شناسهٔ خبر: 52661636 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکسيناسيون مانع از عوارض مزمن کرونا

صاحب‌خبر -
واکسيناسيون مانع از عوارض مزمن کرونا
خبرگزاری آریا-فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا کلانشهر تهران تاکید کرد: واکسیناسیون نه فقط مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را می‌کاهد، بلکه مانع از عوارض مزمن این بیماری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا،آقای علیرضا زالی در نشست ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: با توجه به عوارض بلندمدت کرونا مانند مشکلات روانی به ویژه افسردگی و نیز عوارض ریوی، تزریق واکسن کرونا به افراد مهم است.
فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا کلانشهر تهران، ادامه رعایت مراقبت‌های بهداشتی را ضروری دانست و افزود: مراقبت‌ها به ویژه برای کارکنان بخش بهداشت و درمان باید همچنان رعایت شود.
آقای زالی همچنین گفت: با توجه به اثربخشی واکسن کرونا به ویژه دُز سوم، باید واکسیناسیون اصناف، کارمندان، دانش آموزان و مردم انجام شود تا خطر ابتلا و مرگ و میر ناشی از سویه جدید کاهش جدی یابد.
وی واکسیناسیون را همچنان مهمترین راهکار مقابله با ابتلا به کرونا دانست و افزود: وقتی گروه‌های مختلف در جامعه هدف واکسینه شوند نه فقط در کوتاه مدت از ابتلا و عوارض کرونا مصون می‌شوند، بلکه آثار مطلوب آن در بلندمدت نیز مؤثر است.
فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا کلانشهر تهران؛ عفونت مجدد در بیماران را در بیماران اُمیکرون در مقایسه با دیگر سویه‌های جهش یافته کرونا بالاتر دانست و گفت: واکسیناسیون می‌تواند از عفونت مجدد در بیماران مبتلا به این بیماری بکاهد.
وی هشدار داد: کسانی که در گذشته به بیماری کرونا مبتلا شدند مصون از سویه جدید این بیماری (اُمیکرون) نیستند.
آقای زالی تاکید کرد: با توجه به ابتلا کودکان به اُمیکرون باید غفلت روی داده در واکسیناسیون آن‌ها را جبران و برای واکسیناسیون آنان فعال‌تر عمل کنیم، به همین منظور والدین در این خصوص همراهی کنند و آموزش و پرورش نیز برنامه‌های ترغیبی خانواده‌ها به واکسیناسیون کودکان را در دستور کار قرار دهند.
وی با اشاره به نتایج مطالعات علمی در شیلی، چین و کوبا گفت: نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که واکسیناسیون کودکان در ایمنی آنان در برابر اُمیکرون مؤثر بوده است.
فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا کلانشهر تهران افزود: مشکلی که اکنون وجود دارد این است که والدین برای واکسیناسیون فرزندانشان باید رضایت مکتوب ارائه کنند، در حالی که حضور والدین و فرزندانشان در مراکز واکسیناسیون به طور تلویحی به معنی رضایت آنان است، این مشکل در استان تهران باید با همکاری ستاد ملی مقابله با کرونا رفع شود.
آقای زالی همچنین با اشاره به ابتلا مادران باردار به اُمیکرون گفت: در این باره تاکید شده است که مادران باردار صرف نظر از این که در چه ماهی از بارداری هستند، حتماً واکسینه شوند.
وی خطر زایمان زودرس و احتمال مرگ مادر و جنین را عوارض ناشی از واکسینه نشدن مادران باردار برشمرد و تاکید کرد: غفلت در این موضوع باید هر چه سریعتر برطرف شود.
آقای زالی همچنین با اشاره به قرنطینه کارمندان مبتلا به اُمیکرون گفت: مدت دوره مرخصی برای این افراد اوایل 5 روز اعلام شد، اما این دوره 5 روزه کافی نیست.
وی تاکید کرد: اگر فرد بیماری در روز هفتم مبتلا نباشد و علائم بیماری اش رفع شده باشد و از طرفی نتیجه تست ابتلا او منفی باشد می‌تواند به محل کارش مراجعه کند، اما باید از دو ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کند.
فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا کلانشهر تهران افزود: حالت دوم آن است که اگر بیماری علائم بیماری اش رفع شده باشد، اما به هر علت تست کرونا نداده باشد، باید در دوره‌ای 10 روزه در خانه بماند و پس از این دوره با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در محل کارش حضور پیدا کند.
آقای زالی همچنین گفت: مدت این دوره طبق شیوه نامه‌های سازمان بهداشتی جهانی تغییر کرده است، ما نیز در استان تهران شیوه نامه هایمان را در همین چارچوب تغییر می‌دهیم.

نظر شما