شناسهٔ خبر: 52671099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

دلیل تعلل بایدن در مذاکرات هسته ای ایران از دید مالکی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدام آمریکا در خروج از برجام، نقض همه قوانین و سست کردن بنیان حقوقی سازمان ملل بود و اگر بدعهدی نکرده بودند، ایران امروز در مواضع خود مصر نبود.

صاحب‌خبر -

فداحسین مالکی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص روند مذاکرات وین، اظهار کرد: گفت‌و‌گوهای این مرحله از جلسات وین پیچیدگی های خاص خود را دارد و جمهوری اسلامی ایران با پیش نویس مشخصی به مذاکرات ورود پیدا کرد اما این امر برای اروپایی‌ها قابل قبول نبود که باعث شد دست اندازهای زیای در مسیر مذاکرات به وجود بیاید.

او با بیان اینکه غربی ها از برخی واقعیت ها شانه خالی می کنند، ادامه داد: یکی از این موارد که ایران به جد روی آن پافشاری می کند، بحث ضمانت است به این معنا که اگر دولت جدیدی روی کار آمد بازی ترامپ را نداشته باشد. در خصوص تحریم‌ها هم باید کلیه تحریم‌ها رفع شود و به سمتی پیش برویم که آمریکایی ها بدانند که واقعیت امروز جهان، دست پُر جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در دنیای دیپلماسی تضمین صد درصدی وجود دارد و قرادادی که در ۱۹۷۵ بین ایران و عراق بسته شد سال ها پابرجا ماند؛ اما صدام آن را پاره و تلفات جانی و مالی زیادی را برای دو کشور برجای گذاشت. قراردادها، مبنای بین المللی دارد و نباید آن را نقض کرد و طرفین مقید هستند آن را بپذیرند و سازمان ملل هم آن را ثبت می‌کند. بنابراین اقدام آمریکا در خروج از برجام، نقض همه قوانین و سست کردن بنیان حقوقی سازمان ملل بود و اگر بدعهدی نکرده بودند، ایران امروز در مواضع خود مصر نبود.

مالکی در خصوص بروز اختلاف نظرها در واشنگتن در خصوص مذاکرات، اظهار کرد: دو جناح قدرتمند آمریکا همیشه اینگونه بودند اما جناح حاکم، مهم است که بتواند موقعیت دولت را در مجامع بین المللی حفظ کند تا به آن خدشه وارد نشود و بایدن در همین مرحله گرفتار است و به دلیل اینکه ممکن است کنگره آن را نپذیرد، تعلل می کند/ شفقنا

نظر شما