شناسهٔ خبر: 52640209 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

پس از ناکامی سناریوهای تهدید و ضرب‌الاجل در وین آشکار شد

غرب دل‌خوش به تحریف و پیش‌نویس‌های خیالی

صاحب‌خبر -
مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین در حالی ادامه دارد که طرف غربی پس از ناکامی در سناریوی تهدید و ضرب الاجل اکنون با رویکرد به خط تحریف و انتشار پیش‌نویس‌های خیالی به دنبال فشار بر تیم ایران با تبدیل توافق به مطالبه‌ای مردمی است.
آمریکا و تروئیکای اروپایی در حالی ادعای رویکرد به مذاکره و تعامل را سر می‌دهند که طی ماه‌های اخیر نه تنها گام چندانی در این زمینه بر نداشته‌اند بلکه در آستانه هر توافقی با سناریوسازی‌ها و کارشنکی‌های جدید عملا مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شوند چنانکه آنها به جای پذیرش اصول حقه ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها و راستی‌ازمایی این لغو از سوی ایران و تضمین تکرار نشدن نقض عهده‌های گذشته رویکردهای غیر سازنده در پیش گرفته چنانکه گاه زبان تهدید و گزینه نظامی و گاهی ضرب الاجل‌های ساختگی و واهی و اکنون نیز تحریف حقایق وین و ادعای پیش نویس‌های خیالی را در پیش گرفته‌اند. در این چارچوب رسانه‌های غربی با میدان‌داری خبرگزاری رویترز جنگ روانی درباره متن توافق احتمالی وین را با انتشار مطالب تأیید نشده به نقل از آنچه «منابع آگاه» می‌خوانند، آغاز کردند.رویترز در خبری مدعی شده است که به پیش‌نویس برخی توافقات میان ایران و ۴+۱ در وین دست یافته است. او در خبر خود مدعی شده این پیش نویس حدوداً ۲۰ صفحه ای با عباراتی مانند تعلیق غنی سازی بالای ۵ درصد توسط ایران شروع می‌شود؛ و در گام اول شامل مباحثی مانند آزادسازی ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی و آزادسازی زندانیان امریکایی در ایران است.رویترز در ادامه مدعی شده است که در فاز بعدی روز اجرای برجام به نوعی تکرار خواهد شد. این رویکرد در حالی صورت می‌گیرد که مطلب رویترز صرفاً در راستای عملیات روانی است و نسبتی با واقعیت اصلی مذاکرات ندارد. در این میان بر خلاف ادعای رویترز در خصوص انجام مذاکره میان آمریکا و ایران به عنوان الزام دستیابی به توافق پایانی، هیچ برنامه‌ای برای گفتگوی مستقیم در دستور کار هیئت ایرانی نیست.
در ادامه بازی غرب برای دور ساختن ایران از تضمین‌خواهی‌ و تن دادن به تعلیق تحریم‌ها به جای لغو آنها نزدیک به ۲۰۰ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه ای به جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات کشورشان با هراس از هرگونه توافق احتمالی با ایران هشدار دادند هر گونه توافق هسته ای احتمالی با ایران بدون تایید کنگره به سرنوشت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دچار خواهد شد. در همین حال اما سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار گزارش های تحریف شده از وین با بیان اینکه توافق دوجانبه نخواهد بود، اعلام کرد: توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده، بسیار متفاوت خواهد بود.«سعید خطیب‌زاده» پس از انتشار گزارش های تحریف شده از مذاکرات جاری در وین در توئیتی نوشت: انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای کاری خطرناک است.وی افزود: توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌ شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود.
خبر دیگر آنکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری مدعی شد مذاکرات وین به مقطعی «بسیار حساس» رسیده است. این در حالی است که مرندی تحلیلگر سیاسی حاضر در وین گفت برخی از مسائل باقیمانده در مذاکرات وین، به تصمیم آمریکا و تروئیکای اروپایی نیاز دارد که در این صورت می‌توان ظرف چند روز به توافق رسید. یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین مدعی شده در این گفت‌وگوها «پیشرفت‌های واقعی» حاصل شده اما توافق هنوز قطعی نیست.
در مجموع در باب آنچه این روزها در وین در جریان است نکته اساسی آن است که هر چند طرف غربی با هوچی گری و دروغ پراکنی رسانه‌ای و ضرب‌الاجل‌های ساختگی به دنبال فشار بر تهران و تحمیل زیاده‌خواهی‌هایش به طرف ایرانی است اما این رفتار بیانگر دوگانگی رفتاری و گفتاری غرب در روند مذاکرات است که سندی دیگر بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن طرف غربی و لزوم تضمین‌های عینی و عملی برای احیای برجام است. نکته اساسی آن است که راهکار احیای برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بسیار روشن است و آن نیز لغو کامل تحریم‌ها به گونه‌ای که اثرات موثر و عینی آن در اقتصاد ایران مشخص شود، راستی ازمایی این لغو از سوی جمهوری اسلامی و تضمین‌های عملی و عینی برای تکرار نشدن بدعهدی‌های طرف غربی است که بخشی از آن نیز در چارچوب صدور بیانیه سیاسی از سوی کنگره آمریکا قابل اجراست.

نظر شما