شناسهٔ خبر: 52641674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

مهم‌ترین تحولات اخیر بحران اوکراین / ‬اوضاع جنگی در دونباس

اقتصادنیوز: مناقشه اوکراین که در هفته‌های گذشته در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد، به طور اختصار در ذیل به صورت روزشمار فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، بحران اوکراین طی هفته‌های اخیر در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار دارد. اوکراین خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، موضوعی که روسیه در چارچوب دغدغه‌های امنیتی خود با آن مخالف است و بارها اعلام کرده است توسعه ناتو در مرزهای شرقی را نمی‌پذیرد. در این میان آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن روایتهایی جعلی از تلاش مسکو برای حمله به اوکراین خبر دادند. این ادعاها پس از آن مطرح می‌شد که روسیه در داخل مرزهای خود رزمایش نظامی برگزار می‌کرد.

مهمترین تحولات بحران اوکراین طی هفته جاری به شرح زیر است:

 

وزارت خارجه روسیه: قصد حمله به اوکراین را نداریم

وزارت خارجه روسیه بیانیه‌ای را در خصوص فضاسازی‌های ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی پیرامون ادعای حمله قریب الوقوع به اوکراین، منتشر کرد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرده است: علیرغم فضاسازی‌هایی که ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی انجام می‌دهند، روسیه قصد ندارد به اوکراین حمله نظامی ترتیب دهد.

پیشتر وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد بیشتری از واحدهای ارتش این کشور از مرزهای اوکراین خارج شده‌اند. این وزارتخانه اعلام کرد که تعداد بیشتری از ادوات جنگی خود شامل تانک‌ها و خودروهای زرهی را از مرزهای اوکراین خارج ساخته است.

وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود تأکید کرد: پس از اتمام مانورهای نظامی از پیش برنامه‌ریزی شده، بخش دیگری از نیروهای نظامی روسی از مرزهای اوکراین بازگشته و عازم پایگاه‌های دائمی خود شدند.

 

حملات توپخانه ای اوکراین به «لوهاسنک» / ‌‬اوضاع جنگی در دونباس

آخرین اخبار حاکی از آن است که توپخانه‌های ارتش اوکراین منطقه خودخوانده «لوهانسک» را هدف حملات توپخانه ای گسترده قرار داده اند. خبرگزاری روسی اسپوتنیک این خبر را تأیید کرده است.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که حملات توپخانه ای اوکراین به لوهانسک ادامه دار است و هنوز متوقف نشده است. در همین حال، رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد که اوضاع در دونباس به سمت و سوی جنگ پیش می‌رود.

 

وقوع انفجار در منطقه «دونتسک» در شرق اوکراین

منابع رسانه‌ای امروز جمعه از وقوع یک انفجار در منطقه «دونتسک» واقع در شرق اوکراین خبر دادند. به گزارش اسپوتنیک، منابع رسانه‌ای امروز جمعه از وقوع یک انفجار در منطقه «دونتسک» واقع در شرق اوکراین خبر دادند. منابع مذکور اعلام کردند که این حادثه ناشی از انفجار یک خودرو در نزدیکی یکی از ساختمان‌های دولتی در دونتسک بوده است.

پس از وقوع این انفجار، آژیر خطر در شرق اوکراین به صدا درآمده است.

 

انتقال زنان و کودکان و سالخوردگان از دونتسک به روسیه

منابع خبری با انتشار تصاویری از انتقال زنان، کودکان و سالخوردگان از دونتسک به روسیه خبر دادند. به گفته این منابع با آغاز روند تخلیه برخی شهروندان به روسیه شرایط در دونتسک بسیار پیچیده و دشوار شده است.

روزشمار تحولات بحران اوکراین

 

مقام روسی: ادعای آمریکا درباره حمله روسیه به اوکراین تأسف‌بار است

«سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه سخنانی را در خصوص ادعاهای آمریکا پیرامون حمله قریب الوقوع کشورش به اوکراین مطرح کرد.

این مقام روسیه در این‌باره تصریح کرد: ادعاهای ایالات متحده آمریکا در خصوص حمله روسیه به اوکراین تأسف‌بار و در عین حال، خطرناک است. اکراه کی‌یف از ورود به گفت‌وگوی مستقیم با نمایندگان دونتسک و لوهانسک، علت اصلی مشکل است.

این دیپلمات روس افزود: در طول هفت سال گذشته اوکراینی‌ها حتی یکی از موارد درج شده در بسته اقدامات لازم برای اجرای توافق مینسک، از جمله بند مربوط به آتش‌بس را به‌طور کامل اجرا نکرده‌اند.

ورشینین در ادامه گفت: مقامات اوکراین تلاش می‌کنند اینگونه به غربی‌ها القا کنند که توافقات مینسک در تعارض با منافع اوکراین است. خودداری اوکراین از اجرای مفاد توافق مینسک یک نوع لجاجت از سوی مقامات این کشور محسوب می‌شود.

این مقام روسی عنوان کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که وزیر خارجه آمریکا مدام تلقین می‌کند که حمله روسیه به اوکراین، قریب الوقوع است. این اقدام آمریکایی‌ها مایه تأسف است و در عین حال، به دلیل اینکه فضا را بیش از پیش متشنج می‌سازد، اقدامی خطرناک هم محسوب می‌شود. وی افزود: نیروهای روسی در خاک روسیه به سر می‌برند و از دو روز پیش هم برخی یگان‌ها همزمان با پایان رزمایش‌ها، در حال بازگشت به پایگاه‌های خود هستند.

 

مقام آمریکایی: امیدواریم لاوروف و بلینکن در ژنو درباره اوکراین رایزنی کنند

«لیندا گرینفیلد» نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد امروز جمعه سخنانی را در خصوص دیدار مشترک مقامات کشورش با مسئولان روسی مطرح کرد. این مقام آمریکایی اظهار داشت: امیدواریم مقامات مسکو با پیشنهاد جدیدمان مبنی بر انجام دیدار مشترک میان وزرای خارجه روسیه و آمریکا طی هفته آینده، موافقت کنند.

وی افزود: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از سرگئی لاوروف، همتای روسی خود دعوت کرده است تا طی هفته آینده در ژنو پشت میز مذاکره بنشینند. امیدواریم که طرف روسی با این پیشنهاد موافقت کند.

گرینفیلد در ادامه نیز عنوان کرد: طرف روسی تاکنون به این پیشنهاد ایالات متحده آمریکا پاسخ نداده است. اگر پاسخ طرف روسی به پیشنهاد واشنگتن مثبت باشد، ما مقدمات لازم برای انجام دیدار دوجانبه میان بلینکن و لاوروف در ژنو را فراهم می‌کنیم.

 

مقام انگلیسی، روسیه را به اعمال تحریم تهدید کرد

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس امروز جمعه سخنانی را در خصوص بحران میان روسیه و اوکراین مطرح کرد. وی گفت: لندن از اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کند. این مقام انگلیسی افزود: کمک‌های نظامی لندن به اوکراین افزایش پیدا خواهد کرد. وی مدعی شد: با وجود اعلام روسیه، نشانه‌ای از کاهش حضور نظامی این کشور در نزدیکی مرزهای اوکراین دیده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: اگر روسیه مسیر دیپلماسی را در پیش نگیرد، تحریم‌های پر هزینه‌ای علیه مسکو اعمال خواهد شد. این درحالی است که همزمان، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز سخنانی را علیه مسکو مطرح کرد.

جانسون گفت: روسیه هنوز هم فرصت دارد از مرزهای اوکراین عقب نشینی کند و مسیر دیپلماسی را در پیش گیرد. ادعاهای مقامات انگلیسی علیه روسیه درحالی است که مسئولان مسکو بارها اعلام کرده اند که قصد حمله به اوکراین را ندارند.

 

مجلس سنای آمریکا علیه روسیه بیانیه صادر کرد

نمایندگان مجلس سنای ایالات متحده آمریکا با اکثریت آرا در حمایت از اوکراین، قطعنامه‌ای را علیه روسیه صادر کردند. در قطعنامه صادره از سوی مجلس سنای آمریکا، از اوکراین متحد حمایت شده است.

مجلس سنای آمریکا در این قطعنامه مدعی شده است که روسیه علیه اوکراین مرتکب تجاوزگری نظامی می‌شود. این اقدام مجلس سنا پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد روسیه قصد دارد طی چند روز آینده به اوکراین حمله کند.

در قطعنامه صادره از سوی مجلس سنای آمریکا همچنین آمده است که تقویت مواضع نظامی روسیه در مرزهای اوکراین محکوم است. این در حالی است که روسیه اعلام کرده است شماری از نظامیان آن در حال بازگشت از مرزهای اوکراین هستند.

 

واحدهای بیشتری از ارتش روسیه مرزهای اوکراین را ترک کردند

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد بیشتری از واحدهای ارتش این کشور از مرزهای اوکراین خارج شده‌اند. این وزارتخانه اعلام کرد که تعداد بیشتری از ادوات جنگی خود شامل تانک‌ها و خودروهای زرهی را از مرزهای اوکراین خارج ساخته است.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد: پس از اتمام مانورهای نظامی از پیش برنامه‌ریزی شده، بخش دیگری از نیروهای نظامی روسی از مرزهای اوکراین بازگشته و عازم پایگاه‌های دائمی خود شدند.

 

لاوروف: ناتو از اجرای تضمین‌های امنیتی روسیه خودداری می‌کند

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز جمعه سخنانی را در خصوص ضمانت‌های امنیتی که مسکو خواستار ارائه آنها از سوی آمریکا و غرب است، مطرح کرد. لاوروف گفت: سازمان ناتو آمادگی اجرای ضمانت‌های امنیتی مورد درخواست مسکو را ندارد. اتحادیه اروپا و اعضای پیمان نظامی ناتو به درخواست‌های ما در زمینه ضمانت امنیتی در شرق اروپا توجهی ندارند.

وزیر خارجه روسیه عنوان کرد: متأسفانه شاهد هستیم که دولت اوکراین از گفت‌وگو درباره تنش‌های فعلی و اجرای توافق مینسک اجتناب می‌کند. طی دو روز گذشته نیروهای اوکراینی از سلاح‌هایی برای هدف قرار دادن منطقه خودمختار دونباس استفاده کرده‌اند که طبق توافق مینسک به کار بردن آن‌ها ممنوع است.

 

پسکوف: ادعاها درباره حمله روسیه به اوکراین بی پایه و اساس است

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز جمعه سخنانی را در خصوص ضمانت‌های امنیتی که مسکو خواستار ارائه آنها از سوی آمریکا و غرب است، مطرح کرد.

لاوروف گفت: سازمان ناتو آمادگی اجرای ضمانت‌های امنیتی مورد درخواست مسکو را ندارد. اتحادیه اروپا و اعضای پیمان نظامی ناتو به درخواست‌های ما در زمینه ضمانت امنیتی در شرق اروپا توجهی ندارند.

وزیر خارجه روسیه عنوان کرد: متأسفانه شاهد هستیم که دولت اوکراین از گفت‌وگو درباره تنش‌های فعلی و اجرای توافق مینسک اجتناب می‌کند. طی دو روز گذشته نیروهای اوکراینی از سلاح‌هایی برای هدف قرار دادن منطقه خودمختار دونباس استفاده کرده‌اند که طبق توافق مینسک به کار بردن آن‌ها ممنوع است.

 

پوتین: با افزایش حضور نظامی ناتو در مرزهای روسیه مخالفیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز جمعه با «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی خود دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این دیدار در خصوص بحران بر سر اوکراین گفتگو کردند.

رئیس جمهور روسیه در جریان این دیدار گفت: رزمایش نظامی روسیه جنبه دفاعی دارد و با هدف حمله نظامی به اوکراین انجام نمی‌شود. واقعیت این است که رزمایش نظامی ما تهدیدی علیه هیچ طرفی محسوب نمی‌شود.

پوتین همچنین عنوان کرد: ما صراحتاً اعلام می‌کنیم که با افزایش حضور نظامی ناتو در مرزهای روسیه مخالف هستیم. او در رابطه با اوکراین نیز گفت: دولت اوکراین از عمل به مفاد توافق مینسک و همچنین گفت‌وگوی مستقیم با دولت‌های خودمختار «لوهانسک» و «دونتسک» خودداری می‌کند.

رئیس جمهور روسیه افزود: غربی‌ها برای شروع گفت‌وگوهای جدی درباره مسائل امنیتی، فاقد آمادگی کافی هستند و ما چندین بار تاکنون به این مسأله اشاره کرده ایم. غرب آماده انجام گفتگوهای جدی در خصوص ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو، نیست.

نظر شما