شناسهٔ خبر: 52625845 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

تبرئه سه متهم اصلی سانحه مرگبار اتوبوس خبرنگاران / برهانپور: حذف وکلا از چرخه رسیدگی به این پرونده، جای تامل دارد

وکیل اولیای دم مهشاد کریمی، خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار ایرنا که تیرماه سال جاری پس از بازدید از دریاچه ارومیه در اثر واژگونی اتوبوس جان ‌باختند از تاخیر در ابلاغ قرار صادر شده برای سه متهم اصلی این پرونده به وکلا و همچنین عدم دقت کافی در رسیدگی به این پرونده خبر داد.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین-عاطفه حسینی؛ پرتو برهانپور، وکیل اولیای دم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، دو خبرنگار کشته‌شده در واژگونی اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه اولیای دم خواستار رسیدگی شفاف و عادلانه به این پرونده هستند بیان کرد: 17 بهمن ماه قرار منع تعقیب مدیران متهم در پرونده تصادف اتوبوس خبرنگاران صادر شد و 25 بهمن ماه پرونده به تجدید نظر ارجاع شده است. علی‌رغم اینکه در این فاصله زمانی وکلا باید از این قرار مطلع می‌شدند، اما هیچ ابلاغی به ما صورت نگرفت و درنهایت این ابلاغ در 27 بهمن ماه در سامانه قرار گرفت. 

وی ضمن اظهار تعجب از عدم ابلاغ قرار صادر شده در این پرونده به وکلا، ادامه داد: این مشکل عدم ابلاغ به وکلا در این پرونده سابقه دار است. در زمان کارشناسی هیات سه نفره نیز به ما اطلاع ندادند و دلایل و مستندات ما را بررسی نکردند و اظهارات خبرنگاران مجروح نیز استماع نشد و پس از صدور قرار نیز به ما ابلاغ نشد تا پس از پیگیری‌هایی، در نهایت نظریه کارشناسی و اخیرا قرار منع تعقیب به ما ابلاغ شده است.

وکیل خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی همچنین اشاره کرد در قرار عدم صلاحیت صادره از بازپرسی دادسرای نقده، سه مدیر دولتی که عبارتند از مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر ارومیه و رییس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه جزو متهمین بودند و به همین علت هم پرونده به ارومیه ارسال شد، اما قرار صادره از دادسرای ارومیه را عجیب دانست، زیرا این قرار هم اظهارنظر ماهوی کرده و هم اظهارنظر شکلی. یعنی در این قرار بیان شده ما صالح نیستیم، با این وجود قرار منع تعقیب صادر کردند و برای اختلاف در صلاحیت به تجدیدنظر استان ارسال شده است.

برهانپور گفت: در نهایت این مقام قضایی است که تصمیم می‌گیرد و اگر ما هم اعتراضی داشته باشیم، مقام قضایی ممکن است به این نتیجه برسد که اعتراضی وارد نیست و ما هم از قانون تمکین خواهیم کرد. اما این موضوع که وکلای اولیای دم و خبرنگاران را از چرخه رسیدگی به این پرونده حذف می‌کنند، جای تامل دارد. 

وی در آخر اظهار کرد: همچنین برای یکی از مدیران دخیل در این پرونده یعنی دبیر استانی ستاد احیاء نه نفیا و نه اثباتا قراری صادر نشده است، یعنی برای او نه منع تعقیب صادر کردند و نه جلب به دادرسی که این موضوع نشان دهنده آن است که دقت کافی در صدور این قرار وجود نداشته است.

ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی همراه با شمار دیگری از خبرنگاران روز دوم تیر ماه سال جاری به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان غربی سفر کرده بودند که پس از بازدید از دریاچه و تونل کانی سیب در هنگام بازگشت از یک جاده فرعی و غیر معمول، در اثر واژگونی اتوبوس جان‌باختند. ۲۱ خبرنگار دیگر نیز در این سانحه مصدوم شدند.

نظر شما