ما توافق نکردن را به توافق بد ترجیح می‌دهیم. توافق نکردن بهتر از توافقی است که منافع ملی ما را تامین نکند.»

گفتگو عربستان و اروپا درباره مذاکرات وین

وزیر امورخارجه عربستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات احیای برجام و توافق با ایران گفتگو کردند.

فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین راه‌های تقویت صلح و امنیت بین‌الملل بحث و تبادل نظر کردند./همشهری

نظر شما